Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-16@04:16:30 GMT

از پیشفروش خودرو تا بازار سیاه حواله

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۴۱۶۴۷

از پیشفروش خودرو تا بازار سیاه حواله

وبلاگ>دادپی، علی - برای اولین بار شرکت ایران خودرو خرید و فروش حواله های خودرو را غیرقانونی اعلام کرده است و هشدار داده است که بسیاری از کسانیکه خودروی پژو ۲۰۰۸ را پیشخرید کرده اند٬ به نیت فروش حواله در بازار اینکار را کرده اند. باید یادآورشد که سفته بازی با حواله های خودرو طرف دیگر سکه پیشفروش خودروست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انحصارطلبی خودروسازان به دلالی حواله خودرو در ایران دامن زده است.

از زمانیکه خودروسازان داخلی انحصار بازار داخلی را به دست آوردند٬ پیشفروش خودرو به یک سنت و رویه در بازار داخلی خودرو تبدیل شد. افزاش جمعیت در دهه شصت و گسترش شهرنشینی عواملی بودند که تقاضا برای خودرو را افزایش داده و می دهند. قیمت پایین بنزین و اقتصاد تورمی هم به مصرف کننده القاء می کردند که کالایی می خرد که قیمت اسمیش افزایش می یابد و هزینه استفاده از آن آنقدر پایین است که نیازی به استفاده از حمل و نقل عمومی نیست. برای خریدار خودرو استهلاک خودرو معنا نداشت. منع واردات خودرو و تعرفه های سنگینی که بعدا وضع شد و این شرایط تورمی به این معنا بود که خودروسازان در یک بازار سرمایه به انحصار رسیده اند٫ و می توانند سرمایه جذب کنند.

تبعات این شرایط را می توان در همه جای بازار خودرو دید. خودروسازان که از انحصار خود مطلع بودند از این فرصت حداکثر استفاده را کردند. ایشان به جای آنکه به فروش قسطی خودرو٬ رویه ای معمول در دنیای خودروسازی٬ روی بیاورند و از بانکها بخواهند به خریداران خودرو وام بدهند٬ خود نقش بانکها را بر عهده گرفتند. ابتدا حواله خودرو بود که از دهه شصت در بازار متداول شد تا در اقتصاد کوپنی نقش نوبت را بازی کند و ابزار سهمیه بندی باشد. ولی خیلی زود تبدیل به سهام و برگه مشارکت شد و یک بازار ثانوی پیدا کرد و به ابزاری در مسابقه رانت خواری در کشور تبدیل شد.

پس از حواله خودرو نوبت به پیشفروش خودرو رسید و دادن سود سالانه به سپرده ها. حالا دیگر بحث سهمیه بندی مطرح نبود و خودروسازان به بهانه فروش خودرو به بانکداری روی آورده بودند. خودروسازان می دانستند که کمبود عرضه ای وجود دارد که باعث می شود ایشان در قیمت گذاری دستشان بازتر باشد و انحصارشان به این معناست که می توانند به تبعیض در قیمت گذاری بپردازند و با فروش اولویت کسب درآمد کنند. پیشفروش خودرو روشی شد برای جذب سرمایه٬ کاری که باید از طریق پذیره نویسی سهام در بازار سهام صورت می گرفت٬ به این ترتیب در بازار کالا روی داد. برای خانوارهای ایرانی که زیر فشار تورم به دنبال راهی برای حفظ ارزش اندوخته هایشان بودند خرید حواله خودرو تبدیل شد به یک روش پس انداز و سرمایه گذاری. مانند حواله های سهمیه٬ حواله های پیشفروش خودرو هم خیلی زود بازار ثانوی پیدا کردند٬ چون برای خریداران حکم سهام و برگه سرمایه گذاری را داشتند. پس بازاری لازم بود که در آن امکان تبدیل این اوراق به نقدینگی وجود داشته باشد.

این روش برای خودروسازان مشکلی نداشت تا زمانیکه در بازار تنوع محصول وجود نداشت و شرایط تورمی افزایش قیمت اسمی خودرو را تضمین می کرد. اما در یک اقتصاد با تورم تک رقمی خریدار دلیلی نمی بیند که پول خود را نزد خودروساز به ودیعه بگذارد٬ برای اینکار بانکها هستند. خودرو این روزها دیگر کالایی مصرفی شده است و هر روز نرخ استهلاکش و ارزشش در بازار همگرایی بیش از پیش پیدا می کنند. مگر آنکه کالایی تازه و با تفاوت کیفیتی واضح و آشکار به بازار عرضه شود که تقاضا برای آن بطور محسوس بیش از سایر کالاها باشد. پژو ۲۰۰۸ این روزها چنین کالایی شده است. ولی خودروسازان حالا نمی خواهند بگذارند حواله های ارزشی داشته باشد و می خواهند تمامی قیمتی را که متقاضی در بازار برای خودرو می پردازد خود دریافت کنند. از سوی دیگر خرید و فروش حواله باعث شده است تا طرف عرضه منحصر به خودروسازان نباشد. دارندگان حواله هم به نوعی تبدیل شده اند به مراجع صدور اجازه فروش. حذف این بازار ثانوی در صورتی ممکن است که خودروسازان از پیشفروش خودرو خودداری کنند. چرا که پیشفروش خودرو همانطور که گفته شد در حکم فروش اولویت در خرید سهام است و در نتیجه برای آن تقاضایی مستقل از تقاضای خودرو وجود دارد.

پرسش اینجاست که آیا چنین کاری ممکن است؟ خودروسازان مدتهاست که به جذب منابع مالی مورد نیاز از این طریق عادت کرده اند و گویا نظام مالیشان بر این پیشفروشها استوار است. برای حذف بازار ثانوی ایشان یا باید به نحوی پای بانکها را به این عرصه باز کنند٬ تا بانکها و نه دارنده حواله از اولویت خرید برخوردار باشد یا باید در قراردادهای فروش تجدید نظر کنند. یکی از معمولترین روشهای حذف بازار ثانوی توسط خودروسازان حذف خدمات گارانتی پس از اولین فروش خودرو است. شاید بهتر بود به جای اعلامیه منع خرید و فروش حواله های پژو ۲۰۰۸ شرکت ایران خودرو اعلام می کرد که تنها به خریدار اولیه خودرو که اولین حواله به نام او صادر شده است٬ خدمات گارانتی پس از فروش تعلق می گیرد. چنانچه حواله از طریق وکالت یا فروش به فرد دیگری منتقل گردد دیگر این شرکت چنین خدماتی را ارائه نخواهد کرد.

در روزهای آینده باید دید که خودروسازان و شرکت ایران خودرو به عنوان یک شرکت پیشگام چه راهی را در پیش خواهد گرفت تا بازار حواله های خودرو را حذف کند. هر راهی که این شرکت عمده خودروسازی در پیش گیرد٬ نباید فراموش کرد که دیگر خودروسازان می دانند که نمی توانند نقش بانکها را بازی کنند. وقت ورود بانکها به بازار خودرو بعنوان اعطا کننده اصلی تسهیلات خرید خودرو فرا رسیده است.

کلید واژه‌ها : پژو - ایران خودرو - خودروسازان - خودرو -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۱۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتیجه شکایت از ایران خودرو و سایپا اعلام شد

سپهر دادجوی توکلی سخنگوی مرکز ملی رقابت در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد شکایات از خودروسازان اظهار کرد: سال گذشته شاکیان از خودروسازان داخلی (ایران خودرو و سایپا) شکایت خود را در حوزه‌ها و موضوعات مختلف به مرکز ملی رقابت ارائه داده بودند که در اسفند ماه پارسال به بخش اعظمی از این شکایات رسیدگی شد.

وی افزود: با توجه به اتمام رسیدگی به شکایات و اینکه سامانه شورای رقابت به منزله «ابلاغ» است، مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز ملی رقابت نتایج آرا را مشاهده کنند؛ البته نتایج آرا به بخشی از متقاضیان پیامک شده است و بخشی هم در حال ارسال است.

توکلی با بیان اینکه مصوبه ۶۴۷ (۱۵ اسفند) و ۶۵۰ (۱۸ فروردین) شورای رقابت به شکایات از خودروسازان اختصاص داشت، گفت: این شکایات شامل موارد مختلف از جمله شکایت در مورد تغییر خودرو، عدم رعایت استانداردهای اجرایی، قیمت خودرو و… است.

سخنگوی مرکز ملی رقابت در مورد شکایت از شرکت‌های مونتاژکار هم تصریح کرد: شکایت از این خودروسازان دسته بندی شده و به ترتیب در دست بررسی قرار دارد.

کد خبر 6078643 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • اخطار به نمایشگاهداران متخلف/ کدملی نخرید
  • فروش خودرو با دلار برای فرار از مالیات
  • قیمت خودرو امروز ۲۷ فروردین + جدول
  • نتیجه شکایت از ایران خودرو و سایپا اعلام شد
  • قیمت خودرو امروز ۲۶ فروردین + جدول
  • خبر مهم برای مشتریان ایران خودرو | شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
  • رشد قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار؛ کوئیک، شاهین و پژو پارس چقدر گران شد؟ | جدول قیمت ها
  • خبر جدید وزارت صنعت برای بازار خودرو/ زمان فروش خودروهای برقی وارداتی اعلام شد
  • ایکس ۲۲ پرو رکورد یک میلیون فروش جهانی را ثبت کرد
  • بازگشت خودرو به بورس؟