Web Analytics Made Easy - Statcounter

ادامه کشمکش‌ها بر سر پخش شدن یا نشدن کلاه قرمزی از تلویزیون در کنار درخواست نمایندگان مجلس برای توقیف دو فیلم اکسیدان و مادر قلب اتمی به واسطه توهین به ارامنه، از جمله مهمترین اتفاقات فرهنگی هفته‌ای بود که گذشت.


سرویس فرهنگی فردا: این هفته نیز همانند بسیاری از هفته‌های پیشین خود دارای حواشی مختلفی بود که البته مثل همیشه سهم سینما نسبت به سایر حوزه‌ای فرهنگی بیشتر بود تا سینمای ایران در دومین هفته از روزهای گرم تابستان امسال باز هم درگیر حواشی ریز و درشتی از جنس توقیف و دعوا میان کارگردان یک اثر با سرمایه‌گذاران آن باشد!
فیلمی که از اول قرار بود سریال باشد
حواشی پخش مینی سریال «ایستاده در غبار» و درگیری لفظی و مجازی میان محمدحسین مهدویان کارگردان این اثر با روابط عمومی سازمان اوج به عنوان سرمایه‌گذار پروژه یکی از اولین اتفاقات فرهنگی این هفته بود که مورد توجه اغلب رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های حامی جریان شبه‌روشنفکری قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که مهدویان به شکلی غیرمستقیم نسبت به پخش نسخه سریالی «ایستاده در غبار» از تلویزیون ابزار گلایه کرد. مهدویان جوان در حالی مدعی است که براساس یک توافق قدیمی مجبور شده تا به ساخت نسخه سریالی این فیلم سینمایی تن دهد که اساسا از همان ابتدا قرار بر این بوده که یک مینی‌سریال درباره شخصیت حاج احمد متوسلیان تولید شود ولی بعد تصمیم بر این می‌شود که ابتدا نسخه سینمایی آن را پخش کنند و سپس با فاصله‌ای مشخص، نسخه سریالی آن پخش شود.
پشت پرده جنجال‌های اخیر پیرامون «ایستاده در غبار»



نکته جالب درباره این اتفاق ذوق‌زدگی رسانه‌های حامی جریان شبه‌روشنفکری سینمای ایران از اختلافات پیش آمده میان مهدویان و سازمان اوج بود؛ موضوعی که در نوع خود جالب توجه بود.
باغ کتاب تهران؛ لنگ کفشی در بیابان توزیع محصولات فرهنگی در کشور!
اما این هفته اتفاقات مثبت و جالبی هم داشت. افتتاح باغ کتاب تهران یکی از این اتفاقات مثبت در عرصه فرهنگی بود. باغ کتاب تهران که از جمله‌ عظیم‌ترین پروژه‌های فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود؛ در حالی در این هفته کار خود را به شکل رسمی آغاز کرد که شهر تهران پیش از این به واسطه کمبود فضای مناسب فرهنگی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان با چالش جدی روبرو بود و این پروژه می‌تواند در حل این مشکل تاثیر بسزایی داشته باشد.
۵ ویژگی باغ کتاب که منتقدین نمی‌خواهند ببینند



هر چند که گروهی از منتقدان این پروژه به بهانه تاثیر منفی آن بر میزان فروش کتابفروشی‌های شهر تهران، از اساس این طرح ملی را زیرسوال بردند ولی به نظر می‌رسد با توجه به بحران توزیع محصولات فرهنگی در کشور و عطش مخاطبان برای دسترسی به محصولاتی جدید و جذاب در همه حوزه‌های فرهنگی باید افتتاح محلی دائمی برای ارائه متمرکز اقلام فرهنگی به ویژه کتاب را در چنین شرایطی همچون لنگ کفشی در بیابان غنیمت شمرد و قدر آن را دانست.
ادامه کشمکش‌ها بر سر نوستالژیک‌ترین عروسک تلویزیون
اما یکی دیگر از خبرهای مهم فرهنگی این هفته درباره سریال کلاه قرمزی و سرنوشت پخش آن بود. در حالی که در هفته پیش اخباری درباره انتشار قسمت‌های آماده شده این سریال برای عید نوروز که در نهایت به واسطه اختلاف تهیه‌کننده آن با تلویزیون نتوانست پخش شود؛ از سوی شبکه نمایش خانگی منتشر شده بود در این هفته معاونت سیما در نشست خبری خود موضوعات تازه‌ای را در این زمینه مطرح کرد.میرباقری درباره مالکیت اصلی مجموعه «کلاه قرمزی» گفت: مجموعه کلاه قرمزی جزو برندهای سازمان صداوسیما است و مالکیت اصلی‌اش متعلق به تلویزیون است. ما درباره این موضوع یکی از متین‌ترین مدیران فعلی سازمان را برای مذاکره با تهیه‌کننده این مجموعه فرستادیم تا درباره مسائل حقوقی و غیره صحبت کنند.
آیا کلاه قرمزی به سرنوشت جناب خان دچار می‌شود؟


وی ادامه داد: همچنان علاقه‌مند به حل و فصل کردن مسئله به وجود آمده درباره پخش این مجموعه تلویزیونی آن هم براساس ضوابط هستیم و به دوستان نیز توصیه کرده‌ایم تا مسیری حقوقی، انسانی و کارشناسی طی شود. اینکه ما فضاسازی کنیم و از رسانه‌ها استفاده کنیم مشکلی را حل نمی‌کند اما چیزی که هست اقدامات غیرحرفه‌ای از جانب گروه تولید بوده که باعث خلل در کار ما شده است.
موسیقی رپ باز هم دردسرساز شد
حضور دو خواننده موسیقی رپ در دو نمایش در حال اجرا در شهر تهران نیز یکی دیگر از اتفاقات حاشیه‌ای این هفته بود. حاشیه‌ای که اولین بار توسط یکی از کانال‌های تلگرامی به آن پرداخته شد ولی در ادامه فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد را هم وادار به پاسخگویی کرد.
طالبی در گفت‌گو با فارس در پاسخ به این‌که آیا مجوزی برای اجرای این دو خواننده سبک رپ صادر شده یا خیر گفت: اداره کل هنرهای نمایشی می‌بایست برای تئاترهایی که از اجرای موسیقی بهره‌ می‌برند، مجوزهای لازم را از دفتر موسیقی اخذ کند و برای این دو نمایش از طرف دفتر موسیقی ارشاد مجوزی صادر نشده است.
چرا وزارت ارشاد خودش را دور زد؟


طالبی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا مواضع دفتر موسیقی وزارت ارشاد در خصوص موسیقی رپ تغییری کرده یا خیر نیز گفت: نظر شورای موسیقی دفتر درخصوص مجوز دادن به رپ هیچ تغییری نکرده است.
درخواست نمایندگان مجلس برای توقیف دو فیلم!
اما آخرین حاشیه این هفته باز هم مربوط به یک موضوع سینمایی می‌شد؛ جایی که تعدادی از نمایندگان با ارسال نامه‌ای به وزیر ارشاد رسما از او خواستند که دو فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» و «اکسیدان» که این روزها در سینماها در حال اکران است را توقیف کنند!این نمایندگان به اشاره به محتوای این دو اثر، آن‌ها را مصادیقی از توهین به جامعه ارامنه کشور معرفی کردند و ادامه اکران این دو اثر را باعث ایجاد اختلاف و تفرقه در میان پیروان مذاهب مختلف در کشور و برخلاف مصالح عمومی دانستند.
فیلمی که نقد شدن از سرش زیاد است!



نکته جالب توجه در ارتباط با این دو فیلم و درواقع وجه اشتراک هر دوی آن‌ها تحریم شدنشان از سوی حوزه هنری است. هرچند که با توجه به استراتژی فعلی وزارت ارشاد در رفع توقیف فله‌ای آثار سینمایی بعید است که مسئولین این سازمان زیربار این درخواست بروند و فهرست فیلم‌های توقیفی را طولانی‌تر کنند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۳۹۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرحیم افروغ در آئین اختتامیه ششمین جشنواره روستایی عشایری آسمان هشتم گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع مردمی شدن فرهنگ را در اولویت کاری خود دارد و ما به عنوان مدیران استانی مکلف هستیم این راه را ادامه دهیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر بیان کرد: اینکه هنرمندان از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردن و مردم درب منازل خود را به روی آنها باز کردند در واقع تداعی گر اربعین هست.

وی ادامه داد: تک تک این انوار الهی و مطهر وقتی علمشان جایی برپا شد دل مردم عزیز اهل بیت را به نرمی و نرم‌خویی وا می‌دارد و موجب همراهی و میزبانی آنان از هنرمندان رضوی می‌گردد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: از مردم عزیز و همیشه درصحنه و مسئولان روستا که با حضور خود شکوه و عظمت را حول محور امام رضا (ع) ایجاد کردند تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: این شکوه و عظمت، این تجمع اصحاب حق که با پرچم برافراشته اسلام امروز در مقطع انقلاب اسلامی در سرزمین ایران به اهتزاز درآمده و امروز نشانه‌های آن را در سراسر عالم می‌بینیم.

افروغ خاطر نشان ساخت: امروز فرهیختگان دنیا در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا و دیگر کشورها، گوشه‌ای و ذره‌ای از تفکر و اندیشه متعالی شما را به رخ تمام بدخواهان اندیشه لیبرالیسم می کشند. لذا بر خودمان می‌بالیم و افتخار می‌کنیم که اگر وجودمان را بند بند بکنند، هر بند آن فریاد نام علی بن موسی الرضا (ع) خواهد بود.

ششمین جشنواره ملی روستایی عشایری آسمان هشتم با حضور مسئولان کشوری و استانی در روستای سرکره دشتستان از استان بوشهر با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

کد خبر 6095558

دیگر خبرها

  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • با این پنج توصیه متخصصان راحت‌تر بخوابید
  • منع نمایندگان هیات مدیره شرکت‌های دولتی از داوطلبی مجلس
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • مشکلات روانشناختی چه ارتباطی با چاقی دارد؟
  • بیماری روانشناختی و فشار خون از عوامل چاقی هستند
  • روایتی از تاثیرات حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها
  • کسادی بازار لباس زنانه به دلیل گشت ارشاد
  • نمک‌گیری نمایندگان مجلس به سبک قالیباف؛ بریز بپاش در هتل گرانقیمت برای حفظ ریاست؟!
  • مانور لاکچری قالیباف در هتل بزرگ تهران /پشت پرده مهمانی مجلل برای منتخبان مجلس دوازدهم / هزینه یک شب اقامت در گراند هتل چند؟