Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@16:37:42 GMT

آرونداتي روي، بانوي روشنفکر مبارز و پيشرو

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۴۵۲۲۸

خبرگزاري آريا - خبرگزاري ايسنا: «آرونداتي روي» نويسنده‌اي مبارز است که مي‌نويسد حتي اگر جانش در خطر باشد. او بعد از 20 سال دومين رمانش را روانه بازار کرده و باز هم در کشور خودش مورد هجمه مخالفان قرار گرفته است.

«آيريش تايمز» نوشت: «‌آرونداتي روي» ‌نويسنده برنده بوکري است که بعد از 20 سال، اخيرا دومين رمانش را روانه بازار کرده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«‌وزارت منتهاي خوشبختي» نام اين کتاب است که انتشار آن از جمله اخبار فرهنگي مورد توجه سال 2017 بوده است.




«‌خداي چيزهاي کوچک» اولين رمان «روي» بود که در سال 1997 به چاپ رسيد و در کنار واکنش‌هاي مثبت منتقدان و خوانندگان، موفق به کسب جايزه بخش ادبيات داستاني «من بوکر» شد. رمان جديد او، «وزارت منتهاي خوشبختي» روي فضاي سياسي و اجتماعي هند و درگيري‌هاي کشمير تمرکز دارد و تا به حال نقدهاي مثبتي دريافت کرده است. با اين حال «‌ايلين باترزباي» منتقد، خواندن اين کتاب را با عبارت «چند سال بافتن يک ژاکت بزرگ و دست آخر پي بردن به اين که لباس سه آستين دارد» توصيف کرده است.

براي مصاحبه با «روي» نگران بودم و تصور مي‌کردم او در برابرم گارد داشته باشد، اما لحن آرام او و شروع گرم صحبت‌مان، ‌کاملا باعث دلگرمي‌ام شد؛ انگار با دوستي چندين و چندساله گپ مي‌زنم.

او با پرواز صبح ‌از منچستر آمده و قرار است طي هفته‌هاي آتي به اروپا و سپس نيويورک سفر کند. با وجود اين برنامه شلوغ، او از پرکار بودنش در اين روزها خوشحال است؛ چون در هر صورت بودن در هند در شرايط کنوني، چندان خوشايند نيست.

«‌آرونداتي روي» با خنده‌اي که بيشتر حاکي از احساسات پيچيده‌ بود تا خوشحالي، ‌مي‌گويد: همين هفته پيش يک نماينده پارلمان پيشنهاد داد از من به عنوان سپر انساني در کشمير استفاده شود. روزهاي سختي است.

کلمات، ابراز کار «روي» هستند. او آگاه است که وقتي زبان براي تحريک خشونت ‌به کار گرفته مي‌شود، هميشه ريسک وارد عمل شدن افراط‌گرايان وجود دارد. وقتي نخست‌وزير يک کشور کدهاي تهديدآميز را در سخنراني‌هايش به زبان مي‌آورد، دردسرها شروع مي‌شود.

«‌روي» که حالا 55 سال دارد،‌ نوع خشنوت و تهاجم در کشورش را خوب مي‌شناسد و در اين‌باره مي‌گويد: در هند اگر زني عليه نظم ملي حرف بزند، اولين پاسخ به او تجاوز خواهد بود. نوعي از تنفر در اين کشور هست که آماده عبور از مرزهاست.

اين نويسنده هندي بعد از به شهرت رسيدن در دهه 1990، بيشتر روي ادبيات غيرداستاني تمرکز کرد و درباره موضوعاتي چون حملات آمريکا به عراق و افغانستان و محکوميت آزمايش‌هاي هسته‌اي هند قلم زد، اما خود با اين عقديده مخالف است که طي اين سال‌ها، رمان را کنار گذاشته است.

مي‌گويد: بعد از اين‌که «‌خداي چيزهاي کوچک»‌ را نوشتم‌، دولت راست‌گراي هند يک سري آزمايش‌هاي هسته‌اي انجام داد. فضاي کلي کشور ناگهان تغيير کرد. خيلي ناسيوناليستي و هندو ـ ملي‌گرايانه شد. بنابراين اولين کاري که کردم، نوشتن مقاله‌اي با عنوان «‌پايان مهاجرت» بود. بعد از آن مقالات بيشتري نوشتم.

اين زن نويسنده درباره روي آوردن دوباره به ادبيات داستاني مي‌گويد: ادبيات داستاني براي من هرگز يک گزينه نبوده است. من فکر نمي‌کردم که مثلا X و Y را دارم‌، حالا بايد درباره‌اش يک رمان بنويسم. همان‌طور که سفر مي‌کردم و متوجه آن‌چه در هند اتفاق مي‌افتاد مي‌شدم، مسائل درون من به ثبات مي‌رسيد. انگار داستان، خودش را به من نشان مي‌داد. اصلا يک تصميم تجاري نبود.




«وزارت منتهاي خوشبختي» يک پاسخ است، نه تنها به هندِ اين روزها، بلکه به دنيايي که در حال تغيير است. «روي» ‌درباره اين کتاب مي‌گويد: ‌داستان درباره مردم است. درباره حصار دسته‌بندي‌هاي طبقاتي‌، حصار جنسيت، مرزهاي کلي و تغيير مذهب. همه شخصيت‌ها اين چالش را دارند و به نظر من اگر در مقياس بزرگ‌تر و در سطح بين‌المللي به آن نگاه کنيد، از لحاظ تاريخي، شکست چپ‌ها به ناتواني آن‌ها در مخالفت با هويت و فقط به طبقه (اجتماعي) فکر کردن، برمي‌گردد.

و حال از سويي ديگر شما با تورم، ماهيت‌گرايي و پوچ‌گرايي در حوزه هويت روبه‌رو هستيد، تا جايي که مردم با يک هويت واحد طبقه‌بندي مي‌شوند. هند جامعه‌اي است که به طرز بي‌نظيري نظام طبقاتي را به وجود آورده، طبقه‌بندي‌ را به طور پيچيده‌اي رسمي کرده و طبقه‌اي از انسان‌ها را خلق کرده که براي ديگران غيرقابل دسترسي است. از ديد من اين شايد يک جنايت عليه بشريت است.

امتناع «‌روي» از مصالحه، بر سر باورهايش يا بازي کردن نقش سفير فرهنگي هند است که او را در زادگاهش به شخصيتي تفرقه‌انداز تبديل کرده، اما وقتي اين کلمه را مي‌شنود، سري تکان مي‌دهد و مي‌گويد: ‌من فکر مي‌کنم مردم اغلب گاري را جلو اسب مي‌گذارند. من درباره مسائلي مي‌نويسم که واقعا تفرقه‌افکن هستند. اين نيست که من جنگ کشمير را به راه انداخته باشم.

من درباره آن نظري دارم و آن را ابراز مي‌کنم و اين عقيده آراي عمومي را مشوش مي‌کند، چون خيلي خيلي زشت است که هندي‌ها همه شريک جرم هستند. اين نيست که جنگ به آرامي در حال وقوع باشد و کسي چيزي درباره‌اش نداند. همه به آن افتخار هم مي‌کنند. ماه گذشته وقتي نظامي‌ها يک مرد کشميري را گرفتند و به جيپ بستند و از او به عنوان سپر انساني استفاده کردند، مردم جشن گرفتند. آن گروه نظامي بابت اين کار جايزه و مدال دريافت کرد.

گفت‌وگو را به سمت بخش‌ شيرين ماجرا سوق مي‌دهم... وقتي به او مي‌گويم به کار گرفتن دوباره تخيل حتما برايش لذت‌بخش بوده، با اشتياق مي‌گويد: هيچ چيز مثل اين نيست. (دستش را روي قلبش مي‌گذارد) و اين خوشايندترين چيزي است که دارم؛ اين‌که دو بار در زندگي فرصت داشتم تمام توانم را روي يک چيز بگذارم و به اندازه‌اي که دوست دارم برايش وقت صرف کنم.

«‌روي» ادامه مي‌دهد: وقتي دارم اثر غيرداستاني مي‌نويسم، ‌آن اثر سلاح است، بحث و جدل است. هدفي آني و فوري دارد. تمام مقالات من مداخله در يک مساله‌ است، اما اين‌جا به هر اندازه که بخواهم وقت صرف مي‌کنم و خطر مي‌کنم. درست مثل گشتن در شهر است، مثل اين‌که مردم را ببري به بيراه‌ها و خيابان‌هاي بن‌بست. هيچ وقت حس نکردم بايد يک تور با راهنما برگزار کنم. مطمئنم مردم راه مي‌آيند و لذت مي‌برند.

بنا بر تجربه من، اکثر نويسنده‌هاي پرکار موفق مي‌شوند، انگار مي‌دانند حرف‌شان شنيده خواهد شد. «روي» آدمي جدي با صدايي مملو از قاطعيت است و با اين‌که طي سال‌هاي اخير مجبور شده وارد درگيري‌هاي سياسي و نه ادبي شود، انگار در پوست خود ناآرام است. اما در تمام اين بي‌قراري‌ها و تنش‌ها، عشق او به هندوستان مي‌درخشد.

اواخر گفت‌وگو مي‌گويد: اغلب گفته‌ام که هند همزمان در چند قرن وجود دارد.

در واقع هندِ دوران مغول‌ها، راج‌ها، دوره «روديارد کيپلينگ»، «اي.ام. فورستر» و حال «نارندرا مودي» ممکن است خيلي متفاوت باشد، اما همه اين‌ها توانسته‌اند در اين سرزمين پيچيده و هزاررنگ جايي براي خودشان پيدا کنند.

شايد اين جمله «ماهاتما گاندي» درباره آدم‌هايي که بي‌ترس حرف‌شان را مي‌زنند، در مورد «‌آرونداتي روي» هم صدق کند: «اول تو را ناديده مي‌گيرند، بعد به تو مي‌خندند، با تو مي‌جنگندند و بعد تو پيروز مي‌شوي.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۵۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت بانوی کردستانی به اردوی تیم ملی سپک تاکرا

 «فاطمه حیدرآبادی» بانوی کردستانی با دعوت سرمربی تیم ملی سپک تاکرای بانوان ایران به اولین مرحله اردوی انتخابی ملی پوشان فراخوانده شد.

 این مرحله از اردوی تیم ملی سپک تاکرای بانوان با حضور ۳۰ بازیکن از ۱۲ لغایت ۱۵ اردیبهشت ماه به میزبانی استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

 ملی پوشان تیم سپک تاکرای بانوان ایران خود را برای حضور موفق در رقابت‌های جهانی که قرار است شهریورماه به میزبانی کشور تایلند برگزار شود، آماده می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • حمله تند روزنامه نزدیک به قالیباف به مهدی نصیری
  • حمله تند روزنامه نزدیک به قالیباف به مهدی نصیری /بعد عمری رادیکالیسم به کسانی رسیده که نان فحش دادن به آنها را سر سفره خود برده بود
  • توهمات یک ذهن افراطی
  • دعوت بانوی کردستانی به اردوی تیم ملی سپک تاکرا
  • کانون ایلام جزء کانون‌های پیشرو کشور است
  • اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
  • طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی
  • اهدای درب چوبی حرم امام رضا (ع) از طرف حرم بانوی کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت