Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@17:45:38 GMT

دستمزد مديران خودروسازي جهان چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۳۳۶۴۱

خبرگزاري آريا - بدون بحران و در فضايي فاقد تنش، ميزان شفافيت دستمزد مديران خودروساز جهان مي‌تواند به‌ عنوان الگويي برگرفته از کشورهاي پيشرفته مورد بررسي قرار گيرد؛ چرا که اين شفافيت تاواني دارد و آن افزايش پاسخگويي اين مديران در قبال عملکردشان است.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، «صنعت خودروي جهان تاکنون چالش‌هاي زيادي را پشت‌ سر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از موج فراخوان‌ها به‌ دليل نقص فني گرفته تا پرونده تقلب در اعلام ميزان آلايندگي خودروها و حالا هم بحران افت فروش. هر بار که هر يک از اين چالش‌ها به موضوع روز بدل مي‌شود، عملکرد مديران صنعت خودرو زير ذره‌بين قرار مي‌گيرد و دوباره بحث ميزان دستمزد آنها به ميان مي‌آيد. اين در حالي است که بدون بحران و در فضايي فاقد تنش، ميزان شفافيت دستمزد مديران خودروساز جهان مي‌تواند به‌ عنوان الگويي برگرفته از کشورهاي پيشرفته مورد بررسي قرار گيرد؛ چرا که اين شفافيت تاواني دارد و آن افزايش پاسخگويي اين مديران در قبال عملکردشان است.

يکي از شفاف‌ترين دستمزدهاي مديران صنعت خودروسازي جهان که البته بالاترين دستمزد جهاني در اين حوزه نيز هست، مربوط به مديرعامل شرکت جنرال موتورز است. گرچه ماري بارا، مديرعامل جنرال موتورز در سال گذشته با کاهش دستمزد روبه‌رو شد، با اين وجود در ميان مديرعاملان صنعت خودروي جهان همچنان بيشترين درآمد را دارد.

به گزارش سي‌ان‌ان، بارا که در سال 2014 نخستين زني نام گرفت که يک خودروسازي عمده را رهبري مي‌کند، در سال 2016 مبلغ 6/ 22 ميليون دلار درآمد داشت. اين مبلغ نسبت به درآمد او در سال 2015 با کاهش 21 درصدي روبه‌رو شده است. علت درآمد بالاي بارا در سال 2015 اين بود که او و ديگر مديران ارشد جنرال موتورز پاداش کلاني را به شکل سهام کارکنان دريافت کردند. بدون در نظر گرفتن اين پاداش، درآمد بارا در سال 2016 حدود 30 درصد افزايش داشته است. بدون در نظر گرفتن پاداش سال 2015، سال گذشته ميلادي نخستين‌ باري بود که بارا بيشترين درآمد را در صنعت خودرو کسب کرد. در سال 2015 مبلغ 75/ 1 ميليون دلار به‌ صورت حقوق، مبلغ 12 ميليون دلار به‌ صورت پاداش سهام، مبلغ 2/ 11 ميليون دلار پاداش به شکل سهام با اختيار معامله، مبلغ 1/ 3 ميليون دلار پاداش‌هايي غير از سهام و مبلغ 597 هزار و 118 دلار به‌ عنوان ساير دريافتي‌ها به بارا پرداخت شد. به اين ترتيب مجموع دريافتي بارا در سال 2015 مبلغ 6/ 28 ميليون دلار بود.

دستمزد مارک فيلدز، مديرعامل فورد موتور، در سال 2016 با افزايش 19درصدي روبه‌رو شد و به 1/ 22 ميليون دلار رسيد که اندکي کمتر از درآمد بارا است. در سال 2015 فيلدز مبلغ 75/ 1 ميليون دلار به‌ عنوان حقوق، مبلغ 1/ 12 ميليون دلار به‌ عنوان پاداش سهام، مبلغ 3.5 ميليون دلار به‌ عنوان پاداش‌هايي غير از سهام و مبلغ 370 هزار و 451 دلار به‌ عنوان ساير دريافتي‌ها، دريافت کرد. کل دريافتي‌هاي فيلدز در سال 2015 مبلغ 6/ 18 ميليون دلار بود. البته فيلدز چندي پيش به‌ دليل ناتواني در پيشبرد اهداف فورد موتور از سمت خود برکنار شد. مارک فيلدز در شرايطي از سمت مديريت شرکت فورد برکنار شد که تنها سه سال بود در اين سمت فعاليت مي‌کرد. او نتوانست سرمايه‌گذاران و حتي هيات‌ مديره شرکت را قانع کند که سرعت شرکت در توليد و توسعه خودروهاي آينده از جمله خودروهاي خودران برقي مجهز به باتري کافي است. واقعيت اين است که کهنه‌کاران صنعت خودرو همچون شرکت‌هاي فورد، جنرال موتورز و فولکس واگن ديگر تنها تعيين‌کنندگان روندهاي اين صنعت نيستند. برکناري مدير فورد، دومين خودروساز بزرگ آمريکا به لحاظ ميزان توليد پس از جنرال موتورز، منعکس‌کننده چالش‌هايي است که پيش‌روي آن دسته از مديراني است که نتوانسته‌اند خود را با روند سريع تحولات منطبق کنند.

سرجو مارکيونه، مديرعامل فيات‌کرايسلر، در سال 2016 مبلغ 9/ 9 ميليون يورو درآمد داشت که با نرخ فعلي دلار حدود 6/ 10 ميليون دلار مي‌شود. مارکيونه در سال 2015 مبلغ 4 ميليون دلار به‌ عنوان حقوق، مبلغ 85/ 6 ميليون دلار به‌ عنوان پاداش و مبلغ 7/ 62 ميليون دلار به‌ عنوان پاداش سهام دريافت کرد. به اين ترتيب کل دريافتي او در سال 2015 مبلغ 6/ 73 ميليون دلار بود.

ماتياس مولر، مديرعامل گروه خودروسازي فولکس‌واگن، مبلغ 3/ 7 ميليون يورو يا 7/ 7 ميليون دلار دستمزد دريافت کرد. فولکس‌واگن که همچنان با رسوايي تقلب در ميزان انتشار گازهاي آلاينده دست به گريبان است، سال گذشته موفق شد با پيشي گرفتن از تويوتا به بزرگ‌ترين خودروساز جهان تبديل شود. در پي رسوايي فولکس‌واگن، اين خودروساز آلماني تصميم گرفت به‌ منظور کاهش هزينه‌ها براي دستمزد مديران اين شرکت سقف تعيين و بسته پرداختي سالانه مديرعامل را به 10 ميليون يورو يا 7/ 10 ميليون دلار محدود کند. بر اساس اين برنامه اعضاي هيات‌مديره سالانه مبلغي کمتر از 10 ميليون يورو دريافت مي‌کنند. اين برنامه به‌ گونه‌اي طراحي شده است که مديران حقوق ثابت بيشتري دريافت مي‌کنند اما دريافتي‌هاي متغير آنها کمتر خواهد بود. بر اساس اين برنامه، مديران مي‌توانند در سهام فولکس‌واگن سرمايه‌گذاري کنند اما بايد سهام خود را براي چندين سال نگه دارند. اين برنامه در شرايطي تدوين شد که فولکس‌واگن به‌ دليل دستمزد بالاي مديران به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود.

مارتين وينترکورن، مديرعامل سابق گروه خودروسازي فولکس‌واگن، پردرآمدترين مدير خودرويي آلمان بود. او در سال 2014 حدود 16 ميليون يورو دريافت کرد. گرچه در سال 2015 درآمد او تقريبا نصف شد اما با توجه به کاهش شديد ارزش سهام فولکس‌واگن در پي رسوايي اين شرکت، باز هم حقوق بالايي دريافت کرد.

در شرايطي که دستمزد مديران خودرويي آمريکايي و اروپايي تا اين حد شفاف است، در آسيا دريافتي مديران شرکت‌هاي خودروساز معمولا به‌طور رسمي و علني اعلام نمي‌شود. اين عدم شفافيت هم موجب بدبيني افکار عمومي مي‌شود و هم ميزان پاسخگويي مديران را در برابر مصرف‌کنندگان کاهش مي‌دهد. به‌ عنوان مثال در اکثر موارد ميزان دريافتي‌هاي مديران خودرويي ژاپن که معمولا کمتر از همتايان آمريکايي و اروپايي خود دستمزد دريافت مي‌کنند، به‌طور رسمي منتشر نمي‌شود.

کم‌درآمدترين مديرعامل صنعت خودروي جهان اما ايلان ماسک، مديرعامل تسلا است. جديدترين آماري که تسلا از دستمزد مديران خود منتشر کرده مربوط به سال 2015 است. ماسک در سال 2015 مبلغ 37 هزار و 584 دلار دريافت کرد. بر اساس گزارش شرکت تسلا، ماسک خود اعلام کرده است تمايلي به دريافت حقوق از اين شرکت ندارد اما به‌ منظور محاسبه ماليات بر درآمد، اين ميزان حقوق بر اساس حداقل دستمزد در ايالت کاليفرنيا براي او تعيين شده است.

ماسک علاوه‌ بر تسلا، مديرعامل و بنيانگذار شرکت اسپيس‌اکس هم هست. ماسک مالک 6/ 33 ميليون سهم از سهام تسلا به ارزش حدود 10 ميليارد دلار است و به همين دليل ثروتمندترين مدير خودرويي جهان محسوب مي‌شود.

از ديگر مديرعاملان پردرآمد صنعت خودروي جهان، کارلوس گوسن مديرعامل رنو-نيسان است. نيسان موتور اعلام کرده است در سال مالي منتهي به ماه مارس، مبلغ 098/ 1 ميليارد ين يا 81/ 9 ميليون دلار به گوسن دستمزد داده است که نسبت به سال گذشته 5/ 2 درصد افزايش يافته است. گوسن در سال گذشته مبلغ 06/ 7 ميليون يورو يا 89/ 7 ميليون دلار به‌ عنوان مديرعامل رنو دريافت کرد. گوسن در پايان ماه مارس از سمت مديرعاملي رنو استعفا کرد اما همچنان رئيس هيات‌مديره اين شرکت است. او همچنين به‌ عنوان رئيس هيات‌مديره رنو و رئيس هيات‌مديره ميتسوبيشي، دستمزدهاي جداگانه‌اي دريافت مي‌کند.
دنياي اقتصاد
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۳۳۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس تمدید با اوسمار را جدی گرفته است

به گزارش "ورزش سه"، در شرایطی که فقط 5 بازی تا آخر فصل باقی مانده و پرسپولیس در جام حذفی هم حضور ندارد بحث تمدید قرارداد با اوسمار ویرا به کندی پیش می‌رود. البته علت این کند شدن از دست رفتن جام حذفی و شرایط رقابت برای قهرمانی لیگ برتر نیست و شلوغی برنامه‌های باشگاه پرسپولیس و بازی‌های متوالی باعث شده تا خبری از جلسه جدید نباشد. 

البته احتمال این وجود دارد که بعد از بازی نساجی مذاکراتی بین درویش و اوسمار انجام شود.

ظاهرا باشگاه پرسپولیس در هر صورت خواستار تمدید قرارداد با این مربی برزیلی است و حتی اگر پرسپولیس قهرمان لیگ نشود هم با این مربی تمدید خواهند کرد.

مدیران باشگاه پرسپولیس بر این باورند که در شرایط فعلی و حتی در تابستان گزینه داخلی مناسبی برای هدایت تیم خود پیدا نمی‌کنند و سراغ هر گزینه خارجی دیگری هم بروند باید مبلغ بالایی هزینه کنند.

درباره مبلغ قرارداد اوسمار هم مسئله‌ای  از سوی او مطرح نشده. در واقع در جلسه اول هیچ صحبتی درباره مبلغ قرارداد فصل جدیدی اوسمار به میان نیامده در حالی که گفته می‌شد این مربی مبلغ قابل توجهی از پرسپولیس می‌خواهد.

دیگر خبرها

  • سهم ۰.۳ درصدی ایران از صادرات صنایع غذایی جهان
  • حذف عالمیان با شکست برابر حریف ۱۹ ساله/پایان کار با ۱۷ هزار دلار
  • آتش‌سوزی کارخانه خودروسازی بم مهار شد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۹ ارديبهشت
  • آزادی زندانی ۶۱ ساله یزدی با کمک یک خانواده
  • تولید فنرهای مورد نیاز صنایع ریلی و خودروسازی
  • آینده صنعت خودرو ایران؛ ارزخوری یا خودروسازی؟
  • پرسپولیس قهرمان نشود سرمربی چه کسی است؟ | تصمیم مدیران باشگاه مشخص شد
  • پرسپولیس تمدید با اوسمار را جدی گرفته است
  • استارت سرد خودروسازی