Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها در شهرستان کهگیلویه کشاورزانی که تمام سرمایه زندگی خود را برای کشت هندوانه هزینه کرده‌اند، روزگار خوشی ندارند و به دلیل نبود بازار مناسب بیشتر این کشاورزان متضرر شده و برخی نیز محصول خود را رها کرده و این مزارع محل چرای دام‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دهدشت، کهگیلویه یکی از شهرستان‌های مهم استان کهگیلویه وبویراحمد در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود، چراکه بیشتر محصولات کشاورزی به‌ خصوص گندم و جو، کلزا، صیفی‌جات و امواع مرکبات استان در این شهرستان کاشت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر مردم این منطقه از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند و در چند سال گذشته به دلیل شرایط جوی و کاهش نزولات آسمانی و از طرفی دیگر خشکسالی و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی در منطقه بیشتر کشاورزان با مشکلات عدیده از جمله عدم توانایی پرداخت اقساط تسهیلات کشاورزی خود مواجه شدند.

خوشبختانه در سال گذشته شرایط کشاورزی با توجه به نزولات آسمانی نویدبخش رونق در این حوزه بود اما بارش‌های فروردین‌ماه امسال خسارت زیادی را به کشاورزان این منطقه وارد کرد.

متأسفانه نه ‌تنها دولت، بلکه بیمه‌ها هم در پرداخت غرامت به کشاورزان اقدامات مؤثری انجام نداده اندو حتی تعدادی از کشاورزان با اینکه محصولات مزارع و باغ‌های کشاورزی خود را بیمه کرده بودند اما پرداخت نکردن به موقع دیون گذشته توسط بیمه‌ها سبب گلایه‌مندی و ناراحتی آنها شده است.

این روزها در شهرستان کهگیلویه کشاورزانی که تمام سرمایه زندگیخود را برای کشت هندوانه هزینه کرده‌اند، روزگار خوشی ندارند و به دلیل نبود بازار مناسب بیشتر این کشاورزان متضرر شده و برخی نیز محصول خود را رها کرده و این مزارع محل چرای دام‌ها شده است.

هندوانه از میوه‌های مخصوص فصل تابستان است که در سایر فصول هم در سفره های مردم دیده می شود وانواع آن عبارتند از قرقی، محبوبی، جهرمی، ترکمن، شریف آباد، یوسف سفید همدان و ....

پس از خشکسالی در چند سال گذشته، آتش سوزی چند ماه اخیر که خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرد، گرد وغبار، آفات و کاهش نزولات آسمانی، اینک نبود بازار فروش و کاهش شدید قیمت، بر نگرانی هندوانه کاران شهرستان کهگیلویه افزوده شده و آنها نگران هستند که در این وضعیت نامناسب بازار و نبود خریدار، هندوانه‌ها روی دستشان بماند و یا مجبور شوند به دلیل قیمت پایین مزارع خود را رها و دسترنج یکساله شان از بین برود.

برداشت هندوانه از دو ماه پیش تاکنون در جنوب کشور آغاز شده و به دلیل اشباعبازار داخلی از این محصول و از طرف دیگر بسته شدن مرز کشور عراق که یکی از بازارهای صادرات هندوانه جنوب است و عدم پیش بینی بازار فروش مناسب، هندوانه کاران شهرستان با مشکل فروش مواجه هستند.

این مسئله سبب شده که قیمت هندوانه در شهرستان کهگیلویه با کاهش شدید قیمت مواجه و به قیمت هر کیلو 50 تومان نیز برسد، به طوری که هزینه کارگر برای برداشت محصول را نیز تأمین نکند و برخی از کشاورزان شهرستان مزارع خود را رها کرده تا جولانگاه دام‌ها شود.

امسال چنان عرصه بر هندوانه کاران جنوب کشور و به خصوص شهرستان کهگیلویه تنگ شده بود که حتی برای نشان دادن وضعیت نابسامان بازار مراسم خاکسپاری برای هندوانه برگزار و فیلم آن را در فضای مجازی انتشار دادند.

مهران پوردهقان یکی از کشاورزان روستای تل کوچک از توابع بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بیش از دو هکتار هندوانه کشت کردم که برای 2 نفر به صورت مستقیم و چند نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کردم اما متاسفانه به دلیل نبود بازار مناسب امسال کشاورزان هندوانه کار کهگیلویه فقط متضرر شدند و تمام سرمایه خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه برای هر هکتار بیش از 10 میلیون تومان هزینه کرده‌ام، افزود: به دلیل نبود بازار مناسب هکتاری 5 میلیون هم برای من درآمدی ندارد.

پوردهقان با بیان اینکه مسئولان به ما هشدار دادند که امسال هندوانه نکاریم و به جای آن از کشت جایگزین استفاده کنیم، مطرح کرد: یکی از مشکلات کشاورزان ورود سایر اقشار به کار کشاورزی به خصوص کشت هندوانه است.

وی افزود: در هر هکتار نزدیک به 70 تن هندوانه برداشت می‌کنیم اما به دلیل پایین بودن قیمت درآمدی نصیب ما نمی‌شود.

زاهد پناهنده یکی دیگر از کشاورزان هندوانه کار شهرستان کهگیلویه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم گفت: سه هکتار هندوانه کشت کردم و برای هر هکتار نزدیک به 10 میلیون تومان هزینه کردم اما الان از هر هکتار کمتر از 5 میلیون درآمد دارم.

وی با بیان اینکه مرز بسته شده و هندوانه صادر نمی‌شود، افزود: به دلیل پر شدن بازار و کاهش قیمتمجبوریم که محصول خود را با ضرر بفروشیم و اگر تا چند روز دیگر هندوانه خود را نفروشیم، فاسد می‌شوند.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین چیزی که برای توسعه کشاورزی در هر منطقه ضروری است وجود زیرساخت‌های صنعتی لازم است که یکی از آنها ساخت و راه‌اندازی سردخانه‌های مجهز و نگهدای محصولات و فروش آنها در زمان مناسب است.

در کنار ساخت سردخانه‌ها، باید اداره جهادکشاورزی و تعاون روستای با هدایت اتحادیه‌های تعاون روستایی در خرید و نگهداری محصولات کشاورزان و فروش آنها در زمان مناسب علاوه بر اینکه می‌توان در بحث توسعه و رونق کشاورزی در شهرستان گام های موثری برداشت، می‌شود زمینه اشتغالزایی را در این اتحادیه‌ها برای تعداد زیادی نیز مهیا کرد، اما متاسفانه شاهدیم که تعاون روستایی و اتحادیه‌های وابسته تنها در زمینه خرید گندم و کلزا که خرید آنها از طرف دولت تضمین شده و فقط نقش یک واسطه را بازی می‌کنند و در بحث خرید، نگهداری و فروش سایر محصولات کشاورزی دخالتی نمی‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه نیز در گفت و گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با توجه به اینکه هندوانه از محصولات استراتژیک نیست و با وجود توصیه‌های فنی که از سوی کارشناسان اداره جهادکشاورزی و اداره منابع آب شهرستان به کشاورزان صورت گرفت توانستیم سطح اراضی هندوانه شهرستان را از 1200 هکتار به 400 هکتار کاهش دهیم.

سید عمران تقوی نیز در گفت و گو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: سال گذشته یک هزار و 200 هکتار از اراضی شهرستان به زیر کشت هندوانه رفت که در این سطح از اراضی بیش از 800 هزار تن هندوانه برداشت شد.

وی افزود: امسال با همکاهنگی و همکاری اداره امور آب شهرستان و برگزاری کلاس‌های توجیهی برای کشاورزان در خصوص کاهش سفره‌های آب زیرزمینی، این سطح به 400 هکتار کاهش یافت که پیش‌بینی می‌شود از این میزان 240 هزار تن هندوانه برداشت شود.

تقوی با بیان اینکه به دلیل بسته شدن مرزها در استان‌های مرزی کشور، استقبال خوبی از خرید هندوانه کشاورزان صورت نگرفت، متذکر شد: امسال به دلیل نبود بازار مناسب قیمت فروش هندوانه در کهگیلویه به 700 ریال رسید .

تقوی به برنامه‌های جهاد کشاورزی برای جایگزین کردن محصولات با مصرف کم آب به جای هندوانه اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه هندوانه، یونجه، برنج محصولات پر مصرفی هستند ما در فصل‌های زراعی آینده برنامه داریم که کشاورزان را به سمت محصولات استراتژک مانند کلزا سوق دهیم.

به گزارش تسنیم، در حومه شهر دهدشت یک واحد سردخانه 50 هزار تنی خصوصی داریم که متأسفانه به دلیل عدم استقبال از آن بدون استفاده رها شده که مسئولان می‌توانند با فعال کردن اتحادیه‌های تعاون روستایی به خرید محصولات کشاورزی و نگهداری از آنها در سردخانه و فروش آنها در زمان مناسب به این بازار راکد جانی دوباره ببخشند.

توسعه زیرساخت‌ها از جمله جاده‌ها، وسایل حمل ‌و ‌نقل، سردخانه‌ها، صنایع تبدیلی، حمایت و فعال کردن شرکت‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی و بازاریابی از سیاست‌های حمایتی دیگری است که دولت‌ها باید در جهت توسعه بخش کشاورزی مورد توجه قرار دهند.

از طرفی تغییر الگوی کشت از دیگر مواردی است که مسئولان جهاد کشاورزی برای مقابله با بحران آب عنوان می‌کنند اما تغییر الگوی کشت زمانی موثر و مفید است که معیشت کشاورز به خطر نیفتد و اگر به کشاورز بگوییم که هندوانه، ذرت و یا برنج نکارد باید در مقابل روش‌های کسب درآمد نیز به وی آموزش داده شود و جهادکشاورزی باید با انجام مطالعات و پژوهش‌های لازم به طوریکه همه جوانب را در نظر گرفته باشد، کشاورزان را به کشت جایگزین ترغیب کند.

گزارش از امیررضا برنگ پور

انتهای پیام/

R41452/P1357/S6,69/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۶۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل فروش تجهیزات پیشرفته تقلب کنکور در دام پلیس کهگیلویه

فرمانده انتظامی شهرستان کهگیلویه از دستگیری عامل فروش تجهیزات پیشرفته تقلب کنکور در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سیدمحمد موسوی، امروز_ شنبه، هشتم اردیبهشت_ از شناسایی و دستگیری عامل فروش دستگاه‌های پیشرفته تقلب در دهدشت خبر داد.

وی با بیان اینکه هر ساله با نزدیک شدن به فرآیند برگزاری آزمون‌های سراسری فعالیت مجرمان حوزه فضای مجازی در زمینه فروش سوالات کنکور و روش‌های متقلبانه افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: کارشناسان پلیس فتا در راستای رفع دغدغه مردم در برخورد قاطع با این‌گونه جرایم در فضای مجازی وارد عمل شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان کهگیلویه گفت: با توجه به حساسیت موضوع سریعاً پرونده قضائی در این خصوص تشکیل و پس از اخذ دستورات مقتضی محل اختفای متهم را شناسایی و با تشکیل تیم ویژه از مأموران پلیس فتا ضمن هماهنگی‌های لازم و اخذ دستورات مقام قضائی در یک عملیات غافلگیرانه متهم را دستگیر کردند و به همراه تجهیزات الکترونیکی ضبط شده از وی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

وی تصریح کرد: متهم مذکور در ابتدا با کتمان موضوع سعی در گمراه کردن پلیس و اخلال در روند رسیدگی به پرونده و کشف حقیقت را داشت که پس از ارائه مستندات و ادله دیجیتال شواهد و قرائن لب به اعتراف گشود و با اعتراف به ارتکاب بزه انتصابی اعتراف، گفت: با توجه به اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال لو رفتن سوالات کنکور قبل از برگزاری آزمون اقدام به درج آگهی فروش هندزفری نامرئی در سایت دیوار نموده‌ام و با آن روش از مردم کلاهبرداری می‌نمودم.

موسوی در پایان با اشاره به اینکه مجرمان سایبری با جعل هویت و با ادعای واهی دسترسی به سوالات آزمون سراسری یا ارتباط و همکاری با طراحان سوال اقدام به اخاذی و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور می‌کنند، خاطرنشان کرد: به هیچ وجه فریب تبلیغات دروغین جذاب و اغوا کننده فروش سوالات کنکور در شبکه‌های اجتماعی را نخورند و صرفاً با تکیه بر دانش و معلومات خود در کنکور شرکت کنند.

کد خبر 748338

دیگر خبرها

  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • عامل فروش تجهیزات پیشرفته تقلب کنکور در دام پلیس کهگیلویه