Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@04:20:42 GMT

گرگ‌ها هم‌چنان عراق را تهدید می‌کنند

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۱۸۴۲۵

نشست عراق پس از داعش صبح روز چهارشنبه با چهار تن از مقامات و دیپلمات‌های پیشین عراق و ایران از سوی سایت دیپلماسی ایران در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران گفت: داعش از مسیرهای اجتماعی و اقتصادی به جذب نیرو می پردازد و مقابله نظامی صرف با آن کافی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناظم دباغ در نشست عراق پس از داعش که صبح امروز چهارشنبه برگزار شد گفت: داعش را از موصل و بسیاری از شهر های عراق بیرون کردیم. داعش امروز فقط یک پدیده نظامی نبوده و یک پدید ایدئولوژیک است.

وی ادامه داد: برای اینکه داعش را ریشه کنی کرد باید اثرات آن را در فضای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی عراق هم در نظر گرفت.
دباغ گفت: اگر کمک جمهوری اسلامی نبود شاید امروز عراق داعشی داشتیم. باید مواظب اربیل و سایر بخش ها باشیم و باید به فکر حل ریشه ای مسائل باشیم. داعش درحال استفاده از تفرقه بین شیعه و سنی است.

وی ادامه داد: در مجلس اعلا عراق و جمهوری اسلامی ایران کمک های زیادی برای ایجاد وحدت داشتیم. پیش مرگه های عراق کمک شایانی در بیرون راندن داعش داشتند. باید به فکر آینده عراق باشیم همانطور که تا امروز به فکر مقابله با آنها بودیم.

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران با بیان اینکه ممکن است داعش از بین برود ولی فرزند داعش به وجود خواهد آمد افزود: باید به دنبال ایجاد حل مشکلات منطقه باشیم و فکر نکیم به سادگی مسائل حل می شود. در هیچ جای دنیا با عملیات صرف نظامی نمی شود داعش را از بین برد.

وی ادامه داد: باید از راههای فرهنگی و اجتماعی وارد شد. چرا از اروپا به داعش پیوستند؟ این نشان می دهد که آنها فعالیت های فرهنگی داشته‌اند.

دباغ خاطر نشان کرد: مباحث اقتصادی را نباید نادیده گرفت چون داعش از آن برای جذب نیرو استفاده می کند.نباید به دنبال تفرقه و اختلافات باشیم بلکه باید در منطقه وحدت ایجاد کنیم.

دباغ در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان گفت: اگر این امر با رضایت ایران و عراق نباشد، منفی است. نباید ماجراجویی کنیم، این مساله بستگی به نظر دولت عراق دارد.

وی ادامه داد: وقتی می‌گویم در منطقه باید مشکلات به طور کامل حل شود یکی از این مسائل کردها است. من یک کرد هستم و سال‌ها برای آرمان‌هایم مبارزه کردم. بارها به ما وعده دادند و گفتند که صبر کنید صدام از عراق بود و بعد گفتند دولت تشکیل شود، امروز هم می‌گویند منتظر بمانید تا داعش از عراق برود. ما خواهان رسیدن به خواسته‌هایمان در چارچوب قانون هستیم.

به گزارش ایسنا، حسن دانایی‌فر که به مدت شش سال سفیر ایران در عراق بوده است و به تازگی محل خدمت خود را ترک و به تهران بازگشته است، در ابتدای سخنان خود با اشاره به وضعیت جغرافیایی و ترکیب امنیتی این کشور گفت: عراق کشوری مسلمان است که حدود 34 میلیون نفر جمعیت دارد. ترکیب جمعیتی در این کشور متنوع است و در آن اقوام و مذاهب مختلفی حضور دارند.

وی با بیان این‌که این تنوع جمعیتی و همچنین تاریخ کهن این کشور باعث شده که روابط اجتماعی در عراق از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار باشد، تصریح کرد: از نظر سیاسی نیز هنوز فرآیند دولت و ملت‌سازی در درون عراق تکمیل نشده است و این خود نیز تبعات خاصی را در عراق به همراه داشته است.

سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به نحوه حضور داعش در عراق گفت: پس از سقوط موصل وضعیت در عراق پیچیده شد و شرایط روحی و روانی در بین مردم عراق و حتی مسوولان کشور افت کرد. بنده برای اولین بار می‌گویم که من در 14 دی‌ماه 1392 چهار روز پس از سقوط فلوجه در دیداری که با آقای مالکی داشتم به ایشان گفتم آن‌چه را که در سوریه اجرا کردند می‌خواهند در عراق نیز اجرا کنند. این صحبت را شش ماه قبل از سقوط موصل گفتم و به عنوان کارگزار جمهوری اسلامی ایران در عراق گفتم که آنها می‌خواهند حلبی را در شمال عراق ایجاد کنند و وضعیتی همچون سوریه در عراق ایجاد کنند. پس این تحلیل که برخی می‌گویند ما غافلگیر شدیم صحیح نبود و این پیش‌بینی‌ها وجود داشت.

وی با بیان این‌که وضعیت داخلی عراق و پدیده بهار عربی در پیچیده شدن وضعیت عراق و سقوط موصل موثر بود و شرایط خاصی را در این کشور ایجاد کرد، ادامه داد: در آن شرایط وزیر امور خارجه وقت آمریکا به عراق سفر کرد و به جای این‌که بگوید ما همه‌ جانبه از دولت عراق جهت مبارزه با داعش حمایت می‌کنیم، چهار شرط را اعلام کرد و گفت ما بر اساس این چهار شرط از بغداد حمایت می‌کنیم. این در حالی بود که در آن مقطع ایران بدون هیچ‌گونه درنگی از مناطق مختلف در عراق و ارتش عراق حمایت کرد و تجربیات و اطلاعات و آموزش‌های لازم را در اختیار کشور همسایه خود قرار داد.

دانایی‌فر اضافه کرد: در آن مقطع داعش مثل بهمن از شمال به سمت جنوب عراق می‌آمد ولی جلوی این بهمن گرفته شد و پس از جلوگیری از گسترش داعش در عراق پروژه آزادسازی و پاک‌سازی عراق از حضور نیروهای تروریستی آغاز شد.

سفیر پیشین ایران در عراق با اعتقاد بر این‌که داعش از نظر نظامی در عراق تمام شده است تصریح کرد: داعش از نظر امنیتی نیز تقریباً تمام شده است، ولی از نظر فکری و امنیتی همچنان می‌تواند ادامه پیدا کند و ایجاد برخی از ناامنی‌ها از سوی آنها محتمل است.

دانایی‌فر با اعتقاد بر این‌که عراق بعد از داعش وارد مرحله جدیدی شده و فرصت‌ها و تهدیدهایی در برابر آن قرار دارد به تشریح برخی از این فرصت‌ها پرداخت و گفت: یکی از این فرصت‌های مهم حمایت مرجعیت از روند سیاسی و دولت‌سازی در عراق است که باید دولت‌مردان عراق به خوبی از آن استفاده کنند. امروز به برکت وجود مرجعیت آگاه و بیدار این وضعیت به وجود آمده است و باید از آن حداکثر استفاده شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر شاهد بازگشت اعتماد به نفس به نیروهای مسلح، رهبران سیاسی و احزاب عراق هستیم، ادامه داد: همان‌طور که پیش از این گفتم بعد از سقوط موصل وضعیت روحی در عراق وضعیت عجیبی بود و حتی ما شاهد مراجعه تعداد زیادی از مردم به سفارت ایران برای گرفتن ویزا جهت سفر به ایران بودیم. آنها می‌خواستند در آن شرایط هرچه زودتر از عراق خارج شوند ولی امروز با توجه به پیروزی‌های به وجود آمده اعتماد به نفس خوبی به ارتش عراق، نیروهای مردمی و حشد الشعبی بازگشته است.

سفیر پیشین ایران در عراق منابع و درآمدهای مالی ناشی از فروش نفت و هم‌چنین حضور زائران در عتبات عالیات را از دیگر فرصت‌های پیش روی عراق دانست و گفت: عراق از این فرصت باید به خوبی استفاده کند و شاید بتوان گفت درآمدی که دولت عراق از عتبات عالیات می‌تواند به دست آورد کمتر از درآمدهای مکه و مدینه نیست.

وی هم‌چنین به حمایت عمومی کشورهای مختلف از دولت عراق در راستای مبارزه با داعش و جریان تکفیری‌ اشاره کرد و افزود: دولت عراق باید از این حمایت‌ها برای روند بازسازی این کشور استفاده کند و اکنون آمادگی کامل برای حمایت از دولت عراق جهت طی کردن این پروسه وجود دارد.

دانایی‌فر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به چالش‌های پیش روی عراق پس از داعش اشاره کرد و گفت: انباشت مطالبات اقتصادی، رفاهی و ویرانی‌های باقی‌مانده از جنگ‌های گذشته یکی از چالش‌های اصلی پیش روی دولت بغداد است.

او دیدگاه‌های تجزیه‌طلبانه و آرمان‌خواهانه برخی در عراق را مولفه‌ای عنوان کرد که می‌تواند تبدیل به چالش جدیدی برای دولت عراق شود.

سفیر پیشین ایران در عراق افزود: امیدواریم این دیدگاه‌ها تغییر کند و عراق وارد دوران بازسازی و پیشرفت‌های اقتصادی و رفاهی شود نه اینکه مجدداً درگیر کشمکش‌های سیاسی و نظامی شود.

وی با اعتقاد بر این‌که رقابت‌های بین حزبی در عراق نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده خاطرنشان کرد: ولی متأسفانه اکنون شاهد رقابت‌های درون حزبی در عراق هستیم و این نیز یکی از چالش‌های پیش‌ رو است.

دانایی‌فر راهکار مشکلات عراق را طرح آشتی ملی و همزیستی مسالمت‌آمیز مردم عراق در کنار یکدیگر عنوان کرد و گفت: رهبران و اقوام مختلف در عراق باید به این نتیجه برسند که لازم است که همگان تلاش‌شان را معطوف به پیشرفت و بهبود وضعیت عراق کنند و از برخی از دیدگاه‌های آرمان‌خواهانه و آرمان‌گرایانه که ممکن است به عراق لطمه وارد کند دوری کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق و نگاه ایران به این موضوع با مهم ارزیابی کردن این مبحث،‌ تصریح کرد: همگان می‌دانند که نگاه ایران به تجزیه عراق نیست و با این موضوع مخالف است.

وی با بیان این‌که من در سخنان گفتم که باید از دیدگاه‌های آرمان‌خواهانه در بحث عراق پرهیز کرد، چرا که چنین موضوعی ممکن است چالش‌های بزرگی را به وجود آورد، افزود: اگر چنین روندی ادامه پیدا کند، هم برای عراق و هم برای منطقه مشکل ایجاد می‌کند. این موضوع،‌ موضوع کوچکی نیست،‌ از این رو توصیه ما این است که از دیدگاه‌های آرمان‌خواهانه پرهیز شود.

دانایی‌فر همچنین با اشاره به اهمیت توجه به حقوق کردها در عراق در چارچوب قانون اساسی این کشور، اظهار کرد: تمام دنیا می‌دانند یکی از صادق‌ترین کشورهایی که در کنار کردهای عراق بوده و به آنها کمک کرده است چه قبل از سقوط صدام چه بعد از آن و همچنین زمان حمله به داعش ایران بوده است و ایران تمایزی بین اقوام و گروه‌های عراقی قائل نشده است.

محسن حکیم از دیگر سخنرانان این نشست گفت: داعش نسل سوم القاعده در عراق بود.

مشاور ارشد سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که داعش با منش توحش و ایجاد رعب و وحشت تلاش کرد که نگرانی فزاینده‌ای را در منطقه و عراق ایجاد کند و ناامنی گسترده‌ای را به وجود آورد، افزود: آنها آلت دست استعمارگران بودند.

وی فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی در اهمیت مبارزه با نیروهای تکفیری تروریستی داعش و هم‌چنین کمک‌های ایران در راستای مبارزه با این گروه را موثر دانست و گفت: عامل سوم در پیروزی عراق بر علیه داعش خیزش بزرگ مردمی و حضور جوانان عراقی برای مبارزه با این گروه بود.

حکیم ادامه داد: در زمانی داعش حدود 40 درصد خاک عراق را اشغال کرده بود، ولی اکنون بر اثر این مبارزات نزدیک به چهار درصد خاک عراق در اختیار داعش است.

مشاور ارشد سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق به روند آزادسازی و پاک‌سازی موصل از حضور داعش اشاره کرد و افزود: طبق آخرین اطلاعات در حال حاضر 500 متر از منطقه موصل در اختیار داعش است و ان‌شاءالله به زودی زود این مقدار نیز از دست داعش خارج خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به حضور داعش در برخی از شهرهای کوچک عراق از جمله شهرهایی که در مرز سوریه و عراق قرار دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان سال 2017 میلادی عراق به طور کامل از حضور داعش پاک‌سازی شده باشد و شاهد حضور این گروه در عراق نباشیم.

مشاور ارشد سیاسی عمار حکیم به موضوع عراق پس از داعش اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل پیش‌روی عراق پس از داعش مسائل امنیتی است. در آن زمان گرچه داعش روی زمین در عراق حضور ندارد ولی تلاش خواهد کرد که به شکل هسته‌های زیرزمینی و در قالب فعالیت‌های ضدامنیتی اقداماتی را انجام دهد و در همین چهارچوب نیازمند بازسازی سازمان‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی عراق هستیم.

حکیم با بیان این‌که دولت عراق در این زمینه پیش‌بینی‌ها و اقداماتی انجام داده و در این چهارچوب به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده است، گفت: اگر زمانی در بغداد شاهد انفجار ده‌ها ماشین و انجام عملیات‌های تروریستی بودیم، اکنون در طول پنج ماه اخیر هشت ماشین بمب‌گذاری در منطقه منفجر شده‌اند که به طور عمده اطراف بغداد بوده است.

وی با تأکید بر این‌که با تقویت ساختارهای اطلاعاتی و امنیتی عراق باید جلوی اقدامات ضدامنیتی داعش را بگیریم، بر اهمیت بازسازی عراق و بازگردانده شدن آوارگان به محل سکونت‌شان اشاره کرد و افزود: طبق آخرین آمار در حال حاضر دو میلیون آواره به مناطق آزاد شده برگشته‌اند. برخلاف برخی از تبلیغات که گفته می‌شود به موضوع آوارگان اهتمام جدی نشده است باید بگویم به جز دو مورد در دیگر مناطق آزاد شده مشکلی برای بازگشت آواردگان وجود ندارد و همان‌طور که اشاره شد تاکنون حدود دو میلیون آواره بازگشته‌اند.

مشاور ارشد سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق با بیان این‌که در عملیات‌های تروریستی داعش در عراق در برخی از شهرها تخریب‌های وسیعی صورت گرفته است، ادامه داد: مثلاً در شهر الرمادی حدود 80 درصد شهر تخریب شده و نیازمند بازسازی عمده است که این بازسازی‌ها نیز خود نیازمند منابع مالی گسترده است.

حکیم در ادامه به موضوع مهم آشتی ملی در عراق اشاره کرد و افزود: داعش و نیروهای تکفیری در مدت حضور خود در عراق بر روی افکار و اندیشه مردم کار می‌کردند و تلاش می‌کردند که افکار عمومی را به سمت خود جلب کنند. ولی اکنون بسیاری از مردم فریب خورده متوجه اشتباه خود شده‌اند و با رویکرد مثبتی به سمت ما بازگشته‌اند و ما باید آنها را در آغوش بگیریم. البته هنوز افرادی هستند که تحت تأثیر شعارهای داعش قرار گرفته‌اند و نیازمند این هستیم که کار فرهنگی، فکری و عقیدتی در مورد آنها انجام دهیم.

وی هم‌چنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید این‌که معضل داعش فقط مربوط به عراق نیست، بلکه کل امنیت منطقه و جهان را تحت تأثیر قرار داده است، افزود: شهروندانی از 80 کشور جهان به داعش پیوسته‌اند و اکنون آنها مجبور هستند که به سرزمین‌های اصلی خود برگردند. آنها با حضور در سرزمین‌های اصلی‌شان به طور قطع مشکلاتی را نیز در آن مناطق از سرزمنی‌شان ایجاد خواهند کرد.

حکیم با بیان این‌که برای مثال پنج هزار تونسی عضو داعش شده‌اند و وقتی آنها به کشور خود بازگردند، دردسرهایی ایجاد می‌کنند، افزود: شهروندانی از فرانسه، بلژیک، آلمان و انگلیس نیز در این گروه تروریستی حضور دارند بنا بر این، باید بر این موضوع تأکید کرد که خطر داعش یک خطر جهانی است و فقط مربوط به سوریه و عراق نیست. از این رو تبادل اطلاعات و همکاری همه جانبه کشورها در زمینه مبارزه با داعش مهم و ضروری است.

مشاور ارشد سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق در بخشی از پاسخ خود، اظهار کرد: بدون تردید کردهای عراق ملت بزرگ و مظلومی هستند.

وی این ملت را، ملتی مقاوم عنوان کرد و گفت: ما همواره حامی این ملت مظلوم بوده‌ایم و رابطه خوبی با آن‌ها داشته‌ایم.

حکیم با بیان این‌که در قانون اساسی عراق بعد از سرنگونی صدام بعد از بحث‌ها و گفت‌وگوها موافقت شده که این منطقه به صورت فدرال باشد و این موضوع تاکنون ادامه داشته است،‌ تصریح کرد: یکی از موضوعات اصلی که باعث ایجاد اختلاف بین دولت مرکزی عراق و این منطقه شد، بحث نفت است.

وی تصریح کرد: طبق قانون عراق،‌ نفت این کشور متعلق به کل عراق است. در ابتدا بحث‌هایی بود که درآمد مناطق نفت‌خیز متعلق به مکان‌هایی باشد که این منابع نفتی در آنها کشف شده‌اند و بر اساس این نگاه با توجه به این‌که قسمت اعظم مناطق نفت‌خیز عراق در منطقه شیعه‌نشین است، باید درآمدهای نفتی نیز به این مناطق اختصاص داده می‌شد ولی بعد از بحث و بررسی‌ها تصمیم بر این گرفته شد که این درآمدها متعلق به کل عراق است.

این مقام عراقی افزود: طبق قانون باید درآمدهای نفتی بر اساس محرومیت،‌ جغرافیا و جمعیت در مناطق مختلف عراق توزیع شود و در راستای توجه به مناطق کردنشین،‌ 17 درصد کل بودجه عراق به اقلیم کردستان اختصاص داده شده است. در موقعی که این مباحث مطرح بود، هنوز در اقلیم کردستان منابع نفتی کشف نشده بود ولی بعد از مدتی در اقلیم نیز منابع نفتی کشف شد و متاسفانه دولت اقلیم کردستان بدون هماهنگی دولت مرکزی عراق اقدام به فروش نفت خود کرد.

حکیم تصریح کرد: دولت ترکیه نیز بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق به اقلیم اجازه داد که بدون اجازه از لوله‌های نفت دولت عراق، برای صادرات نفت‌شان استفاده کنند. اقلیم کردستان پس از صادرات نفت، پول حاصل از آن را نیز در اختیار دولت مرکزی قرار نداد و در اختیار خود قرار گرفت.

وی گفت: من از شما می‌پرسم که هر دولتی وقتی با این وضعیت روبرو شود باید چگونه برخورد کند؟

مشاور ارشد سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به گفت‌وگوهایی که بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق برای حل این مشکل صورت گرفته است،‌ گفت: بعد از سه سال این گفت‌وگوها هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است و منطقه اقلیم همچنان بدون هماهنگی دولت عراق نفت خود را صادر می‌کند و حتی یک دلار از آن را به دولت عراق نمی‌دهد.

حکیم با بیان این‌که هزینه این اختلافات را مردم از جمله کردها می‌پردازند، گفت: از روزی که نفت اقلیم کردستان در چارچوب قانون به وسیله دولت عراق فروخته شود،‌ تصمیم قبلی مبنی بر اختصاص 17 درصد بودجه کل عراق به این منطقه نیز دوباره اجرایی می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چرا منطقه اقلیم اصرار دارد که بدون هماهنگی دولت مرکزی‌ نفت بفروشد، گفت: مشکل پیش آمده،‌ مشکل پیچیده‌ای نیست ولی متاسفانه تاکنون تلاش‌ها برای حل آن نتیجه نداده است.

حکیم با اشاره به رابطه شیعیان عراق با کردهای این کشور و تاکید آنها بر رعایت حقوق آنها در چارچوب قانون اساسی عراق،‌ اظهار کرد: متاسفانه برخی از نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌خواهند بین گروه‌ها و اقوام مختلف عراق اختلاف ایجاد کنند، در حالی که ما همه شهروندان عراق هستیم، چرا باید با یکدیگر اختلاف داشته باشیم؟

سیدصادق خرازی، دیپلمات پیشین کشورمان نیز در این نشست گفت: امروز دوره نفوذ و اقتدار ایران است و برای آن هزینه‌های بسیاری انجام شده است.

وی با بیان این‌که ایران هرگز نخواسته به دنبال هژمونی تشیع باشد تاکید کرد که اگر ایران به دنبال گسترش هژمونی شیعه بود به بالکان نمی‌رفت و از فلسطین و افغانستان با اکثیریت اهل سنت دفاع نمی‌کرد. برای ما حقیقت و موجودیت جهان اسلام شرط بوده است

سفیر پیشین ایران در سازمان ملل با بیان این‌که مساله عراق نباید دستاویز جریانات سیاسی داخل ایران شود، تصریح کرد: سپاه و نیروی قدس و مجموعه کسانی که امروز در منطقه اقتدار تاریخی ایران را رقم می‌زنند اقدامی نادر و منحصر به فردی را رقم می‌زنند و باید بگویم که موقعیتی که ایران امروز در منطقه دارد با هیچ دوره تاریخی قابل مقایسه نیست. این موقعیت و واقعیت نتیجه قدرت رهبری ایران است، همچنین بخش عمده این قدرت در اقتدار منطقه‌ای ایران متجلی شده است و علاوه برآن در هیچ دوره‌ای ایران چنین قدرت منطقه‌ای نداشته است.

خرازی ادامه داد: نفوذ و قدرت ایران فراتر از مرزهای سیاسی بوده و از دشت قپچاق تا باب‌المندب در یمن، از جلگه هند تا سرحدات مدیترانه حوزه نفوذ و اقتدار ایران امروز است که برای آن ایران هزینه داده است.

وی تاکید کرد: اگر دیپلماسی ایران بتواند از این موقعیت بهره بگیرد کشور ما در بسیاری از کنش‌های منطقه‌ای و جهانی می‌تواند اقتدار خود را اثبات کند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه خاطرنشان کرد: اگر ما در لبنان اقتدار نداشتیم صدای‌مان را کسی نمی‌شنید. همچنین این را می‌پرسم که اگر در سوریه چنین موقعیتی نداشتیم، آیا با ما همکاری می‌شد و بخشی از مذاکرات سیاسی بودیم؟ برای این‌که بخشی از مذاکرات سیاسی باشیم باید در منطقه هزینه دهیم.

وی ادامه داد: اگر دیپماسی ما بتواند از موقعیت فعلی کشور بهره ببرد می‌توانیم بازیگر جدی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشیم.

خرازی با طرح این سوال که با فتوای مرجعیت، داعش از بین می‌رود یا دوباره تجدید نیرو می‌کند؟ گفت: ما تجربه اقدامات گروه‌های خطرناک تروریستی را داشته و داریم و هرچند آرمان و هدف آنها کاملا متفاوت بوده ولی اقدامات‌شان تروریستی بود.

وی گفت: در هر صورت اگر دولت‌های ایران، عراق و منطقه به توسعه پایدار می‌اندیشند چاره‌ای ندارند جز این‌که اغماض نکنند. باید قبول کنند که تروریست درجه یک و دو در عرصه جهانی جایگاهی ندارد. داعش نظامی و امنیتی بوده و چاره‌ای جز سرکوب کامل آنها نیست، زیرا در غیر این صورت دوباره احیا می‌شوند، درهمین راستا دستگاه‌های امنیتی خارج و درون منطقه در جهت از میان بردن آنها می‌توانند کمک کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این‌که مبارزات ضد استعماری روحانیت شیعه از نجف آغاز شد، افزود: نهضت بیداری روحانیت از نجف آغاز و جرقه رهبری انقلاب اسلامی ایران هم از نجف زده شد.

وی ادامه داد: نخست‌وزیران عراق برای رفع مشکلات مردم به حضور آیت‌الله العظمی سیستانی می‌رسند تا مسائل کشور حل شود و این نکته بسیار مهمی است. هم‌چنین من هم افتخار داشتم ۴ سال پیش به ملاقات آیت‌الله سیستانی بروم و ایشان فرمود تا زمانی که دولت عراق خود را اصلاح نکند ما از آن حمایت نمی‌کنیم. اگر آیت‌الله سیستانی از لندن در زمانی که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نجف و کربلا را به بهانه مقابله با مقتدی صدر محاصره کرده بودند، باز نمی‌گشتند شاید امروز نجف با خاک یکسان شده بود.

خرازی با تاکید بر این‌که امروز مرجعیت عراق قبول ندارد که در برابر گروه‌های تروریستی تسامح شود، خاطرنشان کرد: اگر جریان خط مقاومت ادامه پیدا نکند مجددا می‌تواند به منطقه آسیب بزند. بنا بر این باید این وحدت که اتفاق نادر و بی‌نظیری است در عراق حفظ شود تا تروریسم را در عراق از بین ببرند.

مسوول میز تکفیر بنیاد هابیلیان گفت: گروه‌های سلفی بسیاری در عراق وجود داشتند که بخشی از آنها جذب داعش شدند و امروز با وجود آزادی بخش‌هایی از عراق هم‌چنان احتمال عملیات داعش از بین نرفته است.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین سیدرضا قزوینی در این نشست به بررسی عملکرد گروه‌های سلفی در عراق قبل و بعد از ظهور داعش پرداخت.

مسوول میز تکفیر بنیاد هابیلیان با تاکید بر این‌که با ظهور داعش بخشی از جریان‌های بعثی و تکفیری جذب داعش شده و بخش دیگر از ترس تصفیه شدن از سوی داعش به عشایر خود پناه بردند، گفت: اکنون سلاح‌های زیادی در دست آنها باقی مانده است که امنیت عراق پس از داعش را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان این‌که پیش از ظهور داعش بیش از ۵۰ جریان و جمعیت سکولار در عراق فعال بودند، گفت: این گروه‌ها فضا را برای جریان‌های سلفی خالی نکردند.

قزوینی ادامه داد: در دهه ۱۹۶۰ جماعت موحدون در عراق شکل گرفتند که سلفی‌های علمی یا سنتی بودند و گرایش‌های مشابه اخوان‌المسلمین داشتند. در دهه ۱۹۸۰ در دوره جنگ ایران و عراق، سلفی‌ها به دلیل روابط نزدیک عراق و سعودی جایگاهی در عراق کسب کردند و پس از پایان جنگ با ایران و جنگ خلیج فارس و تیرگی روابط عراق و عربستان سعودی، سلفی‌ها از نظر دولت عراق به عنوان وهابی شناخته می‌شدند که با آنها برخورد شد. از سال ۱۹۹۳ جنبش ایمانی در عراق توسط صدام به وجود آمد. در بسیاری از مردم عراق گرایش‌های دینی تقویت شد و حتی بسیاری از عالی‌رتبه‌گان حزب بعث به آن پیوستند.

مسوول میز تکفیر بنیاد هابیلیان با بیان این‌که جریان سلفی در عراق اصیل و تاثیرگذار نیست و تحت تاثیر جریان‌های عربی خارج از عراق بوده است، افزود: سال ۲۰۰۱ انصار الاسلام در عراق شکل گرفت که جنبش مادر کردی بود. از سال ۲۰۰۳ سلفی جهادی وارداتی به عراق آمدند.

قزوینی تاکید کرد: "سلفی بعثی" جریان جدیدی است که به جنبش ایمانی شکل گرفته در سال ۲۰۰۳ در دوره صدام باز می‌گردد و

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۸۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است

حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در افغانستان در پیامی در «ایکس» نوشت: تروریسم و مشخصاً داعش خراسان یک تهدید مشترک برون پایه برای ایران، افغانستان و کشورهای منطقه است.

وی با تأکید بر اینکه طالبان شریک ایران در مبارزه با تهدید داعش است، افزود: ما افغانستان را شریک خود در مبارزه با این تهدید مشترک می‌دانیم و همکاری در این حوزه از اولویت‌ها خواهد بود.

کاظمی قمی پیش از این نیز تاکید کرده بود افغانستان مستقل ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد.

 نماینده ویژه ایران در افغانستان چندی قبل در واکنش به حمله تروریستی در مسکو نیز گفته بود کشورهای منطقه باید برابر تروریسم با منشأ خارجی متحدانه عمل کنند.

پیش‌تر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران در هرات تصریح کرده بود: ایران آمادگی خود را جهت تقویت همکاری با حکومت سرپرست افغانستان جهت مبارزه با تروریسم اعلام می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • کاظمی قمی: افغانستان شریک ما در مبارزه مشترک با تروریسم است
  • کاظمی قمی: داعش خراسان، تهدید مشترک برون پایه برای منطقه است
  • «لوفت‌هانزا» لغو پروازهای خود به تهران را تمدید کرد
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد