Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، با توجه به اینکه یکی از معیارهای ارتقا رده بندی دانشگاه ها در رنکینگ بین المللی پذیرش و تحصیل تعداد زیاد دانشجوی خارجی است، بر این اساس وزارت علوم بر اساس سیاست های کلان دولت و توجه به دیپلماسی علمی در چهار سال اخیر توجه زیادی به پذیرش دانشجویان خارجی داشته است.
در این زمینه ارزیابی‌هایی نیز صورت گرفته است تا دانشگاه‌های معتبر دنیا با دانشگاه‌های ایرانی بیشتر تعامل داشته باشند و قراردادهای زیادی بین دانشگاه‌های خارجی و وزارت علوم منعقد شده است که این قراردادها برای برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در حد دکتری، انجام تحقیقات مشترک و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر این اساس طبق گفته مدیر کل امور دانشجویان خارجی وزارت علوم، با وجود تنگناهای مالی، بودجه ای و تامین زیر ساخت ها، اعتبارات پذیرش دانشجویان خارجی بیش از پنج برابر در دولت تدبیر و امید افزایش یافته به طوری که از 32 میلیارد ریال به 190 میلیارد ریال رسیده است
امروزه اقتصاد آموزش عالی و تولید ثروت از علم یکی از مهم ترین مباحث اقتصادی دنیاست که کشورهای پیشرفته و توسعه یافته برنامه های زیادی در این رابطه از طریق جذب دانشجویان خارجی چه به صورت بورسیه و چه به صورت پولی انجام می دهند و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز با هدف گذاری جذب 75 هزار دانشجوی خارجی در برنامه ششم توسعه به دنبال تحقق این هدف است.
با توجه به اینکه دانشجویان خارجی بهترین معرف و سفیران فرهنگی در معرفی ایران و سطح علمی بالای دانشگاه های ایران هستند، بر این اساس هم‌ اکنون 25 هزار نفر دانشجوی خارجی از 50 کشور دنیا در ایران تحصیل می‌کنند که 8 هزار و 500 نفر از این تعداد دانشجوی بورسیه ای و بقیه غیر بورسیه می باشند.
علاوه بر مزایای اقتصادی و تبادل علمی جذب دانشجوی خارجی در ایران ، فرهنگ پذیری و صدور ارزش های اصیل دینی، اخلاقی ایران و ایرانیان و شناساندن چهره واقعی و صد البته مهربانانه و ظلم ستیزی ایرانی ها نیز یکی دیگر و از جمله مهم ترین مزایای جذب دانشجوی خارجی است که در چند دهه اخیر دولت های استکباری چهره غیر واقعی از ایران به جهانیان معرفی کرده اند.
علاوه بر نقش سواد علمی بالای دانشگاه های کشور در جذب حداکثری دانشجوی خارجی، مهمان پذیری و ارائه مشوق ها نیز در این راستا موثر است که از جمله آنها برگزاری جشن فارغ التحصیلی مفرح و باشکوه برای این دسته از دانشجویان است.
بر این اساس امروز دانشگاه تبریز دومین دانشگاه قدیمی ایران پس از دانشگاه تهران و یکی از معتبرترین دانشگاه های منطقه میزبان 500 دانشجوی خارجی از دانشگاه های سراسر کشور بود.
حضور 500 دانشجو با رنگ و زبان و فرهنگ متنوع از 50 کشور جهان در تبریز و مهمان نوازی تمام عیار آذربایجانی ها از این مهمانان علمی علاوه بر رضایت مهمانان خارجی لبخند رضایت را بر لبان همشهریان نیز نشانده است.

** دانشجویان خارجی چهره واقعی ایران را به دنیا نشان دهند
امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در تبریز در مراسم پانزدهمین آیین نکوداشت دانش آموختگان غیر ایرانی دانشگاه های کشور در تالار وحدت تبریز اظهار کرد: دشمنان انقلاب اسلامی که از رویایی مستقیم با ایران ناتوان شده اند،به دنبال همجمه های فرهنگی و تبلیغات منفی بر علیه ایران هستند که شما دانشجویان خارجی باید نسبت به شناساندن چهره واقعی و معنوی انقلاب اسلامی اهتمام کنید.
حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم افزود: پس از خواست مردم برای ایجاد حکومتی دینی در ایران و تاثیر گذاری همه جانبه آن تلاش برای فروپاشی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران از سوی دشمنان آغاز شد، پیروزی انقلاب بسیار اعجاب انگیز بود چرا که مردمی بدون سلاح، رژیمی تا بن دندنان مسلح را به زیر کشیدند واتحاد قدرت های دنیا هم نتوانست مانع از تلاش مردم شود.
امام جمعه تبریز خاطر نشان کرد: از نظر تئوریک انقلاب اسلامی در عصری به وقوع پیوست که دوره شکوفایی لیبرالیسم و کمونیسم بود، اما در این میان انقلاب اسلامی اولین چالش را در برابر مکاتب فکری حاکم ایجاد کرد و با سرعت بالا یک نظام مردم سالار مبتنی بر آموزه های دینی را پایه گذاری کرد.
آل هاشم افزود: این انقلاب نشان داد که تک قطبی شدن جهان مورد پسند مردم و اندیشمندان قرار نگرفت هنگامی که حرکت جمهوری اسلامی مورد بازبینی قرار می گیرد به خوبی روشن می شود با وجود فراز و فرودهای فراوان این انقلاب منشا تحولات بسیار عمیق در حوزه های فکری و راهبردی شده است.
وی در خصوص برخی تاثیرات انقلاب اسلامی ایران گفت: برخی تاثیرات انقلاب اسلامی، دگرگونی در ساختار قدرت و نظام سیاسی حاکم و تحقق اندیشه مردم سالاری دینی، تغییر عمیق در هنجارهای فرهنگی و سیاسی، تغییر در ساختار و روابط قدرت ها، استقلال سیاسی، احیای نقش جنبش آزادی بخش، احیای گرایش به معنویات و ارزش های دینی در میان ملل جهان، ایجاد روحیه خودباوری و سلطه ستیزی در میان ملت ها بود.
وی ادامه داد: دشمن در سال های اخیر سرمایه گذاری زیادی روی رسانه های گروهی انجام داد تا با فریب کاری گفتمان انقلاب را نابود کند چرا که دشمن می داند تمامی مشکلاتش در منطقه به دلیل فراگیر شدن پیام الهام بخش انقلاب است.
آل هاشم با اشاره به یکی از ابتکارات مهم رهبر معظم انقلاب در برخورد با هجمه ایران هراسی دشمنان گفت: یکی از این ابتکارات استفاده از دیپلماسی عمومی است از آن جا که مردم به ویژه جوانان بر خلاف سیاست مداران غربی منصف تر هستند بنابراین در بسیاری از موارد دیپلماسی عمومی کارایی بیشتری دارد.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سال های 1393 و 1394 دو نامه مهم را برای جوانان غربی نوشتند و آنان را به مطالعه مستقیم در ارتباط با اسلام فارغ ازتبلیغات دستگاه های غرب دعوت کردند که هدف نامه اول ایشان دعوت برای شناخت بدون واسطه از اسلام بود تا آنان بر اساس درک و فهم خود به اسلام بنگرند.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه گروه های تروریستی توسط قدرت های غربی به خصوص آمریکا ایجاد و تقویت شده است و خشونت نیز همواره توسط این افراد حمایت می شود،خاطر نشان کرد: رژیم جنایتکاراسرائیل هرگز به صورت جدی مورد سرزنش متحدان پرنفوذ خود و سازمانه های بین المللی قرار نگرفته و مشخص شده ریشه ترویسم در سیاست های خود غرب است.

** جشن فارغ التحصیلی شما آغاز همکاری ایران با کشورهای شما است
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه جشن فارغ التحصیلی شما آغاز همکاری های مشترک ایران با کشورها و مردم شماست، گفت: امیدوارم شما کارآفرینانی در کشورتان باشید و ما نیز برای همکاری با شما آمادگی داریم.
اسماعیل جبارزاده با بیان اینکه امروز دنیای ارتباطات و نیز دنیای برد برد است، خاطر نشان کرد: حضور دانشجویان خارجی و تعامل با مردم و کشورهای آنها سودی دو جانبه هم برای ما و هم کشورهای دانش آموختگان دارد تا تجربیات و آموزه های علمی خود را برای ارتقا کشورشان به کار گیرند.

** رنج امروز بشر فقر معنویت است
رئیس دانشگاه تبریز نیز در این مراسم با بیان اینکه بیاییم معنویت را در آموزش عالی ارتقا دهیم و فارغ التحصیلانی توام با اخلاق و معنویت تحویل جامعه دهیم، خاطر نشان کرد: رنج امروز جامعه بشری فقر معنویت ، انسانیت و اخلاق است.
محمدرضا پورمحمدی با ابراز خرسندی از میزبانی تبریز از این رویداد عظیم فرهنگی و علمی تبریز را شهر ادب و علم و عرفان توصیف کرد و گفت: دانشگاه تبریز در امتداد دانشگاه ربع رشیدی است که 700 سال قبل تاسیس شده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه تبریز جزو یکی از بهترین دانشگاه های کشور است، افزود: سال گذشته این دانشگاه جزو 13 دانشگاه تاثیر گذار در دنیا شناخته شد.
مراسم جشن و گرفتن عکس یادگاری، پذیرایی در مجلل ترین هتل تبریز (هتل کایا لاله پارک) و تبریز گردی از جمله برنامه های جشن فارغ التحصیلی دانشجویان خارجی دانشگاه های ایران در تبریز بود.
گزارش: نعمت مرادپور**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6132/518

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۲۰۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام در "همایش خدا قوت کارگر" در چهارمحال و بختیاری با گرامی‌داشت  "هفته ملی کار و کارگر" توجه به باید‌های اخلاقی و ایمانی کارگران را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: البته مشکلات جامعه کارگری در نشست‌های مختلف بیان و ارائه شده است و باید عرصه کارگری و کارفرمایی مجاهدانه تلاش و با جهاد و مجاهدت، آخرت خود را آباد کنند.

نکونام اظهار داشت: جامعه کار و کارگر در روزگار کنونی همان جهاد در راه خداوند است که کشور را به سمت‌وسوی ظهور نزدیک می‌کند.

بیشتر بخوانید

تحقق شعار سال در گروی نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان

امام جمعه شهرکرد به حرکت اخیر دانشجویان جهان در محکومیت جنایات اخیر رژیم اشغالگر صهیونیستی اشاره کرد و گفت: حوادث اخیر دانشگاه‌های اروپا و آمریکا نشان‌دهنده حاکم شدن نگاه سیاسی در این مجموعه‌ها است، دانشجویان دانشگاه‌های اروپا و آمریکا سیاسی نبودند، اما امروز معارف اسلام و انقلاب اسلامی ایران در این دانشگاه‌ها نفوذ کرده است.

وی با اشاره به پایه‌گذاری انقلاب اسلامی ایران در ۴۵ سال قبل از سوی امام خمینی (ره) افزود: اکنون صدور انقلاب اسلامی ایران به درون آمریکا از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • گسترش دامنه اعتراضات دانشجویی در استرالیا
  • معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دولت است
  • کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند
  • روایتی از دیدار معلمان و دانشجویان فرهنگیان با رهبر انقلاب / مراکز تربیت معلّم را دستِ‌کم نباید گرفت
  • بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی آمریکایی در ۲ هفته/ حمایت‌ها از طرف جامعه دانشگاهی ایران ادامه دارد +تصاویر
  • حمایت دانشگاه از غزه/ ۱۸ دانشجوی دیگر در آمریکا بازداشت شدند
  • پیام جوانان غزه به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: «شما امید ما هستید/ قوی بمانید»
  • بازداشت ۱۰۰۰ دانشجوی آمریکایی معترض به جنایت‌های صهیونیست‌ها
  • بازداشت بیش از ۱۰۰۰ دانشجوی معترض در ۲۵ دانشگاه آمریکا
  • بالا گرفتن احتمال کشتن چند دانشجوی معترض توسط پلیس/ چت پلیس نیویورک: فکر کنم به یکی از دانشجوها شلیک کردیم! + فیلم و عکس