Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا سعید فائض‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره کل هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی برگزار شد، گفت: در این نمایشگاه که در محل دائمی نمایشگاه های استان مرکزی برگزار خواهد شد، تولیدات صنعتی روستاها عرضه می‌شود، همچنین این جشنواره به معرفی آیین‌ها و فرهنگ محلی استان مرکزی می‌پردازد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه جشن بیل‌گردانی نیم‌ور ثبت ملی شده است، ادامه داد: متاسفانه در استان مرکزی فرهنگ‌ گذشته به فراموشی سپرده شده است. در روستاهای بقیه مناطق ایران شاهد استفاده از لباس محلی هستیم، اما در روستاهای استان مرکزی استفاده از این نوع لباس، دیگر جایگاهی ندارد. در این جشنواره علاوه بر نمایش توانمندی اقتصادی روستاها به موضوعات مغفول مانده فرهنگی استان مرکزی هم می‌پردازیم .

فائض‌پور تصریح کرد: در سطح استان مرکزی 752 دهیار داریم که از این تعداد 21 نفر دارای تحصیلات کارشناسی ارشد، 200 نفر لیسانس، 76 نفر فوق دیپلم، 431 نفر دیپلم و 24 نفر زیر دیپلم هستند که هفت نفر از دهیاران زن و مابقی مرد هستند و وضعیت تحصیلی دهیاران متناسب با روستاها و دهیارهاست.

کمترین دهیاری ها در محلات

وی بیان کرد: به دلیل جمعیت بالای روستایی در شازند، بیشترین دهیاری‌ها در این شهرستان فعال هستند. در بخش قره‌کهریز این شهرستان 24، در بخش زالیان 49 و در بخش سربند40 دهیاری فعالیت می‌کنند و در مقابل شهرستان محلات به دلیل کم بودن جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری دارای کمترین تعداد دهیاری‌هاست، در بخش مرکزی این شهرستان 28 دهیاری و در محلات 16 دهیاری فعال است .

مدیر کل کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در موضوع اشتغالزایی در سطح روستاها، تصریح کرد: در صورتی که وضعیت کار و اشتغال در سطح روستاها بهبود پیدا نکند، به هر میزان اتفاقات مثبت رفاهی و غیره در روستاها فراهم شود، باز هم شاهد مهاجرت روستائیان به شهر هستیم .

ایجاد سه هزار شغل در سال جاری در بخش روستایی

وی با بیان اینکه معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری، دستگاه‌های مربوطه را موظف به ایجاد وضعیت اشتغال پایدار در مناطق روستایی کرده است، عنوان کرد: در سال 95 موظف به ایجاد 2720 شغل در سطح روستاها بودیم که با همکاری دستگاه‌ها توانستیم تعداد 3035 شغل ایجاد کنیم که از میزان پیش‌بینی شده بیشتر بود .

فائض‌پور با اشاره به اینکه در سال 96 موظف به ایجاد 2993 شغل با اعتبار 46 میلیارد تومان هستیم، افزود: کمیته امام خمینی(ره) موظف به ایجاد 1010 شغل، بسیج سازندگی 1500 شغل، بنیاد شهید و امور ایثارگران 25 شغل، سازمان امور عشایر 18 شغل، راهداری و حمل و نقل 94 شغل و سازمان بهزیستی321 شغل را باید ایجاد کنند. این هشت دستگاه موظف به ایجاد شغل در جهت اجرای پروژه ارتقا تولید و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی هستند، همچنین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناظر بر دستگاه‌های دیگر است به همین منظور در سال جاری این دستگاه از هرگونه فعالیت برای ایجاد شغل ممنوع شده است .

وی با بیان اینکه آمار اشتغالزایی بیش از سه هزار شغل است، ادامه داد: برخی از ارگان‌ها جزو هشت دستگاه متعهد به اشتغالزایی نیستند، اما به کار اشتغالزایی در روستاها مشغولند، به عنوان مثال بنیاد مسکن با ایمن‌سازی خانه‌های مسکونی به اینجاد شغل می‌پردازد، سازمان میراث فرهنگی در موضوع گردشگری در طول سال در سطح روستاهای استان نزدیک به 140 تا 150 شغل ایجاد می‌کند و اداره کل فنی حرفه‌ای سال گذشته نزدیک به 1500 نفر در سطح روستاها را با آموزش مطلوب توانمند ساخته است .

فائض‌پور با اشاره به تشکیل کارگروه توسعه اشتغال روستایی در سال گذشته، افزود: این کارگروه بازتاب و خروجی مطلوبی داشت که باعث ساماندهی وضعیت اشتغال در سطح روستاها شد .

وی با بیان اینکه در گذشته اشتغالزایی در روستاها انجام می‌شد، اما به صورت جزیره‌ای بود، گفت: طبق دستور استاندار دفتر امور روستایی متولی امر اشتغال در سطح روستاهاست و چناچه هر ارگانی قصد اشتغالزایی در سطح روستاها را دارد باید در ابتدا با دفتر امور روستایی هماهنگی لازم را انجام دهد .

فائض پور با بیان اینکه استان مرکزی ظرفیت بسیار مناسبی در موضوع گردشگری دارد، عنوان کرد: متاسفانه به این بخش کمتر پرداخته شده است. مسیر گردشگری خمین، محلات و دلیجان مسیر مناسبی برای گردشگری است. روستاهای جاسک، غار نخجیر، شهر نراق، آب گرم و سرچشمه محلات، بیت امام در خمین، سنگ نوشته تیمره و طبیعت شازند از جمله فضاهای مناسب گردشگری است که نیاز است در این زمینه با اطلاع‌رسانی از ظرفیت گردشگری این مناطق استفاده برد .

وی با اشاره به اینکه در شهرها و کشورهای دیگر از تمام امکانات برای جذب گردشگر استفاده می‌شود، بیان کرد: هنوز هم بیشتر مردم استان از اماکن گردشگری شهرهای خود اطلاعی ندارند. در حال حاضر روستاهای آهو و هزاوه از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان روستاهای نمونه گردشگری ابلاغ شده‌اند و هم‌اکنون در روستای هزاوه خانه امیرکبیر در حال بازسازی است.

فائض‌پوربا بیان اینکه ظرفیت‌های مطلوب 60 روستا در سال جاری توسط دفتر امور روستایی شناسایی شده است، اظهار کرد: روستای امان آباد به عنوان تولیدات گل‌خانه‌ای، روستای رباط‌میل به عنوان سازنده صنایع فلزی، روستای ضامنجان تولید کننده گیوه و صنایع دستی، روستای شهسواران تولید کننده مبلمان، روستای خیرآباد تولید کننده محصولات گل‌خانه‌ای، جیریا تولید کننده فرش دستباف، روستای سمقاور در موضوع منبت کاری، روستای وفس در بخش اماکن تاریخی، روستای چهرغان تولیدکننده پرده و کیف، اناج تولید کننده نهال، روستای بصری به عنوان تولید کننده لوستر از جمله روستاهای استان مرکزی هستند که به طرز مطلوبی معرفی نشدند و ظرفیت گردشگری آنها همچنان مغفول مانده است .

20 شرکت تعاونی دایر، اما بایر

وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های اتخاذ شده تبلیغ شرکت‌های تعاونی‌ است، تصریح کرد: در روستاهای استان مرکزی 23 شرکت تعاونی وجود دارد که از این تعداد سه تعاونی دایر هستند و 20 شرکت دیگر دایر، اما بایر محسوب می‌شوند و در واقع هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند. در حال حاضر شرکت تعاونی‌های بخش‌های زالیان، ساوه و تفرش فعال هستند. همچنین تیمی تشکیل شده است که تمام فعالیت‌های این شرکت تعاونی‌ها را مورد بررسی قرار داده و قرار است وضعیت این شرکت‌ها با توجه به منابعی که در استان وجود دارد مدیریت شود، در همین راستا می‌توان با الگوبرداری از استان‌هایی که شرکت‌های تعاونی آنها از وضعیت مطلوبی برخوردار است، تعاونی‌های استان مرکزی را فعال و از ظرفیت آنها بهره‌برداری کرد .

فائض‌پور با بیان اینکه از سال 92 کل اعتباراتی که سازمان دهیاری‌های کشور برای روستاهای استان در نظر گرفته است، در حدود 372 میلیارد تومان است که تا سال 95 در سطح روستاها هزینه شده است، افزود: در همین خصوص 20 درصد از سرفصل‌ها که برای روستاها در نظر گرفته شده سرفصل اشتغال است. در حال حاضر نزدیک به 70 میلیارد تومان منابع از سرفصل‌های اشتغال داریم که باید آنها را مدیریت کنیم. برخی از بانک‌ها منابع را می‌گیرند و برابر منابع در جهت ایجاد اشتغال به روستائیان وام می‌دهند .

وی با اشاره به اینکه میزان بودجه برای روستاها در برنامه پنجم نسبت به برنامه ششم تقلیل پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: برخی از شهرستان‌ها در حوزه اشتغال روستائیان بودجه بیشتری دارند و در صورتی که برخی صنایع ملزم به تهیه ملزومات خود از بخش اشتغالزایی روستاها شوند، مشکل بیکاری در بسیاری از روستاها حل خواهد شد .

فائض‌پور با بیان اینکه مردم در روستاها رغبتی برای شرکت در شوراها و دهیاری‌ها ندارند، عنوان کرد: برای این افراد عضویت در شوراها و دهیاری‌ها جذابیتی ندارد، چراکه عملا دهیاران در روستاها امنیت شغلی ندارند و هنگام تغییر شوراها تحت تاثیر مسائل طایفه‌ای اولین اقدام شورا تغییر دهیار است. متاسفانه برخوردهای شخصی در روستاها با دهیاران زیاد است، اما نباید طوری برخورد کنیم که کسی رغبتی به عضویت در دهیاری نداشته باشد .

ضمانت‌های بانکی در روستاها متناسب با زندگی روستایی نیست

وی با بیان اینکه بانک‌ها در بخش روستایی صرفا تسهیلات می‌دهند، اظهار کرد: 20 میلیارد تومان سهمیه استان مرکزی در حوزه اشتغالزایی در سطح روستاها در بانک سینا بوده که با نرخ هشت درصد اعطا می‌شود و نزدیک به هفت میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص داده شده است. بانک سینا بانکی تخصصی است که نحوه اعطای تسهیلات در این بانک متناسب با زندگی روستایی نیست. در حال حاضر پست بانک نیز در مناطق محروم با نرخ 10 درصد به روستاییان تسهیلات ارائه می‌کند و سازمان میراث فرهنگی نیز از محل منابع گردشگری به روستاییان تسهیلات اشتغال اعطا می کند.

وی با اشاره به تخصیص لایحه 1.5 میلیارد دلاری از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال در سطح روستاها، عنوان کرد: پیشنهاد دادیم که بانک‌هایی اعطای تسهیلات را بر عهده بگیرند که با مردم راحت‌تر کنار می‌آیند، چراکه در حال حاضر ضمانت‌های درخواستی برخی بانک‌ها متناسب با زندگی روستایی نیست و همچنین این بانک‌ها در روستاها شعبه ندارند و روستائیان مجبورند برای اخذ وام به شهرها مراجعه کنند .

فائض پور خاطرنشان کرد: 23 درصد جمعیت استان معادل 360 هزار نفر را روستاییان تشکل می دهند و در سال 95 در حدود سه درصد از جمعیت روستایی استان به دنبال مهاجرت روستاییان به شهرها، کاسته شده است و در این شرایط اقدام در جهت توسعه اشتغالزایی در روستاها امری ضروری است .

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۵۲۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: آموزش و ارتقای مهارت روستائیان از عوامل مهم در تقویت و پایداری توسعه روستایی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، شهرام ملایی‌هزاروندی امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به آموزش مهارت بین روستائیان و عشایر، اظهار داشت: در راستای توسعه، تبیین اهمیت مهارت‌آموزی و توانمندسازی بین روستائیان و عشایر در سال گذشته 4هزار و 288 نفر آموزش‌های مهارتی را فراگرفتند.

وی ادامه داد و افزود: این آموزش ها در قالب  750 هزار و 99 نفرساعت در حرفه هایی  ازقبیل پرورش زنبورعسل، پرورش قارچ خوراکی، پرورش گیاهان دارویی، زعفران‌کاری، سرمه‌دوزی، خیاطی، قالی‌بافی و ... بوده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان  اجرای دوره‌های آموزشی مهارت در روستاها را بر مبنای نیاز بازار کار و با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه دانست و گفت: آموزش و ارتقای مهارت روستاییان از عوامل مهم در تقویت و پایداری توسعه روستایی است.

وی با اشاره به اولویت سازمان آموزش فنی و حرفه ای در آموزش به روستاییان، عشایر و مناطق محروم گفت: اثربخشی و تأثیرگذاری بیشتر آموزش‌های مهارتی، کمک به توسعه اقتصادی، عدالت آموزشی در مناطق روستایی، توانمندسازی زنان روستا، افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های خانوار و در نهایت ماندگاری ساکنین در روستاها ازاهداف اجرای آموزش مهارتی دراین مناطق است.

ملایی‌هزاروندی با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در روستاها نیازمند توسعه و تقویت است، گفت:  ارتقای مهارت‌های شغلی و مهارتی در بین روستاییان  وعشایر مطمئناً در جلوگیری از مهاجرت به شهرها نقش مهمی را ایفا می‌کند از این رو دهیاران روستاها می‌توانند در نقش روایتگران وتبیین این حوزه ظاهر شوند و فنی حرفه‌ای را در تحقق اهداف یاری کنند. اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان با 55 مرکز آموزش دولتی و یک هزارو 530 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در راستای توانمندسازی جوانان و مهارت جویان استان فعالیت دارد.

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • جدایی برگزاری بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم رضوان
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • برگزاری محفل شعر ارادت رضوی در هویزه
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی