Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش>فناوری‌ - همشهری آنلاین:
گروهی از دانشمندان بین‌المللی با استفاده از مدل شبکه عصبی، موفق به ساخت نوعی جدید از سیناپس‌های مصنوعی ویژه فناوری هوش مصنوعی شده‌اند.

براساس گزارش لایو ساینس، در شبكه‌هاي عصبي مصنوعي،‌ سيستم‌هاي رايانه‌اي به گونه‌اي طراحي شده‌اند تا عملكرد مغز انسان را تقليد كنند و در آن نورون‌هاي ديجيتال و سيناپس‌هاي مصنوعي نقش همتاهاي زيستي خود را ايفا مي‌كنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پردازش اطلاعات در شبکه عصبی مصنوعی باید با نحوه پردازش اطلاعات در مغز مطابقت داشته باشد. در این سیستم مصنوعی نورون‌های دیجیتال و سیناپس‌های مصنوعی در جایگاه نمونه طبیعی قرار می‌گیرند.

در این سیستم پیچیده سیناپس‌ها مانند دروازه‌ای برای انتقال سیگنال‌های حاوی اطلاعات از نورون‌ها عمل می‌کنند، البته حتی تصور نزدیک شدن به ظرفیت پردازش اطلاعاتی مغز با دانش فعلی غیرممکن است، زيرا در مغز انسان بالغ بر 100 هزار میلیارد سیناپس وجود دارد.

اگرچه در زمینه هوش مصنوعی دانشمندان به موفقيت‌هاي چشمگيري دست يافته‌اند، متاسفانه به دلیل پیچیدگی سیناپس‌های مغزی در پستانداران، پیشرفت صنعت هوش مصنوعی هنوز با محدودیت‌هایی همراه است. مثلادر مغز پستانداران دو نوع سیناپس با کارایی متفاوت وجود دارد. گروه اول سیناپس‌های مهارکننده و گروه دوم سیناپس‌های تحریک‌کننده هستند که به صورت همزمان فعالیت می‌کنند.

سیناپس‌های مصنوعی كه تاكنون ساخته شده‌بودند از جنس مواد مورد استفاده در صنعت الکترونیک و در مقیاس نانو هستند که با محدودیت پردازش تنها یک سیگنال در ثانيه مواجه‌اند.

دانشمندان چینی و آمریکایی در دانشكاه كاليفرنياي جنوبي در آخرین مطالعات خود موفق به ساخت سیناپس مصنوعی با قابلیت پردازش دو نوع سیگنال مشابه مغز انسان شدند.سیناپس‌های جدید قادرند با دو ماهیت مجزا در یک قطعه فعالیت کنند. این قابلیت در گذشته بر روی تنها یک قطعه جامد سیناپس ممکن نبود اما به کمک فناوری جدید امکان تولید شبکه عصبی مشابه مغز میسر شده است.

سیناپس‌های تحریک کننده در مغز مسئول تحریک و آگاهي مغز با توجه به شرایط هستند در حالی که سیناپس‌های مهار کننده فعالیت هیجانی مغز را کنترل و آرام می‌کنند.سیناپس‌های مصنوعی جدید به طور شگفت‌انگیزی می‌توانند این قابلیت حیاتی در مغز را برای اولین‌بار در سیستم‌های رایانه‌ای اجرا کنند.

دانشمندان معتقدند که برای رسیدن به نسل بعدی هوش مصنوعی باید به طور دقیق الگوهای پردازش اطلاعات در مغز بررسی و به صورت جزئی تقلید شود.

فعالیت همزمان دو گروه سیناپس عصبی تحریک‌کننده و مهارکننده درست مشابه عملکرد سیستم گاز و ترمز در خودرو است. به عبارت دیگر برای عملکرد صحیح و کنترل شده مغز مصنوعی باید فعالیت دو گروه سیناپس به صورت همزمان اجرا شود.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۳۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین مهلت ارائه پروپوزال به فراخوان طراحی سامانه هوشمند تشخیص بیماری‌های دندان

یکصدوبیست‌ویکمین فراخوان مشارکت در اکتساب فناوری طرح «سامانه هوشمند تشخیص بیماری‌های دندان مبتنی بر تصاویر پانورامیک (OPG)» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک تیم پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی همدان منتشر شد.

به گزارش ایسنا، صنایع بسیاری با توسعه فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی دچار تحول شده‌اند که حوزه بهداشت و سلامت هم از این دسته هستند. درحال حاضر رایج‌ترین نقش هوش مصنوعی در پزشکی، پشتیبانی تصمیم‌گیری بالینی و تجزیه و تحلیل تصویربرداری است. ابزارهای پشتیبانی تصمیم بالینی به ارائه‌دهندگان خدمات سلامت کمک می‌کند تا با فراهم کردن دسترسی سریع به اطلاعات، تصمیم‌گیری کنند.

در این طرح پژوهشی، مجری ابتدا به پردازش داده‌ و بررسی انواع مدل هوش مصنوعی تشخیص بیماری دندان مبتنی بر تصویر و سپس با ایجاد مدل هوش مصنوعی به اعتبارسنجی و رفع خطای مدل می‌پردازد تا در نهایت خروجی پژوهش، مدل هوش مصنوعی با قابلیت تشخیص بیماری‌های دهان و دندان با استفاده از تصاویر OPG با دقت ۹۰ درصد باشد. از جمله بیماری‌های مدنظر برای توسعه مدل می‌توان به RFC، amalgam filling، amalgam and post، Distal Caries اشاره کرد. 

اعلام آمادگی برای مشارکت در اکتساب فناوری حاصل از این فراخوان پژوهشی و ارائه درخواست تنها برای شرکت‌ها و شتابدهنده‌های دانش‌بنیان مجاز است. درخواستی که بیشترین تناسب را با الزامات این اکتساب فناوری داشته باشد، انتخاب و به عنوان «مشارکت‌کننده» برای مذاکرات تکمیلی به هسته پژوهشی متقاضی معرفی خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، گروه‌های پژوهشی و فناور توانمند برای ارائه راه‌حل در این حوزه باید تا روز چهارشنبه، ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ پروپوزال و پیشنهادهای خود را در قالب Word از طریق سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی ghazal.inif.ir ارسال کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس
  • آخرین مهلت ارائه پروپوزال به فراخوان طراحی سامانه هوشمند تشخیص بیماری‌های دندان
  • افتتاح مرکز تحقیقات هوش مصنوعی در دانشگاه ملی سنگاپور
  • تعیین کلان پروژه‌های هوش مصنوعی در کشور/جزئیات ۵ طرح پایش مبتنی بر فناوری روز دنیا
  • ریزتراشه‌های هوش مصنوعی با کمترین مصرف انرژی رونمایی شدند
  • نابودی ۸ میلیون شغل در انگلیس توسط هوش مصنوعی
  • هوش مصنوعی چگونه بر زندگی انسان تأثیر منفی می‌گذارد؟
  • شرکت‌های فناوری جعل عمیق ساخته شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کنند
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • کنترل کیفیت محصولات خط تولید با سامانه هوش مصنوعی