Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@12:06:55 GMT

۴ گزاره درخصوص استقلال فراکسیون نمایندگان ولایی

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۱۶۸۷۵

۴ گزاره درخصوص استقلال فراکسیون نمایندگان ولایی

در یکسال گذشته نمایندگان فراکسیون ولایی و مستقلان در فراکسیون ولایت به ریاست لاریجانی حضور داشتند؛ متاسفانه در این فراکسیون به علت مشغله لاریجانی و چسبندگی کمتر اعضای فراکسیون مستقلین با اصولگرایان، نتوانستیم کارآمدی مناسب برای حل مشکلات را داشته باشیم


سرویس سیاسی فردا: روز گذشته فراکسیون نمایندگان ولایی با انتشار بیانیه ای اعلام استقلال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱. فراکسیون ولایت یک روز قبل از تشکیل مجلس دهم در محل مجلس مشروطه اعلام موجودیت کرد. این فراکسیون ۱۱۸ نفر عضو داشت و رئيس آن علی لاریجانی بود. اما بعد از مدت زمان اندکی از آغاز به کار مجلس دهم، فراکسیونی با نام «مستقلان ولایی» اعلام موجودیت کرد؛ فراکسیونی متشکل از اصولگرایان دولتی که توافق شده بود زیرمجموعه‌ای از فراکسیون ولایت باشد، اما اعضای آن اصرار داشتند «سو فراکسیون» ولایی‌ها نیستند، اظهاراتی که نه تنها از سوی اعضای فراکسیون ولایی تکذیب شد بلکه آقای علی لاریجانی رییس مجلس هم صحه‌ای بر آن گذاشت و مستقلین را زیر مجموعه فراکسیون ولایی معرفی کرد. اما برخی از اعضای فراکسیون مستقلین که با حضور در لیست امید توانستند به مجلس راه بیابند، در ابتدا مسیر خود را از اصلاح طلبان جدا کردند اما چون خود را اصولگرایان معتدل می‌ دانستند، حاضر به عضویت در فراکسیون ولایت نبودند. از سوی دیگر اعضای این فراکسیون در بسیاری از رأی گیری‌های صحن و موضع گیری‌ها، دیدگاه نزدیک‌تری به فراکسیون امید داشتند. اما در اردیبهشت ماه 96 بود که اعضای فراکسیون مستقلان ولایی پا را فراتر گذاشته و جمعیت اصولگرایان معتدل حامی روحانی را در قالب نشست نمایندگان فعلی مجلس، ادوار و سایر اصولگرایان معتدل تشکیل دادند. این در حالی است که گزینه مورد حمایت ولایی‌ها، آقای ابراهیم رئیسی بود. موضع گیری‌های مبهم اعضای فراکسیون مستقلان به عنوان زیرمجموعه فراکسیون ولایت، ابهاماتی را در افکار عمومی به وجود آورد که اعضای فراکسیون ولایت برای شفافیت در موضع گیری‌های سیاسی اعلام استقلال فراکسیون نمایندگان ولایی را چاره کار دانستند.
۲. روز گذشته سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی اعلام کرد: فراکسیون نمایندگان ولایی مستقل از سایر فراکسیون ها از جمله فراکسیون ولایت به کار خود ادامه می دهد. پیش از این یک فراکسیون تحت عنوان ولایت تشکیل شده بود که جمعی از نمایندگان انشقاق ایجاد کرده و فراکسیونی با عنوان فراکسیون مستقلین ولایی تشکیل دادند لذا چون تبدیل به دو فراکسیون شد و برخی تصمیمات اتخاذ شده در جریان کار موانع و مشکلاتی را برای ولایی ایجاد کرد، این فراکسیون نتوانست پاسخگوی برخی تصمیمات باشد. لذا از این پس فراکسیون ولایت وجود ندارد و دو فراکسیون به صورت مستقل عمل می کنند.
۳. بیانیه نمایندگان فراکسیون ولایی درباره اعلام استقلال این فراکسیون به شرح زیر است:
همکاران عزیز
ملت بزرگ ایران
با شروع مجلس دهم، فراکسیون اکثریت مجلس با نام فراکسیون ولایت به ریاست آقای دکتر لاریجانی تشکیل شدو ا مید وحدت نمایندگان ولایتمدار در یک فراکسیون واحد اکثریت را ایجاد کرد ولی از همان روزهای اول، تعدادی از همکاران عضو فراکسیون ولایت تحت عنوان فراکسیون مستقلین اعلام موجودیت کردند و منجر به انشقاق در فراکسیون ولایت گردیدند.درنهایت فراکسیون اکثریت ولایت به دو فراکسیون نمایندگان مستقل و نمایندگان ولایی تقسیم شد. فراکسیون مستقلین در روند فعالیت خود در برخی موضوعات با فراکسیون امید همراه می‌شدو در برخی موضوعات خود را با فراکسیون نمایندگان ولایی همراه می‌کرد.چنین رویکردی از فراکسیون مستقلین، فراکسیون نمایندگان ولایی را در تصویرسازی با مشکل روبرو می‌ساخت.
لازم به توضیح است که هر یک از همکاران عزیز و فراکسیون‌های مجلس حق مسلم و طبیعی دارد که به تشخیص خود عمل نمایند ولی امکان پاسخگویی برخی تصمیمات به مردم و جامعه برای نمایندگان عضو فراکسیون ولایی وجود نداشت. همین امر موجب شد تا شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی در آخرین جلسه خود در تاریخ 11 تیر ماه 96 به اتفاق آرا فراکسیون نمایندگان ولایی را به عنوان یک فراکسیون مستقل از فراکسیون ولایت اعلام کنند و مصوبه شورای مرکزی در جلسه مجمع عمومی فراکسیون در روز سه‌شنبه مورخ 13 تیر ماه 96 تقریبا به اتفاق آرا مورد تایید مجمع عمومی قرار گرفت.
بدیهی است که فراکسیون نمایندگان ولایی تمام تلاش خود را برای همکاری و تعامل با فراکسیون‌های دیگر براساس اساسنامه، ارزش‌ها،‌ اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری به کار خواهد گرفت و از این بعد هم پاسخگوی تصمیمات، اقدامات و مواضع خود به ملت بزرگ ایران خواهد بود.
فراکسیون نمایندگان ولایی در آینده اعضای خود را معرفی خواهد کرد تا همه مردم عزیز در جریان فعالیت‌ها، اقدامات و تصمیمات فراکسیون قرار بگیرند.
امید است به فضل الهی شاهد مجلسی پویا، پیگیر مطالبات مردم و بویژه تحقق مقام معظم رهبری در کلیه‌ حوزه‌ها بخصوص در زمینه ارتقای شرایط اقتصادی کشور، حل مشکلات تولید و ایجاد اشتغال باشیم.
۴. همچنین محمد دهقان، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با روزنامه صبح نو درباره جدایی فراکسیون ولایی گفت: در یکسال گذشته نمایندگان فراکسیون ولایی و مستقلان در فراکسیون ولایت به ریاست لاریجانی حضور داشتند؛ متاسفانه در این فراکسیون به علت مشغله لاریجانی و چسبندگی کمتر اعضای فراکسیون مستقلین با اصولگرایان، نتوانستیم کارآمدی مناسب برای حل مشکلات را داشته باشیم و عملاً در فراکسیون ولایت هیئت رئیسه ای هم وجود نداشت. فراکسیون نمایندگان ولایی به دنبال کارآمدی است اما در فراکسیون ولایت حتی کمیته تخصصی برای بررسی موضوعات وجود نداشت و انرژی نمایندگان هدر می‌رفت. به همین دلیل تعدادی از دوستان پیشنهاد دادند تا فراکسیون ولایی جدا شود اما این به معنای جدایی از لاریجانی نیست.
علت اصلی اعلام استقلال فراکسیون نمایندگان ولایی سیاسی نبود، هدف اصلی کارآمد سازی بود؛ البته نمایندگان ولایی به دنبال شفافیت مواضع سیاسی هم بودند. رییس مجلس به علت مشغله بالایی که دارد، نمی‌تواند کار تشکیلاتی انجام دهد و به همین دلیل وقت کافی برای مدیریت فراکسیون ولایت نداشت و تنها برخی جلسات درباره مسائل کلی با اعضای فراکسیون مستقلان و ولایی برگزار کرده بود. در هر صورت احترام آقای لاریجانی برای ما مهم است و با وی تعاملی مثبت خواهیم داشت و از دیدگاه‌هایشان استفاده خواهیم کرد. برای اینکه مجلس به سمت کارآمدی قابل قبولی برای حل مشکلات مردم حرکت کند، دوستان پیشنهاد دادند که فراکسیون نمایندگان ولایی اعلام استقلال کنند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۶۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از «طرح نور» را امضا نکردند؟

روز گذشته یک عضو هیأت رئیسه مجلس از امضای بیانیه‌ای در حمایت از بازگشت طرح گشت ارشاد خبر داد.

به گزارش انتخاب، علی کریمی فیروزجائی در نشست علنی یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی بیانیه بیش از ۱۶۰ تن از نمایندگان با موضوع تقدیر و تشکر از فرماندهی محترم فراجا و مردم عزیز ایران اسلامی در همراهی با اجرای طرح عفاف و حجاب را قرائت کرد.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد بیش از ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس حاضر به حمایت از طرح «نور» نشده اند.

 

دیگر خبرها

  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست
  • نوری قزلجه: فراکسیون مستقلین احتمالا برای ریاست مجلس و دیگر پُست ها کاندیدا دارد /تعداد اعضای فراکسیون ممکن است به ۱۰۰ نفر هم برسد
  • عدم‌همراهی بیش از ۱۰۰ نماینده در حمایت از طرح «نور»
  • ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از «طرح نور» را امضا نکردند؟
  • اولین گام نبویان برای ناک اوت کردن قالیباف /اعلان جنگ علنی با تشکیل یک فراکسیون
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • تصاویری متفاوت از نمایندگان درحال اهدای خون
  • مخالفت مجلس با افزایش ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس
  • نوری قزلجه: ریاست قالیباف از بیرون مجلس حمایت می‌شود /طرح‌های «صیانت» و «شفافیت» سفارش شده بودند /نگران رادیکال‌های مجلس آینده نیستم
  • پزشکیان لیدر می‌شود؟/ترکیب‌ احتمالی فراکسیون‌های مجلس آینده