Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@23:36:05 GMT

ماجراي املاک جنجالي فرشتگان

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۴۰۴۶۰

خبرگزاري آريا - اخيرا انتشار برخي اخبار در رابطه با املاک تعاوني منحله فرشتگان موجب تشديد حواشي پيرامون آن و البته پاسکاري اين تخلف بين فرشتگان و کاسپين شد. کشف جديد تعداد قابل توجهي املاک و دارايي که به نام زدن برخي از آنها براي دو زن صيغه‌اي تخلفي پر هياهو بود.

به گزارش ايسنا، در روزهاي گذشته برخي نمايندگان مجلس از اموال جديد کشف شده تعاوني فرشتگان سخن گفتند که جريان ساز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مواردي يکي از نمايندگان در توئيتي اعلام کرد اموال جديدي کشف شده از صاحبان کاسپين که شامل 98 آپارتمان و 75 باغچه و برخي اموال ديگر که به نام دو زن صيغه‌اي شده بود.
اين اعلام که به سرعت در فضاي مجازي پيچيد با حواشي همراه شد. از سويي برخي نسبت به اين که چرا اصلا بايد از سوي يک نماينده مجلس اين موضوع مطرح شود آن را مورد انتقاد قرار دادند، از سويي ديگر واکنش مسوولان موسسه کاسپين را به همراه داشت. در عين حال جداي از اين بخشي از تخلفات صورت گرفته در تعاوني‌هاي غيرمجاز در بازار پول را رونمايي مي‌کرد، موضوعي که مي‌توانست در کنار خبر دادن از آنچه مي تواند در بازار پول بگذرد بر اعتماد عموم به شبکه بانکي که در جريان اتفاقات اخير اکنون نيز متزلزل‌تر از گذشته شده تاثيرگذار باشد.
اين در حالي است که موسسه کاسپين که تعاوني فرشتگان يکي از بزرگ ترين زيرمجموعه‌هاي آن به شمار مي‌روند در واکنشي اعلام کرد که اخبار منتشره منتسب به مديران اين موسسه نيست، بلکه به فرشتگان تعلق دارد، توضيحاتي که در مجموع وجود املاک و دارايي‌هاي کلاني که در نتيجه دست بردن به سپرده‌ها و وجوه سپرده‌ گذاران خريداري و حتي در مواردي به نام زنان صيغه‌اي شده بود را، رد نکرد و تنها کاسپين با اين توضيح مسووليت آن را از دوش خود برداشت و حتي مدعي شد که در اين باره عليه منتشر کنندگان چنين خبري شکايت خواهد کرد.
در توضيحات کاسپين آمده بود که اخبار منتشره درباره‌ي دارايي‌هاي کشف شده به تعاوني منحله فرشتگان به عنوان يکي از تعاوني‌هاي هشت‌گانه منحله مربوط بوده است از اين رو اين موضوع متوجه کاسپين نخواهد بود.
با اين وجود تخلفات صورت گرفته در فرشتگان با حدود 500 هزار سپرده گذار جاي ترديد ندارد چرا که پيش تر نيز فرشاد حيدري – معاون نظارت بانک مرکزي – به صراحت در اين باره صحبت کرده و حتي گفته بود که تخلفات به بازداشت مديران نيز انجاميده است.
اين در شرايطي است که در جريان رسيدگي به وضعيت تعاوني هاي منحله زير مجموعه کاسپين و تشکيل هيات تصفيه، ارزيابي و انتقال دارايي ها و املاک تعاوني ها در دستور کار قرار گرفت. فرشتگان از جمله اين هشت تعاوني بود که بررسي دارايي و املاک آن با توجه به گستردگي و تخلفاتي که داشت فرايندي طولاني تر داشت. به طوري که در بررسي دارايي‌هاي تعاوني با توجه به تخلفات گسترده‌اي که توسط سهامداران انجام شده با تشخيص مرجع قضايي، دو نفر از مديران فرشتگان بازداشت شده و از آبان ماه 1395 در زندان به سر مي برند تا کار رسيدگي به دارايي ها به اتمام برسد.
‏‎در اين جريان، هيات تصفيه املاک را جهت ارزيابي به مرجع قضايي کرده است، املاکي شامل وجوه نقد، تسهيلات پرداخت شده، اموال منقول و در نهايت اموال غير منقول که ساختمان‌ها و ساير دارايي را در بر مي گيرد. در آخرين اعلام رسمي بانک مرکزي آمده بود که قبل از اتمام بررسي ها حدود 1700 ميليارد تومان از دارايي فرشتگان مورد ارزيابي قرار گرفته و ارزش تسهيلات پرداختي به 1400 ميليارد تومان مي رسد که در مجموع به 3100 ميليارد تومان مي رسد. با اين حال معاون نظارت بانک مرکزي عنوان کرده بود که ارزش اموال منقول رقم خاصي نيست ولي مورد بررسي است.
‏‎در حالي مديران تعاوني فرشتگان در جريان رسيدگي‌ها ادعا کرده بودند دارايي تعاوني حدود 3100 ميليارد تومان است که اينگونه نبوده و در جريان بررسي ها، 30 فقره ملک شخصي آنها شناسايي و مشخص شد از وجوه تعاوني به نفع خود، املاکي را به نام ساير اشخاص خريداري کرده‌اند. حتي ده ها دستگاه خودروي لوکس خارجي متعلق به اين افراد شناسايي شد. همچنين يک مجموعه مسافرخانه در مشهد و املاکي در شهر تهران دارند.
‏‎البته معاون نظارت بانک مرکزي تاکيد داشت که پرداخت بدهي متناسب با دارايي ها خواهد بود چرا که طبق قانون دارايي ها متعلق به سپرده گذاران و طلب کاران بوده و در اين شرايط نمي‌توان آن را به افراد ديگري اختصاص داد. در عين حال که بيش از رقم دارايي‌هاي موجود هم نمي‌توان بين سپرده‌گذاران تقسيم کرد. بنابراين تامين کسري بين بدهي و دارايي‌هاي موجود بر عهده سهامداراني است که اکنون گرفتارند و بايد مقاديري از دارايي‌ها که به نفع خود برداشت کرده‌اند را عودت دهند. اما اگر دارايي ديگري شناسايي نشود تا کفاف مابقي بدهي را بدهد به ناچار دستگاه قضايي با آن ها به عنوان مجرم برخورد مي کند.
فرايند تعيين وضعيت سپرده گذاران فرشتگان از ٢٨ ارديبهشت ماه در شعب کاسپين به طور مرحله اي آغاز شده و با پرداخت وجوه تا ١٠ ميليون در دستور کار قرار گرفت. در ادامه سپرده گذاران تا سقف ٢٠ و اکنون تا ٥٠ ميليون تومان از فرصت مراجعه به ٨٠ شعبه کاسپين برخوردارند. بعد از اين مرحله پرداخت وجوه تا ١٠٠ ميليون تومان آغاز خواهد شد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۰۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر مطهر شهید فرزین بلیان امروز به خاک سپرده شد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ، پیکر پاک و مطهر سرباز وظیفه فرزین بلیان که با درگیری با اشرار در مرز بانه استان کردستان به شهادت رسیده بود با حضور نیروها و فرماندهان نظامی و انتظامی و مسئولان استانی و محلی و اقشار مختلف مردم در زادگاهش روستای رشید علی بخش کوزران به خاک سپرده شد

دیگر خبرها

  • (ویدئو) چرا ایران از ترتیبات منطقه‌ای کاسپین و افغانستان حذف شد؟
  • پیکر شهید فرزین بلیان امروز به خاک سپرده شد .
  • پیکر مطهر شهید فرزین بلیان امروز به خاک سپرده شد .
  • ماجرای کلیپ جنجالی یک عروس ۱۴ساله
  • بهترین سپرها در برابر تیغ برنده تورم کدامند؟
  • شباهت در اسم و چهره؛ پدر مهران غفوریان افسر ساواک بود؟ | ماجرای فیلم جنجالی
  • وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی: رفح، دیرالبلح و النصیرات باید ویران شوند
  • آیا فرشتگان می توانند کاری غیر از عبادت را در پیش گیرند؟
  • کلاهبرداری تتر چیست و چطور آن را تشخیص دهیم
  • مشاور املاک جاعل در اردبیل بازداشت شد