Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وبسايت گجت نيوز - آرش صابري: کشف قايق خورشيدي باستاني در مصر ، باستان‌شناسان را بهت‌زده کرد. اين قايق يا سفينه پرنده خورشيدي ، براي مدتي طولاني در زير هرم جيزه (خوفو) مدفون بوده است!

از گذشته مصر باستان چه مي‌دانيم؟ اين سوالي‌ست که با تامل در آثار کشف شده در مصر به ذهنمان خطور مي‌‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به راستي تا چه اندازه از گذشته‌ي مردمان آن زمان مطلع هستيم؟ آيا اهرام ثلاثه توسط انسان ساخته شده‌اند؟ اگر چنين است، اسرار معماري بي‌نظير آن و کشف آثاري قابل توجه در اين هرم‌ها چيست؟ در طول چند دهه اخير، ابزارهاي مصنوعي بسياري در کشور مصر کشف شده‌‌اند که تاکنون هيچ پاسخ قانع‌کننده‌اي براي آنان ارائه نشده است. براي مثال، باستان‌شناسان مقبره‌هايي بسيار قديمي را کشف کرده‌اند که حاوي موميايي فراعنه مصر و گنجينه‌هاي آنان است. فراعنه مصر باستان، اموال و دارايي‌هاي خود را به عنوان هديه، در درون مقبره‌هاي خود قرار مي‌دادند.




بسياري از مردم تصور مي‌کنند که طلا و سنگ‌هاي قيمتي، با ارزش‌ترين اکتشاف‌هاي باستان‌شناسان، از بقاياي مصر باستان هستند. اما حقيقت اين است که اکتشاف ابزارهاي مصنوعي بسيار در اين منطقه، ارزش‌ بسيار بيشتري نسبت به طلا و سنگ‌هاي قيمتي دارند. يکي از اين آثار ارزشمند، وسيله نقليه‌اي است که در زير هرم جيزه (Giza) کشف شد! قايق خورشيدي (Solar Boat)، اکتشافي‌ست که عمر 4000 ساله خود را در گودالي عميق گذرانده و اکنون توسط باستان‌شناسان امروزي مورد توجه قرار گرفته است. اما به چه علت تاکنون در اين باره چيزي نشنيده‌ايم؟

اين وسيله را به عنوان کشف قايق خورشيدي باستاني در مصر مي‌شناسند؛ چرا که گفته مي‌شود اين وسيله نقليه، چندان هم معمولي نبوده و به نظر مي‌رسد مي‌بايست با نگاهي دقيق‌تر آن را مورد بررسي قرار دهيم. اين کشتي خورشيدي، از سال 1985 ميلادي، در محلي با نام «موزه قايق خورشيدي جيزه»، درست در همان منطقه‌اي که کشف شد نگهداري مي‌شود.

جالب است بدانيد کشتي خورشيدي خوفو ، به عنوان قديمي‌ترين و بزرگ‌ترين وسايل نقليه عهد باستان شناخته مي‌شود. اين کشتي باستاني، 44 متر طول و 6 متر عرض دارد و از همه مهم‌تر، به عقيده باستان‌شناسان اين کشتي خورشيدي هيچ‌گاه مورد استفاده قرار نگرفته است. محققان، از اين وسيله نقليه، به عنوان يک شاهکار صنايع چوبي ياد کرده‌اند؛ چرا که اگر همين حالا هم آن را در درون آب قرار دهيم، قادر است به خوبي افراد را بر روي اقيانوس‌ها به مقاصد دلخواه‌شان منتقل کند. اما نکته اسرارآميز در مورد اين قايق خورشيدي اين است که وسيله نقليه مذکور، از ابتدا هم براي شناور شدن در درياها ساخته نشده بود!




واقعيتي که بسياري از باستان‌شناسان را متعجب کرد اين بود که قايق خورشيدي خوفو ، با وجود آنکه تمامي شرايط لازم براي شناور شدن بر سطح آب را دارا بود، براي اين هدف ساخته نشده و با استناد بر اظهارات نويسندگان مصري، اين وسيله نقليه در واقع يک سفينه فضايي بوده است! با اين تفاسير، به نظر مي‌رسد که با کشف يک قايق خورشيدي باستاني با هدف پرواز در مصر طرف هستيم!

قايق‌هاي خورشيدي، نقش پر رنگي را در افسانه‌هاي اساطيري بعد از مرگ مصر باستان داشته‌اند. رَع (Ra) خداي خورشيد و مهمترين خداي مصر باستان، هرشب با استفاده از ارابه خود به نبرد خدايان و چهارپايان مي‌رفت و در روشني روز، ارابه خود را در آسمان‌ها مي‌راند. ارابه در افسانه‌هاي اساطيري، حکايت از يک وسيله پرنده دارد. آيا کشف قايق خورشيدي باستاني در مصر را مي‌توان به ارابه‌ي خداي رَع نسبت داد؟




بخش بزرگي از قايق خورشيدي خوفو، به کمک چوب درخت سدر لبناني ساخته شده است. مصريان باستان، ضمن محکم کردن تخته‌هاي چوبي و قاب‌هايي مخصوص به کمک علف حلفا، قسمت کف اين کشتي را به صورت تخت ايجاد کرده‌اند. اين کشتي، به صورت کامل کشف شد، اما به منظور قرار دادن در زير هرم خوفو، قطعات مختلف آن به شکلي جدا از هم در کنار يکديگر قرار گرفته بودند.

روند متصل کردن قطعات مختلف اين کشتي به همديگر، زير نظر وزارت آثار باستاني مصر، توسط احمد يوسف مصطفي (Ahmed Youssef Moustafa) آغاز شد و سرانجام بعد از چند سال به اتمام رسيد. او براي سر هم کردن قطعات اين کشتي، چندين سال را صرف مطالعه مهارت‌هاي کشتي‌سازي مصر کرد. بدين منظور، حکاکي‌هاي روي مقبره‌ها و ديواره‌هاي اين کشتي و همچنين قطعات کوچک‌تر آن، نقش مهمي را ايفا کردند.

با اين وجود، هنوز هيچ‌کس به طور دقيق از علت ساخت اين کشتي‌ خبر ندارد. به واقع کارشناسان معتقد هستند که گذشته مربوط به اين کشتي‌ها، در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. افسانه‌هاي مصري حاکي از آن هستند که از اين وسيله نقليه در دنياي پس از مرگ، براي حرکت پادشاه و خداي رَع، در بهشت استفاده مي‌شود. البته با بررسي دقيق‌تر اين قايق، نشانه‌هايي از ارتباط با آب نيز در آنان مشاهده شد. از اين رو، برخي بر اين باورند که از اين قايق خورشيدي، براي جا به جا کردن فراعنه مصري از ممفيس تا جيزه استفاده مي‌شده است. از طرفي، اين احتمال نيز وجود دارد که فرعون خوفو، از اين قايق براي سفر به مکان‌هي مقدس استفاده مي‌کرده براي استفاده بعد از مرگ، همراه با او دفن شده است.




اکتشاف اين کشتي و يا قايق خورشيدي باستاني در مصر ، اطلاعات ما را درباره گذشته مصر باستان به چالش مي‌کشاند. در واقع با اين اکتشاف، سوالات بسياري طرح مي‌شوند که پاسخ آنان همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. براي مثال، يکي از اين سوالات اين است که هدف دقيق از ساخت اين قايق خورشيدي چه بود؟ آيا هدف از ساخت اين کشتي، اجراي اهداف اساطيري و باستاني مصر باستان بوده و يا به واقع اين کشتي در رود نيل مورد استفاده قرار مي‌گرفته است؟ آيا از اين وسيله نقليه، براي انتقال جسد فرعون خوفو از ممفيس به جيزه استفاده شده و يا به عقيده بسياري از نويسندگان، اين کشتي در واقع يک سفينه فضايي پرنده بوده است؟

اين اولين بار نيست که اکتشافي جديد در بيابان‌هاي مصر، سوالات بي‌پاسخ بسياري را براي ما مطرح مي‌کند. براي مثال، با نگاهي بر معبد ساخته شده توسط ستي اول و پسرش رامسيس دوم در ابيدوس (Abydos)، حکاکي‌هاي تعجب‌آوري از وسايل نقليه پرنده مشاهده مي‌کنيم. در واقع تا حدودي مي‌توان حکاکي‌ ديوارهاي معبد ابيدوس را به کشف قايق خورشيدي باستاني در مصر نسبت داد؛ چرا که اين معبد يکي از مهم‌ترين معابد مصر باستان بوده و از معروف‌ترين خدايان آن مي‌توان به ايزيس (Isis)، حوروس (Horus)، ست (Set)، آمون رَع (Amun-Re)، رَع هوراختي (Re-Horakhty) و پتاح (Ptah) اشاره کرد.

بسياري از محققان ادعا مي‌کنند که حکاکي‌هاي موجود در اين ديوارها، در واقع وسايل نقليه پرنده امروزي همچون هلي‌کوپتر، هواپيما و يا حتي زيردريايي‌هاي امروزي را توصيف مي‌کنند. از طرفي،‌اين احتمال وجود دارد که به دليل آشنا‌پنداري اين حکاکي‌ها، ذهن ما به طور ناخودآگاه آنان را به وسايل مذکور نسبت دهد. اما در مورد پرنده سقاره (Saqqara Bird) چطور؟ آيا در اين زمينه هم، ما با پديده پاريدوليا طرف هستيم؟



آيا مي‌توان پرنده سقاره را به کشف قايق خورشيدي باستاني در مصر ارتباط داد؟



در سال 1898 ميلادي، باستان‌شناسي با نام خليل مسيحا (Khalil Messiha)، در حفاري‌هاي خود در سافو (Sappho)، موفق به کشف يک شي چوبي با شکل و شمايلي همچون يک پرنده شد. بال‌هاي اين پرنده،‌ شباهت بسياري به بال‌هاي هواپيما داشته و هريک 7 اينچ هستند. کشف پرنده سقاره، سوالات بسياري را براي باستان‌شناسان و محققان مطرح کرد. با وجود اينکه تئوري‌هاي مختلفي براي اين پرنده پيشنهاد شده، اما هنوز هيچ‌يک از آنان نتوانسته‌اند به طور قطعي دانشمندان را متقاعد سازند.

باستان‌شناسان پيش‌بيني مي‌کند که پرنده سقاره، قدمتي 2200 ساله داشته باشد. اين پرنده چوبي، هيچ شباهتي به يک پرنده واقعي ندارد! نحوه قرارگيري بال‌هاي اين پرنده، از طراحي آيروديناميک پيروي مي‌کند! کشف اين قطعه بحث‌بر‌انگيز، دانشمندان را براي مدتي طولاني به فکر فرو برد. تا جايي که بسياري از آنان بر اين باورند که به طور قطع، مصريان باستان درک صحيحي از آيروديناميک داشته و پرنده سقاره، در واقع يک مدل کوچک شده از وسيله پرنده آنان بوده است. در واقع، مي‌توان گفت نسخه اصلي پرنده سقاره در اندازه‌ي واقعي، احتمالا با کشف قايق خورشيدي باستاني در مصر مطابقت دارد!

در سال‌هاي اخير، بسياري از محققان تلاش کردند با ارائه نظريه‌هاي مختلف، پرنده سقاره را به عنوان يک ماشين پرنده معرفي کنند. اما در نهايت، با رد شدن همه اين نظريه‌ها، اين پرنده چوبي به عنوان تنديسي از يک پرنده معمولي معرفي شد.

پرنده سقاره شباهت بسياري به يک پرنده واقعي دارد. اين پرنده چوبي، داراي چشم‌ و بيني است؛ اما بال‌هاي آن هيچ شباهتي به پرنده‌هاي شناخته شده ندارد. به عقيده بسياري از کارشناسان، بال‌هاي اين پرنده چوبي، با تکيه بر قوانين آيروديناميک طراحي شده و همچون بال‌هاي يک هواپيماي مدرن است. دانشمندان با بررسي دقيق‌تر بال‌هاي اين پرنده چوبي، از طراحي فوق پيشرفته آن خبر دادند و از مهم‌تر اينکه پرنده هيچ نيازي به سکان ندارد! نکته تعجب آور در مورد اين پرنده چوبي اين است که در قسمت بالايي آن، يک فضاي 3 سانتي‌متري همچون سکان هدايت اين وسيله نقليه تعبيه شده است.




آن‌چه موضوع را پيچيده‌تر مي‌کند، متون هيگروليفي حک شده بر روي اين مدل است. بر روي اين مدل، با خط هيگروليف عبارت «هديه‌اي از آمون» درج شده و جالب‌تر اينکه در نزديکي پرنده سقاره، 3 پاپيروس نيز با موضوع «من مي‌خواهم پرواز کنم» کشف گرديده است!

آيا در جمع‌بندي اين موضوعات، مي‌توان گفت که قايق خورشيدي باستاني در مصر وجود داشته است؟ آيا قايق‌ خورشيدي در واقع وسيله‌اي براي پرواز در آسمان بوده و يا از آن براي سفرهاي آبي استفاده مي‌شد؟ اکتشاف‌هاي اخير در مصر باستان، هرباره دانشمندان را با سوالات بي‌پاسخ بسياري رو به رو مي‌سازد که در جمع‌بندي آنان مي‌توان به اين نتيجه رسيد که مصريان باستان، داراي فرهنگ و تمدني فراتر از تصورات ما بوده‌اند. شواهدي وجود دارد که مصريان باستان، در هزاران سال پيش، توانسته‌اند به نقاط بسيار دور سياره ما سفر کرده و حتي از نقاط کشف نشده‌اي همچون قاره آمريکا نيز بازديد نمايند! با اين تفاسير، حتي اين احتمال وجود دارد که قاره آمريکا براي اولين بار توسط کريستف کلمب نشده و هزاران سال قبل‌تر از آن، توسط تمدني پيشرفته مورد بازديد قرار گرفته باشد!

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۵۱۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛ تالابهای یازدگانه شهرستان در سه منطقه ی تنگ فنی ، ولیعصر و جایدر قرار دارند.
این تالاب ها زیستگاه بیش از ۳۵ نوع انواع پرنده مهاجر در فصول سال هستند.
 همچنبن در این تالاب ها امکانات  تفریحی  و رفاهی ایجاد شده است. 
 در شهرستان پلدختر  ۲۲۰ اثر  طبیعی و تاریخی وجود دارد.



کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • بالاخره راز هرم جیزه کشف شد!
  • ببینید | ناک‌اوت کردن مار سمی بزرگ توسط یک پرنده
  • برگزاری جشنواره سیلینگ در ساحل جزیره هرمز
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • تصاویری از میزان ویرانی بندر غزه در نتیجه بمباران اشغالگران
  • قایق هایی که پس از سالها در کنار کوه خواجه سیستان به آب افتاد
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم