Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-30@05:20:24 GMT

فروش عتیقه‌های عراق توسط کمپانی آمریکایی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۳۷۰۵۸

فروش عتیقه‌های عراق توسط کمپانی آمریکایی


به گزارش بی‌باک نیوز؛ دادستان‌های فدرال آمریکا می‌گویند مجموعه فروشگاه‌های «هابی لابی» به پرداخت 3 میلیون دلار جریمه دولتی و بازگرداندن عتیقه‌های عراقی که توسط دلالانی از رژیم صهیونیستی و اردن به ایالات متحده قاچاق شده، محکوم شد.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد بسته‌بندی‌هایی از هزاران کتیبه خط میخی و کوزه‌های سفالی از عراق، توسط رژیم صهیونیستی و اردن به این کمپانی واقع در ایالت «اوکلاهما» ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته وبگاه «نیو عرب» کمپانی هابی لابی - که یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی عمده فروشی عتیقه و آثار هنری در جهان است - از سال 2009 جمع‌کردن آثار باستانی عراق را تحت عنوان «ماموریت کمپانی و عطش برای بابل» آغاز کرده و آنها را در اختیار موزه‌ها، موسسات عمومی و کلکسیونرهای خصوصی قرار می‌دهد.

دادستان‌های آمریکایی پیشتر درباره ریسک غارت اماکن باستانی عراق و همچنین احتمال جریمه شدن بخاطر اشتباه اعلام کردن مبدا آثار تاریخی، هشدار داده بود.

بر اساس این گزارش، هابی لابی تا کنون مبلغ 1.6 میلیون دلار برای بیش از 5500 عتیقه عراقی پرداخته است. این کمپانی مستقیما با دلال‌های دارنده آن عتیقه‌ها ارتباط برقرار نکرده و هزینه را به حساب‌هایی با نام اشخاص دیگر در بانک‌های خصوصی واریز می‌کرده است.

در سال 2011، محموله‌ای بالغ بر 1000 کوزه سفالی توسط یک دلال اسرائیلی به دست هابی لابی رسیده که در آن زمان مبدا آثار را فلسطین اشغالی اعلام کرده بودند.

این کمپانی اما اکنون پس از پذیرفته حکم وزارت دادگستری در پرداخت مبلغ 3 میلیون جریمه و بازگرداندن تمام عتیقه‌ها، طی بیانیه‌ای سعی کرد ابتدا خود را از ماهیت آنها بی‌اطلاع نشان داده و سپس گفت کار خرید عتیقه‌ها را به تازگی شروع کرده و هنوز به پیچیدگی‌های قوانین این مسئله آشنا نیست.

از زمان حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق در سال 2003، تا کنون بیش از 15هزار آثار باستانی و عتیقه از این کشور قاچاق شده است.


منبع: فارس

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی