Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از کرب‌و‌بلا، دکتر علیرضا امیدبخش، استاد دانشگاه علامه درباره آخرین پژوهش خود با عنوان «پیاده‌روی اربعین، الگوی معاصر آرمان‌شهری همبستگی» که با هدف به تصویر کشیدن یک آرمان‌شهر مذهبی در دنیای مدرن نگاشته شده و قرار است در کنفرانس علمی «آرمان‌شهر» در لهستان ارائه شود، توضیحاتی ارائه داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیارت موجب آرامش روح و روان می شود

وقتی زائر به زیارت مزور می‌رود از وضع موجود خودش ناراضی است یا اصطلاحا حال خوشی ندارد و گرهی دارد که می‌خواهد رفع شود و معتقد است دیدن مزور این گره را باز خواهد کرد یا حال او را عوض خواهد کرد. یعنی هسته مرکزی و معنا دهنده به همه این‌ها امام است و این ها مبتنی بر همان سرشت آرمان‌شهری است. در این مورد آقای محمد نصراوی که در حوزه تحلیل گفتمان تخصص دارند باب های جدیدی را در حوزه مطالعات آرمانشهری گشوده‌‌اند.

امیدبخش با اشاره به مدینه فاضله فارابی می‌گوید: فارابی در مدینه فاضله آرمان‌شهر را به یک بدن تشبیه می‌کند که قلب آن امام است و جالب این‌جاست که تصویری که فارابی در آرمان‌شهر خودش می‌سازد یک آرمان‌شهر جهانی با زبان فلسفه است.

کنفرانس علمی «آرمان‌شهر» در لهستان:

این مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به موضوع این کنفرانس علمی، گفت: موضوع امسال این کنفرانس، همبستگی است و ما هم در پیروی از این موضوع بر اربعین متمرکز شدیم و می‌خواهیم نشان دهیم پیاده‌روی اربعین یک الگوی آرمان‌شهری و همبستگی است.

وی تاکید کرد: کشوری مثل عراق که جنگ‌زده است و در محاصره نیروهای تکفیری است وقتی میزبانی چنین اجتماعی را دارد یکی از بزرگ‌ترین تناقضات دنیای مدرن را رقم زده است،چرا که مردمان بسیاری فارغ از تعلقات قومی، ملی و فرقه‌ای کنار هم در این اجتماع حضور دارند و این نماد همان همبستگی است که در بالا ذکر شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هدفی که گروه ما از ارائه این مقاله‌ها دنبال می‌کند یافتن و به تصویر کشیدن هویت‌های آرمان‌شهری در ادبیات و مذهب است. چرا که بسیاری «آرمان‌شهر» را یک مفهوم غربی می‌دانند که نمی‌تواند در خارج از تفکر غربی و زندگی غربی تجلی کند.

تعاریف مختلف از آرمان شهر

وی تصریح کرد: اگر با مطالعات علمی نظام‌مند بر هویت‌های مذهبی و ملی خود متمرکز شویم می‌توانیم تصویر ارائه شده از آرمان‌شهر را به عنوان یک مسلمان شیعه و حتی یک ایرانی تغییر دهیم. به عنوان مثال می‌توانیم روی مهدویت، آخر الزمان اسلام و شیعه متمرکز شویم و هر کسی در حوزه تخصصی خودش دنبال آرمان‌شهر باشد. نتیجه این می‌شود که این هویت آرمان‌شهر که به لحاظ مطالعات غربییک رشد سرطانی داشته از ابعاد دیگر هم معرفی شود.

امیدبخش خاطرنشان کرد: قطعا تعریف از آرمان‌شهر می‌تواند متفاوت باشد. یعنی آرمان‌شهر شرقی و مذهبی می‌تواند متفاوت از آرمان شهر غربی مدرن باشد. چطور که در طول تاریخ هم این مفهوم دست‌خوش تغییرات بسیاری بوده است. به عنوان مثال تا قبل از جنگ‌های جهانی ادبیات آرمان‌شهری مبتنی بر امید به آینده بوده است اما بعد از جنگ‌های جهانی مبتنی بر ترس از ویران‌شهری بوده است. اما تنها نقطه اشتراک این است که همه در سرشت آرمان شهری مشترک‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه تاکید کرد: آرمان‌شهر دو ستون اصلی دارد، نخست اینکه اندیشه آرمان‌شهری همیشه با کمبود، نارضایتی و نقصان شروع می‌شود، حتی نگاه اسطوره‌ای می‌گوید حضرت آدم علیه‌السلام برای همین بهشت را رها کرد. اما گام دوم ترسیم وضعیت مطلوب است. پس آرمان‌شهر به عنوان یک مفهوم دو عنصر اصلی دارد، نقصان و ترسیم وضعیت مطلوب. این تعریفی است که اکثر نظریه‌پردازها آن را قبول دارند.

وی ادامه داد: یک سری نظریه‌پردازها معتقدند این یک اعتقاد فطری است که «ارنست بلاخ» می‌گوید انسان در فطرتش حرکت آرمان‌شهری دارد یعنی انسان همیشه به دنبال یک وضعیت بهتر است.

کم کاری علمی و پژوهش در موضوع اربعین

این استاد دانشگاه با اشاره به ابعاد مختلف پیاده‌روی اربعین گفت: متاسفانه برخورد ما با این موضوع بسیاراحساسی بوده و نگاه حرفه‌ای و تخصصی به این موضوع کم‌تر بوده است. بنابراین چنان چه باید نتوانسته‌ایم این حرکت عظیم را به جهانیان معرفی کنیم وگرنه در دنیای فعلی که برخی حرکت‌های افراطی به اسم اسلام تبلیغ می‌شوداین حرکت با نگاه علمی و مستند می‌توانست بسیاری از ذهنیت‌ها را تغییر دهد.

وی تاکید کرد: باید بپذیریم ما کم‌کاری کرده‌ایم. باید کارهای پژوهشی و ریشه‌دار انجام پذیرد تا برداشت درستی از این حرکت‌ها اتفاق بیفتد.عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در پایان خاطر نشان کرد: در حاشیه برگزاری این کنفرانس نمایشگاه عکسی از اربعین هم برگزار خواهد شد.

منبع: فرهنگ نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farhangnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرهنگ نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۴۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معتمدی: دانشجویان در دوران تحصیل از مزایای بورس بهره‌مند می‌شوند/ لزوم پیوند میان رشته‌ای‌ها با رشته‌های موجود 

عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره وضعیت علوم انسانی اظهار کرد: از لحاظ سخت افزاری کمبودی در تجهیزات و امکانات حوزه علوم انسانی به نسبت کشور‌های پیشرفته نداریم. اما، در زمینه نرم افزار‌هایی از جنس این رشته با ضعف‌های بزرگ رو به رو هستیم. 

وی افزود: وجه سخت افزاری پیشرفت‌های علمی در سال‌های اخیر بیشتر قابل رویت و بیان است. شاید یکی از دلایل سرمایه گذاری ضعیف در این بخش است. 

معتمدی تصریح کرد: برخی از رشته‌های دانشگاه علامه طباطبائی برند بوده و فارغ التحصیلان آنها بیکار نیستند. مثلا، دانشجویان رشته بیمه و خیلی از رشته‌ها حتی در دوران تحصیل سریع جذب بازار کار می‌شود. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: فاصله زیادی با انتخاب علوم انسانی به عنوان گزینه اول خانواده‌ها داریم، باید با چاره اندیشی این معضل را حل کنیم تا والدین دریابند که فرزندانشان از طریق علوم انسانی اثربخشی بیشتری خواهند داشت. 

معتمدی درباره برنامه‌های راهبردی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اثربخشی علوم انسانی جزء اهداف مهممان است و اگر به خانواده‌ها نشان دهیم که فارغ التحصیلان علوم انسانی می‌توانند موثر و تسهیل گر باشند، خود به خود فرزند و پدر و مادر به سمت ادامه تحصیل در این رشته‌ها هدایت خواهند شد. 

وی اضافه کرد: زمینه بورس برای دستگاه‌های مختلف با هدف تامین اشتغال فراهم می‌شود تا دانشجویانی که در رشته‌های روزنامه نگاری و روابط عمومی تحصیل کرده اند جذب صنایع شوند، یعنی بتوانند در دوران تحصیل از مزایای بورس بهره‌مند شوند. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: دانشکده ارتباطات از دیرباز جایگاه خاص خود را داشته است، در سال‌های اخیر تاثیر رسانه بر هدایت افکار عمومی پررنگ‌تر شده است؛ بنابراین باید رشته‌های مختلف را با میان رشته ای‌ها توسعه دهیم. مثلا رسانه را با برخی از رشته‌های موجود پیوند بزنیم تا به صورت میان رشته‌ای کاربردی گسترده‌ای داشته باشد؛ اگر هوش مصنوعی با رسانه پیوند بخورد حتما پیام هدفمندتر خواهد شد.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • معتمدی: دانشجویان در دوران تحصیل از مزایای بورس بهره‌مند می‌شوند/ لزوم پیوند میان رشته‌ای‌ها با رشته‌های موجود 
  • در جلسه مناظره بین رییس دانشگاه تهران با یک هیات علمی مدعی اخراج چه گذشت؟
  • مناظره برای واکاوی ذهنیت «اخراج اساتید»/ لیست رسانه‌ای ۲۵ استاد اخراجی بی‌اعتبار شد
  • ۹ اپیزود از مناظره برای واکاوی ذهنیت «اخراج اساتید»/ لیست رسانه‌ای ۲۵ استاد اخراجی بی‌اعتبار شد
  • «سرپرست مدیریت امور اجتماعی» دانشگاه علامه منصوب شد
  • ببینید | مناظره جنجالی در دانشگاه تهران/ مقیمی: شما به‌دلیل ضعف علمی اخراج شدید/ بای سلامی: اخراج آذین موحد، برهانی و رضا امیدی هم بخاطر ضعف علمی بود؟
  • سرپرست مدیریت امور اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی منصوب شد
  • مناظره رییس دانشگاه تهران با یک استاد مدعی اخراج
  • تخریب معنادار نمادهایی از ایران باستان، اسلامی و معاصر
  • شیفت انسان معاصر از دغدغه توصیف آموزه‌های دینی به دغدغه چرایی و تبیین