Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هر بار که نينتندو کنسولي جديد به بازار مي فرستد، مضنونيني هميشگي هم وجود دارند که مي توان فرض را بر عرضه قطعي آنها گذاشت؛ Mario Kart و Super Mario Bros تضمين شده هستند، Smash Bros و Zelda جديد هم بالاخره دير يا زود راه خود را به کنسول جديد باز مي کنند و شايد پيش از پايان عمر کنسول و آغاز دوباره اين سيکل، يک مترويد تازه هم از راه برسد و دل مشتريان را بربايد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طي ماه هاي نخست حضورش در بازار، نينتندو سوييچ بسيار نويدبخش ظاهر شده است. اين کنسول به همراه ماجراجويي حيرت انگيز لينک در Zelda: Breath of the Wild به دست مشتريان رسيد و طي فصل پاييز امسال هم Super Mario Odyssey اين شانس را دارد تا فروش سوييچ را به شکل قابل توجهي افزايش دهد.
در E3 2017، نينتندو از پوکمون و مترويد پرايم جديد هم رونمايي کرد که تقويم سوييچ را پر مي کنند از نام ها و چهره هاي آشنا. اما در کنار تمام اين ها، چيزي به چشم مي خورد که معمولاً انتظارش را از نينتندو نداريم؛ فرنچايزهايي کاملاً جديد.
برخي از مهم ترين عناوين نينتندو سوييچ، بازي هايي هستند که در دنيايي کاملاً جديد و ناشناخته به سر مي برند؛ از جمله اين بازي ها مي توان به بازي مبارزه اي و رقابتي Arms که چندي پيش عرضه شد و دنباله Splatoon، شوتري رقابتي که نسخه ابتدايي آن در سال 2015 به Wii U آمد اشاره کرد.

هر دو بازي، نشان مي دهند که نينتندو مشغول گسترش فعاليت هاي خود به ژانرهاي تازه و ساخت جهان هايي خيالي براي سازگاري با همين ژانرها است. آرمز و اسپلتون، تلاش نينتندو براي جذب بازيکن هاي جديد و معرفي مکانيک هاي تازه است؛ مکانيک هايي که از دسترس ماريو و لينک خارج هستند.
به گفته شينيا تاکاهاشي، مديرکل واحد نرم افزار نينتندو، دو بُعد مختلف يک بازي جديد -يعني گيم پلي و کاراکترها- به يکديگر وابسته هستند. «موضوع فقط درباره کاراکترهاي جديد نيست، بلکه بايد فکر کرد که مردم چطور پذيراي سيستم هاي جديد و گيم پلي خواهند بود. گاهي از اوقات، بهترين راه براي معرفي اين [سيستم ها و کاراکترها جديد]، استفاده از يک IP تازه است.»
طي ساليان متمادي، نينتندو فرنچايزهايي تازه اي بر مبناي ايده هاي متفاوتش ساخته که غالباً موفقيت آميز هم بوده اند. Wii Sports و نسخه دنباله آن بيشتر از 100 ميليون واحد در سراسر جهان فروخته اند و Brain Age و Nintendogs جزو پر فروش ترين بازي هاي نينتندو DS هستند. اما علي رغم فروش بسيار خوب، اين بازي ها دقيقاً نتوانسته اند خط مشي تازه و الهام بخشي براي ديگر بازي ها فراهم بياورند. آرمز و اسپلتون اما اندکي متفاوت هستند.
نينتندو شرکتي نيست که صرفاً به خاطر بازي هايش به شهرت رسيده باشد؛ نينتندو شرکتي است که با ليستي رشک برانگيز از شخصيت هاي شناخته شده در سراسر جهان مانند ماريو و پيکاچو، به شکوفايي رسيده است. اين شخصيت هاي نمادين و پس زمينه داستاني آنها، به نينتندو اجازه داده پا را از تجارت سنتي بازي ها فراتر ببرد و فعاليت هايش را به تقريباً هرچيزي، از اپليکيشن ها گرفته تا خطوط توليد لباس و پارک هاي تفريحاتي گسترش دهد.

براي دستيابي به موفقيت هاي بيشتر با عناويني که مي توانند بسيار نويدبخش باشند، نينتندو برخي از بهترين استعدادهاي خود را به کار گرفته تا جهان هاي جديد را به عالم حيات بياورند. آرمز تقريباً توسط همان تيمي ساخته مي شود که قبلاً ماريو کارت 8 را توسعه داده و اسپلتون هم زير نظر کارگردان دراز مدت سري Animal Crossing ساخته مي شود.
درست مثل بازي هايي که نينتندو بيشترين شهرت را به خاطرشان دارد، آرمز و اسپلتون بسيار شخصيت-محور هستند. اسپلتون شامل شخصيت هايي دوست داشتني است که Inklings شناخته مي شوند؛ Inkling ها در واقع نوعي نژاد ترکيبي از نوجوانان و ماهي هاي مرکب هستند. بازيکن مي تواند Inkling خاص خودش را بسازد و او را با لباس هاي شيک و تجهيزات کارآمد شخصي سازي کند.
اسپلتون نوعي حس و حال متفاوت دارد که نوجوانان اسکيت باز امروزي را تداعي مي کند؛ حس و حالي که پيشتر در هيچ يک بازي هاي نينتندو ديده نشده است. طرفداران بازخورد فوق العاده اي به اين پروژه داشته اند و روز به روز، فن آرت هاي بيشتري در فضاي مجازي منتشر مي شود که ميزان تعمق آنها در دنياي بازي را نمايان مي کند. هيتاشي نوگامي، تهيه کننده هر دو نسخه اسپلتون مي گويد که نينتندو دائماً از ميزان عواطف و احساسات مردم نسبت به اين کاراکترها و داستان ها و فن آرت هايي که خلق مي کنند سورپرايز مي شود.
به زعم نوگامي، دليل اصلي موفقيت نسخه ابتدايي اسپلتون -که ششمين بازي پر فروش Wii U با فروش 4.8 ميليون نسخه به حساب مي آيد- اين است که جهان خوش رنگ و لعاب آن، روي فونداسيون يک گيم پلي بسيار سرگرم کننده بنا شده است. «فکر نمي کنم تنها يک المان -مانند داستان يا شخصيت ها- باشد که اسپلتون را متمايز مي کند و نوعي تعهد ميان طرفداران به وجود مي آورد» وي ادامه مي دهد: «نه صرفاً به خاطر ظاهر بازي و نه صرفاً به خاطر زيبا بودن فلان اسلحه، اين چيزها کافي نيست اگر گيم پلي خوبي پشت شان نباشد.»

بخش عمده اي از موفقيت نخستين اسپلتون به خاطر رويکرد متفاوت نينتندو نسبت به شوترهاي چندنفره بود. در اين بازي، تيم هاي چهار نفره روبروي يکديگر قرار مي گيرند و بايد بخشي خاص از نقشه را با رنگ تيم خود رنگ آميزي کنند. اين بازي تمام عمق و هيجاني که از يک شوتر انتظار داريد را ارائه مي دهد، اما بدون خشونتي که ظاهراً ارتباطي ناگسستني با اين سبک يافته است. اسپلتون نه تنها از يک نسخه دنباله در دست توسعه بهره مند شده که تا کمتر از يک ماه ديگر روي نينتندو سوييچ عرضه مي شود، بلکه کاراکترهاي Inkling هم راه خود را به نسخه ديلاکس ماريو کارت 8 باز کرده اند.
براي نسخه دنباله، تيم نينتندو گستره فعاليت هاي خود را افزايش داده است. بازي در غايي ترين حالت کماکان يک شوتر رقابتي 4 به 4 است، اما اسپلتون 2 قرار است شامل حالت تک نفره اي نيز باشد که نگاهي دقيق تر و جزئي تر به جهان، شخصيت ها و سلاح هايي مي اندازد که گيمرها عاشقشان شده اند. شينتارو ساتو، برنامه نويس ارشد بازي مي گويد: «ما ايده هاي زيادي داشتيم که مي خواستيم در نخستين بازي پياده سازي کنيم. اما بازي در نهايت نسخه تقطير شده آن ايده ها بود. و ايده هاي زيادي باقي مانده بود که مي توانستيم به اسپلتون 2 بياوريم.»
موفقيت اسپلتون در سال 2015 قطعاً در مسيري که حالا آرمز در پيش گرفته بي تاثير نبوده است. «با اسپلتون ما شخصيت هايي تازه ساختيم و طرفداران بازخورد خوبي نسبت به آن ها داشتند» ناگومي ادامه مي دهد: « اين موضوع احتمالاً راه را براي تجربيات بازي هاي جديد ديگر هموار کرده است». درست مثل اسپلتون، آرمز عنواني رقابتي و چندنفره است. اما آرمز شوتري تيم-محور نيست و در عوض عنواني مبارزه اي به حساب مي آيد که المان هاي بوکس و تجربيات آرکيد مانند استريت فايتر را ادغام کرده است. يکي از وجوه تمايز بازي هم، مبارزان آن هستند که با افراد عادي تفاوت داشته و از دست هايي بلند بهره مي برند که مي تواند از فاصله اي دور، مشت را حواله حريف کند.
اين تفاوت ها به بازي کمک مي کند تا در ژانر اشباع شده مبارزه اي حرفي براي گفتن داشته باشد و در کنار آن، مجموعه اي از کاراکترهاي جديد را معرفي کند. طبيعتاً منطقي نبوده که ماريو و لوييجي از چنين دستان بلندي برخوردار شوند و به همين جهت، کاسوکي يابوکي، تهيه کننده آرمزمي گويد «ما فکر کرديم بهترين کار اين خواهد بود که کاراکترهايي کاملاً جديد خلق کنيم.»

درست مانند اسپلتون، طرفداران تا به اين لحظه بازخورد خوبي به شخصيت هاي آرمز داشته اند. حتي قبل از عرضه بازي، شبکه هاي اجتماعي مانند توييتر و تامبلر پر شده بود از فن آرت ها و معرفي هر کاراکتر تازه، موجي از هيجان را به راه مي انداخت. «حقيقتاً ما ايده اي نداشتيم که از منظر بازخورد طرفداران بايد منتظر چه چيزي باشيم.» يابوکي ادامه مي دهد: «اما طراحان و کل تيم آرمز نسبت به طراحي کاراکترها اعتماد به نفس داشت.»
هر دو فرنچايز، هنوز در مرحله اي قرار دارند که قالب و فرم نهايي خود را نيافته اند. اسپلتون دو سال پيش به بازار آمد و از عرضه آرمز هم کمتر از دو هفته مي گذرد. اما پتانسيل هر دو -خصوصاً با در نظرگيري تاريخچه طولاني مدت نينتندو در خلق کاراکترهاي موفق- برکسي پوشيده نيست. اين بازي ها به نينتندو کمک مي کنند تا با ژانرهاي تازه، به استقبال بازيکن هاي جديد برود و در عين حال، ليست بلند بالاي کاراکترهاي محبوب خود را افزايش دهد.
و اين نوع از فرنچايزهاي جديد و دنياهاي خيالي، چيزي هستند که نينتندو هنگام کار روي مفاهيم گيم پلي تازه، به صورت دقيق مورد ارزيابي قرار مي دهد. تاکاهاشي مي گويد: «هر موقع ما يک پروتوتايپ جديد و و واقعاً سرگرم کننده مي بينيم، هميشه لحظه اي خواهد بود که فکر مي کنيم چطور مي توانيم بيشترين افراد را به بازي جذب کنيم؟ اين چيزي است که لازم است در يک بازي ماريو قرار گيرد يا چيزي است که بايد مسيري متفاوت را دنبال کند؟ اين مناظره اي است که هربار انجام مي شود.»
براي عنواني مانند اسپلتون، سوال اصلي آن است که اين فرنچايز از اين پس به کدام سمت و سو مي رود. نوگامي آينده اي را براي خود متصور شده که اسپلتون نه تنها به عنوان يک شوتر رشد مي کند، بلکه احتمالاً راهش را به ديگر ژانرهاي بازي و سرگرمي باز خواهد کرد. اما پر واضح است که طي سال هاي آتي، Inkling ها مي توانند درست مانند کربي و يوشي، به ليست مهم ترين شخصيت هاي نينتندو بپيوندند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۳۲۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود نوشاد به جمع ۳۲ بازیکن برتر


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه رقابت‌های تنیس روی میز انفرادی گرند اسمش عربستان، نوشاد عالمیان در مرحله ۱/۳۲ پایانی در مصاف با کائو چنگ جو از چین تایپه که رنکینگ ۲۹ دنیا را در اختیار دارد با حساب ۳ بر ۲ به پیروزی دست یافت و راهی مرحله ۱/۱۶ پایانی شد.

عالمیان گیم اول را با نتیجه ۱۱ بر ۹ به حریف چین تایپه‌ای واگذار کرد، اما در گیم دوم ۱۱ بر ۷ موفق شد بازی را به تساوی یک بر یک برساند.

بازی در گیم سوم بار دیگر به سود حریف قدرتمند چین تایپه‌ای به اتمام رسید و نتیجه بازی در این گیم ۱۱بر ۸ به سود کائو چنگ جو به اتمام رسید.

در گیم چهارم این نوشاد عالمیان بود که قاطعانه ۱۱ بر ۲ به پیروزی دست یافت و کار را به گیم پنجم کشاند.

پینگ‌پنگ باز برجسته کشورمان با برد قاطعانه ۱۱ بر ۴ در گیم سرنوشت ساز پنجم موفق شد در مجموع با حساب ۳ بر ۲ حریف قدرتمند خود را شکست دهد و به مرحله ۱/۱۶ پایانی راه پیدا کند.

عالمیان در این مرحله با برنده دیدار لیانگ جینگ کون از چین و دنیل هابسون از اتریش دیدار خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • دیدگاه کارشناس در مورد قضاوت بنیادی فر در بازی نساجی و پرسپولیس
  • اریک تن هاخ: از حرف های برونو فرناندز اشتباه برداشت کردید
  • نیاز به سرگرمی سالم برای مخاطب/ سعید ابوطالب «سناتور» را می‌سازد
  • تعویض‌های اوسمار باز هم اشتباه بود!
  • نکونام: اگر کسی اشتباه کند تاوانش را می‌دهد
  • حجازی: درباره بازی با پیکان بهترین راهکار انتخاب می‌شود
  • مهاجم مثل من دیگر نمی‌آید
  • تهیه کننده نون خ سریال جدید می‌سازد
  • صعود نوشاد به جمع ۳۲ بازیکن برتر
  • اتلتیکو مادرید تصمیمش را گرفت: قرارداد ماریو هرموسو تمدید نمی‌شود