Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزيرنفت جمهوري اسلامي ايران از مذاکره با شرکت هاي خارجي براي توسعه ميادين نفتي مشترک کشورمان خبر داد و گفت: فرايند مناقصه توسعه ميدان نفتي آزادگان آغاز شده است.

« بيژن نامدار زنگنه» روز چهارشنبه و پس از پايان جلسه هيات دولت در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش که آيا عقد قراردادهاي مشابه با شرکت توتال، با شرکت هاي ديگر در دست انجام است؟، گفت: در جلسه عقد قرارداد با توتال، اعلام کردم ميدان هاي مشترک ما مانند ميدان هاي آزادگان ، ياران ، يادآوران ، لايه نفتي پارس جنوبي ، فاز دوم ميدان مشترک آذر در استان ايلام در اولويت هستند و افزايش ضريب بازيافت ميدان هاي آب تيمور و منصوري در دست انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزير نفت درباره اينکه با چه شرکت هايي در حال مذاکره هستيد، گفت: با شرکت هاي مختلفي در حال مذاکره هستيم، در ميدان آزادگان فرآيند مناقصه را شروع کرده ايم. از يک سري از شرکت هاي تاييد صلاحيت شده دعوت کرده ايم، بعضي از شرکت ها به عنوان رهبر کنسرسيوم و برخي به عنوان همکار تعيين شده اند که اطلاعات بگيرند و پيشنهادهاشون را بدهند.
زنگنه درباره قرارداد منعقد شده با شرکت توتال فرانسه براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي و اينکه آيا تضمين هاي لازم براي اجراي اين قرارداد براي مدت 20 سال پيش بيني شده است، گفت: بله پيش بيني شده است. در صورت اجرا نکردن قرارداد آنها ضرر مي بينند، اگر يک موقعي به هر دليلي آنها نتوانند کار را انجام دهند، تمام سرمايه گذاري که کردند همانطور مي ماند تا روز بازپرداخت هاي شان که ميدان بايد به توليد برسد. ما فقط از محل بخشي از توليد ميدان بازپرداخت را انجام مي دهيم. اين مهمترين ضمانت است براي اينکه طرف هايي که سرمايه گذاري مي کنند مانع هر گونه اقدامي بشوند که سرمايه گذاري آن ها را به خطر بياندازد.
قرارداد 5 ميليارد دلاري با توتال فرانسه/ بازگشت سرمايه و سود فقط از محل حداکثر 50 درصد توليد
زنگنه درباره قرارداد با شرکت توتال فرانسه گفت: ارزش خالص قراردادي که ما منعقد کرديم حدود 5 ميليارد دلار است. البته پولي که توتال مي آورد حدود 6 ميليارد دلار است که يک ميليارد دلار بابت ماليات و عوارض به دستگاه هاي دولتي ايران پرداخت مي شود و خالص سرمايه گذاري اين شرکت حدود 5 ميليارد دلار است.
وزير نفت افزود: سهم شرکت توتال از اين قرارداد 50.1 درصد، شرکت ملي نفت چين 30 درصد و شرکت پتروپارس 11.9 درصد است که بايد اين مبالغ را بياورند. بازگشت اصل و سود پول و سود کاري که انجام مي دهند فقط از محل حداکثر 50 درصد توليد ميدان پرداخت مي شود.
زنگنه در توضيح برخي اظهارنظرها که برخي گفتند 75 درصد درآمد ميدان را به خارجي ها مي دهيم ، گفت: اين حرف غلط است و حداکثر از محل 50 درصد توليدميدان بازپرداخت ها صورت مي گيرد.
وزير نفت افزود: برآورد ما از درآمد ميدان با نفت 50 دلاري حدود 84 ميليادر دلار خواهد شد ، اما آنچه که به توتال و مجموعه اين شرکت در طول 20 سال داده خواهد شد که به تصويب شوراي اقتصاد هم رسيده حدود 12 ميلارد دلار خواهد شد، يعني حدود 15 درصد درآمد کل ميدان در طول عمر ميدان است.
به گفته زنگنه، با طولاني شدن دوره بازپرداخت ، مبلغ هم بيشتر مي شود. در قراردادهاي بيع متقابل هم که داشتيم مبلغ حدود دو برابر مي شد.
وزير نفت ايران قرارداد با شرکت توتال فرانسه را از نظر حقوقي و سرمايه گذاري نوعي سرمايه گذاري خارجي عنوان کرد و گفت: در شرايطي که برخي دشمنان ما مي خواستند( چه دشمناني که آن طرف اقيانوس ها هستند و چه دشمنان منطقه ) با تحريم هايشان هر گونه سرمايه گذاري و حضور شرکت هاي خارجي را در کشورمان منتفي کنند، اين حرکت بزرگ توسط دو شرکت بزرگ نفتي دنيا يکي شرکت توتال فرانسه و ديگري شرکت ملي نفت چين انجام شد.
زنگنه ابرازاميدواري کرد، قرارداد منعقد شده با اين دو شرکت راهگشا براي بقيه کارها چه در بخش نفت و چه در بقيه بخش ها باشد.
قرارداد توتال با شرکت پتروشيمي
وزير نفت در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره سرمايه گذاري 2 ميليارد دلاري شرکت توتال فرانسه در صنعت پتروشيمي کشورمان گفت: بله، قرار است شرکت توتال سرمايه گذاري سنگيني دربخش زنجيره پتروشيمي انجام بدهد. اين سرمايه گذاري در بخش توليد اتيلن و صنايع پايين دستي آن است که يک زنجيره کامل را شکل مي دهد. در حال انجام مذاکره براي نهايي کردن يادداشت تفاهم آن هستيم و قصد نداريم تا نهايي شدن آن را اعلام کنيم.
نخستين قرارداد جديد نفتي در پساتحريم بين شرکت ملي نفت و و کنسرسيوم بين المللي به رهبري شرکت نفتي توتال فرانسه براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي به ارزش 4.8 ميليارد دلار در دوازدهم تيرماه 1396 در تهران امضا شد.
اين قرارداد را `علي کاردر` مديرعامل شرکت ملي نفت ايران، `پاتريک پويانه` مديرعامل توتال، `لو` مديرعامل شرکت ملي نفت چين (اينترنشنال) و `عزت الله اکبري` مديرعامل شرکت پتروپارس در حضور وزير نفت ايران امضا کردند.
با به ثمر رسيدن آن، روزانه 56 ميليون مترمکعب (معادل 2 ميليارد فوت مکعب) به ظرفيت برداشت ايران از ميدان گازي پارس جنوبي مشترک با قطر افزوده مي‌شود.
توافق‌نامه اصولي توسعه فاز 11 پارس جنوبي در هجدهم آبان پارسال ميان شرکت ملي نفت ايران و کنسرسيومي متشکل از شرکت‌هاي توتال فرانسه، شرکت ملي نفت چين (سي.ان.پي سي CNPC) و شرکت پترو پارس ايران، با حضور زنگنه ، «علي کاردر» مديرعامل شرکت ملي نفت، «استفان ميشل» مدير توتال در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا و «ژو ژان تينگ» مدير شرکت ملي نفت چين در خاورميانه، امضا شد.
ويژگي مهم اين قرارداد، برنامه ريزي براي ساخت سکوهاي تقويت فشار در پارس جنوبي براي نخستين بار در کشور است.
با توجه به افت فشار ميدان گازي پارس جنوبي و کاهش توليد، قرار است در توسعه فاز 11 از طريق همکاري با شرکت هاي بين المللي، براي نخستين بار از فناوري هاي جديد براي افزايش فشار و جلوگيري از افت توليد اين ميدان استفاده شود.
به گفته مديران صنعت نفت، قرار است کارشناسان ايراني پس از بومي شدن دانش ساخت سکوهاي تقويت فشار، از اين تجربه در ساير فازهاي پارس جنوبي استفاده کنند.
فاز 11 ميدان گازي مشترک پارس جنوبي داراي 30 حلقه چاه است که با نصب و راه اندازي 2سکوي توليدي، روزانه 2 ميليارد فوت مکعب گاز از آن برداشت مي شود.
40 ماه پس از امضاي قرارداد، توليد گاز آغاز مي شود و پس از سه سال، توليد از اين ميدان، دچار افت فشار مي شود که در آن زمان، سکوهاي تقويت فشار، راه اندازي مي شود.
ساير فازهاي پارس جنوبي در سال هاي گذشته، تعيين تکليف شده اند، برخي از فازها به بهره برداري رسيده و ساير فازها در مرحله راه اندازي يا توسعه قرار دارند اما فاز 11 به دلايل مختلف، همواره بلاتکليف باقي مانده بود.
ميدان گازي پارس جنوبي، بزرگ ترين منبع گازي جهان است که روي خط مرزي مشترک ايران قرار دارد؛ مساحت اين ميدان 9700 کيلومتر مربع است که سهم متعلق به ايران 3700 کيلومتر مربع وسعت دارد.
ذخيره گاز اين بخش از ميدان 14 تريليون مترمکعب گاز به همراه 18 ميليارد بشکه ميعانات گازي است که هشت درصد کل گاز دنيا و نزديک به نيمي از ذخاير گاز کشور را شامل مي شود.
ايرنا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۶۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ازسرگیری تجارت ایران و سریلانکا/ پیشنهاد برقراری تجارت ترجیحی

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی طالبیان مقدم، تهاتر پول نفت ایران با چای سریلانکا، زمینه‌ای برای از سرگیری مبادلات تجاری بین دو کشور دانست و گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران با مشکلات مالی و عدم ایفای تعهدات مالی سریلانکا مصادف شد از این‌رو از چندی پیش ساز و کارهای مختلفی برای وصول مطالبات معوقه حاصل از فروش نفت خام ایران به سریلانکا پیگیری و دنبال شد تا اینکه در نهایت در سال گذشته تهاتر چای با پول نفت در دستور کار دو کشور قرار گرفت.

بنا به اظهارات وی؛ ایران در پروژه «اوما اویا» (پروژه سدسازی و تونل‌سازی در سریلانکا) نقش کلیدی ایفا کرد و این موضوع خاطره خوبی از ایرانیان در ذهن سریلانکایی‌ها ایجاد کرد؛ در این پروژه انتقال فناوری، عملیات مهندسی، ساخت، نصب، راه‌اندازی و… توسط ایرانی‌ها انجام شد. هرچند پیش از این نیز شرکت‌های دیگری از ایران در زمینه برق‌رسانی به روستاهای زیادی از این کشور نقش مهمی داشته‌اند.

طالبیان مقدم با اشاره به سفر هیأت بلندپایه دولتی سریلانکا به ایران، تصریح کرد: ماهیندا آماراویرا وزیر کشاورزی و زراعت سریلانکا، در سفر به ایران با مقامات دولتی و بخش خصوصی ایران از جمله وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صمت دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گفته مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران؛ وزیر کشاورزی سریلانکا از چند مزرعه نمونه ایرانی مانند مزرعه پرورش قارچ، توت فرنگی، کارخانه‌های لبنیات و دامداری‌های ایرانی بازدید و در زمینه همکاری‌های دوجانبه با ایرانیان تبادل نظر کرد.

همچنین وی در همایش مشترکی که با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، معاونت ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت، و دفتر شبه قاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت برگزار شد نیز شرکت کرد و در پایان جلسه به پرسش‌های تجار ایرانی و خارجی حاضر در جلسه پاسخ داد.

این مقام مسؤول با اشاره به بازدید وزیر کشاورزی سریلانکا و هیأتی از تجار سریلانکایی از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، تصریح کرد: دستاوردهای حضور وی در ایران را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد؛ ملاقات با مقامات رسمی، تبادل نظر و جمع‌بندی در خصوص احیای کمیته تجاری مشترک دو کشور، پیگیری تشکیل کمیسیون اقتصادی مشترک، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، تبادل هیأت‌های تجاری، آموزش تجار و صنعتگران، تاکید و تأیید بر استفاده از ظرفیت‌های شیلات، ماهی‌های تزئینی، میوه‌های استوایی، سنگ‌های قیمتی، توتون و تنباکو و برندسازی مشترک، گردشگری سلامت، مصالح ساختمانی و زیرساختی، فناوری اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های مرتبط، انرژی، صدور خدمات فنی و مهندسی و غیره.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت گذر راه (کریدور) جنوب- شمال از مسیر چابهار به آسیای میانه نیز مورد اشاره و تاکید طرفین قرار گرفت.

طالبیان مقدم با تاکید بر لزوم توسعه صادرات ماشین‌آلات کشاورزی به سریلانکا، افزود: ایران ظرفیت خوبی در تولید کمباین، تراکتور، کودهای شیمیایی، هوشمندسازی گلخانه‌های صنعتی، اصلاح و بهبود بذر دارد و سریلانکایی‌ها نیز خواهان بهره‌گیری از این توان هستند؛ همچنین در این سفر پیشنهاد موافقت‌نامه و فعال‌سازی تجارت ترجیحی بین دو کشور و راه‌اندازی خط هوایی مستقیم نیز مطرح شد.

به گفته وی؛ دو طرف بر لزوم ارتباط پولی و بانکی و راههای انتقال پول تاکید و اتفاق نظر داشتند. همچنین طرفین توافق کردند عدد تجارت دو کشور را در بازه زمانی ۵ ساله حداقل ۲ برابر افزایش بدهند؛ به نظر می‌رسد سریلانکا دروازه ورود ایران به شرق آسیا و ایران دروازه ورود به غرب و آسیای غربی برای سریلانکا است.

کد خبر 6100581 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده
  • امضای یک میلیارد دلار قرارداد نفتی با ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان
  • امضای هزار قرارداد نفتی با ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان
  • امضای هزار قرارداد نفتی با بیش از ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان
  • ازسرگیری تجارت ایران و سریلانکا/ پیشنهاد برقراری تجارت ترجیحی
  • ادغام شرکت‌های کوچک نفتی و فولادی جهشی در اقتصاد کشور است
  • ۳۰۷ کالای راهبردی نفتی شناسایی‌ شد/ ۷ پروژه در محله نهایی سازی
  • ایران ۶۲ میلیون دلار به همراه دیرکرد غرامت از هند دریافت می کند
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس