Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@00:31:01 GMT

آيا تشويق کردن کودکان ايراد دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۴۰۹۶۳

خبرگزاري آريا -


همه ما با تشويق کردن آشنا هستيم، اين که رفتارهاي خوب و پسنديده کودکان را تشويق کنيم تا اين رفتارها ادامه يابند. اما روان شناسان معتقدند گاهي اوقات اين تشويق کردن نه تنها باعث افزايش تکرار رفتارهاي خوب نمي شود که در طولاني مدت باعث مي شود کودکان آن رفتار را کمتر انجام دهند.

دختر من از همان سنين پايين عادت کرده بود اسباب بازي هايش را با ديگران شريک شود و برخي اوقات نيز اگر پيش مي آمد وسايلش را به ديگران مي بخشيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عادت ما هم اين بود که او را تشويق مي کرديم. اما از وقتي به مدرسه مي رود به نظر مي رسد تغيير کرده است. معلم او مي گفت با دوستانش در اين زمينه چندان مهربان نيست و به خصوص در زنگ هاي تفريح حاضر نمي شود توپ يا طناب خود را به بچه ها بدهد. اين بود که متوجه شديم با وجود همه تعريف هايي که از دخترمان مي کرديم اصلا دوست ندارد از وسايل خود به ديگران چيزي بدهد. انگار که نه تنها تشويق هاي ما اثري نداشته که با افزايش سن، رفتار او در حال بدترشدن است.

آيا تشويق کردن ايراد دارد؟
همه ما با تشويق کردن آشنا هستيم، اين که رفتارهاي خوب و پسنديده کودکان را تشويق کنيم تا اين رفتارها ادامه يابند. اما روان شناسان معتقدند گاهي اوقات اين تشويق کردن نه تنها باعث افزايش تکرار رفتارهاي خوب نمي شود که در طولاني مدت باعث مي شود کودکان آن رفتار را کمتر انجام دهند. ماهنامه سپيده دانايي در اين باره مي نويسد: به عنوان نمونه در يکي از بررسي ها مشخص شد تعدادي از کودکان کم سن که رفتارهاي سخاوتمندانه آنها توسط مادرانشان تشويق مي شد، در طول زمان تعداد اين رفتارها در آنها با کاهش روبه رو شد و در مقابل برخي کودکان که تشويقي از سوي مادر دريافت نمي کردند در طول زمان اين رفتار در آنها افزايش داشت.

شايد با مطالعه اين مورد با خود تصور کنيد پس شايد اگر فرزندتان را تشويق نکنيد بهتر باشد اما آيا واقعا ايراد از خود تشويق است يا روشي که اين گروه از مادران براي تشويق فرزندان خود از آن استفاده کرده اند؟ روان شناسان معتقدند که اگر در زمان تشويق به برخي نکات توجه نداشته باشيد اين تشويق نه تنها باعث افزايش رفتار نمي شود که مي تواند باعث از بين رفتن رفتارهاي خوب کودکان نيز شود.

فقط تشويق رفتار
«آفرين امروز خيلي مهربان بودي!»، «آفرين که امروز مداد رنگي ات را به دوستت دادي، اين رفتار تو نشانه مهرباني ات بود.» اگر بخواهيد فرزندتان را تشويق کنيد، کدام يک از جملات بالا را استفاده مي کنيد؟ متخصصان مي گويند جمله اول هرچند ممکن است زودتر به ذهن والدين برسد و به خاطر کوتاه بودن آن بيشتر مورد استقبال قرار گيرد، اما جمله مناسبي نيست.زماني که مي خواهيد رفتاري در فرزندتان را تشويق کنيد سعي کنيد به صورتي دقيق رفتار او را توصيف و رفتار فرزندتان را تشويق کنيد و نه خود فرزندتان را.

شايد بد نباشد تمريني براي تشخيص بهتر اين موضوع داشته باشيد. پس سعي کنيد از بين جملات زير جملاتي که رفتار کودک را تشويق مي کند شناسايي کنيد: «تو بچه خيلي خوبي هستي!»، «آفرين که کمدت را مرتب کردي»، «به به چه قدر خوش سليقه هستي.»، «چه قدر نقاشي ات را تميز کشيدي، هيچ کجا از خط بيرون نزده اي»، «کمک کردن تو به مادرت در پهن کردن لباس ها نشان دهنده احساس مسئوليت تو در خانه است.»، «آفرين که در مهماني ديشب مودب بودي» ، «آفرين که در مهماني ديشب با همه سلام و احوالپرسي کردي.»

فقط وقتي لياقت دارد
گاهي اوقات هنوز فرزند ما کار خوبي انجام نداده است ولي ما به بهانه انگيزه دادن به او شروع به تمجيد از او مي کنيم. مثلا موقعيتي را در نظر بگيريد که مهمان داريد و احتمال مي دهيد فرزندتان نخواهد اسباب بازي هايش را در اختيار کودکان مهمان شما قرار دهد. در اين شرايط ممکن است شما بگوييد «آفرين پسرم، مي دانم تو اين قدر مهربان هستي که به دوستانت اسباب بازي بدهي.» البته همان طور که تجربه والدين نيز نشان مي دهد، معمولا در اين شرايط بچه ها به مهمانان اسباب بازي مي دهند اما متاسفانه در دفعات بعدي نيز لازم است باز والدين وارد گود شوند و براي اين کار انگيزه ايجاد کنند و از آن بدتر اين که وقتي فرزند ما جلوي چشم ما نيست ممکن است رفتاري مغاير نشان دهد و اسباب بازي را به زور از مهمان پس بگيرد. البته توجه به شايستگي کودکان در زمان تشويق محدود به اين يک مورد نيست و موارد بسياري را مي توان براي آن برشمرد.

تشويق پيش از اين که فرزند ما پيشرفت درسي چنداني داشته باشد، تمجيد از نظم او پيش از اين که تغييري در اين زمينه رخ داده باشد و... توجه داشته باشيد اگر قرار باشد فرزندان ما با تعريف و تمجيدهاي ما براي انجام کارهاي پسنديده انگيزه پيدا کنند، به احتمال بسيار در زمان نبود اين تعريف ها نيز اين رفتارها از بين خواهند رفت چرا که هيچ گاه فرصت پيدا نکرده اند به خاطر انگيزه دروني و لذتي که خودشان از انجام اين کارها مي برند آنها را انجام دهند.

تشويق از صميم قلب
گاهي اوقات آن طور که بايد تعريف و تشويق ما خالصانه و از صميم قلب نيست. ممکن است اين قدر از دست يک سري رفتارهاي فرزندمان دلخور يا به خاطر موضوعاتي ديگر خسته و ناراحت باشيم که نتوانيم آن طور که بايد شادي خود را از رفتار خوب فرزندمان نشان دهيم. البته گاهي اوقات نيز برخي والدين ممکن است عادت به تشويق فرزندشان به صورت هميشگي و از سر عادت داشته باشند. در هر دو حالت توجه داشته باشيد بچه ها بسيار دقيق تر از آنچه ما تصور مي کنيم تفاوت يک تعريف از صميم دل با يک تعريف مصنوعي را متوجه مي شوند و البته همان طور که خودتان هم مي دانيد فقط آنچه از دل برآيد لاجرم بر دل نشيند. پس اگر فرزندتان استقبال چنداني از تشويق ها و تمجيدهاي شما نمي کند شايد بد نباشد به بازبيني احساسات خود در اين زمينه نيز بپردازيد.

منبع : جام جم سرا





منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۰۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتار پلیس با دانشجویان آمریکایی نشان از ادعای دروغین آزادی بیان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رفتار وحشیانه و غیر انسانی پلیس با دانشجویان معترض آمریکایی؛ ادعای دروغین وجود آزادی بیان در این کشور را بر همگان آشکار کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


این موج ضدصهیونیستی چنان زلزله‌ای در جهان به راه انداخته که نیرو‌های پلیس و گارد ملی آمریکا با خشونت تمام به صحنه آمده‌اند تا این قیام بی‌سابقه را خنثی کنند، اما این اتفاقات نتیجه عکس داده و دیگر دانشگاه‌های جهان هم به کمپین اعتراضی آمریکایی‌ها پیوسته‌اند.

دیگر خبرها

  • چند ترفند تربیتی کاربردی برای جلوگیری از لجبازی کودک
  • معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد
  • فیلم| رفتار شرم آور پلیس آمریکا با یک زن مسلمان
  • رفتار شرم آور پلیس آمریکا با یک زن مسلمان | ویدئو
  • ۷ نکته مهم برای آرام کردن کودکی که عصبانی و پرخاشگر است
  • صدرنشینی استقلال بی دلیل نبوده/ ساختار دفاعی پرسپولیس ایراد دارد
  • مرور اتفاقات آخرین تقابل تراکتور و استقلال| حضور خواننده استقلالی و تشویق مدافع تراکتور/ حرکت تند خلیل زاده به سمت هواداران استقلال+تصاویر و فیلم
  • (ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها
  • رفتار پلیس با دانشجویان آمریکایی نشان از ادعای دروغین آزادی بیان
  • تشویق ۲۱۱ سوادآموز استان سمنان