Web Analytics Made Easy - Statcounter

باوجود چنین رویکردی، برخی پیشنهاد «عبور دولت از صدا و سیما» را یک پیشنهاد تبلیغاتی ارزیابی کردند. اما تجربه انتخابات اخیر نشان داد که این پیشنهاد، نه تنها ممکن، بلکه اساساً عملیاتی شده است.
پخش زنده سخنرانی‌های رئیس جمهوری از طریق «اینستاگرام» بیانگر آن بود که دولت می‌تواند و باید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی از اتکای خود به صدا و سیما بکاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه‌اندازی این شبکه‌ها بسیار ساده است و می‌توان آنها را به شبکه‌های 8 ساعته و حتی به شبکه‌هایی با برنامه‌های 24 ساعته تبدیل کرد.
این اتفاق از این‌رو ضروری است که اکنون همه خبرگزاری‌های دنیا یا در داخل کشور نهادهایی همچون آستان قدس، رسانه ویژه خود را دارند.
یا حتی در صدا و سیما، شبکه‌هایی به برخی نهادهای همسو اختصاص داده شده در حالی که این فرصت همچنان از دولت دریغ می‌شود. از آن گذشته، از حدود 10 سال پیش که ایده «تولید محتوا از سوی مخاطب» را مطرح کردم، عنوان کردم که بحث «آی تی وی» یا تلویزیون‌های اینترنتی بسرعت در حال گسترش است.
در تلویزیون‌های اینترنتی تولید و پخش مطالب در بستر اینترنت صورت می‌گیرد. اگر امروز ما با انتخاب خود به این سمت حرکت نکنیم، فردا چاره‌ای جز ورود به این عرصه نخواهیم داشت. زیرا آینده رسانه‌ها، رسانه‌های اینترنتی است و چیزی غیر از این را برای آینده رادیو و تلویزیون هم نمی‌توان متصور بود.
به این ترتیب، به لحاظ فنی دولت می‌تواند بدون اتکا به صدا و سیما، چنین رسانه‌ای برای خود ایجاد کند. ضرورت اتخاذ این رویکرد، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که نمی‌توان به اختصاص شبکه‌ای از سوی صدا و سیما به دولت امید داشت. این احتمال دور از ذهن نیست که 5 شبکه دیگر نیز به نهادهای همراستا با صدا و سیما اختصاص یابد، اما نهایتاً اجازه نخواهند داد که دولت وارد این عرصه شود.
بی رغبتی این رسانه برای همراهی با دولت، در شرایطی است که صدا و سیما خود در بحران ریزش مخاطب به سر می‌برد.
امروز اگر چند برنامه «خندوانه»، «نود» یا «ماه عسل» از جدول پخش برنامه‌های این رسانه حذف شوند، دیگر این رسانه بیننده قابل توجهی نخواهد داشت. متأسفانه در سال‌جاری سریال‌های ماه مبارک رمضان به لحاظ محتوایی به صورتی بوده‌اند که حتی نتوانسته‌اند همچون سال‌های گذشته مردم را پای گیرنده‌های تلویزیون بنشانند.
این در حالی است که نگاهی به تیتراژ این سریال‌ها نشان می‌دهد هزینه‌های گزافی صرف ساخت آنها شده است. تصمیم بر ساخت این سریال‌ها و تأکید بر ادامه این روند، تنها یک معنا دارد و آن اینکه صدا و سیما اساساً دیگر مخاطبی ندارد که نگران ریزش آنان باشد.
در این شرایط، اگر گرایش‌ها و سلایق سیاسی کنار گذاشته شود و یک شبکه ویژه تلویزیونی به دولت اختصاص یابد، قطعاً مخاطبان زیادی، حتی برای صدا و سیما بدنبال خواهد داشت. این اتفاق، در شرایطی که رسانه‌های بیگانه، گوی میدان رقابت خبری را از صدا و سیما ربوده‌اند، می‌تواند به ترمیم جایگاه این رسانه کمک کند.
*کارشناس رسانه
منبع: روزنامه ایران 17/04/1396
پژوهشم**1197**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۳۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس صداوسیما در پشت صحنه برنامه برمودا |‌ تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان صدا و سیما، پیمان جبلی در آخرین شب ضبط برنامه تلویزیونی «برمودا» شبکه نسیم با میزبانی از امیر دریادار سیاری، در جمع عوامل این برنامه حضور یافت و با بیان اینکه این برنامه با پشتیبانی یک اتاق فکر قوی طراحی شده است، گفت: برمودا در زیست‌بوم رسانه‌ای متنوع و رقابتی کنونی توانسته توفیق بزرگی را رقم بزند و تبدیل به اعتبار، نماد و یکی از ویژندهای سیما و شبکه نسیم شود.

وی افزود: موفقیت برنامه، مسئولیت تیم تولید را سنگین‌تر می‌کند تا در فصل‌های بعد به توقعات و انتظارات مخاطبانش که بالاتر رفته، پاسخ دهند و با ریل‌گذاری درستی که انجام شده، محتوای مدنظر را به افکار عمومی منتقل کنند.

جبلی با بیان اینکه برمودا، قابلیت ساخت فصل‌های متعددی خواهد داشت که با اتکا به اتاق فکری قوی می‌تواند بدرخشد، گفت: این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که برنامه نباید روی دور تکرار بیفتد و این رویش و زایش باید تداوم داشته باشد.

وی تحول رویکردی و بسط دامنه‌ساز و کارهای تولیدی مبتنی بر راهبردهای دوره جدید مدیریتی را ازجمله ویژگی‌های ساخت این مجموعه برشمرد و با تأکید بر محوریت محتوا در شاکله برنامه‌هایی چون برمودا، تصریح کرد که تحول محتوایی غایت همه تحول‌هاست و ضرورت دارد دست‌اندرکاران این برنامه و برنامه‌های مشابه آن به این موضوع توجه خاص داشته باشند و بدان اهتمام ورزند.

جبلی در خاتمه افزود: باید از ظرفیت‌های به‌وجودآمده به موقع و بجا استفاده کرد و «برمودا» را که روی‌هم‌رفته کار خوبی است، در مسیر پیشرفت یاری کرد.

کد خبر 849624 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم پيمان جبلى - رئيس صدا و سيما تلویزیون - برنامه تلویزیونی تلویزیون - صدا و سیما

دیگر خبرها

  • سریال طنز «بدل» جایگزین «هفت سر اژدها» می‌شود
  • نمایشگاه کتاب را در قاب سیما دنبال کنید
  • «برمودا» به اعتبار سیما و شبکه نسیم تبدیل شد/ ظرفیت ادامه فصل بعد
  • رئیس صداوسیما در پشت صحنه برنامه برمودا |‌ تصاویر
  • فصل‌های بعدی «برمودا» ساخته می‌شود
  • همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین
  • یورش پلیس اسرائیل به دفاتر الجزیره پس از تعطیلی این شبکه
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • هفته‌ای پر از مستند‌های جذاب در شبکه افق
  • «امتداد»، در راه شبکه چهار سیما