Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم‌آباد - آتش‌سوزی، زوال، خشک‌سالی، تغییر کاربری، نیستی را در بلوطستان رقم‌زده، تا توسعه نهالستان‌ها مرهمی بر زخم جنگل‌های لرستان باشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: جنگل‌های لرستان با قرارگیری در قلب زاگرس اهمیت حیاتی برای این زیست‌بوم منحصربه‌فرد دارند چراکه از وسعت ۵.۸ میلیون هکتاری جنگل‌های ۱۱ استان زاگرسی ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ میلیون هکتار در لرستان قرار دارد تا این استان حائز رتبه دوم وسعت جنگل‌ها باشد، عنوانی که وقوع مخاطرات مختلف طبیعی و انسانی آن را تهدید می‌کند.

استان لرستان به‌رغم دارا بودن ظرفیت‌های منحصربه‌فرد درزمینهٔ اراضی جنگلی و مرتعی با مخاطرات جدی مواجه است، مخاطراتی که می‌رود عرصه‌های طبیعی این دیار را به دشت‌های بدون آب‌وعلف تبدیل کند.

نهالستان‌ها مرهمی بر تن زخم‌خورده جنگل‌ها

وقوع آتش‌سوزی‌های گاه‌وبیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه‌های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشک‌سالی و ریز گردها، اجرای پروژه‌های عمرانی غیر کارشناسی و... هرکدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا سکته‌های مختلف، قلب این اکوسیستم را هرروز ضعیف‌تر کند.

لرستان ازلحاظ پوشش گیاهی و جانوری، داشته‌های آبی، خاک حاصلخیز و جاذبه‌های بکر گردشگری در کشور بی‌نظیر است؛ موضوعی که اگر به آن نگاهی سزاوارانه بی اندازیم و بر اساس الگوهای صحیح و کارشناسی گام برداریم می‌توانیم نیازهای اقتصادی را تا حد قابل‌توجهی پوشش دهیم.

توسعه نهالستان‌ها یکی از سیاست‌های در دستور کار منابع طبیعی لرستان است تا با این اقدام حداقل مرهمی بر تن زخم‌خورده جنگل‌های لرستان که آتش‌سوزی، خشک‌سالی، زوال بلوط و ... به جانشان افتاده باشد.

کاشت نهال بومی بر سینه بام لرستان

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به توسعه نهالستان‌ها در لرستان اظهار داشت: یکی از این نهالستان‌ها، نهالستان بام لرستان بوده که مساحت آن ۲۰ هکتار است.

وی بابیان اینکه ظرفیت تولید این نهالستان ۱.۵ تا دو میلیون اصله نهال در سال را دارد گفت: اعتباری که برای نهالستان بام لرستان به‌صورت سالانه هزینه می‌شود حدود ۵۰۰ میلیون تومان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان اینکه نهالستان بام به‌منظور تأمین و توسعه فضای سبز در عملیاتی شده است گفت: خوشبختانه تاکنون گونه‌هایی که در این نهالستان تولیدشده در کشور بی‌نظیر هستند.

نجفی با اشاره به ایجاد ۱۰ فرصت شغلی مستقیم در نهالستان بام لرستان بیان داشت: به‌طور غیرمستقیم نیز بیش از ۵۰ نفر در این نهالستان مشغول به کار هستند.

وی بیان داشت: این افراد کار مراقبت، نگهداری و آبیاری بام لرستان را بر عهده‌دارند.

عواملی که جنگل‌های لرستان را از پای درآوردند

رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه طی چند دهه گذشته به دلایل گوناگون جنگل‌های استان لرستان تخریب‌شده، اظهار داشت: چرای بی‌رویه، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی، بیماری زوال بلوط، اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی، آزادراه‌ها و ... ازجمله دلایل نابودی جنگل‌های استان لرستان بوده است.

وی همچنین توسعه شهرها، تبدیل جنگل‌ها و مراتع در مناطق روستایی به اراضی کشاورزی، روش غلط آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصولات کشاورزی، زغال گیری را از دیگر دلایلی عنوان کرد که جنگل‌های لرستان را با چالش جدی تخریب مواجه کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان بابیان اینکه به این دلایل همه‌ساله ما شاهد تخریب جنگل‌های استان هستیم، افزود: این در حالی است که در مقابل این میزان خسارت و تخریب کار احیا جنگل‌ها در استان فوق‌العاده کند بوده است.

آریایی بابیان اینکه کند بودن احیای جنگل‌های لرستان به دلیل شرایط توپوگرافی جنگل‌های استان است، افزود: توپوگرافی استان لرستان کوهستانی و صعب‌العبور بوده و جنگل‌های استان نیز در این مناطق قرار دارند.

وی بابیان اینکه ۷۵ درصد توپوگرافی لرستان در مناطق صعب‌العبور است ادامه داد: این امر موجب شده که کار احیای جنگل‌ها در استان لرستان سخت شود چراکه بسیاری از جنگل‌های بلوط لرستان در قلل بلند قرار دارند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۴۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال

به گزارش جام جم آنلاین همدان، اسفندیار خزائی اظهار داشت: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و به منظور جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این طرح ارگان‌های نظامی و انتظامی که شرایط و پتانسیل تولید و کاشت نهال را در محوطه‌های خود دارند در این طرح با منابع طبیعی دارای همکاری هستند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه در همین رابطه تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین اداره کل منابع طبیعی استان و مرکز آموزش قدس نیروی زمینی سپاه در استان منعقد شد، افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه از پتانسیل‌های موجود در این مرکز آموزشی برای  فرهنگ سازی ، آموزش و تولید نهال به شکل زمینی و گلدانی و نیز هنچنین توسعه فضای سبز و کاشت نهال استفاده خواهد شد. 

وی بیان کرد: همچنین در برگزاری پویش‌ها و کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی به منظور بالا بردن اطلاعات و آگاهی‌های پرسنل و نیروهای کادر و وظیفه این مرکز به برگزاری کارگاه‌های آموزشی اقدام می‌شود. 

خزائی ادامه داد: در زمان تولید و کاشت نهال نهاده‌های مورد نیاز شامل بذر و گلدان‌های تولید نهال و قلمه و نهاده‌های تولید نهال‌های زمینی هم برای این مرکز تامین خواهد  شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: در کنار این موارد راهنمایی فنی و اصولی که باید برای تولید و کاشت نهال مورد استفاده قرار گیرد، توسط کارشناسان منابع طبیعی به مرکز آموزش قدس سپاه ارائه می‌شود.

دیگر خبرها

  • فروش ویژه 3 نهال گردو اصلاح شده چندلر، فرنور و ژنوتیپ برتر با باردهی 11 تن
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر