Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - حاج رضا دستواره پس از شهادت برادرش بيش از سه روز در تهران نماند و به منطقه بازگشت. وقتي به وي گفته مي‌شود که «خوب بود لااقل تا شب هفت برادرت مي‌ماندي و بعد بر مي‌گشتي»، در جواب مي‌گويد...

به گزارش جام نيوز، سيد محمدرضا سال 1338 در جنوب تهران به دنيا آمد و دوران تحصيل دبستان را در مدرسه‌اي به نام «باغ آذري» گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس تا مقطع ديپلم، تحصيلات خود را با نمرات عالي به پايان رساند. او در تمام طول دوران تحصيل از هوش و حافظه‌اي قوي برخوردار بود.

شاه توپ و تانک دارد؛ ما خدا را داريم
با اوج‌گيري انقلاب اسلامي، همراه با سيل خروشان ملت ايران در تظاهرات و فعاليت‌هاي مردمي شرکت فعال داشت و در اين زمينه چند بار توسط عوامل رژيم منحوس پهلوي دستگير شد. سال 1357 زماني که در سال آخر دبيرستان درس مي‌خواند نه تنها خود فعالانه در تظاهرات و اعتراضات عمومي عليه طاغوت شرکت مي‌کرد، بلکه دوستان همکلاسي و برادران کوچکترش را نيز به اين امر تشويق مي‌کرد.در جريان حضور در يکي از راهپيمايي‌ها يکي از برادرانش به او گفته بود: «شاه توپ و تانک دارد و پيروزي بر او مشکل است.» ولي رضا در جواب او يادآور شده بود:«ما خدا را داريم.»

به واسطه حضور فعال و مستمري که در صحنه‌هاي مختلف داشت، توسط عوامل رژيم شناسايي و در روز 14 آبان سال 1357 در دانشگاه تهران دستگير و به زندان رفت. اما پس از مدتي از زندان آزاد شد. به هنگام ورود حضرت امام خميني(ره) در مراسم استقبال از حضرت امام(ره) شرکت کرد و مسئوليت امنيت قسمتي از ميدان آزادي را به عهده گرفت. پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي جهت پاسداري از دست آوردهاي انقلاب به جمع پاسداران کميته انقلاب اسلامي پيوست و طي چهار ماه خدمت خود در اين نهاد انقلابي، زحمات زيادي را در جهت انجام مأموريت‌هاي مختلف و تثبيت حاکميت انقلاب اسلامي تحمل کرد. سپس به خيل سپاهيان پاسدار پيوست و بلافاصله داوطلبانه طي مأموريتي عازم کردستان شد.

کردستان و مأموريت‌هاي حاج رضا
او همراه فرماندهاني همچون شهيد چراغي و حاج احمد متوسليان، خطرهاي بسياري را در مقابله با ضدانقلاب به جان خريد. بعد از آزادسازي شهر مريوان در کنار جاويدالاثر متوسليان و ساير رزمندگان وارد شهر مريوان شد. از آنجا که اين شهر جنگ زده پس از آزادي با مشکلات متعددي مواجه بود و سازمان‌ها و مؤسسات دولتي تعطيل شده بودند، به دستور حاج احمد متوسليان، او و تعدادي از همرزمانش در مراکز و ادارات مختلف از جمله شهرداري، ‌راديو و تلويزيون مشغول خدمت شدند. رضا نيز مأموريت يافت تا کالاهاي ضروري مردم را تهيه کرده و در اختيار شهروندان «کُرد» قرار دهد. او به نحو احسن اين مأموريت را انجام داد و در روزهاي عمليات نيز مانند ساير رزمندگان، سلاح به دست در قله‌هاي مريوان با ضدانقلاب و با دشمن بعثي جنگيد. رضا مدتي نيز فرماندهي «پاسگاه شهدا»، در محور مريوان را به عهده داشت.

هنگامي که حاج احمد متوسليان مأموريت يافت تيپ محمدرسول الله(ص) را تشکيل دهد، او همراه ساير پاسداران به سمت جبهه‌هاي جنوب سفر کرد و در آنجا به علت مهارت در جذب نيرو، «مأمور تشکيل واحد پرسنلي تيپ» شد.

برخي از سِمت‌هاي حاج رضا دستواره
او با ميل باطني که به گردان‌ رزمي داشت، روحيه اطاعت پذيري‌اش باعث شد تا بدون هيچگونه ابهامي مسئوليت محوله را قبول کند، اما از فرماندهان تقاضا کرد که مجاز به شرکت در عمليات باشد. بنابراين در روزهاي عمليات، سلاح به دست در کنار فرماندهان گردان وارد صحنه نبرد نزديک با دشمن مي‌شد. دستواره به همراه پاسداران سپاه محمدرسول الله(ص) براي ياري رساندن به مردم مسلمان و ستمديده لبنان و شرکت در نبردهاي پرحماسه «رمضان» و «مسلم‌بن‌عقيل» به «فرماندهي تيپ سوم ابوذر» منصوب شد و تا زمان عمليات «خيبر» در همين مسئوليت به خدمت مشغول بود.

در عمليات خيبر بعد از شهادت «حاج محمدابراهيم همت» فرمانده دلاور لشکر محمدرسول الله(ص) و واگذاري فرماندهي به «شهيد حاج عباس کريمي» سيد به عنوان «قائم مقام لشکر 27 حضرت رسول(ص)» منصوب شد. پس از شهادت حاج کريمي در عمليات «بدر»، به عنوان «سرپرست لشکر» در خدمت رزمندگان اسلام عليه کفار جنگيد و در نهايت با انتصاب فرماندهي جديد لشکر، سيد رضا دستواره همچنان به عنوان قائم مقام لشکر، در خدمت جنگ و دفاع مقدس انجام وظيفه مي‌کرد.




مزار شهيدان دستواره


قبر کنار برادرم را خالي نگهداريد
مناطق اشغالي کردستان و صحنه‌هاي مختلف جبهه‌هاي جنوب کشور بويژه عمليات «والفجر8» و جاده «ام‌القصر» در فاو شاهد دلاوري‌هاي عاشقانه و جانفشاني‌هاي حماسي رضا است.او در بيشتر نبردها بجز مواقعي که مجروح شده بود، حضور داشت و در شب‌هاي عمليات تا صبح در خط اول درگيري با دشمن و در کنار رزمندگان از نزديک به هدايت عمليات مي‌پرداخت. در عمليات «کربلاي1» که برادرش «حسين» در خط پدافندي شهيد شد براي شرکت در مراسم تشييع و تدفين او به تهران رفت. ولي بيش از سه روز در تهران نماند و به منطقه بازگشت. وقتي به وي گفته مي‌شود که «خوب بود لااقل تا شب هفت برادرت مي‌ماندي و بعد بر مي‌گشتي»، در جواب مي‌گويد: «به آنها گفته‌ام کنار قبر حسين قبري را براي من خالي نگهداريد.»

شهادت
بيش از 10 روز از شهادت برادرش نگذشته بود که روز 13 تيرماه سال 1365 در عمليات «کربلاي1» ، «روز آزادسازي شهر مهران» از چنگال دشمن بعثي به شهادت رسيد. شهيد حاج رضا دستواره تا زمان شهادت 11 بار مجروح شدن را به جان خريده بود ولي هرگز لحظه‌اي از پاي ننشست که دشمن بخواهد دين و ناموس کشورش را به خطر بياندازد.

بيرون سنگر مي‌خوابيد
رضايي يکي از همرزمان حاج رضا در خاطره‌اي روايت مي‌کند: « هر وقت براي صحبت پيش حاج دستواره مي‌رفتيم، از چهره‌اش مي‌فهميديم که خسته است و شب گذشته، کامل نخوابيده است. هميشه بيرون از سنگر مي‌خوابيد. در عمليات والفجر 8 در فاو، ديده‌بان‌ ما خبر داد که دشمن طي تغيير و تحولاتي قصد حمله دارد. وقتي رفتيم اين جريان را به شهيد دستواره بگوييم، بيرون از سنگر خوابيده بود. به يکي از همرزمانم گفتم که چرا حاجي بيرون از سنگر خوابيده، ممکن است بر اثر اصابت خمپاره‌هاي دشمن آسيبي به او برسد. بيدارش کردم و گفتم: حاجي چرا اينجا خوابيده‌اي؟ وقتي بيدار شد، سئوالم را با اين قطعه شعر جواب داد: گرنگهدار من آن است که من مي‌دانم شيشه را در بغل سنگ نگه مي‌دارد.»

فرازي از وصيت‌نامه شهيد حاج رضا دستواره:

«بسم الله الرحمن الرحيم

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

حمد و شکر و ثنا و سپاس براي خداوند قادر متعال و درود و رحمت بي‌پايان براي پيامبر گرامي اسلام و ائمه اطهار سلام‌الله‌عليهم‌اجمعين و نيز درود و سلام به پيشگاه امام بزرگوار امت اين اميد همه اميدواران و مستضعفان و همچنين درود به پيشگاه امت خداجو و حق‌طلب و کفرستيز اين امام عزيز، خاصه رزمندگان مخلص جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل و نور عليه ظلمت. ننگ و نفرين و خواري ابدي براي دشمنان دون‌صفت و اهريمني‌منش که ظالمانه با اين اسلام و انقلاب و رهبر و امت در قعر شقاوت در ستيز است. حرف چنداني ندارم فقط پيروي از امام امت که پيروي از ائمه و پيامبر و خداست را سرلوحه همه امور قرار دهيد و محکم و مستحکم بر پشت سر او لحظه‌اي دست از مبارزه و استقامت برنداريد.

من که در اين عمر خود نتوانستم بهره‌اي از اين اقيانوس بيکران الهي يعني جهاد في‌سبيل‌الله ببرم، ولي همواره سعي داشتم با چاکري مجاهدان مخلص خود را خاک پاي آنها سازم. پدر و مادر پر قدرت و طاقتم مرا حلال کنيد. همسرم مرا حلال نما و در تربيت اسلامي فرزندم شديدا کوشا باش و از همه خواهران و برادران تني و ديني برايم طلب حلاليت نما. پدرزن و مادرزن مهربانم نيز مرا حلال کنيد. از مال دنيا چيزي ندارم ولي هر چه هست از آن همسرم و قيوميت زندگيم با او. همسرم خودت ميداني فقط 15000 تومان خرد خرد برايم رد مظلمه بده.

از همه التماس دعا
خدايا خدايا تا انقلاب مهدي خميني را نگهدار
سيد محمدرضا دستواره

مشرق



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۲۰۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جزئیات تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده در اصفهان

مسئول روابط عمومی سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) اصفهان از تشییع پیکر مطهر ۴ شهید تازه تفحص شده همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در این استان خبر داد.

روح‌اله حکیمی‌فرد با گرامیداشت هفته معلم و بسیج سازندگی، درخصوص جزئیات مراسم تشییع و تدفین این شهدا اظهار داشت: همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) رئیس مذهب جعفری، ۴ شهید در شهر اصفهان تشییع خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این راستا پیکر پاک ۳ شهید دفاع مقدس، شهید عباس رمضانی، شهید مجتبی نادر طهرانی و شهید جواد مراثی که به تازگی تفحص شده اند و همچنین پیکر یک شهید گمنام در شهر اصفهان تشییع خواهند شد.

وی افزود: مراسم تشییع این شهیدان والامقام روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۹:۰۰ صبح از فلکه فیض به سمت گلستان شهدای اصفهان برگزار می‌گردد.

وی با بیان اینکه هویت پیکرهای مطهر این شهدا که از شهدای هشت سال دفاع مقدس بوده‌اند، از طریق پلاک هویت و DNA احراز شده، گفت: این شهدا متعلق به شهر اصفهان هستند که پس از سال ها چشم انتظاری خانواده هایشان به آغوش خاک دیار خود بازگشتند.

کد خبر 750116

دیگر خبرها

  • وداع با پیکر ۲ شهید گمنام در حرم حضرت معصومه(س)
  • اعلام جزئیات تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده در اصفهان
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
  • دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهدا در قائم شهر
  • تداوم عملیات خط‌کشی محوری معابر مناطق ۵گانه ارومیه
  • اهمیت شهر مدینه و شخصیت رسول مکرم اسلام(ص)
  • تکریم زائران ایرانی در مدینه به خاطر حمله به اسرائیل
  • رزم جانانه لرها در عملیات کربلای پنج زبانزد فرماندهان است
  • سفر به عتبات یک سفر توحیدی است
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود