Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک اقتصاددان پیشنهاد کرد که دولت برای حل دو چالش بزرگ بحران کم آبی و اشتغال کارگروه کارشناسی تشکیل دهد. حمیدرضا برادران شرکا با اشاره به دو چالش بزرگ اقتصاد ایران در 10 سال آینده اظهارداشت:«برای حل این بحران ها بهتر است دولت از کارشناسان در قالب کارگروهایی که کارشنان تولید فکرو ایده برای حل بحران اشتغال و آب است کمک بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گزارش نامه نیوز ، وی افرود:« این واقعیت را باید پذیرفت که ما یک کشور نیمه خشک قرار داریم و سیاست های غلط دولت های نهم و دهم هم این معضل کمبود آب را تشدید کرده است از سویی مصرف بی رویه آب و احداث چاهها هم این موضوع را تشدید کرده است.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد:« طبق آمارها مصرف آب صنعتی و خانگی حدود 10 درصد است و مابقی مصرف دراختیار بخش کشاورزی است ،حال آنکه جدیتی که برای مقابله با مصرف آب خانوار وجود دارد،برای سایر بخش ها دیده نمی شود. در حالی که اگر این جدیت برای آب کشاورزی مطرح شود،امروز قضیه بحران آب متفاوت بود.»

رییس اسبق سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور با یادآوری اینکه از برنامه چهارم بحث اقتصادی کردن آب مورد توجه قرار داشت،عنوان کرد:«آن زمان پیشنهاد کردیم که حتی اگر به کشاورز آب داده می شود،باید پول آن دریافت شود که کشاورز ارزش واقعی آب را بداند و در آن صرفه جویی کند.»

او اضافه کرد:«با شرایط کمبود منابع آبی که امروز با آن روبرو هستیم،چاره ای جز اجرای آبیاری نوین نداریم. باید تولید کالاهایی که آب زیادی مصرف می کنند متوقف شود.البته تا حدودی مردم در این زمینه همکاری کرده اند مثلا در استان یزد و خراسان مردم به دلیل شرایط طبیعی که داشته کشت هایی را انجام می دهند که نیاز به آب ندارد،اما این کافی نیست و لازم است دولت هم ورود کند.»

برادران شرکا با تاکید بر اینکه نقش حاکمیتی دولت در حفظ منابع آبی بسیار حائز اهمین است،تصریح کرد:«به عنوان مثال، چند سال پیش در کاناد کمبود شدید آب پیش آمد.دولت کانادا به مردم اعلام کرد که برای آبیاری روزهای مشخصی مردم می توانند اقدام کنند.این قانون در واقع اعمال حاکمیت دولت بود.در حالی که اگر این موضوع بدون دخالت دولت و با توصیه باشد،حتما گروهی هستند که توجهی نمی کنند.»

او با بیان اینکه حفاظت از 9 حوزه آبریز در کشور از وظایف حاکیتی دولت است،گفت:«حتما باید برای این حوزه ها برنامه ریزی شود.در حال حاضر در بخش کشاورزی 90 درصد آبها هرز می رود.حتما دولت باید این بخش را ساماندهی کند.»

منبع: نامه نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namehnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نامه نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۲۵۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت مناطق سیل زده | تشکیل ستادهای آمادگی بحران در استان‌ها

به گزارش جام جم آنلاین، حسین ظفری در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت استان های سیل زده، افزود: شب گذشته بارش های شدیدی در استان های غربی و  جنوبی کشور داشتیم. در استان خوزستان شهر دزفول میزان بارش ها به ۱۰۷ میلی متر رسید.

وی اظهار کرد: همچنین در ایلام، خوزستان و  چهارمحال و بختیاری راه های عشایری آسیب جدی دیده اند و تعدادی دام نیز تلف شده‌اند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: خوشبختانه تلفات جانی در اثر این بارش ها نداشته‌ایم، اما ارزیابی ها هنوز ادامه دارد. 

ظفری گفت: راه های اصلی باز هستند و تردد در جریان است. 

وی افزود: برق در شهر معمولان استان لرستان نیز قطع شده بود که با همکاری سازمان ها وصل شد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: نیروهای امدادی در استان های شمالی، غربی و شمال غربی کشور در حالت آماده باش قرار دارند. 

ظفری با اشاره به آبگرفتگی ها گفت: در بخش هایی از شهرهای، اهواز و ایلام برخی خانه ها دچار آبگرفتگی شدند که ساکنان به مناطق امن انتقال داده شدند.

وی افزود:در استان های ایلام، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری، عده ای از مردم در محاصره سیلاب قرار گرفته بودند که به کمک نیروهای امدادی رهایی یافتند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به بارش تهران ادامه داد: در بازدیدهای میدانی خودم در اطراف تهران مشاهده کردم که تمام نیروهای امدادی اعم از هلال احمر، پلیس، آتش نشانی و اورژانس در آمادگی کامل هستند. 

ظفری گفت: ستادهای آمادگی بحران در استان‌ها تشکیل شده‌اند. این آمادگی ها تا پایان بارش ها ادامه خواهد داشت و ان‌شاءالله این بارش ها را نیز سپری می کنیم.

دیگر خبرها

  • تشکیل ستاد مدیریت بحران در سازمان امور عشایر
  • تشکیل کارگروه دانش‌آموزان نخبه‌پرور در مدارس سما ضروری است
  • تشکیل کارگروه دانش‌آموزان نخبه پرور در مدارس سما ضروری است
  • کارگروه تخصصی برای ساماندهی شبکه مهندسی پوشاک دانشگاه تشکیل می‌شود
  • آخرین وضعیت مناطق سیل زده کشور/ تشکیل ستادهای آمادگی بحران
  • آخرین وضعیت مناطق سیل زده | تشکیل ستادهای آمادگی بحران در استان‌ها
  • آخرین وضعیت مناطق سیل زده/ تشکیل ستادهای آمادگی بحران در استان‌ها
  • ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات مدیریت بحران در دهلران تشکیل شد
  • پلورالیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • تشکیل کارگروه مشترک پلیس و شهرداری، برای رفع نواقص نقاط پرتصادف تهران