Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@18:28:01 GMT

کاهش 100 درصدی بیماران تالاسمی شدید در سپیدان

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۳۴۵۱۴

کاهش 100 درصدی بیماران تالاسمی شدید در سپیدان

کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر شهرستان سپیدان از کاهش 100 درصدی موارد جدید مبتلا به تالاسمی شدیددر شهرستان سپیدان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مارگون ؛راضیه وزیری کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر در گفتگو با خبرنگارما گفت : بیماری تالاسمی ماژور یا شدید نوعی کم خونی ارثی است که از پدر و مادر مبتلابه تالاسمی مینور یا خفیف به جنین آنان به ارث می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود 15000 بیماری مبتلا به تالاسمی ماژور در کشور ثبت گردیده است.

وزیری افزود: طبق برآورد انجام شده درمان یک بیمار(به طور متوسط برای 15 سال زندگی ) 100,000 دلار هزینه در بر دارد در حالی که هزینه پیشگیری هر غربالگری تنها 5 دلار است. نکته قابل توجه آن است با اجرای موفق این طرح ، هرسال از تولد 1500 کودک بیمار پیشگیری خواهد شد .

وی پیشگیری از ابتلا به بیماری تالاسمی ماژور را بسیار ساده دانست و بیان داشت: امروزه با مشاوره و انجام آزمایش‌های ساده قبل از ازدواج ویژه زوجین ناقل تالاسمی خفیف می‌توان از تولد فرد مبتلا به تالاسمی شدید جلوگیری کرد.

کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر افزود: در صورت ازدواج زوج مینور تالاسمی ، می‌توان با انجام آزمایش‌های تشخیص بیماری قبل از تولد، در ماه‌های اول بارداری(قبل از هفته 16 بارداری)، از تولد نوزاد بیمار جلوگیری کرد.

کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر گفت: با اقدامات مناسبی که جهت پیشگیری از بروز تالاسمی انجام شده است ،از سال 84 تاکنون موردی از بروز تالاسمی در شهرستان سپیدان مشاهده نگردیده است.

وزیری به اقدامات انجام‌شده برای پیشگیری از موارد جدید ابتلا به بیماری تالاسمی شدید در شهرستان سپیدان اشاره و تصریح کرد : برگزاری جلسات آموزشی ویژه گروه های هدف (دختران سال نهم و پسران سال آخر دبیرستان ، عاقدین، سردفترداران، دانشجویان و سربازان)و همچنین عموم مردم ، ارجاع زوجین مینور برای انجام آزمایش‌های تکمیلی و تخصصی ژنتیک، اجرای استراتژی‌های اول –دوم و سوم تالاسمی (انجام آزمایش خون قبل از ازدواج، مراقبت از زوج ناقلین تالاسمی، مراقبت از والدین بیماران تالاسمی شدید) از اقداماتی است که منجر به جلوگیری از تولدنوزادان مبتلابه تالاسمی شدید در شهرستان سپیدان شده است.

وی انجام مداخلات بهداشتی و ارتقای آگاهی‌های خانواده‌ها را در کاهش موارد جدید ابتلا به بیماری تالاسمی شدید مؤثر دانست و گفت: شبکه بهداشت و درمان شهرستان سپیدان از سال 1372، با عزمی راسخ در راستای آگاه‌سازی خانواده‌ها و کمک به تولد فرزندان سالم و کاهش موارد تولد مبتلا به تالاسمی شدید گام برداشته و خوشبختانه طی 12 سال گذشته موردی از ابتلای جدید به بیماری تالاسمی شدید گزارش نشده است.

کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر تاکید کرد: جوابدهی آزمایشات قبل از ازدواج از 3 روز تا 3 ماه زمان می برد لذا توصیه می شود زوجین قبل از تصمیم گیری و یا تدارک مراسم نامزدی یا عقد اقدام به انجام آزمایشات پیش از ازدواج نمایند.

گفتنی است نتایج آزمایشات مراکز دولتی معتبر بوده و نیازی به صرف هزینه و انجام آزمایشات در مراکز خصوصی نیست و در حال حاضر این آزمایشات با حضور پزشک مشاور تالاسمی در مرکز خدمات جامع سلامت (رییسی) همه روزه انجام میگیرد.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۳۴۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری

به گزارش خبرگزاری‬ مهر، ابوالفضل نیکوکار، ‬ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتناب‌ناپذیر در زندگی شهروندان، سرقت نه تنها شخص مال‌باخته، بلکه به‌موازات آن امنیت جامعه را نیز متزلزل می‌کند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‏گذاری را در بین مردم از بین می‌برد.

وی افزود: سرقت موجب افزایش هزینه‌های تولید می‏‌شود و بخش‌های زیادی از بیت‌المال و سایر امکانات کشور باید صرف پیشگیری از سرقت و مبارزه با تبهکاران و سارقان، اداره زندان‏‌ها، تأمین زندگی خانواده‌های زندانیان و … شود، که آثار زیان‌بار آن بر مصرف‌کننده‌ها و شهروندان تحمیل و اضطراب و نگرانی دامن‌گیر خانواده‌ها می‌‏شود و از لحاظ سیاسی، امنیت داخلی مخدوش شده و موجبات نارضایتی و اعتراض مردم را فراهم می‏‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران تصریح کرد: در راستای ارتقای هماهنگی بین دستگاه قضائی و نیروی انتظامی در پیشگیری از جرم به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران در پیگیری مصوبات جلساتی برگزار شده است که اقدامات صورت گرفته منجر به کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر در شهر تهران شده است.

کد خبر 6089662

دیگر خبرها

  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان
  • کاهش ۱۸ درصدی وقوع سرقت در کرمانشاه
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • کاهش ۶.۱ درصدی پرونده‌های مستوجب تعزیر در تهران
  • کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است