تمجید رهبر ارکستر جهانی از نوازندگان ایرانی/این تازه آغاز راه است
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۳۳۸۷۸
اولین اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونا در آستانه برگزاری بیستمین جشنواره بین المللی راونا کشور ایتالیا در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آغاز بیستمین جشنواره بین المللی راونا کشور ایتالیا اولین اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری شهرداد روحانی و رهبری ریکاردو موتی یکی از برترین رهبران ارکستر دنیا پنجشنبه پانزدهم تیر ماه با حضور تعدادی از سفیران کشورهای ایتالیا، فرانسه، اتریش، روسیه، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، آتیلا پسیانی، منوچهر صهبائی، پریسا بخت آور، سهراب کاشف، علی اکبر قربانی، نادر مشایخی، افروز فروزند و جمعی از هنرمندان با اجرای قطعاتی از جوزپه وردی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این برنامه که با استقبال مخاطبان روبه رو شد، بعد از اجرای سرود ملی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا طبق وعده ریکاردو موتی در نشست خبری به اجرای بخشی از آثار جوزپه وردی آهنگساز ایتالیایی و بخش هایی از اپراهای ماندگار این هنرمند اختصاص پیدا کرد.
علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری این کنسرت گفت: تمامی دست اندرکاران این پروژه گسترده امیدوار هستند که اجرای چنین برنامه هایی با هنرمندان کشور ایتالیا ادامه پیدا کند. البته ما دوست داشتیم مدت اقامت گروه ایتالیایی در ایران چند روز بیشتر از این مدت بود تا آنها به شیراز و اصفهان نیز سفر کنند تا ما شاهد اجرای برنامه های بیشتری از این گروه باشیم اما شرایط زمانی اجازه نداد که ما در خدمت دوستان باشیم.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در پایان صحبت های خود ضمن ابلاغ پیام تبریک و تشکر وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی بیان کرد: آقای صالحی امیری بسیار مایل بود که در این برنامه حضور داشته باشد اما به دلیل سفر کاری که در اصفهان پیش آمد موفق به حضور در این برنامه نشد حتی در آخرین دقایق نیز مایل بود که از اصفهان برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که به اجرای برنامه برسند اما جلسات مکرر فضای حضور را فراهم نکرد. به هر حال از جانب ایشان و خودم برای شما سفر خوبی را آرزو می کنم و امیدوارم در کشور ایتالیا نیز اجرای خوبی داشته باشید.
ریکاردو موتی رهبر ارکستر فستیوال «راونا» نیز در این برنامه بیان کرد: از همه کسانی که طی این چند روز برای برگزاری کنسرت در کنار ما بودند تشکر می کنم و بسیار خوشحالم که در این مدت با نوازندگان ایرانی همکاری داشتم و با هم نوای مشترک موسیقیدان ایتالیایی را نواختیم که از نظر من بسیار گوش نواز بود. من براین باورم موسیقی امری جهانی است و فکر می کنم با توجه به اینکه دو ملت ایران و ایتالیا دارای تمدن بسیار دیرینه ای هستند می توان با موسیقی این فرهنگ غنی را پیوند داد.
وی ادامه داد: موسیقی از نظر من به یکدیگر پیوند خوردن است بنابراین اطمینان دارم این همکاری تازه آغاز راه است و ما می توانیم در کنار هم آینده بسیار شکوفایی را رقم بزنیم.
شهرداد روحانی مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران هم در این برنامه اظهار کرد: ما امشب شاهد یک موقعیتی بودیم که فکر می کنم دیگر قابل تکرار نیست. البته که من امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد تکرار چنین اتفاقاتی باشیم. به هر حال وجود موتی برای همه ما بسیار ارزشمند بود و بسیار افتخار داریم که طی این مدت مفتخر به میزبانی این موزیسین بودیم.
کریستیانا موتی همسر ریکاردو موتی و مدیر هماهنگی فستیوال راونا کشور ایتالیا هم ضمن تشکر از معاون هنری وزیر ارشاد و مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در برگزاری این کنسرت مشترک در ایران بیان کرد: قطعا بدون حضور حامیان مالی برگزاری این پروژه امکان پذیر نبود و من لازم است ضمن تشکر از همه هنرمندان شرکت کننده قدردانی خودم را از ریکاردو زانلاتو، تنوره پوتی و لوکا سالسی خوانندگان ایتالیایی کنسرت تشکر کنم که واقعا شب خاطره انگیزی را برای ما رقم زدند.
معاون وزیر میراث فرهنگی و فعالیت های فرهنگی کشور ایتالیا هم توضیح داد: من هم از طرف دولت ایتالیا از همه شما عزیزان تشکر می کنم که چنین برنامه جالب توجهی را برگزار کردید. ما قطعا برای شکوفا شدن فعالیت دو کشور وقایع مشابهی مانند این کنسرت را در آینده نزدیک خواهیم داشت.
وی افزود: امروز این افتخار را داشتم که قبل از برگزاری مراسم کنسرت به همت آقای مرادخانی و صفی پور از موزه ایران باستان و موزه موسیقی دیدن کنم که با وجود برنامه فشرده ای که داشتم برایم لذت بخش بود. به هر حال حضور گروه ایرانی در کشور ایتالیا نیز برای ما فرصت مغتنمی است و امیدوارم اجرای پیش روی این مجموعه مشترک در ایتالیا نیز تا این حد باشکوه باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، در پایان برنامه نیز هدایایی به رسم یادبود از سوی علی اکبرصفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی به ریکاردو موتی اهدا شد.
مازیار ظهیرالدینی، محمدرضا کریمی، امیر مینوسپهر، آرش اسدنژاد، فرزانه صیدی، عاطفه سادات حسینی، نوید شعبان زاده، بهرا فسلفی، عرفان شریف زاده نوازندگان ویولن یک، مونیکا لران، محمدامین عطایی، علیرضا چهره قانی، عرفان وکیلی، پیمان شامی، محمد امین واحدی، نگین حاتمی، موژان میرزایی، سیما یاهو نوازندگان ویولن دو، امین زمان خان، کاوه تسعیری، پژمان اختیاری، نیلوفر هادی سهی، زهرا عبدالله زاده، الهام عادلی زاده، دانیال اسدی راد، رکسانا ریحانیان نوازندگان آلتو، ماکان خویی نژاد، نرگس فلاح پسند، بهرنگ معتمدی، هانیه کازرونی، هستی حامد سپاسی، سهراب ملک زاده، شهرزاد مجد نوازندگان ویولنسل، پورنگ پور شیرازی، مهدی کلانتری، پروانه انارکی، رضا دست فال، فرشید پاتینیان نوازندگان کنترباس، شهرام رکوعی، مه سیما فلاحی نوازندگان فلوت، آرین قیطاسی، نازنین احمدزاده نوازندگان ابوا، مینلی دانلیان، رهام ایرانخواه نوازندگان کلارینت، علیرضا متوسلی داراب، امیرحسین محمدیان، امیرملکی زاده نوازندگان فاگوت، سیامک کریم پور نوازنده ترمبون، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان نوازندگان ترومپت، فرشاد شیخی، فاطمه یوسفی نژاد نوازندگان هورن و محمدرضا پناهی و کاوه میرحسینی سازهای ضربی نوازندگان ایرانی ارکستر سمفونیک تهران را تشکیل می دادند.
شاکه آقا مال، جمیله پولادی ها، افیک ماتوسیان، قلعه ماماکانی، فاطمه جلالی فراهانی، الهه سادات موسوی، فروغ فضلی، بهاره خلیل دوست یاوری، غزال مرتضایی شمیرانی خوانندگان سوپرانویک، آزاده کمال هدایت، پریا رباط سرپوشی، فاطمه نوروزی، تارا بخت طالع، شهرزاد اصلانی، مینا جعفری، مهناز حیدری خوانندگان سوپرانو دو، آتوساکلانتری، نرگس میردادیان، هنگامه حسینی، نفیسه رهنمای شریعتی، قریبا قنادی اسدی، تینا حیدری، سالومه سید کشمیری، سمیه کنعانی، خوانندگان آلتو، احمد عزیز، شاهرخ شیردوست کسمایی، سیامک صدری، میلادبیگدل لو خوانندگان تنور یک، بهروز اسلامی، حسین عطری، علیرضا ترکمان، دانیال محبوبیان خوانندگان تنور دو، جعفر عسگری، الیاس بهشتیان، علیرضا عابدی، بهرام الله وردی خوانندگان باریتون، آرش حقگو، رضا کریمی، جواد مرادیون، کاوه رمضان زاده و محمد علی زهره وند اعضای ایرانی گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان بودند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد فرهنگی هنری رودکی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، هتل اسپیناس حامیان پروژه «جاده های دوستی» با حضور هنرمندان دو کشور ایران و ایتالیا هستند.
اعضای ارکستر سمفونیک تهران روز شنبه ۱۷ تیرماه نیز در قالب پروژه «جاده های دوستی» بیستمین جشنواره بین المللی راونا در شهر راونا کشور ایتالیا به اجرای برنامه می پردازند.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۳۳۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به فیلم سینمایی رمانتیسم عماد و طوبی
رمانتیسم عماد و طوبا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کاوه صباغزاده محصول سال ۱۳۹۸ است. تهیهکنندگی این فیلم بر عهده مهدی صباغزاده بوده و الناز حبیبی و علی انصاریان از بازیگران آن هستند. این فیلم در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۳۹۹ حضور داشت و در دو بخش بهترین موسیقی متن و بهترین بازیگر زن (حبیبی) نامزد شد.
درخلاصه ی فیلم آمده قصهای از این گزاره معنایی است که عشق بیش از اینکه یک هیجان و تپش قلب و خارش پوست باشد یک مهارت است و همین فقدان یا کمبود مهارتهای ارتباطی، زندگیهای عاشقانه را بتدریج به زندگی ملال آور و گاه پر از نفرت و بیزاری بدل میکند.
روایتی که توسط سارا بهرامی به عنوان راوی قصه بیان میشود تا از ظرفیت کلامی قصه گویی در بیان توصیههای روانشناختی قصه استفاده شود. البته گاهی این سویه کلامی از ساختار درام بیرون زده و گل درشت میشود.
معرفی بازیگرانالناز حبیبی
متولد ۲۱ شهریور ۱۳۶۷ و دانشآموخته رشته تدوین است. وی اصالتاً همدانی است و کار هنری را از کودکی در سن ۹ سالگی به طور اتفاقی در اولین فیلم یکی از بستگان که مدیر تولید بودند شروع کرد و بعد از آن بازیگری در تئاتر را آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را آغاز کرد. او تاکنون در چند مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی بازی کردهاست. پس از آن که سعید سلطانی برای ۳ فیلم خود او را برگزید بهطور جدیتر این حرفه را دنبال کرد. الناز حبیبی تاکنون در ۳ فیلم کیانوش عیاری نیز جلوی دوربین رفتهاست.
زنده یاد حسام محمودی
حسام محمودی فرید متولد ۱ فروردین ۱۳۶۵ که در ۱۲ اردبیهشت ۱۴۰۲ درگذشت. او بازیگری را با فیلم خسته نباشید! (۱۳۹۱) آغاز کرد و با مجموعه لحظه گرگ و میش (۱۳۹۷) به شهرت رسید. او هنرپیشه و دانشآموخته رشته حقوق قضایی و فوق لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس بود و پیش از ورود به دانشگاه در کلاسهای بازیگری مهین اسکویی و امین تارخ شرکت کرد. او همچنین مدتی در کلاسهای حسن معجونی نیز شرکت کرد. محمودی مدتی عضو گروه لیو به سرپرستی معجونی شد و اجرا در تئاتر را آغاز کرد.
زنده یاد علی انصاریان
علی انصاریان متولد ۱۴ تیر ۱۳۵۶ که در ۱۵ بهمن ۱۳۹۹درگذشت فوتبالیست، مجری تلویزیون و بازیگر بود. او کار خود را در سال ۱۳۷۵ و با بازی در باشگاه فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز آغاز و در پرسپولیس به اوج رسید و سرانجام در سال ۱۳۹۰ از حرفه فوتبال خداحافظی کرد. انصاریان پس از فوتبال در حرفه سرگرمی و تلویزیون فعال شد. او در بیش از ده فیلم و مجموعه تلویزیونی بازی کرد و چند برنامه ، تلویزیونی اینترنتی را اجرا کرد. علی انصاریان همچنین در خرداد ۱۳۹۰ ترانهای به نام «شدید» را به بازار موسیقی عرضه کرد. اما پس از آن خوانندگی را ادامه نداد. انصاریان در ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ دو هفته پس از بستری شدن در بیمارستان فرهیختگان تهران بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ درگذشت.
و اما کاوه صباغ زاده، کارگردان
کاوه صباغ زاده متولد ۱۳۵۹، تهران کارگردان و فیلمنامهنویس است. وی فرزند مهدی صباغزاده تهیهکننده و کارگردان سینما و فریده فریور (نقاش) میباشد. و از سال ۱۳۹۲ عضو هیئت مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران است.
صباغ زاده کارگردانی فیلم هایی همچون رمانتیسم عماد و طوبا، ایتالیا ایتالیا، نمی دونم فردا چی میشه، تهوع، سر راه لوکیشن و یازده و نیم را در کارنامه هنری خود دارد.
نقد و بررسیفیلم رمانتیسم عماد و طوبی در مقام یک عاشقانه رمانتیک بهحدی مصنوعی، بیمعنی و فاقد ساختار ظاهر میشود که تماشای آن حتی برای زوج عاشقی که برای دوستداشتن یکدیگر راهی سینما شدهاند هم پوچ و خستهکننده به نظر میرسد.
سینمای رمانتیک همیشه جایگاه مهمی در هنر هفتم ایران داشته. سینمای ایران که در دهه ۶۰ درگیر فیلمهای جنگی و انقلابی بود و در دهه ۷۰ تلاش میکرد واقعگراتر از همیشه باشد. در شرایطی مشابه با دهه ۴۰ و ۵۰ وضعیت اقتصادیای که در اواخر دهه ۷۰ به ثابت نسبی رسیده بود، در دهه ۸۰ فیلمهای کمدی رمانتیک جدیدی را به سینمای ایران تقدیم کرد.
از فیلم تو و من با هنرنمایی الناز شاکردوست و محمدرضا گزار تا فیلم پسر آدم، دختر حوا با نقشآفرینی حامد کمیلی و مهناز افشار؛ همه این کمدی رمانتیکهای عامهپسند در نهایت فلسفه فیلمفارسی را دنبال میکردند و هنوز هم آثاری اکران میشوند که تحت تاثیر این راه باشند.
اما فیلم ایتالیا ایتالیا که در سال ۹۶ اکران شد، یکی از متفاوتترین فیلمهای کدی رمانتیک سینمای ایران بود که ثابت میکرد بالاخره کارگردانی پیدا شده تا این ژانر جذاب را به جایگاه واقعیاش نزدیک کند. وقتی اخباری پیرامون آغاز دومین فیلم کاوه صباغزاده و بازگشت او به سوژه فیلم اولش منتشر شد، هواداران سینما امیدوار بودند که یک بار دیگر فرصتی فراهم شود تا فیلم کمدی رمانتیک جذابی تماشا کنند. اگر با هدف تماشاکردن فیلمی شبیه به فیلم ایتالیا ایتالیا به سالن سینمایی که فیلم رمانتیسم در آن اکران میشود، شدید شاید بهتر باشد سالن را ترک کنید.
فانتزی هایی دخترانهفیلم رمانتیسم عماد و طوبی با روایتی که از سوی سارا بهرامی ارائه میشود، الناز حبیبی و حسام محمودی را در نقشهای اصلیاش میبیند. علی انصاریان که مدتی پیش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در گذشت هم حضورهای کوتاهی در فیلم دارد. در شرایطی مشابه با فیلم ایتالیا ایتالیا، کاوه صباغزاده اینبار هم تصمیم گرفته داستان زوجی عاشق را در سختیها و خوشیها روایت کند اما نتیجه کار نهتنها بینظم و بههمریخته است.
ارزش روایت داستان فیلم رمانتیسم در پایینترین سطح ممکن قرار میگیرد. فیلم آنقدر در فانتزیهای رنگارنگ و دلخوشانهاش غرق میشود که فراموش میکند داستانی هم برای روایتکردن دارد.
اما پایان ماجرای گیجگنندگی فیلم به همین جا محدود نمیشود. این فیلم اساسا داستانی برای روایتکردن ندارد. کل فیلمنامه فیلم رمانتیسم شامل بخشهای مختلفی از زندگی یک زوج عاشق شده که با سرفصلهایی شبیه به انیمیشنهای فانتزی دخترانه ورق میخورد.
تکهتکهکردن روایتهای فیلم بزرگترین ضربه را به ساختار روایی آن وارد میکند و به همین دلیل فیلم رمانتیسم بیشتر شبیه مینی سریالی با اپیزودهای کوتاه به نظر میرسد که همه قسمتهای آن به یکدیگر متصل شدهاند تا در نهایت به فیلمی سینمایی تبدیل شود.
صباغزاده تلاش کرده فضای فیلم را به سمت نمایشهای تئاتری نزدیک کند و در ۹۰ دقیقه در قالب ۱۶ پرده به نامهای پیشدرآمد، رشد، باغ آلبالو، شیدایی، همدلی، ازدواج، مسایل احمقانه، لذتها و خوشیها، قهرها و دلخوریها، یک سال اول، خط باریک قرمز، ارغوان، زلافه، جانِ دل، دوسال بعدی و بلوغ داستان بیآغاز و بیپایانش را روایت میکند.
کاوه صباغزاده خیلی دوست دارد که صمیمیت خوبی با اصول ژانر فانتزی برقرار کند اما نتیجه کار عنوان گیجکنندهای شده که حوصله تماشاگرش را سر میبرد. از سوی دیگر فیلم رمانتیسم علاقه خاصی به فضاسازی منحصربهفرد خودش دارد و به همین دلیل تلفیق بیپایانی از رنگهای مختلف را به تماشاگرش نمایش میدهد.
فیلم رمانتیسم مانند فیلم اول صباغزاده یعنی فیلم ایتالیا ایتالیا باز هم شخصیتهای اصلیاش را در رادار طبقه متوسط و روشنفکر جامعه ایرانی قرار داده اما برخلاف آن فیلم موفق در این فیلم هیچ داده قابل اتکایی از شخصیتهای اصلی به تماشاگرش ارائه نمیدهد. فیلم آنقدر درگیر روایت عاشقانهای که دوست دارد مطرح کند میشود که ثابت میکند اگر پردازشی هم روی شخصیتهایش انجام داده تنها از روی اجبار بوده است.
تغییرات تدریجی شخصیتهای اصلی با حداقل پسزمینه شکل میگیرند و شاید دلیل این اتفاق آن است که فیلم اساسا درک نکرده که چه دستاوردی از داستانش طلب میکند.
فیلم رمانتیسم عماد و طوبی که ظاهرا اقتباسی آزاد از کتاب سیر عشق نوشته آلن دوباتن است آنقدر به پرشهای متعدد میان روایتهایش اعتیاد پیدا کرده که حتی برای زوجی که دوست دارند فیلمی عاشقانه را در سینما تماشا کنند هم فایده خاصی ندارد. کاظم راستگفتار، کارگردان فیلم زنان وسوسی، مردان مریخی، مدعی شده بود اگر همه مردم جامعه فیلم او را تماشا کنند این میزان طلاق در جامعه است که میتواند تا ۳۰ درصد کاهش داشته باشد.
نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس