Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشخبرنگار سیاست خارجیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛طی دهه های اخیر زنان در توسعه سیاسی و اخذ مسئولیت های مختلف تلاش زیادی کرده اند. هنوز هم آمارهای منتشر شده حاکی از این مسئله است که تعداد نمایندگان زن پارلمان در کشور های غربی هم از تعداد مردان با اختلاف قابل توجهی پایین تر است. در اخذ پست های اجرایی نیز تعداد مردان و زنان قابل مقایسه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما همیشه بوده اند زنانی که در عرصه سیاست در مقاطعی خاص پست های حساس و مهمی را به خود اختصاص داده اند.

در اینجا قصد داریم نگاهی اجمالی به مهم ترین رهبران زن سیاسی در دنیا داشته باشیم.

پارک گون های از حزب حاکم کره جنوبی با حمایت های فراوان سیاسیون این کشور توانست در انتخابات ریاست جمهوری در 19 دسامبر2012 برنده شود. و ی برای اولین بار به عنوان یک زن رئیس جمهور کره جنوبی می شود. پارک دختر رئیس جمهور سابق، پارک چونگ هی است.

ایندیرا گاندی به عنوان اولین نخست وزیر زن در هند از سال 1966 تا 1977 و از سال 1980 تا 1984 خدمت کرده است. وی به عنوان یک زن در جهان طولانی ترین خدمت را به عنوان نخست وزیر یک کشور تجربه کرده است. شعار گاندی "از بین بردن فقر" بود. او در سال 1975 در هند شرایط اضطراری اعلام کرد که این تصمیم او یکی از بحث برانگیز ترین تصمیمات دوره قدرت او بود. گاندی در سال 1984 ترور شد.

ایزابل پرون در سال 1974 اولین رئيس جمهور زن آرژانتین شد. وی پس از مرگ شوهرش خوان پرون قدرت را تا سال 1976 در دست داشت ولی او در نهایت ابتدا عزل و سپس مورد تبعید نظامی قرار گرفت.


بی نظیر بوتو از سال 1988 تا 1990 و از سال 1993 تا 1996 دو بار به عنوان نخست وزیر پاکستان خدمت کرده کرده است. او اولین زنی بود که به رهبری یک کشور مسلمان رسید.وی علاوه بر مواجهه با اتهام فساد، زمانی که پاکستان به دست دیکتاتورهای نظامی بود هشت سال از زندگی اش را در تبعید گذراند.. او پس از بازگشت به پاکستان، در تجمع مبارزات انتخاباتی برای حزب خود در 27 دسامبر2007 ترور شد.

مارگارت تاچر که در حال حاضر به عنوان "بانوی آهنی"انگلستان شناخته می شود در سال 1979 به عنوان اولین نخست وزیر زن انگلستان تا سال 1990 قدرت را در دست داشت.


الن جان سیرلیف، وزیر امور مالی سابق لیبریا به عنوان اولین زن رییس جمهور این کشور در سال 2006 انتخاب شد. او همچنین اولین زنی است که در قاره آفریقا راس دولتی را در اختیار میگیرد.


خانم یوهانا به عنوان اولین نخست وزیر زن ایسلند در سال 2009 انتخاب گردید. او همچنین اولین رئیس یک دولت است که به همجنس گرایی خود اعتراف کرده است.


دیلما روسف اولین رئیس جمهور زن برزیل در ماه ژانویه سال 2011 انتخاب شد. او قبلا به عنوان وزیر انرژی در دوران ریاست جمهوری لولا خدمت کرده بود. او در سال 2016 به اتهام فساد مالی استیضاح شد و میشل تمر جایگزین وی شد.


ینگلاک شیناواترا خواهر نخست وزیر قبلی کشور تایلند است که از قدرت کنار رفت. وی اولین زن تایلندی است که در تاریخ این کشور به نخست‌وزیری می رسد.


سیریماو بندارانایکه اولین زنی بود که در جهان به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.وی در سال 1960 در سری لانکا در پی قتل شوهرش به این سمت رسید.او تنها زنی بود که به عنوان یک سیاستمدار در میان چهره های سیاسی در کنفرانس سال 1961 کشورهای بی طرف در بلگراد یوگسلاوی شرکت کرد.]

کریستینا فرناندز در اکتبر 2011 رئیس جمهور آرژانتین شد.


آنجلا مرکل صدر اعظم دو دوره آلمان بوده است.وی خود را برای صدراعظمی در انتخابات سال 2013 آلمان برای بار سوم آماده می کند.اگر او به سه دوره حاکمیت برسد به آمار مارگارت تاچر که سه بار نخست وزیر انگلستان بود می رسد.


آنگ سان سو چی رهبر مخالفان برمه است که برنده جایزه صلح نوبل نیز شده است.


مادر ترزا راهبه مسیحی که فعالیت های حقوق بشری زیادی انجام داد و جایزه صلح نوبل را نیز دریافت کرد.وی در این عکس، کودکی را در غرب بیروت در تاریخ 15 اوت سال 1982 به آغوش کشیده است.


لورا به عنوان رییس جمهور کاستاریکا در تاریخ 30 مه 2012 انتخاب شد. وی در این عکس در مجمع سالانه سازمان ملل در نیویورگ در حال سخنرانی است. او پیش از این معاون اول رئیس جمهور کاستاریکا بود.

گرو برونتلان نخست وزیر سابق نروژ بنیانگذار انجمن زنان و ایجاد خود اشتغالی در هند بود. وی در این عکس در سمت چپ قرار گرفته است.در کنار او رئيس جمهور سابق ایرلند مری رابینسون قرار دارد. این عکس در پایان کنفرانس مطبوعاتی مشترک در دهلی نو در تاریخ 9 فوریه 2012 گرفته شده است.

ترزا مری می (زاده ۱ اکتبر ۱۹۵۶ در ایست‌بورن شهرستان‌ ساسکس کشور انگلستان در بریتانیا)، نخست‌وزیر بریتانیا و رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا است که از سال ۱۹۹۷ مجلس عوام کرسی داشته است.


نیکلا فرگوسن استرجن سیاست‌مدار اهل بریتانیا و وزیر اول اسکاتلند است. وی همچنین رهبری حزب ملی اسکاتلند را به عهده دارد که در انتخابات ۲۰۱۵ موفق به کسب ۵۶ کرسی از ۵۹ کرسی اسکاتلند در مجلس عوام شد.

کولیندا گرابار کیتارویچ رئیس جمهور کرواسی است که با 48 سال سن از سال 2015 تا کنون در این پست فعالیت می کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۲۵۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ

انتخابات داخلی حزب بعث سوریه حکایت از تغییر در ساختار سیاسی این کشور دارد. اغلب ۱۲۵ عضو وارد شده به کمیته مرکزی حزب بعث را نیروهای جوان و چهره های نوظهور تشکیل می دهند و تنها ۱۵ درصد از کادرهای سابق این حزب، در مناصب خود باقی مانده اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، سوریه طی یک دهه اخیر به دلیل گرفتار شدن در جنگ داخلی از روند تغییرات دموکراتیک و توسعه سیاسی عقب ماند. دمشق در مقایسه با اغلب کشورهای خلیج فارس که با حمایت از تروریسم جنگ داخلی را به راه انداختند، وضعیت بهتری از نظر توسعه سیاسی داشت؛ بطوری که از زمان به قدرت رسیدن بشار اسد گام های جدی در این زمینه برداشته شده بود و به آرامی نشانه‌هایی از ارتقای توسعه سیاسی در این کشور هویدا می شد، لکن جنگ داخلی و همه چیز را تغییر داد.

 

.

 

با این همه، اکنون با توجه به کاسته شدن از خطر نظامی تروریسم در سوریه و بهبود فضای حیات اجتماعی، طلیعه تغییرات در این کشور در حال نمایان شدن است. حزب بعث در طی 60 سال گذشته ستون سیاسی دولت سوریه بوده که طی سال های بعد از جنگ، انتخابات های مربوط به کادرها و کمیته مرکزی آن برگزار نگردید.

بشار اسد، رئیس حزب حاکم در سوریه در آخرین نشست کمیته مرکزی خواستار فعال شدن روندها جهت نوسازی بدنه و کادر مرکزی این حزب شده و در همین راستا زمینه اولین دور از انتخابات داخلی شاخه های حزب در مناطق مختلف سوریه برگزار شد که مقدمه انتخابات کمیته مرکزی حزب می باشد.

در همین زمینه «موفق الباشا»، کمیته عالی انتخابات حزب بعث به خبرنگار تسنیم در دمشق گفت که تمهیدات لازم برای برگزاری این انتخابات براساس توصیه های دبیرکل حزب انجام شده است که دلیلی بر تقویت مسیر دموکراتیک در داخل حزب می باشد.

براساس برنامه ریزی به عمل آمده قرار است بعد از برگزاری نشست کمیته مرکزی پس از انتخابات کمیته مرکزی و رهبری، کمیته نظارت و بررسی و دبیر کمیته مرکزی برگزار گردد تا از این طریق حزب حاکم ضمن افزایش جنبه مردمی بتواند در عرصه سیاسی هم نقش فعال تری داشته باشد.

«مهند حاج علی»، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در دمشق با اشاره به اینکه این انتخابات گامی بلند در زمینه تقویت مبانی دموکراتیک در حزب است، تصریح کرد که امروز جوامع تغییر کرده اند و قابل قبول نیست که رهبران توسط افراد محدودی انتخاب شوند. انتخابات جدید در حزب حاکم این فرصت را به افراد می دهد که برای ریاست بر این حزب آماده شوند.

«عارف الرشراش»، دبیر دفتر هماهنگی حزب بعث سوریه هم در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم در سوریه گفت که حزب حاکم به اصول دموکراتیک و رقابت متعهد باقی خواهد ماند و به دنبال کنترل بر گلوگاه های قدرت نیست.

اهمیت این روندها در این امر نهفته است که این انتخابات در واقع در راستای تمهید برای ورود سوریه در دوره «پساجنگ» می باشد تا نخبگان سیاسی جوان و جدید وارد روندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری شوند و کشور را برای شرایط جدید آماده نمایند. برکسی پوشیده نیست که سوریه بعد از موفقیت در ناکام‌گذاشتن توطئه چند وجهی برای سرنگونی دولت، اکنون وارد دوره ای جدید شده که مقتضیات خود را دارد.

این انتخابات داخلی در شرایطی برگزار شد که طی دو دهه اخیر این اولین انتخابات داخلی حزب در چنین وسعتی می باشد که امری بی سابقه است. نکته قابل توجه در اینجاست که در این انتخابات همه اعضای حزب اعم از کادرهای مرکزی و نیروهای سطح پائین در انتخابات شرکت کردند؛ درحالی که در گذشته کادرهای مرکزی در چنین رقابت هایی شرکت نمی کردند.
همچنین نتایج این انتخابات حاکی از آن است که اغلب 125 عضو وارد شده به کمیته مرکزی حزب نیروهای جوان و جدید هستند و حدود 15 درصد از کادرهای سابق در سمت خودشان باقی ماندند.

همکاری قضایی ایران، عراق و سوریه علیه تروریسممخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است

 

این درحالی است که بشار اسد، به عنوان نفر نخست حزب بعث در آخرین کنگره این حزب خواستار افزایش صلاحیت های کمیته مرکزی با تاکید بر نقش سیاست گذاری و نظارتی این کمیته شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عجیب ترین فرمانده جنگ ایران و عراق /جانشین سپاه خرمشهر و دوست نزدیک سردار سلیمانی را بیشتر بشناسید
  • محورهای رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»
  • اولین رنکینگ رسمی فوتسال جهان؛ مردان ایران چهارم، زنان هشتم
  • خودتخریبی در نظام های سیاسی
  • انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ
  • اکثر معترضان اسرائیلی مخالف حمله زمینی به رفح هستند
  • نتانیاهو فشار‌های سیاسی را نادیده بگیرد و اسرا را بازگرداند
  • امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد/ تهاجم به رفح تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان را تشدید می‌کند