Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهشی وزیر علوم به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اقدامات وزارت علوم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت.

به گزارش ایسنا، وحید احمدی در هفتمین شورای هماهنگی برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه یک کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، به تشریح مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات وزارت علوم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و با اشاره به اقدامات و دستاوردهای حوزه امور پژوهشی، اظهار کرد: افزایش تعداد نشریات علمی در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی یکی از برنامه‌های ما بوده که در این راستا توانستیم به راه‌اندازی واحد نمایه‌سازی بین‌المللی به منظور تعیین راهکارهای حضور نشریات در نمایه‌های معتبر بین‌المللی و نمایه شدن ۱۳ نشریه در بخش ESCI پایگاه web of science و برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی برای سردبیران نشریات و آشنایی سردبیران نشریات علمی با شاخص‌های اصلی نمایه‌سازی نشریات بپرداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: همچنین ارتقا کمی و کیفی نشریات علمی از دیگر برنامه‌های ما بود، گفت: تدوین شیوه‌نامه استانداردسازی نشریات و یکسان شدن ساختار نشریات علمی کشور و انجام آزمایش کشوری برای نشریات علمی و اعطای اعتبار علمی کارشناسی شده به تعداد ۱۷۳ نشریه در ۳ سال اخیر از جمله اقدامات در این زمینه بوده است.

دکتر احمدی تاکید کرد: در راستای ساماندهی امور واحدهای پژوهشی نیز اقداماتی همچون طرح آزمایش واحدهای پژوهشی و اعطای مجوز به موسسات پژوهشی در راستای ماموریت آنها و مزیت منطقه ای و توسعه کیفی واحدهای پژوهشی به حای توسعه کمی (۱۶۸ مورد صدور مجوز فعایت و ۱۲۸ مورد لغو مجوز پس از فرآیند ارزیابی در ۳ سال اخیر) و تدوین برنامه راهبردی واحدهای پزوهشی براساس ماموریت (پژوهشگاه‌ها) انجام دادیم.

وی افزود: همچنین تدوین شیوه‌نامه پذیرش دانشجو پژوهش‌محور در پژوهشگاه‌ها به صورت مشترک با دانشگاه‌ها و یکسان شدن حذب دانشجویان پژوهش‌محور در موسسات پژوهشی و هدفمندسازی پذیرش دانشجوی پژوهش‌محور براساس طرح‌های پژوهشی از دیگر اقدامات انجام شده است.

معاون پژوهشی وزیر علومبا بیان اینکه نظام‌مندسازی پژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بود، اظهار کرد: تدوین و ابلاغ دستورالعمل شیوه‌نامه نگارش، انتشار و صحافی رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها در دانشگاه‌ها، برنامه‌ریزی برای هدفمند کردن تحصیلات تکمیلی و تدوین فرآیند مدیریتی، انطباق موضوع رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها با نیازهای کشور در دانشگاه‌ها، تدوین و ابلاغ نحوه تخصیص و هزینه‌کرد بودجه‌های پژوهشی (حداقل 15 درصد بودجه) و کمک به نظام‌مند و هدفمند شدن بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها و تدوین شاخص‌های پژوهش و فناوری با همکاری هیات امنا از اقدامات و دستاوردهای این برنامه بود.

احمدی نظام‌مندسازی ارتقاء و ترفیع اعضای هیات علمی را از دیگر برنامه‌های مربوط به حوزه امور پژوهشی عنوان کرد و اصلاح آیین‌نامه ارتقاء متناسب با نیازهای پژوهشی کشور و تدوین شیوه‌نامه آیین‌نامه ارتقاء و ترفیع اعضای هیات علمی در حوزه امور پژوهشی و فناوری را از اقدامات و دستاوردهای این برنامه برشمرد.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به برنامه ارتقاء جایگاه اخلاق علمی در انجام پژوهش‌های علمی اظهار کرد: تدوین و ابلاغ دستورالعمل چگونگی رسیدگی به تخلفات پژوهشی و شیوه‌نامه تعیین مصادیق تخلفات پژوهشی و نتیجه آن، کاهش میزان تخلفات پژوهشی و تهیه لایحه، ابلاغ شیوه‌نامه تعیین مصادیق تخلفات پژوهشی و نتیجه آن یکسان‌سازی مقابله با تخلفات پژوهشی، ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌ همانندجو ، سامانه ثبت پایان‌نامه‌ها و سامانه ساعت برای کاهش تخلفات پژوهشی و تشکیل کمیته اخلاق پژوهشی در دانشگاه‌ها با مسئولیت معاونین پژوهش و فناوری از اقدامات و دستاوردهای این حوزه محسوب می‌شود.

وی همچنین به ساماندهی همایش‌های علمی نیز اشاره کرد و تدوین و ابلاغ دستورالعمل ساماندهی همایش‌ها و شیوه‌نامه ثبت همایش در آی‌اس‌سی و تسهیل در دستیابی به آمار و اطلاعات همایش‌های برگزار شده در کشور را از جمله اقدامات و دستاوردها در این حوزه عنوان کرد.

معاون پژوهشی وزیر علوم تشکیل شورای توسعه پژوهش‌ها و فناوری علوم انسانی و هنر و تدوین برنامه راهبردی موسسات پژوهشی و دانشگاه‌های علوم انسانی و هنر را نیز از دستاوردهای مربوط به برنامه ساماندهی پژوهش‌های علوم انسانی و هنر عنوان کرد.

احمدی همچنین به برنامه ساماندهی، تقویت و هدفمندسازی انجمن‌های علمی کشور اشاره کرد و گفت: بازنگری اساسنامه انجمن‌ها با تاکید بر جهت‌دار شدن، پویا شدن و نیاز محور بودن انجمن‌ها و ایجاد شبکه انجمن‌های علمی به نام شعاع، ایجاد بستر علمی جهت ارتقاء عملکرد انجمن‌های علمی کشور و واگذاری طرح‌های پژوهشی و انجمن‌های علمی توانمند، اقتصاد سرویس کتابخانه دیجیتال به منظور دسترسی انجمن‌ها به منابع روز دنیا و بازنگری در شاخص‌های ارزیابی سالانه انجمن‌ها و رتبه‌بندی انجمن‌های علمی از اقدامات و دستاوردهای این حوزه محسوب می‌شود.

دستاوردهای وزارت علوم در حوزه امور فناوری

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های مربوط به حوزه امور فناوری در وزارت علوم اظهار کرد: تغییر نظام فکری دانشگاه‌ها به سمت پژوهش‌محوری مبتنی بر فناوری، نوآوری و کارآفرینی و تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های کارآفرین، اولین برنامه ما در حوزه فناوری بود که در این راستا 12 دستاورد را داشتیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به این دستاوردها گفت: تدوین و ابلاغ دستورالعمل برگزاری رویدادهای شتاب و حمایت از برگزیدگان در راستای ارتقاء و اشاعه فرهنگ کارآفرینی، برگزاری رویدادهای استارتاپ‌های تخصصی، تدارک برای تهیه برنامه تلویزیونی فناوران دانش به منظور ایجاد فرهنگ نوآوری و کارآفرینی با محوریت پارک‌ها و مراکز رشد و واحدهای فن‌آور و آماده شدن 52 قسمت برنامه تلویزیونی فناوران دانش و برگزاری حدود 30 برنامه استارتاپ در کشور، تسهیل ورود برگزیدگان رویدادهای رقابتی استارتاپی به مراکز رشد از جمله اقدامات در این حوزه بود.

احمدی افزود: همچنین ایجاد، ساماندهی و حمایت از شتاب‌دهنده‌ها در کشور، امکان‌سنجی ایجاد دانشگاه کارآفرین، برگزاری 30 کارگاه آموزشی و سمینار مرتبط با حوزه کارآفرینی در دانشگاه‌ها، پارک‌ها و مراکز رشد، برگزاری حدود 60 کارگاه فناوری در دانشگاه‌ها و ایجاد بیش از 60 مرکز کارآفرینی و نوآوری و ارتقاء قابلیت‌های دانشگاه در حوزه کارآفرینی و کسب و کار فناورانه از اقدامات مربوط به این حوزه است.

وی ادامه داد: تبلیغ و ابلاغ آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان توسط اعضای هیات علمی و راه‌اندازی حدود 1000 شرکت دانش‌بنیان در پارک‌ها و مراکز رشد، حمایت از ایجاد شرکت‌های فناور با استقرار در پارک‌ها و مراکز رشد توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان و ایجاد بیش از 1000 واحد فناور در پارک‌ها و مراکز رشد و فعال‌سازی بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های خصوصی در جهت ایجاد شرکت‌های زایشی با همکاری اعضای هیات علمی و دانشجویان نیز از دیگر دستاوردهای این حوزه محسوب می‌شود.

ادامه دارد...

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۴۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی

به گزارش خبرگزاری مهر، سجاد میرزاخانی مسؤول امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان مهمان ویژه در کنفرانس علمی «توسعه ورزش‌های الکترونیک دانشگاه سینرجی روسیه»، به معرفی ظرفیت‌های صنعت بازی ایران پرداخت.

میرزاخانی مقدم که به‌صورت آنلاین در این کنفرانس شرکت می‌کرد در سخنانی به معرفی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان تنها متولی صنعت بازی در ایران پرداخت و برگزاری دوره‌های بازی‌سازی و برگزاری جشنواره بازی‌های جدی را از زمینه‌های شکل‌گیری همکاری‌های مشترک میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دانشگاه سینرجی روسیه دانست.

وی نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای ایران (اسرا) را یکی از ۷ نظام رده‌بندی سنی دنیا و تنهاترین آنها در میان کشورهای اسلامی دانست و در ادامه گزارشی از روند شکل‌گیری و توسعه همکاری میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سازمان توسعه بازی‌های رایانه‌ای روسیه در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، سرمایه‌گذاری، نشر بازی‌های ایرانی در روسیه و نشر بازی‌های روسی در ایران ارائه داد.

نماینده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به برگزار شدن جلسات حضوری و وبیناری میان دو مجموعه در سال گذشته و شکل‌گیری روابط علمی، پژوهشی و تجاری بین شرکت‌های ایرانی و روسی، از طراحی پروژه‌ها و رویدادهای علمی و تجاری مشترک در سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به لزوم حمایت دستگاه‌های حاکمیتی مختلف از بازی سازان و ناشران گفت: ایران با وجود ۳۴ میلیون بازیکن، جمعیت جوان و میزان بسیار بالای کاربران اینترنت کشوری دارای ویژگی‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی حوزه بازی‌های رایانه‌ای است.

مقدم، در جریان برگزاری این کنفرانس نیز به پرسش‌های مطرح شده در خصوص آمارهای مربوط به بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران و فعالیت‌های بین‌المللی شرکت‌های ایرانی و حمایت حاکمیت از آنها پاسخ دادند.

در پایان مقدم با قدردانی از میخائیل پیمنوف مدیر بین‌الملل دانشگاه سینرجی روسیه، نسبت به تحکیم روابط علمی و پژوهشی میان اساتید و دانشجویان این صنعت در دو کشور ابراز امیدواری کرد.

کد خبر 6092094 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • لغو محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است
  • شناسنامه مهمترین سند کشور است