Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این یکسال خیلی آزار و اذیت روحی بر ما وارد ساخته شد. خیلی سخت است بلاتکلیفی و انتظار کشیدن چرا که به ما می گفتند یک هفته دیگه آزادید ولی بعد بر ما شوک وارد می کردند و تمدید میشد. طوری شده بود که واقعا باورمان نمیشد آزادمان کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گام نیوز؛ شامگاه 27 تیرماه سال گذشته بود که نیروهای گارد ساحلی عربستان سعودی در آب های آزاد بر روی پدر و پسر صیاد گناو ه ای اسلحه کشیدند و آنها را با ضرب زور و تهدید دستگیر کردند و سپس دست و چشمان آن دو را بستند و با خود وارد آب های عربستان و سپس تحویل ناوچه نظامی دادند تا به ساحل ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبد الغنی و اکبر رحیمی پدر و پسری صیادی بودند در آن گرمای طاقت فرسای تابستان دل به دریا زدند تا مثل همیشه با صید ماهی یک لقمه نان حلال برای فرزندان خود بیاورند، اما بخت این بار با آنها یار نبود و در دستان نیروهای عربستانی گرفتار شدند و قریب به یک سال از عمر خود را با تحمل آزار و اذیت های روحی و روانی در زندان شهر الخفجی عربستان گذراندند.

بعد از آن هم سعید و وحید خسروی دو برادر 38 و 35 ساله و مجید ماهینی صیاد 41 ساله بوشهری(اهل جفره) همین سرنوشت پدر و پسر گناوه ای را دچار شدند و ابتدا 10 ماه در شهر دمام و سپس در الخفی هم زندانی اکبر و عبدالغنی رحیمی شدند.

اگر چه ظاهرا آنها را شکنجه فیزیکی نداده اند، ولی گویی به لحاظ روحی و روانی خیلی به آنها آسیب وارد می کردند. هر هفته و هر ماه وعده جدیدی برای آزادی آنها داده می ش، ولی هر ماه تمدید می شد تا بالاخره یکسال در زندان مانده اند. روز آزادیشان فرا رسید، ابتدا باورشان نمی شد. اما به ساحل آورده شدند و بعد از گرفتن کلی عکس و فیلم از آنها بالاخره آزاد شدند و به سمت آبهای ایران حرکت کردند.

به آب های ایران رسیدند و صیادان ایرانی از دیدن آنها تعجب و بعد خوشحال شدند. با تلفن صیادان بوشهری به خانواده هایشان اطلاع دادند که آزاد شدند و دارند به سمت بوشهر حرکت می کنند.

انگار دنیا را به خانواده هایشان داده ای، غروب پنجشنبه هشتم تیرماه، اسکله گناوه و بوشهر، با صدای شادی و هلهله استقبال کنندگان، منتظر بازگشت عزیزانشان بودند. بالاخره صیادان با همان قیافه ساده صیادی با لبخند و شادی خانواده و فرزندان خود را به آغوش کشیدند و انتظار یکساله پایان یافت.

البته ما هنوز سه صیاد دیگر از استانمان را در بند نیرو های عربستان سعودی داریم که در هفته های اخیر دستگیر شدند. خیلی ها تصور می کردند که اینها همان صیادان دستگیر شده هفته های اخیر هستند.

اما مجید آقا بابایى مدیر کل امور مرزى وزارت کشور، درباره آزادى صیادان ایرانى از سوى عربستان حرف هایی زده و گفته بود که این صیادان یکسال پیش از سوی گارد ساحلی عربستان سعودی دستگیر شده بودند و ماجرای صیادان دستگیر شده هفته های اخیر ربطی به این آزاد شده ها ندارد.

حسین اصلانی، سهراب اصلانی و حسین زارعی سه صیاد دیگری هستند که چندی پیش از سوی گارد ساحلی عربستان دستگیر شده اند. شاید با بازگشت این ٥ صیاد گناوه ای و بوشهری، امیدها را برای برگشتن سه صیاد دیگر زیاد کند.

بلاتکلیفی ضربات روحی و روانی زیادی بر ما وارد می کرد

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی گام نیوز با اکبر رحیمی فرزند عبدالغنی رحیمی دو صیاد گناوه ای در این خصوص گفت وگوی کوتاهی داشته است و وی ماجرای دستگیری و انتقالشان به زندان و آزادی شان را شرح داد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

ابتدا کی و چگونه به دست نیروهای عربستان سعودی بازداشت شدید؟

صبح روز بیست و هفتم تیر ماه سال گذشته بود من و پدرم به دریا برای صید و صیادی رفتیم و تقریبا ساعت 8 یا 9 شب بود که توسط نیروهای گارد دریایی سعودی با زور و تهدید اسلحه دستگیر شدیم و حدود دو مایلی ما را وارد آب های خودشان کردند و بعد ما را دستبند و چشم بند زدند و بردند یک پایگاهی که اسمش را نمی دانم تا صبح نگه داشتند تا بعد ما را تحویل یک ناوچه نظامی دادند و قایقمان را هم بکسل کردند بردند ساحل یک شهری که پس از یازده روز فهمیدیم الخفجی است.

در آنجا چه اتفاقی افتاد؟

از ما عکس و فیلم گرفتند و بعد به ما گفتند شما به آب های عربستان تجاوز حدود کردید و مجرمید باید بروید زندان. ولی ما تجاوز حدود نکردیم و فقط در آب های آزاد بودیم که هر کسی می تواند وارد شود.

آیا برای زندان بردن شما دادگاهی هم برگزار می کردند؟

خیر اصلا ما یکبار هم دادگاهی ندیدیم. اجازه حرف و دفاع به ما داده نمیشد و خودشان حکم اداری حکومتی می دادند و می آمدند به ما اعلام می کردند.

رفتار آنها با شما چگونه بود؟ آزار و اذیت هم میکردند؟

آزار و اذیت به این معنی که فیزیکی برخورد کنند خیر، ولی اذیت روحی و روانی بسیار می رساندند. به فرض مثال یک روز حکم می آوردند که مثلا سه ماه زندانی دارید ولی بعد از اتمام سه ماه دو باره می گفتند سه ماه دیگر تمدید شد همینطور ادامه داشت تا یکسال برما گذشت و این خیلی فشار روحی و روانی بر ما وارد می کرد.

زبان عربی بلد بودید که دفاع کنید از خودتان؟

خیر ما فقط در حد کلمه شاید متوجه می شدیم و صحبت می کردیم و یک مترجم فارسی زبان می آوردند که صحبت های خودشان را به ما انتقال دهند.

خانواده ها کی خبر دار شدند شما زندانید؟ و آیا اجازه تماس تلفنی با خانواده داشتید؟

ابتدا به ما گفتند از طریق سفارت کویت در ایران اطلاع می دهیم به خانواده های شما برسانند زندانید ولی هیچ کاری نمی کردندتا اینکه پس از 11 روز خانواده اطلاع پیدا کردند ما زندانی شدیم و به سختی بعدا ارتباط تلفنی برقرار می کردیم.

به غیر از شما ایرانی های دیگری هم بودند در زندان؟

بله سه صیاد بوشهری دیگر که سرنوشتی مشابه ما داشتند بعد از 10 ماه که در شهر دمام زندانی بودند، آورده شدند زندان الخفجی کنار ما و با هم آزاد شدیم.

چه کسانی در آزادی شما نقش داشتند و آیا در طول مدت یکسال زندان از سوی دولت و وزارت خارجه ایران تلاشی برای آزادی شما شده است؟

ما در زندان بودیم اطلاع نداریم چه کسانی تلاش کردند و حکم زندان ما یکسال بود که به اتمام رسید و طبیعی بود آزادمان کنند. البته وقتی با خانواده تماس تلفنی داشتیم می گفتند به دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در بوشهر مراجعه کردیم برای کمک شاید آنها هم اقدام کردند ولی ما در جریان نیستیم.

وقتی آزاد شدید چه احساسی داشتید؟

خیلی خوشحال شدیم ولی سختی و ناراحتی کشیدیم. احساس خوبی داشتیم که میتوانیم به کنار خانواده و فرزندانمان برگردیم.

اگر حرف یا خاطره ای از این مدت زندان دارید بیان کنید؟

فقط می خواهم بگم خدا رو شکر که ما دوباره به آغوش گرم خانواده مان برگشتیم. در این یکسال خیلی آزار و اذیت روحی بر ما وارد ساخته شد. خیلی سخت است بلاتکلیفی و انتظار کشیدن. به ما می گفتند یک هفته دیگه آزادید ولی بعد می گفتند تمدید شد. طوری شد که واقعا باورمان نمیشد که آزادمان کردند.

..........................

گفت و گو: فرهاد پروین

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۹۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) ظریف و مسجدجامعی در نشست ژئوپلیتیک خلیج فارس

(تصاویر) ظریف و مسجدجامعی در نشست ژئوپلیتیک خلیج فارس

دیگر خبرها

  • فیلم/روایت استاد دانشگاه کلمبیای آمریکا از لحظات دستگیری‌اش به دست پلیس نیویورک
  • دستگیری دلال قراردادهای واهی زمین در اردبیل
  • این زن بخاطر نوع لباسش به ۱۱سال زندان محکوم شد
  • داستان نامگذاری خلیج فارس + فیلم
  • فیلم| رونمایی از ۴۰۰هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند
  • عربستان یک فعال زن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد / اتهامات: انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاه‌ها در فضای مجازی
  • ببینید | جمله خاص پادشاه عربستان درباره غرور ایرانی‌ها به صدام به روایت ظریف
  • (تصاویر) ظریف و مسجدجامعی در نشست ژئوپلیتیک خلیج فارس
  • جنایات کومله به روایت تنها معلم بازمانده زندان «برده سور»
  • سرخابی‌ها و دیدار نمادین در روز خلیج فارس