Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@13:18:42 GMT

درمان فشار خون با رژيم درماني

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۴۱۶۱۴

خبرگزاري آريا - هفته نامه سلامت : فشار خون بالا جزو بيماري‌هاي خاموشي است که سالانه منجر به سکته‌هاي قلبي و مغزي فراواني در سراسر جهان مي‌شود و جان بسياري از افراد را مي‌گيرد.

اين در حالي است که با 2 بار بررسي سالانه بعد از 40 سالگي کنار رعايت موارد تغذيه‌اي بسيار ساده مي‌توان به ‌راحتي از پس اين بيماري برآمد و آن را تحت کنترل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رعايت اين موارد تغذيه‌اي مي‌تواند راه مناسبي براي پيشگيري از ابتلا به فشار خون بالا در افرادي که سابقه فاميلي اين بيماري را دارند، باشد.


بهترين مواد غذايي براي کاهش فشار خون

1. سبزي‌هاي برگ‌سبز: پتاسيم به کليه‌ها کمک مي‌کند تا سديم اضافي را از طريق ادرار دفع کنند. همين روند است که فشار خون را پايين مي‌آورد. از سبزي‌هاي برگ‌سبزي که پتاسيم زيادي دارند، مي‌توان به اسفناج، کاهو و چغندر اشاره کرد. يادتان باشد که سبزي‌هاي کنسروشده معمولا حاوي سديم افزوده هستند و نبايد از آنها استفاده کرد.

2.لبو: لبو سرشار از اکسيدنيتريک است که مي‌تواند به باز کردن رگ‌هاي خوني و پايين آوردن فشار خون کمک کند. محققان متوجه شده‌اند نيترات موجود در آب لبو، فشار خون افراد را در عرض 24 ساعت پايين مي‌آورد.

3. شير و ماست بدون چربي: شير بدون چربي، يکي از بهترين منابع براي دريافت کلسيم است و چربي کمي هم دارد. رژيم غذايي مناسب براي کاهش فشار خون داراي دو عنصر مهم است که دقيقا همين موارد هستند؛ دريافت کلسيم و کاهش مصرف چربي‌ها. اگر به هر دليلي قادر به مصرف شير نيستيد، مي‌توانيد از ماست استفاده کنيد. البته ماست مناسب براي شما نبايد حاوي قندهاي افزودني باشد.

4. موز: استفاده از مواد غذايي غني از پتاسيم مانند موز، بهتر از مصرف مکمل‌ها براي کاهش فشار خون است. براي افزايش دريافت پتاسيم مي‌توانيد موز را همراه با غلات صبحانه يا جو دوسر مصرف کنيد.

5. ماهي سالمون و قزل‌آلا: ماهي، منبع فوق‌العاده‌اي براي دريافت پروتئين بدون چربي است. ماهي‌هاي چرب مانند ماهي سالمون، سرشار از اسيدهاي چرب امگا3 هستند که مي‌توانند فشار خون را پايين بياورند، التهاب را کاهش بدهند و حتي نقش موثري در کاهش تري‌گليسريد برعهده بگيرند. به‌علاوه، ماهي قزل‌آلا حاوي ويتامين D است که مي‌تواند فشار خون را پايين بياورد.

6. دانه‌ها: دانه‌هاي خام و غيرنمک‌سود سرشار از پتاسيم، منيزيم و املاح مهم ديگري هستند که همگي به‌عنوان کاهش‌دهنده فشار خون شناخته مي‌شوند. يک فنجان از تخمه آفتابگردان خام، تخمه کدو تنبل يا تخمه کدو مي‌تواند ميان‌وعده مناسب و موثري براي کاهش فشار خون باشد.

7. سير و گياهان دارويي: تحقيقات علمي نشان مي‌دهند سير مي‌تواند ميزان اکسيدنيتريک را در بدن بالا ببرد و از همين راه به کاهش فشار خون کمک کند. اکسيدنيتريک، عروق خوني را منبسط مي‌کند و در نتيجه فشار خون را پايين مي‌آورد. گياهان و ادويه‌هاي خاص نيز مي‌توانند جايگزين مناسبي براي نمک در رژيم غذايي باشند و آثار مثبتي به جا بگذارند. ريحان، دارچين، آويشن و رزماري، چند مورد از بهترين اين موارد هستند.

8. پسته: مصرف پسته خام، يکي از ترفندهاي مناسب براي کاهش فشار خون است زيرا اين مغزهاي خام، مقاومت عروق محيطي و ضربان قلب را کاهش مي‌دهند. تحقيقات نشان داده‌اند اضافه کردن يک وعده مصرفي از پسته خام (حدودا 30 گرم) به رژيم غذايي روزانه، فشار خون را کاهش مي‌دهد.



بدترين مواد غذايي براي مبتلايان به فشار خون بالا

1. خيارشور: خيارشور در گروه مواد غذايي کم‌کالري قرار مي‌گيرد، اما حاوي مقدار زيادي سديم است. يک خيارشور متوسط (حدودا 12 سانتي‌متري) مي‌تواند 570 ميلي‌گرم سديم وارد بدن کند، در حالي که ما در طول روز فقط مجاز به مصرف 2300 ميلي‌گرم سديم هستيم.

2. سيب‌زميني سرخ‌کرده: با اينکه بعضي از رستوران‌ها از روغن بدون چربي ترانس براي سرخ کردن مواد غذايي استفاده مي‌کنند، اين قاعده هنوز هم همگاني نشده است. بنابراين، سيب‌زميني سرخ‌کرده هنوز هم مقدار زيادي سديم و چربي وارد بدن مي‌کند. هر وعده مصرفي متوسط از سيب‌زميني سرخ‌کرده حاوي 19 گرم چربي و 270 ميلي‌گرم سديم است.

3. فرآورده‌هاي گوشتي: فرآورده‌هاي گوشتي عمدتا از چربي تشکيل شده‌اند. 3 تکه کالباس حاوي 5/4 گرم چربي و 270 ميلي‌گرم سديم است. البته کالباس بوقلمون، سديم کمتري دارد. با اين ‌حال، استفاده از اين محصولات هرگز نبايد به رويه عادي در برنامه غذايي روزانه تبديل شود.

4. کره گياهي: کره گياهي لزوما بد و مضر نيست، اما فقط در صورتي که انواع بدون چربي ترانس را انتخاب کنيد. بنابراين، هنگام خريد کره گياهي حتما برچسب آن را با دقت بخوانيد. پرهيز از چربي‌هاي ترانس، يکي از ضرورت‌هاي رژيم غذايي براي مبتلايان به فشار خون بالاست.

5. قند: استفاده از مواد غذايي داراي کالري و قند بيش از حد، در نهايت باعث افزايش وزن شما مي‌شود. چاقي، عامل تعيين‌کننده مهمي در ابتلا به بيماري فشار خون بالاست. متاسفانه، بخش زيادي از قندهاي اضافي در بدن به‌صورت چربي ذخيره مي‌شود و فرد را با افزايش وزن يا مرض چاقي مواجه مي‌کند. اين روند نتيجه‌اي ندارد، جز افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و سرطان. مصرف قند، خصوصا در افراد داراي اضافه‌وزن، فشار خون را بالا مي‌برد.

6. گوشت‌ قرمز: برنامه غذايي سالم بايد شامل مقدار کمي از چربي‌هاي اشباع يا ترانس باشد و حتي بعضي از افراد اصلا نبايد از اين چربي‌ها در رژيم غذايي‌شان استفاده کنند. مواد غذايي چرب هم براي قلب و هم براي رگ‌هاي خوني مضر هستند. بنابراين، افراد مبتلا به بيماري فشار خون بالا بايد از مصرف گوشت‌هاي قرمز، فست‌فودها و چربي‌هاي ديگر مانند روغن‌هاي هيدروژنه جدا خودداري کنند.

7. نمک: دريافت سديم بيش از حد، مستقيما به قلب و رگ‌هاي خوني آسيب مي‌رساند و درنتيجه فشار خون را به‌طور قابل‌توجهي افزايش مي‌دهد. به‌علاوه، تحقيقات علمي نشان داده‌اند افزايش مصرف نمک، خطر ابتلا به سرطان‌هاي معده، مري و مثانه را بيشتر مي‌کند.

8. قهوه: مصرف نوشيدني‌هاي حاوي کافئين زياد مانند قهوه مي‌تواند فشار خون شما را موقتا افزايش بدهد، مگر اينکه به‌طور منظم از قهوه استفاده کرده باشيد. اينکه چه عاملي باعث اين افزايش فشار خون مي‌شود، هنوز دقيقا روشن نيست. با اين ‌حال، کافئين مي‌تواند رگ‌هاي خوني را منقبض کند و حتي ترشح هورمون‌هاي کورتيزول و آدرنالين را افزايش بدهد. افزايش اين دو هورمون در بدن، باعث افزايش فشار خون مي‌شود.

ترجمه: ندا احمدلو

معرفي 4 نوشيدني براي کاهش فشار خون

افراد مبتلا به فشار خون بالا مي‌توانند از نوشيدني‌هاي مختلفي که در ادامه به آنها اشاره مي‌کنيم، همراه با وعده‌هاي اصلي غذايي خود استفاده کنند تا بتوانند فشار خونشان را در محدوده طبيعي نگه دارند.

1. شيرفندق؛ براي تهيه شيرفندق به 50 گرم مغز فندق خام و پوست‌کنده، 3 قاشق غذاخوري عسل يا شيره انگور و 3 ليوان شير کم‌چرب يا آب سرد نياز داريد. اين نوشيدني با مخلوط کردن تمام اين مواد تا يک‌دست شدن آن تهيه مي‌شود. نوشيدني شيرفندق را مي‌توان روزي 2 تا 3 ليوان مصرف کرد.

2. دمکرده آلبالو؛ براي تهيه اين دمنوش، به 200 گرم آلبالوي رسيده، 2 قاشق مرباخوري عسل به ‌ازاي هر ليوان آب و 4 ليوان آب جوش نياز داريد. براي آماده کردن دمنوش آلبالو، بايد آلبالوها را داخل آب جوش بريزيد و 30 دقيقه روي حرارت غيرمستقيم، آن را دم کنيد. پس از ريختن دمنوش در ليوان‌ها، 2 قاشق عسل به هر ليوان بيفزاييد.

3. دمکرده زرشک آبگيري؛ براي تهيه دمنوش زرشک بايد 50 گرم زرشک تازه و آبگيري را در 3 ليوان آب جوش بريزيد و اجازه بدهيد اين ترکيب، 30 دقيقه روي حرارت غيرمستقيم دم بکشد. سپس، آن را داخل ليوان بريزيد و 2 قاشق مرباخوري عسل به هر ليوان اضافه کنيد.

4. دمکرده فلوس؛ اين دمکرده که به‌عنوان نوشيدني کاهش‌دهنده فشار خون و ملين در طب سنتي مطرح است، از ترکيب يک قاشق غذاخوري مغز فلوس در 2 ليوان آب جوش تهيه مي‌شود. اين دمنوش را مي‌توان بعد از قرار دادن 20 تا 30 دقيقه‌اي روي حرارت غيرمستقيم، با مقداري نبات ميل کرد.


دکتر غلامرضا کرد افشاري، ستاد دانشکده طب سنتي دانشگاه تهران


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۱۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی

به گزارش خبرآنلاین، سیده سمیه اصغری بیان کرد: آلرژی فصلی که در فصل بهار و تابستان بیشتر شایع است، زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بیش از حد به مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان واکنش نشان داده و منجر به احتقان، عطسه و خارش زیاد می‌شود.

وی بیان کرد: تغییرات سبک غذایی نیز ممکن است به کاهش مشکلات تنفسی کمک کند لذا افزودن برخی غذاها به رژیم غذایی شما سبب کاهش علائم مثل آبریزش بینی و چشم می‌شود.

اصغری گفت: زنجبیل ماده غذایی است که به کاهش علائم ناخوشایند آلرژی مثل تورم و تحریک در مجرای بینی و چشم و گلو کمک کرده و لذا چای زنجبیلی گزینه خوبی برای این فصل است.

به گزارش ایسنا، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بهتر است در طول فصل آلرژی از مرکباتی مثل پرتقال،گریپ فروت و لیمو ترش استفاده کنید، افزود: استفاده از شربت لیمو یا افزودن آب لیمو ترش تازه به غذا و سالاد می‌تواند گزینه خوبی باشد.

وی بیان کرد: ماده فعال زردچوبه کورکومین که ضد التهاب شناخته شده است سبب کاهش تورم و تحریک ناشی از آلرژی می‌شود،اگرچه هر وقت از ویتامین سی حرف می‌زنیم اسم مرکبات همیشه در ذهن ما می‌آید اما گوجه فرنگی نیز تامین کننده ۲۶ درصد از نیاز روزانه ما به این ویتامین است.

اصغری افزود: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سبب سرکوب التهاب می‌شود و در زمان پخت راحت تر در بدن جذب شده و بنابراین برای تقویت بیشتر گوجه فرنگی پخته شده را انتخاب کنید.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: امگا ۳ در ماهی می‌تواند مقاومت شما را در برابر آلرژی بهبود بخشد. یک مطالعه جدید نشان داده که امگا ۳ به کاهش باریک شدن راه‌های هوایی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: کورستین در پیاز به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کرده و علایم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد. پیاز قرمز بیشترین غلظت کورستین را دارد و پس از آن پیاز سفید و پیازچه قرار دارند. پخت و پز، محتوای کورستین پیاز را کاهش داده بنابراین برای تاثیر حداکثری بهتر است پیاز به صورت خام مصرف شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903095

دیگر خبرها

  • این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • ۵ روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند
  • ۹ راهکار موثر برای کاهش وزن در زنان بالای ۳۰ سال