Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت تدبیر و امید با ارائه قرارداد آی پی سی به دنبال ایجاد جذابیت برای طرف خارجی برای ورود به بازار نفتی ایران بوده است، به نظر می‌رسد منافع ملی ایران تا حدود زیادی نادیده گرفته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، نخستین قرارداد مهم نفت و گاز کشور با توتال و cnpc برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نتیجه این قرارداد بسیار مهم، برداشت و تولید 335 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی غنی و ترش، 290 میلیون بشکه میعانات گازی، 14 میلیون تن گاز مایع، 12 میلیون تن اتان، 2 میلیون تن گوگرد است.

بسیاری عقد این قرارداد را میوه‌های برجام دانستد که با این قرارداد به دست آمد، در این قرارداد ایران به عنوان صاحب مخزن 50 درصد سهم دارد و شرکت پیمانکار ایرانی پتروپارس نیز صاحب 19.9 درصد سود حاصل خواهد بود.

اما نکته قابل توجه بیم کارشناسان از کارشکنی‌های فرانسوی‌ها است، توتال در سال 76 نیز تا پای عقد قرارداد آمد و خیلی راحت پس از مدتی در سال 79 یک‌طرفه قراردادش را نقص شده اعلام کرد.

دولت تدبیر و امید با ارائه قرارداد آی پی سی به دنبال ایجاد جذابیت برای طرف خارجی برای ورود به بازار نفتی ایران بوده است، به نظر می‌رسد منافع ملی ایران تا حدود زیادی نادیده گرفته شده است.

رضا نیکنام مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌و‌گو با بلاغ، با اشاره به اینکه قراردادهای نفتی عموما سه نوع هستند، اظهار کرد: نوع اول امتیازی هستند یعنی کشور صاحب نفت امتیاز اکتشاف، توسعه، بهره برداری و فروش را به یک شرکت داخلی یا خارجی می‌سپارد.

وی تصریح کرد: این نحوه از قراردادهای را دقیقا می‌توان در دوره دولت‌های ناتوان و رو به احتضار حکام قجری دید.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه ویلیام دارسی در سال 1280 خورشیدی امتیاز استثماری نفت ایران را به مدت 60 سال در ازای پرداخت یک مبلغ ناچیزی از ایران گرفت، خاطرنشان کرد: این قرارداد در تمامی متون تاریخی و توسط اکثر قریب به اتفاق ایران دوستان یک قرارداد ننگین و خیانت بزرگ محسوب می‌شود که این دوره را می‌توان دوره استثمار نفتی نامید.

نیکنام با اشاره به اینکه قرارداد نوع دوم مشارکتی است، اظهار کرد: در این نوع از قراردادها شرکت‌های خواهان مشارکت در زمینه مختلف تولید با کشور صاحب نفت همکاری می‌کنند و در سود فروش آن شریک می‌شوند.

وی با بیان اینکه این دست قراردادها را در تاریخ نفت ایران می‌توان در دوره شکست ملی شدن نفت و کودتا علیه مصدق و تشکیل کنسرسیوم بین‌المللی دید‌، افزود: بنا بر آنچه در اسناد منتشر شده مرتبط با ملی شدن صنعت نفت و کودتا در ایران در سال 1332 خورشیدی منتشر شده است، این شیوه برای مدیریت بر بازار نفت در دوره پسااستثمار نفتی توسط کشورهای غربی اتخاذ شد تا همچنان ایران نتواند حاکمیت خود را بر منابعش حفظ کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد: این روش از قراردادها به دلیل اینکه ایران را از مدیریت بر منابعش محروم می‌کرد در همان دولت پهلوی در سال ۱۳۵۳ خورشیدی منقضی و کنار گذاشته شد و قرارداد نوع خدمتی جایگزین شد.

نیکنام با بیان اینکه در نوع سوم کمپانی‌های خارجی خدماتی در حوزه‌های اکتشاف و توسعه به طرف ایرانی ارائه می‌کردند و در ازای آن وجهی به آنها داده می‌شد، گفت: با اینحال چنین نوعی بود که قرارداد استت اویل از طریق دریافت رشوه به یک شرکت نروژی برای مطالعه و توسعه اهدا شد و کمپانی فرانسوی توتال هم پس از همکاری با ایران در زمینه اکتشاف ضمن ارائه اطلاعات غلط به ایران در زمان همکاری و مخفی نگاهداشتن بزرگترین لایه گازی در میدان پارس جنوبی از ایران، اطلاعات حساس و کلیدی در مورد میادین مشترک را به قطری‌ها فروخت.

بازگشت بزرگ به گذشته ننگین

وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید با ارائه قرارداد آی پی سی به دنبال ایجاد جذابیت برای طرف خارجی برای ورود به بازار نفتی ایران بوده است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد منافع ملی ایران تا حدود زیادی نادیده گرفته شده است.

این مدرس دانشگاه افزود: در قرارداد جدید نه تنها به مشکلاتی که در روش خدمتی در مورد توتال به طور مثال ایجاد شده بود رفع نشد بلکه یک بازگشت بزرگ به گذشته ننگین در تاریخ نفت صورت گرفته است چرا که تمامی مراحل اکتشاف، توسعه، بهره‌برداری و بازتولید در این مدل از قرارداد به مدت 25 سال به شرکت خارجی واگذار می‌شود و میزان قابل توجه 50 درصد از محصول میدان نیز به کمپانی خارجی تعلق می‌یابد که می‌تواند آن‌را در خارج از ایران به نام خود ثبت کند.

نیکنام تصریح کرد: به عبارت دیگر شرکت‌های طرف قرارداد بر مبنای نوع آی پی سی به مدت 25 سال شریک ایران هستند و نیمی از منابع را برمی‌دارند.

وی گفت: در این روش ایران حتی قادر نیست سیاست نفتی‌اش را خودش تعیین و با افزایش و کاهش تولید نفت منافع ملی را در اوپک و بازار جهانی نفت تامین کند بلکه در صورت وقوع چنین حالتی باید به طرف خارجی غرامت بپردازد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه روشن است ما هم تولید، کنترل تولید و سهم خود از مدیریت جهانی نفت را هدیه کرده‌ایم، اظهار کرد: به عبارت دیگر می‌توان گفت در حوزه نفتی به دوره استثماری و مدیریت رو به احتضار قجری بازگشته‌ایم.

نیکنام با اشاره به اینکه جالب‌تر اینکه هنوز هم رویه بر همین منوال می‌ماند، چرا که قراردادها به صورت محرمانه تهیه می‌شوند و در عمل قوه مجریه، حکومت را در عمل انجام شده قرار می‌دهد، گفت: اگر فرض بر این باشد که همه به دنبال منافع ملی هستند مشکلی نباید ایجاد شود اما اگر افراد ناصالحی که منافع میلی خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند بر سر کار باشند آنوقت اوضاع متفاوت است.

وی افزود: کشور نیاز به یک بازنگری اساسی و یک جدیت و پیگیری مصرانه در نحوه تنظیم و عقد قراردادهای بین‌المللی دارد به گونه‌ای که هم قوای سه‌گانه بر ان به گونه‌ای نظارت و مشارکت مستقیم و غیرمستقیم داشته باشند و هم به طور پیوسته تحت نظارت افکار عمومی قرار بگیرد.

این مدرس دانشگاه گفت: در واقع تا شاهد دم خروس و قراردادهای محرمانه در کشور هستیم نمی‌توانیم قسم حضرت عباس مبارزه با فساد را باور کنیم.

عقب نشینی ایران موجب پیش‌روی طرف مقابل می‌شود

شکرالله رضازاده سخنگوی جمنا مازندران در گفت‌و‌گو با بلاغ، با اشاره به قراردادهای منعقد شده با کشور فرانسه، اظهار کرد: عقب نشینی ما موجب پیش‌روی طرف مقابل شده و نمی‌توان امیدوار بود، این ترس موجب شد طرف مقابل بر مواضع گذشته خود استوار باشد.

وی با تاکید بر اینکه اقتدار ما در عدم عقب‌نشینی است، افزود: دولتمردان باید به بازخوانی مجدد تاریخ انقلاب بپردازند و برای رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و تعیین کنندگان خط مشی سیاست داخلی و خارجی کلاس تاریخ معاصر گذاشت چون بازخوانی آن کمک می‌کند تا بدانیم کانون قدرت ما کجا قرار دارد و چگونه در منطقه شکل گرفته است.

سخنگوی جمنا مازندران تصریح کرد: محور کانون ولایت فقیه بوده و قرار گرفتن بر حول این محور اقتدار بین‌المللی را حفظ می‌کند.

رضازاده با اشاره به مسئله سوریه گفت: با توجه به اینکه همه فکر می‌کردند مسئله سوریه تمام است با درایت رهبری و ایستادگی وی تمام معادلات آنان بهم خورد.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط میان کشورها باید دو طرفه بوده و یک سویه نباشد و اگر دولت این مهم را در دستور کار خود قرار می‌داد امروز شاهد اجرای نمایشی از سوی آمریکا در حضور وزیر خارجه نبودیم.

مدیرمسئول روزنامه حرف مازندران گفت: ملت ایران به دلیل ایستادگی بازیگر مهم منطقه است و چه بسا کشورهای دیگری که دارای استراتژی منحصر به فرد و منابع انرژی متفاوتی بوده اما نتوانستند مقتدر و تعیین کننده باشند.

رضازاده با اشاره به اینکه رهبری و مردم دلیل اقتدار بوده و پذیرش دیپلمات‌های ایرانی از سوی کشورهای اروپایی به همین دلیل است، افزود: اگر دولت‌های غربی بدانند در مقابل هر کنشی از سوی ایران شاهد واکنشی درست هستند رفتار خود را با ایران اصلاح می‌کنند.

سخنگوی جمنا مازندران در مورد عدم دست دادن وزیر امور خارجه روسیه به ظریف نیز خاطرنشان کرد: این حرکت بی‌احترامی به وی بوده و پیامی را در برداشت که در امتداد آن کنش متقابل ظریف را می‌طلبید.

وی با اشاره به اینکه بی‌خیالی‌های مکرر اقتصادی از سوی دولت، اروپایی‌ها را گستاخ‌تر می‌کند و از آنجایی که رگ حیات آنان در همین ارفاغ‌ها است، افزود: با کم کردن این امتیازات، اقتدار در دست ما قرار گرفته و دستگاه دیپلماسی ایران باید به این مسئله به صورت جدی توجه کند .

رضازاده گفت: دولت توجه داشته باشد دنیا در همین پنج کشور خلاصه نشده و در این زمان از اقتدار آمریکا کم شده که البته دولت امروز به این نتیجه رسید که آمریکا تنها یک پای برجام است.

مدیر مسئول روزنامه حرف مازندران با اشاره به قراردادهای توتال و پژو گفت: اینها نیازمند ایران هستند و در حال حاضر تکنولوژی تبدیل فرآورده‌های نفتی انحصار وجود ندارد و عزت ایران با توجه به توانایی‌های داخلی کشور به دست می‌آید.

داستان اعتمادهای مجدد به فرانسه و شکست‌های مکرر

به گزارش بلاغ، در قراردادی که فرانسه منتظر نظر آمریکا برای انعقاد آن بود و دولتمردان ایرانی محرمانه و با انفعالی عجیب در کنار بدترین نوع تصمیم‌گیری برای واگذاری میادین نفتی اقدام کردند نمی‌توان انتظار رشد و بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشت و اینجا است که موضوع آتش به اختیار باید از سوی مردم کشور اعمال شود، یعنی دولت که به هیچ عنوان به موضوع اقتصاد مقاومتی توجهی ندارد مردم کشور آتش به اختیار در این زمینه ورود کنند.

نکته اینجا است هر زمان به فرانسه اعتماد کردیم شکست خوردیم و دیر یا زود باید منتظر شکست دیگری باشیم، تاریخ اثبات کننده این ادعا است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۵۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در گفت‌وگو با سالنامه «اعتماد» گریزی به دوره مدیریت خود در دولت گذشته زده و شرایط این روزهای ایران را هم بررسی‌ کرده است.

در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید؛

* دولتی که نتواند حقوق کارمندش را خودش تامین کند، یا نتواند پول آب و برقش را تامین کند، استقلالش کجاست؟

* مجلس در اموری که نباید دخالت کند، دخالت می‌کند. این آشفتگی‌ها باید برطرف شود، الان آشکارترین موضوع آن، بحث برنامه است و بودجه.

* این مجلسی‌ها مگر همان‌هایی نبودند که می‌گفتند ما یک خیزش هستیم که می‌خواهیم مسائل اقتصادی کشور را حل کنیم، مسائل اقتصادی حل شد؟ الان چهار سال تمام شد. تورم را کنترل کردید؟ اجازه ندادید سفره مردم کوچک شود؟

* اینکه آدم صدایش را بلند کند، اینکه به پشتوانه یک جایی که از آدم حمایت می‌کند بیاید و به هر پستی که می‌خواهد برسد، این دلیلی بر شایستگی نیست. من معتقدم وقتی در سال ۸۴ دولت را تحویل می‌دادیم خودروسازی ایران از خودروسازی ترکیه و چین جلوتر بود

* به نظرم دولت احمدی‌نژاد بنایی گذاشت که کشور از ریل توسعه خارج شد. یکی از بی‌اعتمادی‌ها در اثر بی‌حرمتی‌ به انسانیت اتفاق افتاد.

* چرا هنرمند ما امروز مایوس است؟ رتبه‌های اول کنکور دارند از ایران می‌روند! الان دارند می‌گویند که پرستار، پزشک، کارگر فنی از ایران می‌روند، خب نباید بگذاریم اینها بروند! این افراد را اینجا مایوس کرده‌ایم.

* این واقعا خیلی بد است که کشور بگوید من ۲ و نیم میلیارد دلار برای دارو گذاشته‌ام، بعد به بچه‌ای که شیرخشک می‌خورد بگویند شما سهمیه شیرخشک دارید. مردم می‌گویند پول شیرخشک نبوده اما چطور برای چایی این مقدار داده شده است.

* خدا شاهد است که وقتی می‌شنوم مردم ایران دیگر خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند، عزا می‌گیرم. مردم ایران خود را با اروپا مقایسه می‌کردند، نه نهایت با ژاپن و کره مقایسه می‌کردند.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1892737

دیگر خبرها

  • «هفت» از فردا به آنتن بازمی گردد
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران / عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی
  • موسیالا فاش کرد: داستان عجیب تعویض پیراهن با مسی
  • چه کشورهایی در گذشته جزئی از خاک ایران بوده‌اند؟
  • وقتی معجزه خداوند، مداخله نظامی آمریکا را شکست داد
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد