Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -


چه کسي بعد از رحلت پيامبر (ص) قرآن را جمع آوري کرد؟

بر اساس دلائل نقلي فراواني كه حتي در منابع اهل تسنن نيز آمده است، نخستين كسي كه بعد از رحلت جانسوز پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ اقدام به جمع آوري قرآن كريم كرد و آن را تدوين و تنظيم نموده حضرت علي بن ابيطالب ـ عليه السلام ـ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برخي از روايات اسلامي كه ثابت مي كند حضرت علي ـ عليه السلام ـ قرآن كريم را بعد از رحلت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ جمع آوري كرد، عبارتند از:

1. ابوبكر حضرمي از امام صادق ـ عليه السلام ـ روايت كرده كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ به حضرت علي ـ عليه السلام ـ فرمود: « اي علي! اين قرآن در كنار بستر من، ميان صحيفه ها و حرير و كاغذ ها قرار دارد ، قرآن را جمع كن و آن را آن گونه كه يهوديان، تورات خود را از بين بردند، ضايع نكنيد». [1]

و اين گونه بود كه حضرت علي ـ عليه السلام ـ پس از رحلت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ مهمترين وظيفه خويش را جمع آوري قرآن قرار داد.

2. حضرت علي ـ عليه السلام ـ پس از رحلت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ كه از همه آشناتر به قرآن بود در خانه خود به انزوا نشست و قرآن كريم را جمع آوري و تدوين كرد. از ابن عباس در ذيل آيه « لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ . إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ »[2] نقل شده كه علي بن ابيطالب ـ عليه السلام ـ پس از رحلت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ قرآن را به مدت شش ماه جمع آوري كرد.[3]

نخستين كسي كه بعد از رحلت پيامبر (ص) اقدام به جمع آوري قرآن كريم كرد حضرت علي(ع) بود

3. ابن سيرين مي گويد: علي ـ عليه السلام ـ فرمود: «وقتي پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ رحلت كرد، سوگند خوردم كه ردايم را جز براي نماز جمعه به دوش نگيرم تا آن كه قرآن را جمع نمايم.»[4]

4. در اخبار ابورافع آمده كه: علي ـ عليه السلام ـ به خاطر توصيه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ درباره جمع آوري قرآن، پس از آن كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ رحلت كرد، قرآن را در جامه اي پيچيده و به منزل خويش برد و در خانه نشست و قرآن را، همان گونه كه خدا نازل كرده بود، جمع آوري نمود، علي ـ عليه السلام ـ به اين كار آگاه بود. [5]

5. محمد بن سيرين از عكرمه نقل كرده است كه: پس از بيعت مردم با ابوبكر، علي بن ابي طالب در خانه نشست، به ابوبكر گزارش دادند كه او از بيعت با تو كراهت دارد، ابوبكر آن حضرت را خواست و گفت: از بيعت با من سرباز زدي؟ علي ـ عليه السلام ـ فرمود: «ديدم در كتاب خدا چيزهايي افزوده مي شود، پس با خودم گفتم كه جز براي نماز ردا بر دوش نگيرم، تا آن كه قرآن را جمع نمايم.

ابوبكر گفت: چه كار شايسته اي!»

محمد بن سيرين مي گويد: از عكرمه پرسيدم: آيا ديگران قرآن را به ترتيب نزول تأليف نمودند؟
وي پاسخ داد: اگر جن و انس جمع گردند تا تأليفي مانند تأليف علي ابن ابي طالب داشته باشند،‌توانايي آن را نخواهند داشت.[6]

البته مصحفي كه امام علي ـ عليه السلام ـ تدوين و جمع كرد آن را به مردم ارائه كرد. ولي به دلائلي كه در جاي خود بحث شده،‌مورد پذيرش قرار نگرفت و آن مصحف به عنوان وديعة امامت بعد از حضرت علي ـ عليه السلام ـ به امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ يكي پس از ديگري رسيده است.

مصحف امام علي ـ عليه السلام ـ از نظر تعداد آيات، سوره ها و كلمات، هيچ تفاوتي با مصحف كنوني نداشت، تنها سوره ها به ترتيب نزول تنظيم شده بودند و بر اساس قرائت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ بود و شأن نزول آيات و سوره ها و نام افرادي كه آيات و سوره هاي در شأن آن ها بود ذكر شده بود و ... .[7]

پي نوشت ها:
[1] . ر.ك: زنجاني، عبدالله، تاريخ القرآن، تهران، مكتبة صدر، 1387، ص53.
[2] . قيامت / 17- 16.
[3] . ر.ك: مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، تهران، مؤسسة طور، 1370، ج89 ، ص52.
[4] . ر.ك: سيوطي، جلال الدين، الاتقان في علوم القرآن، دمشق، دار ابن كثير، دارالعلوم الانساني، 1414ق، ج1، ص183.
[5] . ر.ك، بحار الانوار، ج89 ، ص52.
[6] . ر.ك: الاتقان، همان، تاريخ القرآن، ص48.
[7] . براي آگاهي بيشتر ر.ك: معرفت، ‌محمد هادي، علوم قرآني، قم، مؤسسه انتشاراتي التمهيد، 1378ش.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۱۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افطاری شاعران آیینی قم به میزبانی هیات خادم الرضا(ع) برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ناطقی مسوول هیات خادم الرضا علیه السلام قم شامگاه یکشنبه در ضافت افطاری و نشست صمیمی شاعران آیینی استان قم که در حسینیه بنی فاطمه برگزار شد بیان کرد: این مراسم سالها است که به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برگزار می شود و بهانه ای برای تجلیل از نقش موثر شاعران آیینی در پیشبرد اهداف هیات است.

مسوول هیات خادم الرضا علیه‌السلام قم گفت: برگزاری نشست‌های صمیمی با برخی گروه‌ها و قشرهای مختلف که با هیات در طول سال همکاری دارند، از دیگر برنامه‌های هیئت خادم الرضا علیه‌السلام در ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: خادمان هیات، سخنرانان و قاریان قرآن کریم، مداحان و شاعران،خانواده های معظم شهدای مدافع حرم و مدافع امنیت، اهالی رسانه، اعضای شورای هیات مذهبی استان از جمله این گروه‌ها هستند.

مسوول هیات خادم الرضا علیه‌السلام ادامه داد: برپایی سفره افطار برای ایتام با هماهنگی‌ کمیته امداد امام خمینی (ره) از دیگر برنامه ها هیات خادم الرضا علیه‌السلام در روزهای دیگر ماه مبارک رمضان است.

غلامرضا فلاح نماینده بنیاد دعبل خزاعی استان قم نیز در حاشیه این ضیافت افطاری گفت: گردهمایی شاعران آیینی استان قم در حسینیه بنی فاطمه به همت کانون خادم الرضا علیه السلام برگزار شد که این سنت حسنه ای است که هیات خادم الرضا (ع) هر ساله آن را دنبال می کند.

شاعر پیشکسوت آیینی استان قم گفت: در روزهای نخستین ماه مبارک رمضان هیات خادم الرضا(ع) از گروه های مختلفی که در برگزاری مراسم های مذهبی در طول سال با این هیات همکاری دارند میزبانی می کند که امر بسیار پسندیده ای است.

فلاح افزود: شاعران آیینی نقش بسیار مهمی در برگزاری مراسم های مذهبی دارند و در این برنامه نیز شاهد حضور شاعران جوان و پیشکسوت بودیم و این توجه به شاعران جوان بسیار ارزشمند است.

وی بیان کرد: رویش های خوبی از دهه هشتاد به بعد در عرصه شعر آیینی رخ داده که دلیل اصلی آن همراهی و میدان دادن پیشکسوتان و اساتید شعر به جوانان بوده است.

ماینده بنیاد دعبل خزاعی استان قم با بیان اینکه شاعران جوان در استان قم طی سالهای اخیر آثار بسیار خوبی در عرصه شعر آیینی داشته اند و در سطح ملی حرف برای گرفتن دارند افزود:بسیاری از مداحان مطرح کشوری در مراسم های مذهبی از شعر شاعران آیینی قم استفاده می کنند و این امر نشان دهنده اهمیت کار شاعران آیینی جوان در قم است.

وی ادامه داد: این گردهمایی ها در حقیقت یک فرهنگ دینی است و هیات خادم الرضا علیه السلام از ابتدای تأسیس تاکنون برنامه های بسیاری را با حضور گسترده جوانان برگزار کرده است.

فلاح افزود: اگر انقلاب اسلامی امروز در سطح دنیا حرفی برای گرفتن دارد دلیل اصلی آن جهاد تبیین که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده، است که در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی موضوعات دینی و انقلابی به روش های مختلف از جمله با زبان هنر و شعر به جامعه انتقال داده شده است.

شاعر پیشکسوت آیینی استان قم ابراز کرد: امروز در موضوعات روز جامعه شاعران پیشتاز هستند و با سرودن اشعار خود در عرصه جهاد تبیین ایفای نقش می کنند.

کد خبر 6056889

دیگر خبرها

  • دعای بدون عمل سرانجامی ندارد
  • ضیافت افطاری مداحان استان قم برگزار شد
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم و امنیت قم تجلیل شدند
  • اهدای جهیزیه به نوعروسان کم برخوردار در جغتای
  • خانواده های معظم شهدای مدافع حرم و امنیت قم تجلیل شدند
  • دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
  • افطاری شاعران آیینی قم به میزبانی هیات خادم الرضا(ع) برگزار شد
  • تقویم نجومی امروز یک‌شنبه ۲۷‌ اسفند ۱۴۰۲ / تقویم همسران امروز یک‌شنبه ۲۷‌ اسفند ۱۴۰۲