Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شیردهی به کودک نه فقط برای کودک مفید بوده بلکه به سلامت مادر و کاهش افسردگی بعد از زایمان و کاهش استرس نیز کمک می‌کند.

اما برخی مادران تصور می‌کنند شیر مادر بهترین غذا برای کودک حتی بعد از دو سالگی است، اما بر اساس تحقیقات جدید مشخص شده شیردهی نوزاد بعد از دو سالگی موجب پوسیدگی دندان در آینده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تحقیق محققان شیردهی و مصرف قند را در 1129 کودک در برزیل ارزیابی کردند. سپس این کودکان در پنج سالگی توسط دندانپزشک برای پوسیدگی، افتادن دندان و ترمیم مورد معاینه قرار گرفتند.

نتایج نشان داد حدود 23.9 درصد از این کودکان پوسیدگی دندانی شدید و 48 درصد پوسیدگی سطحی دندان داشتند.

محققان دریافتند کودکانی که دو یا بیش از دو سال از شیر مادر تغذیه کردند 2.4 برابر بیشتر از دیگر کودکانی که کمتر از یک سال از شیر مادر تغذیه کرده بودند، پوسیدگی دندانی داشتند.

سرپرست این تحقیق کارن پرز - استاد دانشگاه آدلاید استرالیا اظهار کرد: دلایل زیادی برای این ارتباط وجود دارد. کودکانی که تا دو سالگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند، در شب هنگام شیر می‌خورند و تمیز کردن دندان کودک بعد از شیردهی شبانه دشوار است.

با این وجود محققان اظهار کردند: شیردهی بین 12 تا 23 ماه موجب پوسیدگی شدید دندان نخواهد شد.

نتایج نشان داد حدود یک چهارم کودکان 24 ماه یا حتی بیشتر از این مدت از شیر مادر تعذیه کرده‌اند.

مارسیا ویتولو استاد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فدرال در پورتو آلگره برزیل اظهار کرد: شیردهی بیش از اندازه موجب افزایش خوردن مواد قندی می‌شود که نتیجه آن آسیب به دندان‌هاست. البته وی در این تحقیق مشارکت نداشته اما تحقیقات مشابهی در این زمینه داشته است. به نظر وی بین پوسیدگی دندان با شیردهی روزانه و شبانه و مصرف شیرینی و شکلات ارتباط وجود دارد.

البته در این تحقیق میزان تحصیلات والدین و درآمد و تاثیر آن بر سلامت دندان کودکان نیز ارزیابی شد و نتایج نشان داد تحصیلات و درآمد والدین نیز با سلامت دندان کودک مرتبط است.

نتایج این تحقیق در نشریه Pediatrics منتشر شده است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۲۳۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم جدیدی به نام پزشکی فضایی شکل گرفته است

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام مبشر دانشمند کیهان شناس ایرانی عضو ناسا با بیان اینکه گرایش جدید بین رشته‌ای بنام "پزشکی فضایی" در دنیا به وجود آمده که در آن به بررسی ابعاد مختلف تأثیر فضا بر بدن انسان‌های فضانورد می‌پردازد، گفت: بدین ترتیب بررسی اثر جاذبه روی انسان‌ها و موجودات دقیق‌تر مطالعه می‌کند.

وی افزود: بی وزنی و نبود جاذبه زمین در فضا، ممکن است بر میزان تأثیر داروهای شیمیایی روی بدن فضانوردان نقش داشته باشد ولی تحقیق در این زمینه در مراحل ابتدایی است و سال‌ها طول خواهد کشید که دانشمندان به نتایجی در این خصوص دست پیدا کنند.

استاد دانشگاه کالیفرنیا گفت: به کمک تلسکوپ‌های قوی به داده‌هایی رسیدیم که مشخص شده عمر جهان ۱۳/۸ میلیارد سال است.

وی افزود: من برای سازمان فضایی فعالیت می‌کنم و کار من در مورد جهان و کهکشان‌ها کاملاً علمی است.

مبشر ادامه داد: من در حال حاضر پروفسور مدعو دانشگاه کالیفرنیا هستم و در رشته کیهان شناسی تحقیق، تدریس می‌کنم؛ من با انواع تلسکوپ روی زمین و در فضا پیرامون پیدایش و تحول کهکشان‌ها، ساختار جهان و کهکشان‌ها کار می‌کنم.

وی افزود: حدود چهل سال است که در این زمینه کار می‌کنم. علاقمند همکاری با جامعه جراحان بودم و صحبت در میان پزشکان جراح کشورم برایم خیلی لذت بخش بوده است.

مبشر گفت: همیشه به فکر این بودم که در چنین جلساتی در خصوص چیزهایی که کمتر در مورد آن شنیدند صحبت شود برای همین میهمان مدعو کنگره جامعه جراحان هستم.

وی افزود: بی شک هر کسی کنجکاو است که بداند جهان چگونه به وجود آمده و این سوال نیز از کودکی با ما همراه بوده است.

مبشر ادامه داد: این یکی از معدود رشته‌های تخصصی است که همه انسان‌ها علاقه دارند با بررسی در آن به ماهیت کشف و به وجود آمدن دنیا برسند. اینکه جهان چگونه متحول شده و حیات چگونه به وجود آمده است. ما همیشه به دنبال جواب برای این پرسش‌ها هستیم.

وی افزود: علم چیزی است که به عنوان یک ارث از پدران و اجداد ما به ارث رسیده و باید آن را حفظ کنیم و به فرزندانمان نیز انتقال دهیم. باید به دنبال آشنایی با همه علوم بود حتی اگر به رشته تحصیلی ما ارتباطی نداشته باشد؛ با این ایده فکر انسان بازتر می‌شود و حتی در رشته اصلی تحصیلی خود فرد نیز می‌تواند موجب موفق تر شدن انسان شود.

مبشر گفت: آرزوی من این است که یک روزی به ایران برگردم و معلم باشم ولی اکنون مشغله و کار اجازه نمی‌دهد که فرصت کنم به ایران برگردم. برنامه کاری من خیلی سنگین است و در حال حاضر امکان رسیدن به این آرزو را ندارم.

مبشر متولد ۱۳۳۷ در تهران است و حدود بیست سال در کشور انگلستان تحصیل و زندگی کرده و هم اکنون نیز حدود بیست سال است که در آمریکا مشغول تدریس و تحقیق است.

کد خبر 6099576 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • علم جدیدی به نام پزشکی فضایی شکل گرفته است
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان کودک
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • دریافت مشاوره شیردهی با چشیدن طعم شیرین مادری
  • پاسخگویی به مسائل شرعی فرصتی برای ارتباط مردم با روحانیت است
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • هر روز ۳۷ کودک فلسطینی مادر خود را از دست می‌دهند