Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سرمايه‌گذاري در زمينه فناوري‌هاي پيشرفته بخصوص هوش مصنوعي امروز به عنوان يکي از اصلي‌ترين سوژه‌هاي سرمايه‌گذاري در سراسر جهان شناخته شده است. به صورتي که بيشتر کشورهاي پيشرفته به دليل اهميت دستيابي به فناوري‌هاي نوين، شرايط را براي حضور ساده و بدون محدوديت صاحبان سرمايه‌ در اين بخش فراهم مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، اين درحالي است که آمريکا به دليل سياست‌هاي سلطه‌طلبانه خود اين بار سرمايه‌گذاري روي صفر و يک‌ها را نيز براي برخي کشورها و رقيب تجاري خود يعني سرزمين اژدها محدود کرده است. در اين زمينه، مقامات دولت دونالد ترامپ اعلام کرده‌اند براي حفاظت از تکنولوژي‌هاي نوين و جلوگيري از خروج آنها از آمريکا سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي بخصوص چيني‌ها را در سيليکون ولي محدود کرده و دقيقا زير نظر خواهند گرفت.

به گفته بسياري از کارشناسان فناوري‌هاي نوين، نگراني مقامات آمريکايي از زماني آغاز شد که طي سال‌هاي 2005ميلادي تا امروز روند حضور سرمايه‌گذاران چيني در اين منطقه مشهور صعود چشمگيري داشته و به نوعي تمام سرمايه‌گذاران در بخش هوش مصنوعي و فناوري‌هاي مرتبط آن در اختيار چيني‌ها قرار گرفته است.

البته برخي از اين افراد، نگراني آمريکايي‌ها را در بخش تجاري اين نوع سرمايه‌گذاري نمي‌دانند، بلکه اعلام مي‌کنند آمريکا نگران دستيابي چيني‌ها به فناوري‌هاي نوين نظامي بخصوص در زمينه جنگ سايبري از اين طريق و ساخت سلاح‌هاي جديد با دخالت ربات‌هاي متفکر هستند.

در اين زمينه، دولت آمريکا درحال تدوين قوانين و مقررات جديدي است که بتواند براساس آن نقش قابل قبول‌تري براي کميته سرمايه‌گذاري خارجي ايالات متحده CFIUS براي بررسي روند تقاضاي سرمايه‌گذاري خارجي به بهانه امنيت ملي مهيا کند.

مسئولان دولتي با استناد به اين که گزارش‌هايي درباره رعايت نکردن قوانين سرمايه‌گذاري چيني‌ها در ايالات متحده در اختيار دارند براين نکته پافشاري مي‌کنند که کميته سرمايه‌گذاري خارجي بايد با دقت بيشتر و ريزبيني بالاتري اجازه حضور شرکت‌هاي خارجي را در بخش‌هاي حساس فناوري‌هاي نوين صادر کند.

اين افراد معتقدند چيني‌ها با توجه به منابع مالي بالايي که در اختيار دارند با استفاده از قوانين سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک يا خريد شرکت‌هاي نوپا در منطقه سيليکون ولي به نوعي زمينه انتقال فناوري‌هاي نويني را که با سرمايه اوليه آمريکايي ايجاد شده است، فراهم کرده و در نهايت اين فناوري‌ها را عليه اقتصاد يا امنيت ملي خود ايالات متحده به کار خواهند گرفت.

يک مقام دولتي آمريکا که نخواست نامش در اين گزارش منتشر شود درباره محدوديت‌هاي جديد مي‌گويد: درحال بررسي شرايط سرمايه‌گذاري بخصوص در بخش فناوري‌هاي نوين و هوش مصنوعي کميته سرمايه‌گذاري خارجي آمريکا هستيم تا بتوانيم اقتصاد و امنيت ملي آمريکا را عليه غارتگري و دست‌درازي‌هاي چيني ايمن کنيم.

اين درحالي است که چندي پيش جيمز ماتيس، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا در اين زمينه گفته است: دولت باراک اوباما به اين نتيجه رسيده بود که روند حضور خارجي‌ها در فناوري‌هاي نوين ايالات متحده آمريکا نگران‌کننده شده است، به همين دليل دسترسي و خريد يا سرمايه‌گذاري خارجي‌ها بخصوص چيني‌ها را در پاره‌اي از موارد محدود و ممنوع کرده بود. ماتيس در ادامه افزود: قوانين کميته سرمايه‌گذاري خارجي منسوخ شده است و نمي‌تواند در شرايط نوين مانع دست‌درازي‌هاي خارجي به امنيت ملي آمريکا باشد. به همين دليل به دنبال ايجاد تغييرات زيربنايي در اين زمينه هستيم تا با قوانين جديد نه‌تنها امنيت ملي آمريکا را تامين کنيم، بلکه به نوعي مانع خروج فناوري‌هاي نوين از مرزهاي آمريکا باشيم.

وي با اشاره به اعضاي کميته سرمايه‌گذاري خارجي آمريکا تاکيد کرد: اين کميته که توسط وزارت خزانه‌داري آمريکا اداره مي‌شود 9 عضو اصلي از وزارت دفاع، دادگاه فدرال، کميته امنيت داخلي، وزارت‌هاي بازرگاني، خارجه و انرژي آمريکاست که سياستگذاري و جلسات آن پشت درهاي بسته است، اما در نهايت قوانين مصوب اين کميته براي ورود سرمايه‌هاي خارجي مدنظر قرار خواهدگرفت. در همين حال، سناتور جان کورنين جمهوريخواه درباره تغيير قوانين فعلي کميته سرمايه‌گذاري خارجي آمريکا گفت: درحال تهيه پيش‌نويسي براي تصويب قوانين نوين در کميته سرمايه‌گذاري خارجي ايالات متحده آمريکا هستيم تا مانع حضور سرمايه‌هاي مشکوک و غيرقابل اعتماد در صنايع حساس آمريکايي باشيم.

کورنين معتقد است حفاظت از دستاوردهاي علمي آمريکا بخصوص در فناوري‌هاي نوين و هوش مصنوعي، يکي از اصلي‌ترين سياست‌هاي دولت است و بايد حتي به قيمت کاهش حضور سرمايه‌هاي خارجي در اين صنايع مانع دستيابي کشورهاي خارجي به آنها شود.

اين سناتور آمريکايي تاکيد کرد: بسياري از کشورها بخصوص چيني‌ها به بهانه سرمايه‌گذاري و کمک به اقتصاد آمريکا در صنايع حساس آمريکايي سرمايه‌گذاري کرده‌اند تا بتوانند با استفاده از نفوذ خود، اين دستاوردها را به کشورشان بفرستند و آنها را در بخش‌هاي مختلف اقتصادي و نظامي عليه آمريکا استفاده کنند.

کورنين افزود: روند تجارت بين المللي مدت‌هاست تغيير کرده و ديگر همانند گذشته سنتي نيست، بنابراين بسياري از روابط تجاري نوين در قوانين قديمي موجود اصلا ديده نشده است که همين نقطه ضعف باعث شده برخي دستاوردهاي علمي و نظامي آمريکا بسادگي در اختيار کشورهاي ديگر قرار بگيرد.

وي در ادامه افزود: در قوانين آينده، بررسي دقيق متقاضيان سرمايه‌گذاري بخصوص در بخش‌هاي حساس ميسر است و با استفاده از داده‌هاي اطلاعاتي پنتاگون، مجوزهاي لازم صادر خواهد شد. به اين ترتيب مي‌دانيم چه کسي با چه هدفي قرار است در کدام بخش اقتصادي آمريکا سرمايه‌گذاري کند.

جيمز لوئيس، متخصص فناوري‌هاي نوين نظامي در مرکز امنيت و مطالعات بين المللي ايالات متحده در اين زمينه گفت: چيني‌ها با استفاده از خلأهاي قانوني توانسته‌اند در بخش‌هاي مختلف اقتصادي و نظامي آمريکا سرمايه‌گذاري کنند که اين مخالف منافع ملي آمريکاست.

لوئيس افزود: اکنون بيشتر از يک دهه است که شاهد روند افزايش حضور خارجي‌ها در بخش‌هاي هوش مصنوعي و فناوري‌هاي نوين کامپيوتري هستيم، درحالي که نمي‌دانيم چقدر از دستاوردهاي علمي و مهم اين بخش به خارج از مرزها فرستاده شده است.

هوش مصنوعي در کنترل چيني‌ها
در تحقيقات انجام شده از سوي شرکت CB Insights مشخص شده از ابتداي سال 2012 ميلادي تا امروز تقريبا 29 سرمايه‌گذاري کلان چيني در بخش هوش مصنوعي سيليکون ولي صورت گرفته است که همين نکته باعث تسلط کامل چيني‌ها در تمام روند تحقيقات و ساخت فناوري‌هاي نوين اين کشور در خاک آمريکا شده است.

در گزارش منتشر شده از سوي اين نهاد آمده، جاه‌طلبي مخفيانه چيني‌ها به دليل قوانين قديمي سرمايه‌گذاري در ايالات متحده باعث شده تنها کمتر از پنج سال شاهد تسلط کامل خارجي‌ها بر نوين‌ترين فناوري‌هاي اختراع شده باشيم.

بخش ديگري از اين گزارش به سياستمداران آمريکايي هشدار مي‌دهد اين کشور به نوعي درحال از دست دادن فناوري مربوط به هوش مصنوعي است و بايد به گونه‌اي جدي و غيرقابل انکار در اين بخش وارد شودکه مانع خروج کامل فناوري هوش مصنوعي از خاک آمريکا باشد. به اين دليل که ممکن است تسلط خود را در اين زمينه از دست بدهد.

کارشناسان اين شرکت تحقيقاتي معتقدند نه‌تنها قوانين جديد بايد در مورد سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در بخش هوش مصنوعي جديت بيشتري داشته باشد، بلکه حتي در زمينه پذيرش دانشجويان و پروژه‌هاي دانشجويي نيز دقت عمل بالاتري به خرج دهد، چون امروز نيازي به سرقت مسلحانه يا تجاوزهاي فيزيکي به خاک کشورها براي دستيابي به اين اطلاعات نيست.

اين افراد تاکيد مي‌کنند کشورهاي خارجي با ارائه بورسيه‌هاي غيرقابل باور به دانشجويان خود براي تحصيل در بهترين کالج‌ها و دانشگاه‌هاي آمريکايي به نوعي زمينه انتقال فناوري‌ها را به خاک خودشان فراهم کرده‌اند که تنها راهکار آن اهداي يک کارت سبز و پيشنهاد يک شغل مناسب در خاک آمريکاست تا اين افراد براي هميشه در خاک آمريکا باقي بمانند يا در واقع فناوري‌هاي نوين در خاک آمريکا بومي شود.

اژدها وارد مي‌شود
برخي کارشناسان اقتصادي با اشاره به موقعيت اقتصادي چين در جهان بخصوص در اقتصاد ايالات متحده آمريکا معتقدند در صورتي که اين سياست اقتصادي جديد آمريکا باعث انتقال سيگنال‌هاي منفي سياسي يا اقتصادي به سرزمين اژدها شود، قطعا دولت مرکزي چين با استفاده از اهرم اقتصادي دست به اقدامات تلافي‌جويانه خواهد زد.

براساس تحقيقات انجام شده از سوي شرکت تحقيقاتي روديوم در چين، طي يک دهه گذشته، مقصد اصلي اغلب سرمايه‌هاي چيني در خاک ايالات متحده آمريکا بوده است. به اين ترتيب که سال گذشته ميلادي 6/45 ميليارد دلار به صورت مستقيم از چين به آمريکا منتقل و سرمايه‌گذاري شده است؛ درحالي که بررسي‌هاي انجام شده از سوي همين موسسه تنها در سه ماهه ابتدايي سال جاري مبلغ 22 ميليارد دلار از سوي چيني‌ها در آمريکا سرمايه‌گذاري شده که بيانگر افزايشي صد درصدي است.

تيلو هانمان، اقتصاددان در گروه اقتصادي رِديم در اين زمينه گفت: اگر فشارهاي سياسي آمريکا عليه چين ادامه پيدا کند قطعا روند انتقال سرمايه از اين کشور به ايالات متحده دچار اختلال خواهد شد که در شرايط فعلي کاملا به زيان اقتصاد آمريکاست و مي‌تواند برخي صنايع آمريکايي را با چالش مواجه کند. هانمان در ادامه تاکيد کرد: البته نيازي به کاهش سرمايه‌گذاري چيني‌ها در ايالات متحده نيست، چون روابط تجاري ميان دو کشور آن‌قدر بالاست که حتي اگر ورود کالاهاي آمريکايي به چين محدود شود قطعا صنايع آمريکايي با چالشي جدي براي دستيابي به بازارهاي جايگزين مواجه خواهد شد.
جام جم
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۳۶۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در فلسطین اشغالی

به نقل از رسانه جنگ گروه‌های مقاومت اسلامی عراق، در این بیانیه تأکید شده است:برپایه ادامه رویکرد ما در مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی، یاری ساکنان غزه و در پاسخ به کشتار صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان فلسطینی، این موضع توسط مجاهدان مقاومت اسلامی عراق مورد هدف قرار گرفت.

مقاومت اسلامی عراق پنجشنبه شب نیز دو بیانیه دیگر را منتشر کردند که در یک عملیات دو هدف حیاتی در تل آویو را هدف قرار دادند که برخی منابع اعلام کردند که یکی از آن اهداف را مرکز «گلیوت» وابسته به موساد بوده است.

در حمله دیگر نیز مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که یک هدف حیاتی را در بئر السبع در جنوب سرزمین‌های اشغالی هدف حمله موشک کروز پیشرفته الارقب قرار داده که موشک به صورت مستقیم به هدف برخورد کرده است.

براساس اینفوگرافی که به تازگی رسانه جنگ نیرو‌های مقاومت منتشر کرده‌اند، مقاومت اسلامی عراق در ۲۰۰ روزه گذشته که از طوفان الاقصی می‌گذرد، به ترتیب ۲۴۳ عملیات حمله به ۹۰ هدف در خاک عراق، ۶۵ حمله به اهداف در اراضی اشغالی و ۸۸ حمله به هدف در سوریه انجام داده است.

گروه مقاومت اسلامی عراق در عملیات‌های گذشته به سرزمین‌های اشغالی، هشدار داده بود که در صورت ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، عملیات خود علیه مواضع این رژیم را تشدید خواهد کرد.

این گروه پس از انجام عملیات‌های خود در سرزمین‌های اشغالی، همواره بر حمایتش از مردم غزه و تشدید حملات علیه اشغالگران در ماه مبارک رمضان تأکید کرده بود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • زاخارووا: اظهارات بورل یک اعتراف بزرگ و راه تحقق صلح است
  • بورل: هیچ همبستگی میان اروپا درباره روسیه وجود ندارد
  • خیزش دانشگاهیان اروپا و آمریکا نشانه بیداری اسلامی است
  • ارائه خدمات به بیش از ۱۶۰۰ سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی
  • سومین حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در فلسطین اشغالی
  • چرا مقام های اسرائیلی از دیوان کیفری بین المللی واهمه دارند؟ / غرب بر سر دوراهی؛ بازداشت نتانیاهو یا برباد رفتن اعتبار باقی مانده
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است