Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهان>خلیج‌ فارس - بیشتر از ۳هفته است که قطر از سوی عربستان و متحدانش تحت تحریم‌های شدید قرار گرفته است. عربستان، امارات، مصر و بحرین پس از اجلاس قاهره اعلام کردند که قطر به شرط‌های این کشورها برای عادی‌سازی روابط جواب منفی داده و آنها در زمان مقتضی اقدام‌های جدیدی را علیه این کشور کوچک خلیج‌فارس انجام خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد بن عبدالرحمن آل ثاني، وزير خارجه قطر در مصاحبه با شبكه سي‌ان‌ان تأكيد كرده كه اين كشور هيچ نوع شرط و درخواستي كه نقض حاكميت اين كشور باشد را نخواهد پذيرفت.

او تأكيد كرده كه تعريف دوحه از سازمان‌هاي تروريستي با اين كشورها و حتي آمريكا تفاوت دارد و قطر هر گروهي با پيشينه اسلامي را تروريستي نمي‌خواند. وزير امور خارجه قطر عقيده دارد كه پيشروبودن و موفقيت قطر نسبت به اين كشورها دليل اصلي خصومت با دوحه است.

قطر چه پاسخي به درخواست‌هاي كشورهاي عربي دارد؟

اگر به اين درخواست‌ها نگاه كنيد اساسا اتهام حمايت قطر از تروريسم، جلوگيري از حق آزادي بيان، بستن رسانه‌ها، اخراج افراد و مخالفان و نقض قوانين بين‌المللي با درخواست سلب تابعيت برخي افراد است. موارد بسياري از نقض قوانين بين‌المللي در اين درخواست‌ها وجود دارد.

يعني منظورتان اين است كه با آنها موافقت نمي‌كنيد؟

ما با هيچ درخواستي كه برخلاف قوانين بين‌المللي باشد، موافقت نمي‌كنيم. هيچ درخواستي كه قطر در آن نسبت به بقيه كشورها مستثني شود، قابل‌قبول نيست. اگر شرايطي درنظر گرفته مي‌شود بايد براي همه باشد.

فكر مي‌كنيد مواردي وجود دارد كه شما بتوانيد درباره آن توافق يا مذاكره كنيد؟ به‌عنوان نمونه بستن شبكه الجزيره؟

بستن الجزيره اصلا قابل بحث نيست.

بيرون‌كردن نيروهاي تركيه و تعطيلي پايگاه‌شان؟

شما مي‌توانيد درخواست‌ها را يك به يك بپرسيد. بايد بگويم هر درخواستي كه نقض حاكميت قطر به‌حساب‌ آيد ما درباره آن مذاكره‌ و بحثي نداريم.

شما اين درخواست‌ها را اقدام خصمانه و توهين خوانده‌ايد. واقعا چنين احساسي داريد؟

به‌طور حتم اين درخواست‌ها براي هر كشور مستقلي اقدام خصمانه و توهين به‌حساب مي‌آيد. وقتي شما كشوري را محاصره مي‌كنيد؛ محاصره سياسي، اقتصادي و اجتماعي كشوري مستقل نمونه بارز اقدام خصمانه است. آنها به‌عنوان نمونه قطر را متهم مي‌كنند كه رابطه ويژه‌اي با ايران دارد. اما آنها هيچ وقت هيچ‌كدام از اين اقدام‌ها را عليه ايران انجام نداده‌اند. اين نمونه اقدام خصمانه عليه كشوري به‌خاطر دلايل ديگر و نه ارتباط با ايران است.

شما از سوي امارات و كشورهاي ديگر عربي متهم به حمايت از افراط‌گراها شديد. به‌صورت صريح مي‌توانيد بگوييد هيچ پولي از قطر به افراط‌گراها يا هر نوع سازمان تروريستي نمي‌رسد؟

خب، بگذاريد درباره اين مسئله و پول‌هايي كه از قطر خارج مي‌شود، توضيحاتي بدهم.

پس مشكل اين است كه براي اين مسئله جواب بله يا خير وجود ندارد. پول‌هاي قطر براي حمايت از تروريسم خرج مي‌شود يا نه؟

نه، هيچ حمايتي از سوي قطر از گروه‌هاي تروريستي وجود ندارد و هر فرد قطري هم كه حمايت مالي از تروريست‌ها داشته باشد، براي اين مسئله و به‌خاطر كارهاي خطايش مورد بازخواست قرار مي‌گيرد. افراد به‌خاطر همين مسئله بازداشت و محكوم شده‌اند.

ارتباطي ميان آنها و «واعظان نفرت» (ترويج‌كنندگان افراط‌گرايي) وجود دارد؟ به‌عنوان نمونه همانطور كه مي‌دانيد در انگليس مشكلات بسياري در اين رابطه وجود دارد.


هر نوع سازمان خيريه‌اي كه زيرمجموعه دولت قطر فعاليت مي‌كند، بايد به قوانين ما و كشوري كه در آن فعاليت مي‌كند پايبند باشد. هر نوع نقض قوانين بايد گزارش شود و قطر عليه آنها اقدام‌هاي لازم را انجام خواهد داد. ما عليه واعظان نفرت در داخل و خارج قطر هستيم. ما عقيده داريم كه جهان دارد از تروريسم رنج مي‌برد و همه ما بايد با هم براي مقابله با اين مسئله كار كنيم.

چند سال قبل كه من با امير قطر در حاشيه اجلاس سازمان ملل گفت‌وگو داشتم، او اعلام كرد كه قطر حمايتي از سازمان‌هاي تروريستي ندارد اما تعريف ما و برخي متحدانمان(از جمله آمريكا) از گروه‌هاي تروريستي تفاوت‌هايي دارد. اين موضع شما هنوز پابرجاست؟

بله، اين هنوز موضع ماست. تا زماني كه يك گروه از سوي شوراي امنيت تروريستي خوانده نشود يا مدارك و اسنادي درباره فعاليت خلاف قوانين اين گروه‌ها ارائه نشود، نمي‌توان آن گروه را تروريستي دانست. اگر گروهي سياسي با سابقه و پيشينه اسلامي وجود داشته باشد ما با آنها مشكلي نداريم و آنها را سازمان تروريستي قلمداد نمي‌كنيم. اما ما حمايتي از آنها به‌عنوان گروهي سياسي كه در خارج از قطر فعاليت دارند هم نمي‌كنيم.

پس درباره حماس چطور؟ حماس از سوي اسرائيل و آمريكا گروه تروريستي خوانده شده است. رهبران اين گروه مانند خالد مشعل اما در قطر هستند.

نمايندگان حماس دفتري سياسي در قطر دارند و هيچ نوع فعاليت نظامي انجام نمي‌دهند. رهبران سياسي حماس اكنون در داخل غزه هستند. بله، تعدادي از اعضاي اين گروه در قطر هستند اما آنها در حال كار براي آشتي ملي هستند كه قطر درباره آن فعاليت دارد و از سوي جامعه بين‌المللي حمايت مي‌شود و مطابق قوانين سازمان ملل است.

حمايت قطر از حماس نيست بلكه براي مردم غزه است. اگر ما زمينه‌اي را براي جنبشي فراهم مي‌كنيم به‌معناي تأييد عقايد آنها نيست. اين مسئله ايجاد و فراهم‌كردن سازوكاري براي مشاركت آنها جهت رسيدن به صلح است.

درباره اخوان‌المسلمين چطور؟ مشخص است كه اكثر كشورها اين گروه را تروريستي نمي‌خوانند اما مصري‌ها آن را سازمان تروريستي توصيف مي‌كنند.

مصر آنها را گروه تروريستي مي‌خواند و با آنها در داخل مصر به‌عنوان گروه تروريستي رفتار مي‌كند. براي من و قطر اما اين گروه سازماني تروريستي نيست. قطر اما حمايتي از اخوان‌المسلمين نمي‌كند. اخوان‌المسلمين در بحرين فعال است كه يكي از كشورهاي تحريم‌كننده ماست. آنها در پارلمان اين كشور فعاليت دارند و اين مسئله نشانه استاندارد دوگانه اين كشورها در برخورد با قطر است.

جبهه النصره چطور؟ ما ماجراي مشهوري كه قطر توانست گروگاني آمريكايي را از اسارت آزاد كند، به ياد داريم. در اين مورد شما با جبهه النصره توافق كرديد.

توافق با جبهه‌النصره يا هر سازمان ديگري به‌معناي تأييد عقايد آنها از سوي ما نيست. ما چنين ارتباطي را مورد به مورد داشته‌ايم اما هيچ وقت در تعامل مستقيم با آنها نبوده‌‌ايم.

دولت ترامپ به‌نظرتان در اين بحران نقش دارد يا مي‌تواند نقش ميانجيگر را بازي كند؟

رابطه آمريكا و قطر بسيار مستحكم است و مقام‌هاي دولت آمريكا در ماجراي اين اختلاف‌ها مشاركت جدي داشته‌اند. آنها قدم‌هاي بسياري برداشتند تا كشورهاي تحريم‌كننده را مجبور به ارائه شرايط و درخواست‌هاي خود كردند. بدون‌شك آمريكا در ميانجيگري اين ماجرا نقش دارد.

چه نظري درباره اين توييت ترامپ داريد؟ «در سفر اخيرم به خاورميانه گفتم كه نبايد حمايتي از ايدئولوژي‌هاي راديكال وجود داشته باشد و رهبران كشورها به قطر اشاره كردند.»

همانطور كه ترامپ اشاره كرده اين اتهام از سوي رهبران كشورهايي زده شده كه قطر را تحت تحريم قرار داده‌اند. او اشاره‌اي به موضع نهادهاي آمريكا نكرده است. نهادهاي آمريكا ازجمله وزارت دفاع آمريكا در بيانيه‌هاي خود از قطر و مشاركتش در مبارزه با تروريسم تقدير كرده‌اند. منبع مقام‌هاي آمريكا بايد نهادهاي اين كشور باشند كه رابطه‌اي طولاني با قطر داشته‌اند و از فعاليت‌هاي دولت قطر خبر دارند و مي‌دانند كه ما چقدر همكاري با آمريكا داشته‌ايم.

پس شما بايد احساس خنجرخوردن در قلب‌تان را داشته باشيد چون در ابتدا وزير امور خارجه تيلرسون نشان داد كه مي‌خواهد نقش ميانجيگر داشته باشد اما مدت كوتاهي بعد ترامپ قطر را به‌شدت متهم كرد.

رئيس‌جمهور ترامپ در توييت‌ها يا در سخنراني‌هاي خود به رهبران خارجي به‌عنوان منبع اشاره دارد و نه نهادهايي در آمريكا كه ما با آنها كار مي‌كنيم. رئيس‌جمهور آمريكا با امير قطر مذاكرات مختلفي داشته و در تماس‌هاي خود هميشه گفته است كه اين بحران بايد حل و فصل شود و نبايد تنش‌ها افزايش پيدا كند. از نظر ما اين موضع رسمي آمريكا به‌حساب مي‌آيد.

به‌نظر خودتان دليل اصلي همه اين مسائل چه مي‌تواند باشد؟

ما عقيده داريم كه استقلال قطر و سياستش احتمالا عامل اصلي اين مسائل است. قطر به‌صورت علني هميشه مستقل بوده و ديدگاه‌هاي متفاوتي داشته است اما هيچ وقت برخلاف امنيت كشورهاي خليج‌فارس حركت نكرده است. هيچ وقت به‌دنبال ضربه زدن به امنيت اين مجموعه نبوده‌ايم. ما هيچ وقت نخواسته‌ايم كه به امنيت هيچ‌كدام از كشورهاي خليج‌فارس ضربه بزنيم چون براي قطر تبعات دارد. قطر نسبت به بقيه كشور‌ها پيشروتر بوده و جبهه متفاوتي داشته است.

احتمالا اين يكي از دلايلي است كه به آن اشاره كرديد. به‌نظر من يكي از دلايل اين است كه قطر به‌عنوان كشوري كوچك بسيار موفق‌تر از كشورهايي بزرگ بوده و اين براي اين كشورها آزار‌دهنده است. قطر يك بازيگر فعال در عرصه بين‌المللي با شفافيت كامل است. ما تلاش داريم تا مردم را دور هم جمع كرده و صلح را در جهان ايجاد كنيم؛ نه اينكه به‌دنبال جنگ در جهان باشيم. ما به‌دنبال حل مشكلات با ديپلماسي و فراهم‌كردن زمينه و سازوكاري براي اين مسئله هستيم. اين نقش ويژه‌اي است كه كشورهاي بزرگ نمي‌توانند بازي كنند و كشورهاي كوچك توانايي آن را دارند.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۰۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست

 

بین الملل تابناک: امروز دوشنبه، دهم ارديبهشت ۱۴۰۳ نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد و ناصر کنعانی در آخرین نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه‌) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که در نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهارداشت: ما تقویت روابط با همه کشورهای خلیج فارس را مهمترین عامل برای تحقق ثبات، امنیت دسته جمعی، آرامش و پیشرفت پایدار برای همه منطقه می‌دانیم.

وی گفت: ما همواره منادی دوستی و برادری میان کشورهای منطقه بوده و هستیم و معتقدیم که کشورهای منطقه در چارچوب منافع مشترک می‌توانند امنیت منطقه‌ای را برای شکوفایی و توسعه پایدار محقق کنند.

کنعانی بیان کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی در راستای ارائه توانمدی‌های صادراتی ایران در این منطقه که در شرایط خاصی هم به سر می برد و البته با مشارکت بازرگانان، تجار و مقامات دولت‌های دور و نزدیک نشان‌دهنده این است که ایران عزم و اراده‌ای جدی برای تحکیم ثبات و امنیت و توسعه پایدار منطقه دارد.

هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در برگزاری نمایشگاه

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در طول سه روز گذشته از برپایی نمایشگاه شاهد برگزاری نشست های دوجانبه بسیار خوبی بین تجار شرکت کننده و تولیدکنندگان ایرانی بودیم و پیش بینی می‌کنیم که حجم قراردادی که بسته می‌شود بیش از حجم قرارداد نمایشگاه گذشته باشد.

وی گفت: همچنین این نمایشگاه فرصت مناسبی را برای گفتگو میان مقامات ایران با مقامات بیش از ۲۲ کشور حاضر در این رویداد فراهم آورده است. 

کنعانی افزود: برگزاری این نمایشگاه در این مقطع زمانی خودش دست‌آورد بزرگی برای دولت جمهوری اسلامی ایران است. ایران هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه امنیت و برای تثبیت امنیت در منطقه در مقابل کسانی که امنیت منطقه را دچار خدشه کردند مقتدرانه عمل می‌کند و هم نمایشگاهی را با چنین حجمی از حاضرین خارجی برگزار می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این نمایشگاه مصداقی خوب برای همکاری میان دستگاه‌های مختلف کشور است. همانطور که ما شاهد همکاری میان دیپلماسی و میدان برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بودیم، برگزاری چنین نمایشگاهی هم نشان دهنده هم افزایی مطلوب میان دستگاه‌های اجرایی کشور است.

برخورد خشن پلیسی با دانشجویان آمریکا محکوم است

وی گفت: آنچه در دانشگاه های آمریکا شاهد هستیم نشان دهنده بیداری افکار عمومی جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق و دامنه تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی و نسل کشی در غزه توسط اسرائیل با حمایت آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی است.

کنعانی تصریح کرد: کسانی که به عدالت فکر می‌کنند و بها می‌دهند بیش از این دیگر حمایت برخی دولت‌ها از نسل کشی اسرائیل را تحمل نمی‌کنند و نمی‌توان با برخوردهای خشن و پلیسی صدای معترضان را بست. وزارت امور خارجه ایران برخورد پلیسی را با مطالبات دانشجویی به هیچ وجه نمی پذیرد و این نوع برخورد را نگران کننده می‌داند و لازم است که جامعه جهانی با این مساله برخورد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آمریکا با اجازه دادن به پلیس برای برخورد خشن در محیط دانشگاه مشخص کرد که رفتار و رویکردی دوگانه با شعارهای حقوق بشری دارد. آنها باید اجازه دهند که داشجویان به بیان دیدگاه و ابراز رأی خود بپردازند و خاموش کردن صدای دانشجویان با رفتارهای خشن خاموش کننده مطالبات بر حق افکارعمومی جهان نخواهد بود و لازم است که دنیا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی به این مهم توجه کنند.

افق روشنی را در روابط میان ایران و عربستان داریم

وی گفت: مناسبات دوجانبه ایران و عربستان در مسیر طبیعی خودش پیش می‌رود و شاهد تداوم گفت‌وگوها و مشورت‌ها میان دو طرف در دو سطح سیاسی و اقتصادی هستیم و حضور هیأت اقتصادی عربستان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران نشانه دیدگاه عربستان همسو با نگاه ایران به منظور زمینه سازی افزایش توسعه تبادلات تجاری است.

کنعانی بیان کرد: ما موضوعات اقتصادی را از ابتدای از سرگیری مذاکرات دو طرف در دستورکار داشتیم و هر دوطرف بر این مهم متفق القول هستند و گفتگوها در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در حال حاضر هیات وزارتی ایران به سرپرسی آقای خاندوزی وزیر اقتصاد به منظور شرکت در نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان حضور دارند.

وی ادامه داد: همچنین، هیات شرکت کننده در سطح معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای داووس در عربستان حضور دارد و ما از فرصت گفتگوهای دوجانبه با طرف‌های‌ شرکت کننده استفاده می‌کنیم. افق روشنی را در روابط میان ایران و عربستان می‌بینیم و سفرای دو کشور گفتگوهای خود را با مقامات عالی رتبه دو طرف پیگیری می‌کنند.

سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم در جهان است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر نبود نقش سپاه در مبارزه با تروریسم چندجانبه باید اعضای پارلمان اروپا در پشت درب‌های پارلمان خود ور معرض تهدید تروریستی قرار می‌گرفتند 

وی ادامه داد: سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریستی در جهان است و توصیه می‌کنیم که در قبال سپاه درست تصمیم بگیرند و به درستی بیاندیشند.

کنعانی بیان کرد: اجرای اسناد و توافقات اصل مهمی است و مورد تاکید رهبری انقلاب هم هست که باید سازوکاری برای اجرایی کردن آنها تعیین شود. وزارت امور خارجه همواره در حوزه اجرای اسناد دوجانبه سازوکارهای پیگیری خود را داشته و دارد و در حوزه‌های دوجانبه اسناد را مورد مداقه قرار می‌دهد و نتایج بررسی خود را به دستگاه‌های دیگر هم ارجاع می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آیا اینکه صد در صد اسناد و توافقات دوجانبه اجرایی میشود به هرحال در این موضوع دو طرف وجود دارد. افزایش نرخ تبادلات و توافقات ایران با شرکای خارجی و افزایش حجم سرمایه گذاری های خارجی و تحقق برخی پروژه‌های مشترک چه در حوزه‌ همسایگان و چه با کشورهای دورتر نشان دهنده موفقیت نسبی ایران بوده و البته ما تلاش خود را همچنان ادامه می‌دهیم.

مبارزه با تروریسم در جهان عزم و اراده مشترک میطلبد

کنعانی بیان کرد: هرگونه اقدام و عملیات ترویستی چه علیه شهروندان و چه علیه اماکن دولتی در روسیه یا هرکشور دیگری از نظر ما محکوم است. ایران در مبارزه با تروریسم در کنار دوستان و از جمله روسیه است. تروریسم تهدیدی مشترک برای همه کشورهای جهان است. 

وی گفت: بعضی کشورها در راستای منافع نامشروع خود از تروریسم برای تأمین اهدافشان استفاده می‌کنند و این رویکرد مخرب و غلط برای تمام جهان نتایج دلخراشی داشته و رخدادهای تلخی چه در روسیه، چه در ایران و چه در برخی کشورهای دیگر منطقه نشان می‌دهد که همچنان تروریسم تهدیدی برای ملت‌ها به حساب می آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: برخی کشورها از تروریسم به عنوان ابزاری جهت تامین اهداف خود استفاده می‌کنند، اما تهدید این مساله برای همه کشورهای منطقه و جهان است و مبارزه با آن نیز عزم و اراده‌ای محکم و مشترک را می‌طلبد.

افغانستان به تعهداتش در قبال حق‌آبه ایران عمل می‌کند 

کنعانی افزود: در اجرای معاهده ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان ما مطالبه حق آبه تعیین شده ایران را از طرف افغانستانی به طور جدی در همه سطوح داشتیم. از ابتدای سال نیز بحث رهاسازی آب از سد کمال خان هم شروع شده و خوشبختانه در چارچوب گفتگوهای انجام شده ما شاهد جریان آب به سمت مرزهای ایران هستیم. 

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعی که داریم از زمان رهاسازی این آب حدودا ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب وارد مرزها و خاک ایران شده و جریان آب کماکان وجود دارد. در طول سال گذشته هیات حاکمه افغانستان در خصوص سد کمال خان اصلاح و مرمتی در دریچه‌های این سد انجام داده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران انتظار دارد که طرف مقابل بر اساس تعهد خود در قبال معاهده مزبور در خصوص حق آبه عمل کند. 

اگر آمریکا دنبال آتش‌بس بود، ارسال تسلیحات به اسرائیل را قطع می‌کرد 

کنعانی گفت: مسأله فلسطین مهمترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی است، آتش بس فوری در این جنگ فوری‌ترین نیاز این مساله است و پس از آن نیز تحقق اهدافی از جمله گشایش کامل معابر کمک رسانی برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه است. موضوع آزادی و تبادل اسرا هم یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اینکه آمریکا هم یکی از کشورهایی است که می‌خواهد راهکار سازش را پیگیری کند، اساسا در این مدت نشان داده که بازیگری برای ایفای این نقش نیست و اگر اراده‌ای برای آتش بس داشت می‌توانست با قطع فوری حمایت‌های مالی، سیاسی و عدم ارسال تسلیحات به اسرائیل به توقف جنگ کمک کند. دولت امریکا در این زمینه صلاحیت و صداقت خود را اثبات نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تلاش‌های دیپلماتیک ارزنده‌ای را در سازمان ملل و به‌ خصوص در شورای امنیت و بسیاری دیگر از مجامع منطقه‌ای و بین المللی داشته و همچنان هم به تلاش‌های دیپلماتیک خود تا دستیابی به آتش بس و توقف جنگ در غزه ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه ای وخامت اوضاع در منطقه است