Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر یک نهاد فرهنگی که به عنوان دستگاه مرکزی برای زیر مجموعه خود عمل می کند اگر بخواهد ارتباطش قطع نشود یا عیبی در ساختارش شکل نگیرد ویا اختلالی در روند حرکتش نباشد و خوب مدیریت کند راهی جزء انقلابی عمل کردن ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، محمدرضا نخعی‌پور کارشناس مسائل فرهنگی طی یادداشتی نوشت؛

من به همه‌ی آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً میگویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البتّه در جنگ، قرارگاه مرکزی وجود دارد که دستور می‌دهد، امّا اگرچنانچه رابطه‌ی قرارگاه ‌قطع شد یا قرارگاه عیبی پیدا کرد، اینجا فرمانده دستورِ آتش‌به‌اختیار میدهد. خب شما افسرهای جنگ نرمید -قرار شد شما افسران جوان جنگ نرم باشید- آنجایی که احساس میکنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمیتواند درست مدیریّت کند، آنجا آتش‌به‌اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید.”

این واضح ترین ، روشن ترین و صریح ترین ترجمه ایست که از واژه نظامی آتش به اختیار از سوی مقام معظم رهبری مدظله بیان شده است اگرچه پس از صدور این فرمان ، برخی سعی داشتند با تعاریف خود از این اصطلاح ، اصل موضوع را به حاشیه بکشانند . البته در این مجال قصد بر این است که بدانیم چرا رهبری جامعه اسلامی در این مقطع حساس زمانی ، به عنوان فرمانده کل قوا چنین فرمانی را صادر می نماید .

سلسه مراتب نظامی و رعایت آن در سطوح مختلف نهادهای لشکری و دستگاههای نظامی در همه جای دنیا یک اصل ثابت ، حیاتی و لازم الاجرا بوده که موجبات حیات نیروهای نظامی یک کشور را فراهم می نماید . در نگرشی مشابه به دستگاههای دولتی و اداری می توان گفت این مجموعه ها نیز قطعاً دارای سلسه مراتبی هستند که احترام به آن موجب بقاء آن مجموعه می باشد . اگر بخواهیم قلب و مرکز اصلی تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و هدایت سکان حوزه مهم و اثر گذار فرهنگ را به عنوان قرارگاه مرکزی معرفی نماییم بی شک و به زعم رهبری گرانقدر انقلاب اسلامی ، آن قرارگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد . با نگاهی گذرا به سالهای اخیر به خوبی می توان به این نتیجه رسید که آنچه در این نهاد عظیم تصمیم گیری فرهنگی ساری و جاری بوده است بیشتر موثر از دیدگاههای سیاسی و نگرشهای حزبی بوده تا نگاه فرهنگی و این در حالی است که مقام معظم رهبری اعضاء این شورا را قبل از اینکه عناوین دیگری داشته باشند فرهنگی می داند . ایشان در دیدار با اعضای این شورا می فرمایند : «بحمدالله رؤسای سه قوه و مسئولان کشور همه از این قبیلند و شما مردان فرهنگید؛ در واقع فعالان عرصه‌ی فرهنگ هستید قبل از هر عنوان دیگری» همین جبهه گیریهای سیاسی موجب کم رنگ شدن نقش مهم و بالای نظارتی این شورا بر تصیم گیریهای کلان فرهنگی و علمی کشور شد و درنهایت در جریان سند 2030 کار را به گلایه مندی صریح رهبر معظم انقلاب از تعلل شورای عالی انقلاب فرهنگی کشاند . آیا این تعلل مصداق بارز اختلال در دستگاه مرکزی نیست؟

یکی دیگر از مهمترین دستگاههای مرکزی در حوزه فرهنگ ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است . اختلال در این دستگاه مرکزی را نیز از لسان رهبری بشنویم که فرمودند : «در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری و بی اهتمامی در دستگاههای فرهنگی به چشم می خورد. زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضرّ، کوتاهی هایی انجام می شود. برخی مواقع در مقابل تولید یا ورود کالاهای فرهنگی مضر، موضع‌گیری و اقدامی نمی شود، زیرا این ترس وجود دارد که متهم به جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات شوند» آیا این اختلال در دستگاه مرکزی نیست؟

سازمان ها ونهادهای تصمیم گیر دیگری چون وزارت آموزش و پرورش ، وزارت ورزش و جوانان ، وزارت علوم و ... در بدنه دولت حضور دارند که به عنوان دستگاه مرکزی در حوزه فرهنگ به شمار می روند که هر کدام به نوعی در آن ولنگاری فرهنگی سهیم اند . بی شک آنچه که در این میان می توان از آن به عنوان علت اصلی این اختلال ، قطع ارتباط و عیب ، اختلال و عدم مدیریت درست در قرارگاه مرکزی یاد کرد اولاً آوردن فرهنگ ذیل سیاست است که دقیقاً به فرمایش مقام معظم رهبری این سیاست است که ذیل فرهنگ است و نکته بعدی این که متاسفانه برخی از مسئولین فرهنگی تصورشان از مسئولیت ، پر و بال دادن به حوزه ستادی و داشتن دفاتر عریض و طویل است در صورتی که بخش اعظم کار فرهنگی کار صفی است .
آن مسئول فرهنگی که پشت میزش میخکوب و باخدم و حشمی که برای خود به راه انداخته به دنبال کار فرهنگی ابلاغی ، بخشنامه ای و دستورالعملی است بداند که این اقدامش از مصادیق اختلال در دستگاهی است که برای زیر مجموعه اش دستگاه مرکزی به حساب می آید . مدیری که در اتاق خود دست بر زنگ گذاشته تا خدمتکارش پس از گذشتن دربهای دو اتاق به حضور شرفیاب شود کجا می تواند در عرصه پرتلاطم فرهنگی میدان داری کند؟ مدیر یک نهاد فرهنگی که به عنوان دستگاه مرکزی برای زیر مجموعه خود عمل می کند اگر بخواهد ارتباطش قطع نشود یا عیبی در ساختارش شکل نگیرد ویا اختلالی در روند حرکتش نباشد و خوب مدیریت کند راهی جزء انقلابی عمل کردن ندارد . درست همان راهی که شهدای عزیز در دوران دفاع مقدس رفتند . یعنی وسط گود بودن و میدان داری کردن . ظرفیت پایین وعدم پذیرش انتقاد ، خودرایی و غرور ، عدم توجه به خرد جمعی ، پایین بودن سطح سواد فرهنگی و عدم تجربه در عرصه های فرهنگی نیز از جمله نکاتی هستند که موجبات ایجاد اختلال در دستگاههای مرکزی فرهنگی می شود .

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۶۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه جذب جوانان هرمزگان در دستگاه قضا فراهم شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان ظهر پنج شنبه در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ در استان هرمزگان مربوط به حوزه زمین و ملک است؛ بخشی از اراضی شهر بندرعباس پیش از انقلاب به نام برخی ملاکان بزرگ شده در حالی که این زمین‌ها چندین بار دست به دست شده‌اند بازگشت مالکین پیشین برای اهالی محلات مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی افزود: با توجه به همکاری تنگاتنگی که میان دادگستری هرمزگان و دستگاه‌های امنیتی وجود دارد بخشی از پرونده‌های حوزه زمین مرتفع شده اما نیاز داریم موضوع در سطح ملی نیز پیگیری شود چرا که سندهای قبل از انقلاب سندهای مقدم بوده و بعدها دولت سندهای جدیدی را صادر کرده است که الان مردم را با مشکلات قضائی مواجه کرده است.

حجت الاسلام عبادی زاده بیان کرد: در برخی مناطق روستایی نیز به استناد نقشه‌های هوایی سال ۱۳۴۶ اراضی کشاورزی مردم متعلق به منابع طبیعی تشخیص داده شده است در حالی که اگر مبنای بررسی‌ها از ۵۰ سال پیش به ۷۰ سال ما قبل بازگردد بسیاری از مشکلات این حوزه نیز حل خواهد شد.

امام جمعه بندرعباس ادامه داد: امروز استان هرمزگان با پدیده‌ای به نام قاچاق سوخت مواجه است این مساله بسیاری از دانش آموزان ما را از مدارس دور کرده و حمل نقل را در استان مختل کرده است.

وی افزود: هنجار شکنی‌هایی که در حوزه قاچاق سوخت انجام می‌شود منجر به بروز مشکلات فراوانی و ناامن شدن جاده‌ها شده است و تلفات جانی هم برای سوخت‌برها و هم برای مردم عادی رو به فزونی گذاشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده عنوان‌کرد: قانون شکنی در حوزه قوانین راهنمایی و رانندگی و ترددهای دریایی نیز از دیگر مشکلات استان است که موجب شده نارضایتی جدی مردم برانگیخته شود.

وی خاطرنشان‌کرد: یکی از گلایه‌های ما این است که استان هرمزگان سهم کمی در استخدام قضات دارد و به نقلی بیشتر قاضی‌های فعال در استان به دلیل غیر بومی بودن در صف انتقالی‌گرفتن هستند.

امام جمعه بندرعباس تاکید کرد: با توجه به اینکه هر کسی به شهر خود باز خواهد گشت انتظار داریم مراتب جذب قاضیان جوان از میان جوانان واجد شرایط بومی و نخبگان دانشگاهی و حوزوی استان فراهم شود.

کد خبر 6095208

دیگر خبرها

  • توسعه 6G در ژاپن با سرعتی ۵۰۰ برابر نسل پنجم!
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم بین دوکشور
  • نشست گفتمان سازی بیانات مقام معظم رهبری
  • سه بانک دیگر به فهرست ارائه دهندگان خدمت چک الکترونیکی اضافه خواهند شد
  • مبارزه با استکبار در دنیا، صدور فرهنگ انقلاب ایران است
  • در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند
  • رئیس قوه قضاییه: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند
  • زمینه جذب جوانان هرمزگان در دستگاه قضا فراهم شود
  • آموزش و پرورش محوری‌ترین دستگاه در شکل‌گیری هویت نسلی است
  • برگزاری گردهمایی و پیاده‌روی با هدف افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی نسبت به اختلال طیف اوتیسم