Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر مادوان از توابع شهرستان بویراحمد با 18هزار نفر جمعیت فاقد زیرساختهای شهری است که نیازمند کارهای فرهنگی همچون ایجاد کتابخانه است.

یکی از شهروندان شهر مادوان در زمینه کتابخانه این شهر به خبرنگار ایسنا گفت: برای استفاده از خدمات کتابخانه باید مسیر زیادی را تا مرکز شهر یاسوج طی کنیم که این کار هزینه ­بر و نیازمند صرف وقت است اما اگر کتابخانه شهر خودمان به بهره‌­برداری برسد می­‌توانیم به راحتی هم مطالعه داشته باشیم و از یک محیط فرهنگی مناسب به خوبی استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک دانشجوی مادوانی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: برای انجام کارهای تحقیقاتی خود مجبورم به شهر یاسوج بروم که این کار دیگر برایم به یک معضل تبدیل شده است و مطمئنا اگر کتابخانه شهر خودم به بهره ­برداری برسد، بخش عظیمی از مشکلاتم در این زمینه حل خواهد شد.

یکی دیگر از شهروندان مادوان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: وقتی صحبت از حاشیه‌­نشینی و راههای حذف آن می­‌شود، می‌­گویند حذف حاشیه‌­نشینی نیازمند اقدامات فرهنگی است اما آیا وجود یک کتابخانه در شهر لازمه اقدامات فرهنگی نیست؟ مسئولان می دانند که کتاب و کتابخوانی رابطه عمیقی با فرهنگ و کارهای فرهنگی دارد. در واقع می‌­­توان گفت کتابخوانی یکی از اصول ترویج فرهنگ است و برای کتابخوانی باید شرایط لازم آن ازجمله کتابخانه فراهم باشد.

وی بیان کرد: حل این معادله بسیار ساده است که آیا تاثیرپذیری یک ملت از فرهنگ بیگانه محتمل­تر و پرهزینه تر است یا ملت و فرهنگی که اهل مطالعه، تحقیق و پژوهش است؟ بی تردید جامعه‌­ای که در آن فضای مطالعه، پژوهش و تحقیق، به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری، به شکل مطلوب و بدون قید و بندهای دست و پا گیر فراهم باشد،­ کمتر از فرهنگ و القائات بیگانه تاثیر می‌گیردتا جامعه‌­ای که از فرهنگ مطالعه و تحقیق دور است.

دیگر شهروند مادوانی در زمینه کتابخانه این شهر به خبرنگار ایسنا گفت: می ­توان با بهره‌­برداری از کتابخانه این شهر کمک شایان توجهی به فرهنگ­‌سازی و ترویج صحیح فرهنگ در این شهر کرد.

وی افزود: در تمامی زمینه‌های فرهنگی اینگونه است که وقتی حداقل ها برای جامعه در این حوزه فراهم شود دیگر جامعه به­ ویژه قشر حساس، پرانرژی و پرسشگر جوان، که کنجکاو و به دنبال دانستن بیشتر است، برای رفع نیاز طبیعی و فطری خود، چشم و تمایلات فکری­اش، به طور مطلق و یکسویه، به بیرون از مرزها و بهره­مندی صرف از محصولات و تولیدات فرهنگی بیگانه نخواهد بود و در آنجایی هم که در برخی زمینه‌­ها نیاز به تبادل فرهنگی پیدا شد که بی تردید اینگونه خواهد بود، اولویت بر حفظ و ارتقاء فرهنگ بومی و تبادل فرهنگی خواهد بود و مصرف کننده صرف تولیدات دیگران نمی‌شود.

این شهروند مادوانی تصریح کرد: طی کردن این مسیر بسیار حساس و ظریف، تنها با انعطاف، تدبیر و مدیریت، فراهم کردن زمینه لازم برای احداث کتابخانه، تالیف، انتشار کتاب و کتاب خوانی، ممکن خواهد شد. به بیان ساده تر، اصل باید بر فراهم کردن بستر لازم در اولویت همه کتابخانه، سیاست­گذاری و نظارت بر امر کتاب و کتابخوانی، از طرف متولیان امر باشد.

"یاسر رحیمیان"، سرپرست کتابخانه‌­های عمومی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت کتابخانه معطل مانده شهر مادوان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: علت معطل ماندن پروژه کتابخانه شهر مادوان نبود اعتبارات لازم است.این پروژه از سال 90 شروع شده است و تاکنون 46درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی بیان کرد: این پروژه که 1208مترمربع زیربنا دارد، تاکنون به دلیل نبود اعتبار معطل مانده است.

سرپرست کتابخانه­های عمومی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مدیران قبلی این نهاد پیگیر پروژه کتابخانه مادوان بوده‌­اند و اکنون نیز به جد پیگیر این پروژه فرهنگی هستیم تا در کمیته برنامه­‌ریزی برای این پروژه اعتباری دریافت کنیم.در تلاش هستیم تا در صورت تامین اعتبار، این پروژه را در آینده­ای نزدیک افتتاح و به بهره­برداری برسانیم.

گزارش از طلعت دین پرور، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۵۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۰ درصدی اعضای کتابخانه‌های فعال در استان اردبیل

پروانه رضا قلیزاده در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خلخال گفت: در کنار تلاش برای افزایش حداقل ۲۰ درصدی آمار عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان،افزایش آمار کتاب امانت رفته از کتابخانه‌های عمومی نیز نسبت به آمار سال‌های قبل در دستور کار اداره کل کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با بیان اینکه افزایش سرانه مطالعه در استان مشروط به همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌های مشارکتی است، افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی کتاب محور باید در دستور کار دستگاه‌های فرهنگی استان قرار بگیرد تا از این رهگذر خلاءهای موجود دربین نسل جدید جامعه پر شود.

او همچنین گفت: برگزاری جلسات و آیین‌های رونمایی از کتاب با حضور نویسندگان و ناشرین باید استمرار داشته و در این راستا لازم است که دستگاه‌های فرهنگی با اداره کل کتابخانه‌های عمومی مشارکت نزدیکی داشته باشند

رضا قلیزاده از برگزاری جشنواره کتابخوانی بیلیک اوبالاری ویژه عشایر استان اردبیل خبر داد و گفت: این جشنواره در حال برگزاری و مهلت ثبت‌نام در آن تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه امسال است.

او همچنین به برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره رضوی در استان اشاره کرد و افزود: در این جشنواره بخش‌های متنوعی برای همه گروه‌های سنی از جمله خردسالان، کودکان، نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان پیش‌بینی شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در این نشست همچنین خواستار تعیین تکلیف مالکیت قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان اردبیل واقع در شهر خلخال شد.

رضا قلیزاده افزود: کتابخانه شهید عاشوری‌زاده با ۶۲ سال قدمت در مرکز شهر خلخال مورد استفاده مردم قرار دارد ولی به علت اینکه سند مالکیت آن در اختیار آموزش و پرورش است، عملاً اداره کل کتابخانه‌های عمومی قادر به هزینه‌کرد هرگونه اعتبار برای احیای ساختمان فرسوده آن و تجهیز کتابخانه به امکانات جدید نیست.

او گفت: در صورت واگذاری عرصه این کتابخانه به داره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان اداره کل کتابخانه‌های عمومی قادر به استفاده بهینه از این کتابخانه خواهد بود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰ درصدی اعضای کتابخانه‌های فعال در استان اردبیل
  • دولت رئیسی بیخیال لایحه حجاب شد | نیاز به قانون جدیدی نیست معطل نمی‌مانیم!
  • مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • مخالفت دقیقه نودی دولت رئیسی با لایحه عفاف و حجاب/برای مقابله با بی حجابی معطل تصویب قانون جدید نمی مانیم
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست
  • بهادری جهرمی: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید برای ساماندهی حجاب نیست
  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است