Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@08:44:27 GMT

گلایه از حرکت لاک‌پشتی ساخت سد آبسرده بروجرد

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۴۵۷۱۴

آبسرده یکی از سدهای شهرستان بروجرد بوده که عملیات اجرایی اولیه آن در سال ۸۸ آغاز شده و متاسفانه تاکنون تنها 29 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. آنچه که بر اهمیت این سد و تأثیر آن بر وضعیت توسعه‌ای این شهرستان می‎افزاید، استفاده از آب پشت این سد با استفاده از شبکه‌ی آبیاری برای مشروب کردن اراضی کشاورزی، بهبود راندمان تولید و تامین آب شرب شهرستان بروجرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بروجرد یکی از شهرستان‌‎هایی است که مانند سایر شهرستان‎های لرستان به بحران کم‌آبی دچار است و تنها چاره و راه نجات آن رونق پروژه سدهایی است که به علل مختلف متوقف‌ شده‌ و یا با سرعت لاک‎‌پشتی در حال احداثند. یکی از این سدها آبسرده بوده که با هدف کنترل جریان‎های سطحی و ذخیره برای توسعه‌ آبیاری اراضی پائین‌دست و تولید انرژی برق آبی در فروردین‌ماه سال 91 به مرحله اجرا درآمد اما متأسفانه به‌علت اختصاص اعتبارات قطره چکانی هنوز تکمیل نشده است و دچار سرنوشت سایر پروژه‌های نیمه‌تمامی شده که با مسأله‌ کمبود اعتبار دست و پنجه نرم می‎کنند و در مقاطعی نیز ادامه‌ روند عملیات اجرایی آن متوقف شده، هم‌اکنون به شرکت جهاد نصر سپرده شده تا بلکه سرعت احداث آن شتابی جهادی به خود بگیرد.

سد آبسرده به شرکت جهاد نصر واگذار شده است

درباره آخرین وضعیت پروژه سد آبسرده دکتر رضا میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: این شرکت عملیات احداث سد آبسرده را برای تامین آب شهر بروجرد در دستور کار قرار داده است.با افتتاح این سد علاوه بر تامین ۲۶ میلیون مترمکعب آب شرب شهرستان بروجرد، ۴۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی مشروب می‎شوند.

میرزایی با تاکید براینکه قرارداد و عملیات اجرایی اولیه سد آبسرده سال ۸۸ شروع شده که تاکنون ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تصریح کرد: سال گذشته پیمانکار اولیه سد آبسرده را ماده ۴۸ و خلع ید کردیم و در سال جاری این سد برای اجرا و تکمیل به شرکت جهاد نصر واگذار شده تا در یک بازده زمانی سه ساله به بهره‌برداری برسد.

300 میلیارد تومان برای تکمیل آبسرده نیاز است

در این باره علی کورانی فر، فرماندار بروجرد نیز گفت: برای تامین آب شهر بروجرد و اجرای سد آبسرده ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با انتقاد از اینکه اعتبارات قطره چکانی روند عملیات اجرایی سد آبسرده را طولانی کرده است، تاکید کرد: نیاز است نمایندگان مردم در مجلس با چانه‌زنی و مذاکره اعتبار مورد نیاز این سد را جذب کنند.

تاکید استاندار بر انجام اقدامات ضروری برای عملیاتی کردن آبسرده

در این باره هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای عملیاتی شدن سد آبسرده بروجرد تا پایان سال ۹۸ فراهم شود، تاکید کرد: استانداری لرستان و نمایندگان با هم بسیج می شویم تا اعتبارات لازم را تامین کنیم.برای اجرای سد آبسرده جلسات زیادی را با پیمانکار و وزارت نیرو داشته‌ایم.

نماینده عالی دولت در لرستان تصریح کرد: هفته آینده دکتر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به استان سفر می‎کند که در این سفر تلاش خواهیم کرد اعتبار مورد نیاز این پروژه تامین شود.

عملیات اجرایی سد آبسرده به صورت لاک‌پشتی انجام می‌شود

همچنین در این باره عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سد آبسرده تنها پروژه سدسازی در بروجرد است که عملیات اجرایی آن به صورت لاک‌پشتی و اعتبارات قطره‌چکانی انجام می‌شود، افزود: پیرو جلسات متعددی که با وزیر نیرو داشتیم پیمانکار قبلی این پروژه ماده 48 و خلع ید شد.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس تصریح کرد: برنده پیمان جدید شرکت جهاد نصر است که در روزهای آینده شروع به کار خواهد کرد و قطعاً حرکت جدیدی در تکمیل این سد اتفاق خواهد افتاد.

گودرزی یادآور شد: ضمن تسریع در اتمام و بهره‌برداری از این پروژه پیمانکار بالاتر از سقف بودجه هزینه خواهد کرد و از اوراق خزانه نیز استفاده خواهد شد تا روند احداث سد به سرعت فزاینده‌ای برسد.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس گفت: با احداث سد آبسرده بخشی از مشکلات آب شرب و کشاورزی این شهرستان حل می‌شود.

وی افزود: بناست با احداث این سد 60 میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره شود که متأسفانه در حال حاضر مشکل اساسی آن اختصاص اعتبار کافی است.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کشور به لرستان ظلم شده است و در لرستان به بروجرد ظلم می‌شود، افزود: چرا در بروجرد پروژه تمام شده درست و حسابی نداریم.

شرکت جهاد نصر حرکتی جهادی و جدی برای اجرای سد آبسرده به کار بگیرد

در این باره علاء الدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس نیز با بیان اینکه تلاش‌های زیادی به همراه استاندار انجام دادیم تا سد آبسرده را قرارگاه خاتم الانبیاء(س) اجرایی کند، اظهار کرد: دغدغه ما این است که شرکت جهاد نصر حرکتی جهادی و جدی برای اجرای سد آبسرده به کار بگیرد.این شرکت باید سه شیفته کار کند تا به جای اینکه سه ساله این پروژه تمام شود، دو ساله تمام شود.

بروجردی با تاکید بر اینکه اگر این امر میسر نیست شرکت جهاد نصر از همین ابتدا به ما اعلام کند، ادامه داد: باید با روحیه جهادی این پروژه اجرایی شود و توانمان را بکار خواهیم گرفت تا به نتیجه برسیم هر چند که هم‎اکنون زمان را از دست می‌دهیم. باید قبل از فصل سرما و بارندگی‎ها اقدامات لازم را برای پیشبرد این پروژه به کار بگیریم.

وی با بیان اینکه بروجرد دومین شهر لرستان است، گفت: این در حالیست که هنوز سدی در این شهرستان به نتیجه نرسیده است و باید این ظلم به بروجرد جبران شود.

بروجردی تصریح کرد: اجرای سدهای آبسرده، شهید بروجردی و سد گله رود از انتظارات و مطالبات ماست.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه باید برنامه‎ریزی‎های لازم برای احداث تصفیه‎خانه به منظور تامین آب شرب بروجرد و شبکه پایاب برای تامین آب اراضی کشاورزی در سد آبسرده به کار گرفته شود چراکه دریاچه خالی به درد نمی‎خورد بلکه باید عملیات احداث تصفیه‌خانه و شبکه پایاب همزمان با اجرای سد آغاز شود.

به گزارش ایسنا، مسئولان امر برای جذب اعتبار لازم و به بهره‎برداری رسیدن هر چه زودتر سد آبسرده باید تلاش خود را دوچندان کنند، چراکه با راه‎اندازی این سد نه تنها مشکل آب شرب این شهرستان و روستاهای آن برطرف می‎شود بلکه به ثمر نشستن آن به رونق اقتصادی و تولیدی منطقه و جذب توریسم منجر خواهد شد موضوعی که مطالبه مردم بروجرد است.

گزارش ازآزیتا یوسفیان،خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

عکس خبر تزئینی است.

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۵۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن‌سلمان با الهام از یک بازی شهربازی می‌سازد/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش روزیاتو، این شهربازی یک اژدهای ۷۰ متری در مرکز خود و بیش از ۳۰ بازی مهیج خواهد داشت.

گرچه برخی از ساخت شهربازی ای با الهام از انیمه ی ژاپنی مشهور Dragon Ball خوشحال اند، اما برخی هم این کشور را به خاطر اقدامات بی رحمانه ی حکومتش مورد انتقاد قرار داده اند.

سابقه ی تاریک عربستان سعودی در رعایت حقوق بشر سبب شده برنامه ی این کشور برای ساخت این شهربازی با واکنش سردی مواجه شود.

این شهربازی اولین جاذبه ی گردشگری دنیا خواهد بود که بر اساس انیمه ی ژاپنی محبوب «دراگون بال» ساخته می شود.

به گفته ی شرکت سرمایه گذاری Qiddiya که به صندوق سرمایه گذاری دولت عربستان تعلق دارد، این شهربازی مساحتی بیش از نیم میلیون متر مربع خواهد داشت.

ساخت این شهربازی جزئی از همکاری های استراتژیک بلند مدت شرکت Qiddiya با شرکت Toei Animation، تهیه کننده ی ژاپنی انیمه ی «دراگون بال» است.

این شهربازی یک ترن هوایی خواهد داشت که از لا به لای پیچ و خم بدن یک اژدها عبور می کند. این اژدها بر اساس شخصیت Shenron در انیمه ی «دراگون بال» که یک اژدهای برآورده کننده ی آرزو است، طراحی شده است.

این شهربازی ۷ ناحیه ی تفریحی مختلف با الهام از ۷ تخم افسانه ای اژدها در انیمه ی «دراگون بال» خواهد داشت که برای بازدیدکنندگان شهربازی را به قلب این انیمه خواهند برد.

این شهرباری همچنین بخش هایی تعاملی و قابل کاوش با الهام از انیمه ی «دراگون بال» خواهد داشت، مانند «خانه ی کیم» و «سیاره ی بیراس».

شهربازی «دراگون بال» یک پروژه ی عظیم تفریحی و گردشگری است که در نزدیکی ریاض، پایتخت عربستان در حال ساخت است.

این شهربازی بخشی از برنامه های عربستان سعودی برای سازگاری بیشتر با محیط زیست و رهایی از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت است.

در حالی که برخی طرفداران انیمه ی «دراگون بال» از برنامه ی عربستان برای ساخت این شهربازی استقبال کرده اند، اما برخی نیز در فضای مجازی ساخت این شهربازی در عربستان را زیر سؤال برده اند.

کاربری نوشته: «هیچ چیزی نمی تواند مرا راضی به رفتن به کشوری با محدودهای شدید و بسیار برای آزادی های فردی کند. اگر می خواهید به یک جاذبه گردشگری بین المللی تبدیل شوید، باید از استانداردهای بیشتر نقاط دنیا تبعیت کنید.»

کاربر دیگری نیز نوشته: «ایده اش عالی است! ولی جایش نه چندان.»

با این حال، کاربری دیگر نوشته: «فوق العاده است! بزن بریم!»

عربستان قصد دارد میلیاردها دلار در تلاش برای جذب گردشگران بیشتر به این کشور هزینه کند.

این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰ سالانه پذیرای ۱۵۰ میلیون گردشگر باشد تا به اقتصاد خود تنوع بخشد و با افزایش ورود ارز خارجی به این کشور، وابستگی کمتری به نفت پیدا کند.

عربستان تاکنون ۱۳ میلیارد دلار در بخش خصوصی برای توسعه ی صنعت گردشگری خود سرمایه گذاری کرده است.

با این حال، در پس این زرق برق، موارد متعددی از تهدید، ترک اجباری و خونریزی وجود دارد.

بسیاری از پروژه های این کشور با انتقادات شدید نسبت به نقض حقوق بشر توسط حکومت عربستان مواجه شده است، از جمله پروژه ی ۵۵۰ میلیارد دلاری «نئوم» که برای اجرای آن برخی قبایل این کشور با اعمال زور از محل زندگی خود بیرون رانده، محبوس یا اعدام شده اند.

دست کم ۲۰ هزار نفر از اعضای قبیله ی «حویطات» در عربستان از محل زندگی خود بیرون رانده شده اند، بی آنکه معلوم باشد محل زندگی آن ها در آینده کجا خواهد بود.

همچنین مقامات شهر بندری جده خانه های زیادی را برای اجرای برنامه های توسعه ی این کشور تخریب کرده و هزاران نفر از مردم را به طور غیر قانونی از محل زندگی خود بیرون رانده اند.

جید باسیونی، مسئول بخش خاورمیانه ی سازمان حقوق بشری Reprieve به دویچه وله گفته: «پروژه ی نئوم دارد روی دریایی از خون ساخته می شود. ما بارها و بارها دیده ایم که هر کسی که با ولیعهد عربستان مخالفت می کند یا بر سر راهش قرار می گیرید، با خطر زندانی شدن یا مرگ مواجه می شود.»

2222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888373

دیگر خبرها

  • ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر
  • نگاه تحولی و حرکت جهادی لازمه حل معضلات تاریخی آذربایجان شرقی است
  • انجام بیش از ۲۷۰ پروژه انکشافی در پروان
  • گلایه راه‌آهن شمالغرب از بدعهدی شرکت شهرک‌های صنعتی
  • بلاتکلیفی ۶ ساله پروژه ساخت مدرسه در اریسمان بادرود
  • ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی برای نیروهای مسلح و ایثارگران زنجانی
  • تعهد ساخت ۶۱ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی
  • بن‌سلمان با الهام از یک بازی شهربازی می‌سازد/ عکس
  • آزادراهی که مسیر رفت دارد اما برگشت نه؟!
  • چگونه می‌توانیم کاناپه را با مبلمان دیگر تطبیق دهیم؟