Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@06:13:04 GMT

راههاي درمان آرتريت پسورياتيک

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۴۱۰۶۸

خبرگزاري آريا -



درمان آرتريت پسورياتيک به شدت علائم، چگونگي تاثير آن ها در زندگي روزمره و اينکه آيا آسيب يا تخريب مفصلي وجود دارد يا خير بستگي دارد.
بعضي از افراد فقط زماني که علائم بروز مي کنند به دارو نياز دارند.ديگر افراد براي درمان درد، تورم و کاهش آسيب جراحي به داروهاي قوي نياز دارند.
اثربخشي اين داروها در برخي از بيماران هيچ چيز خارق العاده اي نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

” در ادامه روش هاي درمان ذکر شده است.

فيزيوتراپي
چگونه کمک مي کند: حرکت، انعطاف پذيري و عملکرد مفاصل تحت تاثير آرتريت پسورياتيک قرار مي گيرد. يک پزشک فيزيوتراپي بيمار را به صورت منظم ورزش مي دهد. تراپيست ها همچنين ممکن است به افرادي که دردي در دست هاي خود دارند نيز کمک کنند و به آن ها آموزش دهند چگونه فعاليت هاي روزانه را در محل کار و خانه با خيال راحت انجام دهند.

نکات مهم: استيون پگت، استاد پزشکي، روماتولوژيست و سرپرست پزشک در بيمارستان جراحي در نيويورک، توصيه مي کند که همه بيماران يک درمانگر فيزيکي و يک درمانگر حرفه اي براي يادگيري تمرين ها و نحوه جلوگيري از سوء استفاده از مفاصل داشته باشند. او مي گويد: “اين روال، بخش مهمي از مراقبت است.”


درمان آرتريت پسورياتيک

ضد التهاب غير استروئيدي NSAIDs
اسامي: Advil، Motrin، Aleve، و غيره
چگونه کمک مي کند: داروهاي ضد التهاب باعث کاهش درد و التهاب مي شوند. اين داروها اغلب اولين داروهايي هستند که بيماران مصرف مي کنند و ممکن است به تنهايي (اگر علائم نسبتا ملايم باشد) يا به صورتي ترکيبي با ساير داروها استفاده شوند.

نکات مهم: عوارض جانبي شامل خطر درد معده، يبوست و اسهال مي باشد. خونريزي هاي دستگاه گوارش، آسيب کليه، و فشار خون بالا نيز ممکن است عوارض جانبي در هنگام استفاده طولاني مدت باشند. همچنين ممکن است پسوريازيس را بدتر کنند.

داروهاي اصلاح کننده بيماري ضد روماتيسم (DMARDs)
چگونه کمک مي کنند: بسياري از داروهايي که آرتريت پسورياتيک را درمان مي کنند، DMARDs هستند، اما متوترکسات (Trexall) شايع ترين آنها است. يکي ديگر سولفاسالازين(Azulfidine) است. آنها به صورت قرص وجود دارند و ممکن است چند هفته يا چند ماه مصرف آن ها طول بکشد. اين داروها مي توانند آسيب مفصلي را برطرف کنند (بر خلاف داروهايي که علائم را درمان مي کنند).

نکات مهم: اين داروها اغلب اولين درمان هستند، به خصوص اگر NSAID ها کمک نکند و يا آرتروز بدتر شود. عوارض جانبي شامل تهوع، درد معده و حساسيت به نور مي باشد. مصرف کنندگان متوترکسات اغلب در هر يک تا سه ماه براي مشکلات کبدي يا سلولي خون بررسي مي شوند.


داروهاي ضد التهاب باعث کاهش درد و التهاب مي شوند

هوميرا (adalimumab)
چگونه کمک مي کند: آسيب مفصلي و علائم آرتروز را کاهش مي دهد. هوميرا و چندين داروي آرتريت پسورياتيک متعلق به يک زير کلاس DMARD ها هستند که با مهار TNF)عامل نکروز تومور) عمل مي کنند. TNF پروتئيني است که در بيماران مبتلا به آرتريت پسورياتيک افزايش يافته و به طور مستقيم آسيب مفصلي ايجاد مي کند.

نکته مهم: دکتر پاگت مي گويد: مهارکننده هاي TNF که به عنوان بيولوژيک شناخته مي شوند، خطر عفونت هاي جدي را دو برابر مي کنند. دکتر Fohrman مي گويد: با اين حال، خطر ابتلا به عفونت هنوز هم بسيار پايين است. هومياريا هر دو هفته تزريق مي شود. درد در محل تزريق و سردرد نيز ممکن است عوارض جانبي آن باشند.

Enbrel (etanercept)
چگونه کمک مي کند: آسيب مفصلي و علائم آرتروز را کاهش مي دهد. همانند Humira Enbrel يک DMARD است که TNF را هدف قرار مي دهد و باعث کاهش التهاب مي شود و آسيب مفصلي را متوقف مي کند.

آنچه بايد بدانيد: از آنجايي که Enbrel يک مهار کننده TNF است و سيستم ايمني را سرکوب مي کند، خطر ابتلا به عفونت را افزايش مي دهد، گرچه مطالعات نشان مي دهد که عفونت معمولا جدي نيست. دکتر پاجت مي گويد همه مهار کننده هاي TNF عوارض جانبي مشابهي دارند و در جلوگيري از آسيب هاي مفصلي و کاهش علائم موثرند. با اين حال، Enbrel ساختار شيميايي کمي متفاوت از Humira دارد و يک يا دو بار در هفته تزريق مي شود.

ريميکاد (infliximab)
چگونه کمک مي کند: آسيب مفصلي و علائم آرتروز را کاهش مي دهد. متعلق به گروه مهار TNF از DMARDs است.

آنچه بايد بدانيد: هر دو تا هشت هفته رميکاد بايد در بيمارستان يا کلينيک تزريق شود زيرا اين تزريق داخل وريدي است و حدود دو ساعت طول مي کشد. دکتر پيتگ مي گويد يک چهارم دارو، يک پروتئين حاصل از موش است، بنابراين احتمال واکنش آلرژيک وجود دارد. مهار کننده هاي TNF سالانه 15000 تا 25000 دلار هزينه دارد.


تزريق کورتيزون به مفصل مي تواند به طور موقت درد و التهاب را نيز کاهش دهد

سيمپوني (golimumab)
چگونه کمک مي کند: يکي ديگر از مهار کننده هاي TNF که آسيب مفصلي و علائم آرتروز را کاهش مي دهد، مي باشد. دکتر فهرمان مي گويد پاسخ بيماران به مهارکننده هاي TNF بسيار متفاوت است بنابراين گزينه هاي متعدد بايد در دسترس باشند.

آنچه بايد بدانيد: Simponi، که توسط FDA در سال 2009 تاييد شده است، يکي از مهارکننده هاي جديد TNF است و سابقۀ ديگر داروها را ندارد. اما داروهاي خود تزريقي شبيه به ديگران است، مگر اينکه فقط يک بار در ماه داده شود. همچنين خطر ابتلا به عفونت را افزايش مي دهد و عفونت هاي تنفسي فوقاني شايع تر است. مانند ديگر مهارکننده هاي TNF، اين دارو با هشدار در مورد سل و عفونت هاي قارچي تهاجمي همراه است.

داروهاي ضدافسردگي
نام: آزاتيوپرين (Imuran، Azasan)، سيکلوسپورين (Sandimmune، Neoral)، leflunomide (Arava)
چگونه کمک مي کند: مانند متوترکسات، اين داروها سيستم ايمني را سرکوب مي کند. همچنين DMARD ها هستند و سرعت تخريب مفاصل را کاهش مي دهند.

آنچه بايد بدانيد: اين ها معمولا در موارد بسيار شديد استفاده مي شود. عوارض جانبي شامل خطر عفونت، کم خوني و مشکلات کبدي است. آزاتيوپرين و سيکلوسپورين هر يک تا سه ماه نياز به نظارت دارند تا کبد و خون بررسي شوند. دکتر فهرمان مي گويد او اغلب سيکلوسپورين را تجويز نمي کند، زيرا نياز به فشار خون معمولي و آزمايش کليه دارد.

کورتيکواستروئيدها
نام: پيشينسون (پيشيسونون Intensol، Sterapred)؛ کورتيزون (تزريق)
چگونه کمک مي کند: کورتيکواستروئيد ها يا استروئيد ها (هرچند استروئيدهاي آنابوليک مورد سوء استفاده برخي از ورزشکاران نيستند)، داروهاي مهار کننده ايمني هستند. پيشينسون به مدت کوتاهي براي کاهش درد و تورم به صورت خوراکي مصرف مي شود. تزريق کورتيزون به مفصل مي تواند به طور موقت درد و التهاب را نيز کاهش دهد.

آنچه بايد بدانيد: تکرار تزريق مي تواند بافت را ضعيف کند، به اعصاب آسيب برساند و موجب بروز درد شود. با گذشت زمان استروئيد ها مي توانند باعث کاهش استخوان، افزايش وزن و تورم صورت شوند.

عمل جراحي
نام: جراحي جايگزين مفاصل، آرتروپلاستي
چگونه کمک مي کند: جراحي جايگزين مفصل آسيب ديده با پروتز انجام مي شود و مي تواند به مفاصل دردناک کمک کند. براي مفاصل جايگزين براي دست، که اغلب توسط آرتروز روماتوئيد تحت تاثير قرار مي گيرند، معمولا از لاستيک سيليکون استفاده مي شوند.

آنچه بايد بدانيد: جراحي براي افراد مبتلا به تخريب يا درد مفاصل انجام مي شود که دردشان توسط دارو برطرف نشده است و زندگي روزانه را تحت تاثير قرار داده است. همانند هر عمل جراحي، خطر عوارض از قبيل عفونت وجود دارد. بهبود معمولا شامل فيزيوتراپي مي شود.

منبع:majalesalamat.com



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۱۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران پس از بازدید از دو پایگاه خدمات اجتماعی در بهشت زهرا از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه آسیب اجتماعی در محوطه بهشت زهرا، برای ساماندهی این آسیب دیدگان با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند تا گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی حامی شهر، این افراد را به مددسرا‌ها منتقل کنند.

احمد احمدی صدر افزود: برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی، پایگاه‌هایی را در بهشت زهرا ایجاد کردیم و قصد داریم تعداد مددسرا‌های نزدیک به این محدوده را هم افزایش بدهیم تا بتوانیم به همه آسیب دیدگان اجتماعی و مددجویانی که در بهشت زهرا به خدمات نیاز دارند، خدمت رسانی کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پایان گفت: در دوره مدیریت شهری فعلی ایجاد زیرساخت‌ها و بستر‌های مناسب برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در پایتخت رشد ۸۰۰ درصدی داشته است.

دیگر خبرها

  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • شهرداری به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا
  • علایم هشداردهنده‌ «آرتریت پسوریاتیک»
  • علایم هشداردهنده «آرتریت پسوریاتیک»
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند