Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتظار چندین ساله برای فرزندخواندگی باعث شده تا خیلی از خانواده‌ها صبرشان لبریز شده و خارج از مبادی قانونی به دنبال فرزند‌خوانده بروند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازیزدبانو؛ هر زوجی که به خانه بخت می‌روند، احتمال دارد یک رقم به آمار زوج‌های نابارور کشور اضافه کنند. همیشه احتمال نابارور بودن وجود دارد و به جایگاه اجتماعی افراد یا توان مالی‌شان هم ربطی ندارد چون این مشکل، افراد مختلف را از طیف‌های گوناگون درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمتر زوجی را پیدا می‌کنید که در پی اطلاع از ناباروری با این موضوع کنار بیاید و به تکاپوی درمان نیفتد؛ اما گاهی درمان نیز مؤثر واقع نخواهد شد و سرانجام تنها راه برای گرما بخشیدن به کانون خانواده آوردن فرزندخوانده به خانه است.

اما داشتن فرزندخوانده سکه دورویی است که یکروی آن تقاضای فرزندخواندگی از سازمان بهزیستی بوده و افراد باید با ارائه درخواست خود به این سازمان منتظر باشند تا نوبت آن‌ها فرابرسد که این انتظار ممکن است چندین سال به طول بیانجامد. روی دیگر سکه به دست آوردن فرزندخوانده از مبادی غیرقانونی است که این قاچاق انسان یکی از معضلاتی است که جامعه ما امروز با توجه به افزایش روند ناباروری با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

تحمل مشقت درمان و خسته از انتظار برای فرزندخواندگی

البته پیش می‌آید که افراد گرم شدن کانون خانواده را منوط به صاحب فرزند شدن خودشان می‌دانند و یا افرادی که نه تحمل انتظار در صف فرزندخواندگی سازمان بهزیستی را دارند و نه اخلاقشان ایجاب می‌کند که از طریق غیرقانونی صاحب فرزند شوند و تنها راه درمان ناباروری را در پیش می‌گیرند.

بانوی یاسوجی که چندین سال از ازدواج وی می‌گذرد و برای درمان ناباروری به استان یزد آمده بود در گفتگو با خبرنگاریزدبانواذعان کرد: در استان خودمان دکترها ما را از فرزند دار شدن ناامید کرده‌اند؛ ازآنجایی‌که آوازه پزشکان حاذق یزدی همه‌جا پیچیده است، برای درمان به یزد آمدیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تقاضای فرزندخواندگی ندادید گفت: درخواست فرزندخواندگی خود را به بهزیستی شهرمان داده‌ایم، اما با وجود اینکه شرایط دریافت فرزند را داریم باید چندین سال انتظار بکشیم تا نوبتمان شود، بنابراین ترجیح دادیم درمان خود را ادامه دهیم.

درخواست بیش از 600 مورد فرزندخواندگی در استان یزد /دلیل عمده خریدوفروش نوزاد!

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان یزد در گفتگو با خبرنگاریزدبانوبابیان اینکه اکثر متقاضیان فرزندخواندگی زوجین بدون فرزند هستند، گفت: در حال حاضر بر اساس آخرین آمار که مربوط به سال 95 هست تعداد 635 درخواست فرزندخوانده در استان یزد داریم که در ادارات بهزیستی استان به ثبت رسیده است.

«جمال پایه‌دار» بابیان اینکه اکثر تقاضا در بهزیستی شهرستان یزد به ثبت رسیده است، ادامه داد: از تعداد 635 درخواست 520 مورد آن در شهر یزد به ثبت رسیده است؛ البته روند ثبت تقاضای فرزندخواندگی همچنان رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه در استان یزد کلاً یک شیرخوارگاه داریم، اظهار کرد: سه‌ماهه اول امسال 22 مورد تقاضای فرزندخواندگی در شهر یزد داشته‌ایم.

پایه‌دار بابیان اینکه متقاضی فرزندخواندگی زیاد است اما در مقابل کودکان واجد شرایط کم داریم، گفت: در سال 95 تعداد 35 بچه به خانواده‌ها واگذارشده است که از این تعداد 9 نفر از دیگر استان‌ها بوده‌اند.

وی به انتظار چندین ساله افراد اشاره کرد و گفت: به خاطر این مدت زیاد انتظار خیلی از خانواده‌ها صبرشان لبریز می‌شود؛ از طرفی این انتظار باعث می‌شود تا سن افراد بالا رفته و یکی از شرایط فرزندخواندگی را ازدست‌داده و درنهایت خارج از مبادی قانونی به دنبال فرزند‌خوانده بروند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان یزد بابیان اینکه موارد زیادی از مراجعه خانواده‌هایی داریم که با مشکل شناسنامه روبرو شده‌اند، تصریح کرد: امکان صدور شناسنامه در مواردی که خانواده‌ها به‌صورت غیرقانونی فرزند دار شده‌اند وجود ندارد.

وی نداشتن سرپرست و یا داشتن سرپرست فاقد صلاحیت را از شرایط شیرخوارگان قابل‌واگذاری عنوان کرد و افزود: بچه‌هایی هستند که به‌صورت موقت از آن‌ها در بهزیستی نگهداری می‌شود؛ این عده سرپرست دارند اما فعلاً سرپرست شرایط نگهداری از کودک را ندارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان یزد بابیان اینکه ناباروری و صاحب فرزند نشدن در کشور رشد پیدا کرده است، گفت: این موضوع باعث شده تا یک سری از خانواده از طریق مبادی غیرقانونی بچه به دست آورند.

وی در این مورد توضیح داد: معمولاً و بر اساس مراجعات یا تماس‌های تلفنی که داشته‌ایم، بیشترین روش قاچاق نوزاد بدین‌صورت است که خانواده‌های متقاضی فرزند از طریق واسطه با خانم‌هایی که تمایل به فروش بچه خود دارند ارتباط برقرار می‌کنند، درجایی قرار گذاشته و بچه را گرفته و پول را می‌دهند.

پایه‌دار خاطرنشان کرد: معمولاً افرادی تمایل به فروش فرزند خود دارند که مشکلات مالی، اعتیاد و یا مشکلات اخلاقی دارند؛ این افراد مشروع یا غیر مشروع صاحب فرزند شده و تمایل ندارند که بچه را پیش خود نگه‌دارند.

وی با اشاره به مشکلات زیادی که ناشی از این اقدام خلاف برای خانواده‌ها و جامعه پدید می‌آید، ادامه داد: علیرغم تلاشی که دستگاه‌های مربوط در این زمینه انجام داده‌اند، هنوز راهکار مناسب برای این معضل نیافته‌اند.

پایه‌دار با بیان اینکه قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در سال 1392 در مجلس مصوب و به دولت ابلاغ شد، خاطر نشان کرد: بر اساس قانون، افراد متقاضی فرزندخواندگی که به سازمان بهزیستی مراجعه می کنند، به سه گروه تقسیم شده اند و با توجه به اولویت‌های مشخص شده توسط قانون گروه اول زوجینی هستند که ازدواج کرده‌اند و صاحب فرزندی نشده اند؛ گروه دوم زنان و دخترانی هستند که فاقد شوهر هستند و در نهایت گروه سوم زوجینی هستند که ازدواج کرده و بچه هم دارند، اما باز متقضی فرزند از سازمان بهزیستی هستند. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان یزد خاطر نشان کرد: تاکنون فرزندی به زنان فاقد شوهر در یزد واگذار نشده و دلیل آن هم در اولویت بودن زوجین فاقد فرزند هست. انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۸۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر توسعه اجتماعی عمان که به دعوت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، به ایران آمده است بعد از بازدید از اکسپوی ایران و آشنایی با دستاوردهای جمهوری اسلامی همچنین در پی بازدید از مرکز شوق زندگی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران در نشستی دوجانبه با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مباحث مشترک بین دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

خانم لیلا احمد عواض النجار، ضمن اظهار خرسندی از مشاهداتش در مورد پیشرفت‌های بانوان ایران و برنامه‌های ایران در آسیب‌های اجتماعی، خواستار تبادل تجربیات و تنظیم برنامه‌های مشترک بین زنان ایران و عمان شد. وی همچنین شیوه‌های به کار گرفته شده در آسیب‌های اجتماعی در مرکز بهزیستی ایران را تحسین کرد.

خزعلی نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بسیار بین ایران و عمان پیشنهاد پروژه‌های مشترک در زمینه خانواده و همچنین برپایی نمایشگاه‌های مشترک برای بانوان خصوصاً در بخش صنایع دستی و شرکت‌های دانش بنیان را ارائه کرد. همچنین لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی از مسائل مورد تاکید خزعلی بود.

کد خبر 6090575

دیگر خبرها

  • تصویب لایحه کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در شیراز
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • ترمیم آسفالت خیابان بنفشه درخواست شهروندان اهوازی شد
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد
  • خانوادهٔ شهید «نسیم افغانی» شناسایی شد
  • ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان 
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • تسهیلات خاص برای خانواده‌های دارای فرزند چندقلو
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد