Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-05@19:56:47 GMT

قلم و ضرورت توجه همیشگی اهل قلم به وحدت جامعه

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۱۸۵۶۸

قلم و ضرورت توجه همیشگی اهل قلم به وحدت جامعه


امروز، روز قلم است؛ روزی که اهالی قلم را به تفکری دوباره برای پاسداشت قلمِ خود فرا می خواند و امروز بیش از هر چیز، آنان را به وحدت جامعه تشویق می کند.

به گزارش خبرنگار مهر ، حسن حائری از فعالان فرهنگی به مناسبت روز قلم یادداشتی را برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است که در ادامه از نظر می گذرد:

نامگذاری یک روز در تقویم رسمی کشور به نام "روز قلم"، تنها یک نماد است و این در حالیست که همه روزها، روز قلم و همه ساعتها و لحظه ها، با نوشتن و نگارش عجین بوده، هست و خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می گویند "قلم"، زبان دوم انسان است؛ اما باید گفت که "قلم" در حقیقت وجودی خود، وسعتی به پهنای تاریخ بشر، بلکه تاریخ وجود دارد؛ آنجا که در متون دینی ما و به نقل از امام صادق علیه السلام، عبارت "اوّلُ ما خلق الله القلمُ؛ نخستین چیزی که خداوند آفرید، قلم بود" (بحارالانوار، جلد ۵۴، صفحه ۳۶۶)، به چشم می خورد.

"قلم" آنقدر قداست دارد که سوره ای از قرآن هم به همین نام نامگذاری شده است و در تفاسیر قرآنی، حرف مقطّعه یا واژه قرآنی "ن" در عبارت "ن و القلم و ما یسطرون" (ابتدای سوره مبارکه قلم)، اینگونه تفسیر می شود:

درختی در بهشت به نام درخت "خُلد" وجود دارد که قلم از آن پدید آمده است؛ همچنین "ن"، نهری در بهشت است که خداوند دستور فرمود تا منجمد و تبدیل به جوهر قلم شود و دستور نوشتن، تا ابد، برای آن صادر شد.

و البته در برخی تفاسیر دیگر، از "ن" به عنوان "نُصرت خداوند" تعبیر شده است که در هر صورت و با توجه به رمزآلود بودن حروف مقطعه در قرآن کریم، می توان گفت که همه این تعابیر برای "ن"، در یک راستاست .

تعبیر "قلم" البته علاوه بر آیات ابتدایی سوره ای با همین نام، در آیات ابتدایی سوره علق نیز با تعبیر "الّذی علّم بالقلم"، آمده که نشانه دیگری از اهمیت قلم و نگارش است؛ قلمی که تعلیم و تعلُّم را پایه گذاری می کند.

شاید مناسب باشد تا در این بخش از گفتار، روایت زیبای پیامبر اعظم (ص) را مرور کنیم؛ آنجا که می فرمایند:

"قلم، نعمتی بزرگ از سوی پروردگار است؛ اگر قلم نبود، سیاستی و دیانتی استوار نمی شد و زندگی خوشی در روزگار نبود."

بر این اساس می توان گفت که ارج و منزلت قلم البته در دین و شارع مقدس مورد تاکید قرار دارد و حتی "مِداد عُلَما"، از "دِماء شُهَدا" هم پیشی گرفته است (مِدادُ العلماء أفضل مِن دماء الشهداء) که در این باره، جمله ماندگار حضرت روح الله همواره در یادهاست:

"دماء شهدا اگر چه بسیار ارزشمند و سازنده است، لکن قلم ها بیشتر می توانند سازنده باشند و اصولاً شهدا را قلم ها می سازند و قلم ها هستند که شهید پرورند."

در عین حال نباید از یاد بُرد که ارج و قرب قلم، تنها منحصر در دین نیست و بلکه انسان و ماهیت انسانی اوست که با قلم و نگارش و فکر و اندیشه پیوند خورده است؛ به بیان دیگر، روز قلم، روز پاسداشت هویت انسانی است، چراکه این قلم است که علم و اندیشه را ماندگار می کند و حافظ معارف بشری است. از طرف دیگر همه هدایت و یا ضلالت بشر نیز از قلم است و نبودن قلم، به نبودن حُکمرانی و در عین حال نبودن دین تعبیر شده است و در حقیقت اگر قلم نبود، هیچ زندگی شایسته و صالحی پا نمی گرفت.

پس، این قلم است که اندیشه را ثبت می کند و آن را به سمت و سوی عُمق و ژرف سازی پیش می برد و با همین دو نکته، علم و اندیشه ماندگار می شود.

و امروز، روز قلم است؛ روزی که انجمنی با همین نام هم در کشور دارد؛ انجمن قلم ایران که تشکّلی رسمی، فراگیر و قانونی از اهالی قلم کشور پدید آورده است .

به پیشنهاد همین انجمن، قرار بود این روز، به عنوان "روز جهانی قلم در جهان اسلام" ثبت شود؛ ولی با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۱۳۸۱، با عنوان "روز قلم" در تقویم رسمی کشور ثبت شد تا همگان در سالروز چهاردهم تیر هر سال، یاد و خاطره اهالی قلم را گرامی بدارند، خودِ قلم را نیز پاس دارند و البته بر حقوق اهل قلم و مسائل صنفی آنان نیز پای بفشارند.

البته انجمن قلم ایران برای پاسداشت این روز، جایزه قلم زرین را هم برگزار می کند؛ فعالیتی فرهنگی برای همدلی، همراهی و هم افزایی بیشتر اهالی قلم که اکنون به پانزدهمین دوره خود رسیده است و امروز، مراسم اختتامیه این دوره از جایزه با معرفی آثار برگزیده در زمینه های داستان و شعر بزرگسال، داستان و شعر کودک و نوجوان و همچنین نقد و پژوهش ادبی، در محل انجمن برگزار خواهد شد.

۱۴ تیر، تنها بهانه ای است برای تلنگر به مسئولان که اهالی قلم را بیشتر دریابند و با ایجاد فضای مناسب برای فعالیت آنان و البته با همراهی و حمایت های مادی و معنوی خود، بیش از پیش راه را برای تجلی الهی قلم و شکوفاسازی استعدادهای اهالی قلم فراهم سازند.

این روز تنها بهانه ای است برای یادآوری این نکته مهم به اهالی قلم که باید با مشارکت جمعی و هم افزایی کاری خود، جدی تر و کاربردی تر بنویسند و تلاش کنند تا قلمشان منصفانه و عادلانه، به همه چیز بنگرد .

و ۱۴ تیر تنها بهانه ای است برای عموم مخاطبان و عموم مردم تا مطالبات خود را از مسئولان فرهنگی و عموم اهالی قلم درخواست کنند و پیگیر آن باشند.

پایان بخش این گفتار، بیانی دیگر از بنیانگذار کبیر و فقید این انقلاب است؛ آنجا که قشر نویسنده و اهالی قلم را برای همیشه مورد خطاب قرار می دهند و می فرمایند:

"ای قشرهای روشنفکر و ای قشرهای نویسنده!

قلم ها و گفتار خودتان را در راه این مستضعفین صرف کنید ... قلم ها را در راه خدمت به این خلق به کار بیندازید ... کسانی که اهل قلم هستند؛ اهل بیان هستند؛ کوشش کنند که مردم را دعوت به وحدت بکنند ... ."


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۸۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت برخورد جدی با شرب خبر در جامعه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد ،آیت الله حسینی با بیان اینکه شرب خمر از گناهان بزرگ است ، افزود: باید از این گناه دوری کرد تا در جامعه عادی انگاری نشود و نهاد های مرتبط باید با این عمل به جد برخورد کنند.   نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با برشمردن عواقب دینی و شرعی شرب و خمر گفت: در جامعه اسلامی شراب خواری حرام بوده و فرمان خداوند بر این است که در خصوص این مجالس باید تذکر و جلوگیری شود. وی یا اشاره به آیاتی از قران کریم و توصیه به توجه به رهنمود‌های خداوند در قران گفت: باب توبه و استغفار باز است و کسانی که توبه می‌کنند همه گناهانشان بخشیده و می‌شود و در برخی موارد نیاز به جبران هست و حق مردم باید اداشود و حق الله را باید جبران کرد. آیت الله سید نصیر حسینی در ادامه افزود: توبه تنها استغفار زبانی نیست بلکه باید قلبی و عملی باشد تا این توبه پذیرفته شود. امام جمعه شهر یاسوج در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته گفت: کسانی که با خداوند مخالفت می‌کنند کیفری سخت در انتظار آنهاست و رعایت تقوی و دوری از گناه ضرورت دارد. آیت الله سید نصیر حسینی وجود امام را ضرورتی بر جامعه دانست و گفت: اگر امام نباشد نظام تکوین و تشریع از بین خواهد رفت . وجود امام برای نظام آفرینش حجت است و در کنار قران وجود امام برای هدایت و رفع مسائل لازم و ضروری است. آیت الله حسینی با اشاره به اینکه امام جعفر صادق (ع) انقلاب بزرگی در مذهب ایجاد و اساتید زیادی برای ترویج دین تربیت کردند، با برشمردن خصوصیات امام ابراز داشت: خداوند است که تاج امامت را بر سر شخص می‌گذارد چرا که امام از خطا‌ها مبرا و مافوق تصورات انسان هاست. وی خصلت دیگر امامان را علم لدنی عنوان کرد و گفت: علم امام متصل به علم الهی است و همه عالم زیر نظر اوست و باید به حجت خداوند ایمان داشته باشیم. آیت الله سید نصیر حسینی با تبریک روز ماما و روز جهانی هلال احمر گفت: امدادگران در لحظات سخت در کنار مردم هستند و از زحمات آنها تقدیر و تشکر می‌کنم.

دیگر خبرها

  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان زمینه‌ساز تقویت چرخه تولید و اقتصاد کشور است
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • اساس و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان است
  • ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • ضرورت برخورد جدی با شرب خمر در جامعه
  • ضرورت برخورد جدی با شرب خبر در جامعه
  • ضرورت توجه به روان‌سازی ترافیک معابر در مراغه