روشنگری نسل جدید بر متولیان فضای مجازی واجب است
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۲۷۳۴۲
مشاور امور بانوان استانداری قم گفت: آستانه رضایت مندی معقول و منطقی است اما جامعه ای که درآن تحریک باشد هر شخصی از آن چه که دارد راضی نیست بنابراین برای آن که بتوانیم جامعه را به رضایت مندی برسانیم باید نوع زندگی عفیفانه و مهارت کنترل خواسته ها و شهوات را به افراد بیاموزیم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معصومه ظهیری در خصوص جایگاه حجاب و عفاف در اسلام در گفتگو با خبرنگار زنان قم،ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گوهرشاد در زمان ستم شاهی رضا خان ، اظهار داشت: مسئله عفاف جزء فرائض دینی می باشد که بر مرد و زن واجب است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: یکی از جلوه های حجاب و عفاف ، موضوع پوشش و اندازه است که برای مرد و زن متفاوت می باشد، آیاتی که در قرآن مربوط به حجاب است حدود و پوشش زن را مشخص می کند و بر زن واجب است که سر ، مو، گردن ، گریبان و برجستگی های بدن و زیبایی های خود را بپوشاند.
مشاور امور بانوان استانداری قم ادامه داد: نامحرمان نگاه جاذب به هم نداشته باشند، اسلام نوعی امنیت و آرامش اجتماعی و زندگی دو جنسی در کنار یکدیگر بر اساس نگاه انسانی را تضمین و تأمین کرده است.
وی زندگی عفیفانه را لباس و جواز حضور دانست و افزود: دو جنس در کنار یکدیگر بر اساس حیا و عفاف می توانند زندگی کنند و اسلام حریم لذت بردن ، فضا، عرصه و بستر لذت های جنسی را مختص به خانواده کرده ، بنابراین امنیت فردی، اجتماعی و خانوادگی در سایه سار زندگی عفیفانه تأمین می شود.
ظهیری تصریح کرد: فرد احساس آرامش دارد زیرا بستر لذتش را به شرایط خانوادگی و حضور اجتماعی اش محدود می کند و از طرفی دیگر امنیت اجتماعی تأمین می شود زیرا بدون لذایذ جنسی و فقط با ظرفیت استعداد و توانمندی های خود در جامعه حضور پیدا کنیم و یک رقابت مثبت با جنس مخالف خود در شایستگی ها و قابلیت ها داریم.
وی اضافه کرد: خانواده محل آرامش است که هر شخصی به آن تعلق خاطر دارد و استرس از دست دادن آن را ندارد زیرا فرد ، لذت را محدود به ازدواج و خانواده می داند و هیچ کس او را تهدید نمی کند بنابراین استرس از دست دادن زوج محرم خود را هم ندارد.
معاون تربیتی فرهنگی جامعه الزهرا(س) با بیان این که فریضه واجب دینی حجاب و عفاف برای انسان ها ارمغانی از طرف خداوند است که جلب فایده و دفع ضرر می کند، افزود: رعایت حجاب و عفاف ضررهای برهنگی و تحریک اجتماعی را از بین می برد و از طرفی جلب فایده آرامش و امنیت را برای جامعه ، فرد و خانواده به همراه دارد.
وی معتقد بود: بر متولیان فرهنگی، رسانه های گفتاری، دیداری، نوشتاری، هنرمندان و اشخاصی که متولی فضای مجازی هستند واجب است که نسل جدید را دریابند، سؤالات و شبهات آن ها را پاسخ گو باشند و روشنگری کنند زیرا به دنبال رفع مشکلات جامعه به آرامش می رسد و جامعه ای که استرس و اضطراب ندارد، نشاط و امنیت اجتماعی در آن به فراوانی دیده می شود و همه از زندگی راضی هستند.
ظهیری در خاتمه بیان داشت: آستانه رضایت مندی معقول و منطقی است اما جامعه ای که درآن تحریک باشد هر شخصی از آن چه که دارد راضی نیست بنابراین برای آن که بتوانیم جامعه را به رضایت مندی برسانیم باید نوع زندگی عفیفانه و مهارت کنترل خواسته ها و شهوات را به افراد بیاموزیم.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۲۷۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آسیبشناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.
یوسف خجیر (عضو هیئتعلمی گروه ارتباطات) در مقالهای با عنوان «آسیبشناسی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد کشور» به این موضوع میپردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیشبرد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود میآیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.
در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانهها هستند که فرایند گروهی را تشکیل میدهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری است.
به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکههای اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکهها برای ارتقای فعالیتهای تبلیغی و رسانهای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکهای شده بری ولمن (Barry Wellman) برگرفته از کلان نظریه جامعه شبکهای شده اوست.
مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری استخجیر در این مقاله مینویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه و تحلیل راهبردی یا سوات بهعنوان روش آیندهپژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکههای اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانههای جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکهها انتخاب شده است.
* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد
به گفته این پژوهشگر یافتههای این پژوهش نشان میدهد که انتشار اخبار و تقویت شبکهسازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیجسازی جزء قوّتهای مهم؛ همبستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعفهای مهم؛ اقناع شبکهای دین و جهانی شدن فعالیتهای مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصتها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانیاسلامی جزء نقاط تهدید است.
هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا، نرمافزار با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی و ... این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیردبه زعم خجیر مهمترین راهبرد طراحی و تولید و راهاندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامهریزی نهادهای دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکهها است.
همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا و نرمافزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی، بخش خصوصی و سایر دستاندرکاران این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.
در یک جمعبندی کلی باتوجه به یافتههای این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکههای مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکههای اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.
در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکانمند و غیر زمانمند بودن شبکههای مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکهها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکههای مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.
انتهای پیام/