Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی با بیان اینکه ۴۶ میلیارد تومان برای ایجاد اشتعال روستایی در نظر گرفته شده است گفت: حدود ۲۳ درصد از جمعیت استان مرکزی معادل ۳۶۰ هزار نفر از جمعیت استانی را روستاییان تشکیل داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سعید فائض‌پور ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامی‌داشت روز دهیار برگزار شده بود با اشاره به مجموعه عملکرد دفتر امور روستایی و شوراهای استان مرکزی اظهار داشت: تعداد 752 دهیار در سطح استان مرکزی فعالیت د ارند که از این تعداد 107 دهیار خانم هستند و فعالیت مقبولی داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دهیاران استان مرکزی به تفکیک مدارک تحصیلی 21 دهیار دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، 200 دهیار دارای مدرک تحصیلی لیسانس، 76 دهیار دارای مدرک تحضیلی فوق دیپلم، 431 دهیار دارای مدرک تحصیلی دیپلم و 24 دهیار هم مدرک تحصیلی زیر دیپلم هستند که بر اساس شرایط‌سنجی هر منطقه دهیاران تعیین شده‌اند، بیشترین تعداد هیار را شهرستان شازند و کمترین تعداد دهیار را شهرستان محلات با کمترین روستا در استان مرکزی دارند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی تصریح کرد: یکی از رویکردهای مهم این دفتر مبنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری درمورد توسعه اشتغال پایدار روستایی تعیین شده که از سال گذشته آغاز و ه مچنان ادامه دارد و بر این اساس معتقدیم تا زمانی که اشتغال روستایی ثبات پیدا نکهند همچنان شاهد کاهش جمعیت روستایی هستیم.

فائض‌پور ادامه داد: نتایج نشان داده‌اند که اگر اشتغال پایدار در روستاها وجود داشته باشد نتایج مهاجرت‌ها معکوس شده است، براساس حکم معاونت ساماندهی مناطق محروم کشور تعداد هشت دستکاه اجرائی در سال گذشته موظف به ایجاد دو هزار و 720 شغل روستایی شدند که خوشبختانه توانستیم سه هزار و 35 شغل ایجاد کنیم و امیدواریم که با ادامه برنامه‌های تدوین شده این ایجاد اشتغال پایدار ادامه داشته باشد.

کارگروه اقتصاد مقاومتی استان مرکزی بیشترین تمرکز خود را بر مسئله اشتغال روستایی متمرکز کرد

وی عنوان کرد: کارگروه اقتصاد مقاومتی استان مرکزی بیشترین تمرکز خود را بر مسئله اشتغال روستایی متمرکز کرده و بر این اساس پیشنهادی مطرح کردیم که متولی ایجاد اشتغال روستایی در استان مرکزی دفتر امور روستایی معرفی شود زیرا در سنوات گذشته تمامی اقدامات از سوی بسیج سازندگی، کمیته امداد، بنیاد مسکن و سایر حوزه‌ها به‌صورت جزیره‌ای انجام می‌شد و آنگونه که باید منجر به نتیجه نمی‌شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: براساس دستورات صادره مبنی بر موظف شدن هشت دستگاه اجرائی نسبت به ایجاد اشتغال پایدار روستایی کمیته امداد امام خمینی(ه) موظف به ایجاد هزار و 10 شغل، بسیج سازندگی هزارو 500 شغل، بنیاد شهید 25 شغل، سازمان امور عشایر 18 شغل، راهداری و امور حمل‌ونقل 94 شغل و بهزیستی 321 شغل شده‌اند که اعتبار لازمه برای ایجاد این شغل‌ها حدود 46 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، البته دو دستگاه پست بانک و تعاون، کار و رفاه ا جتماعی به سبب ناظر بودن در این طرح از ایجاد اشتغال منع شده‌اند.

فائض‌پور بیان کرد: باید گفت که تعداد اشتغال ایجاد شده در سطح استان مرکزی از این تعداد بیشتر است زیرا اگر بخواهیم فعالیت‌های مجموعه بنیاد مسکن در زمینه نوسازی مسکن روستایی را هم حساب کنیم به ازای هر 90 متر مربع برای یک و نیم نفر اشتغال ایجاد می‌شود و در مجموعه در این حوزه برای سه هزار و 500 نفر شغل ایجاد کرده است، همچنین تعداد اشتغال‌های ایجاد شده در حوزه گردشگری بیش از 140 مورد ثبت شده است.

وی افزود: مجموعه فنی و حرفه‌ای تعداد هزار و 500 نفر از سکنه روستاهای استان مرکزی را آموزش داده تا با استفاده از این آموزش‌ها بتوانند ایجاد اشتغال داشته باشند، همچنین در نظر داریم امسال رویکرد ویژه‌ای به حوزه گردشگری داشته باشیم که به این سبب مسیر دلیجان، محلات و شازند را به‌عنوان مسیر گردشگری در قالب طرحی پایلوت انتخاب کرده‌ایم تا از ظرفیت‌های موجود در این منطقه استفاده لازم را ببریم.

روستاهای استان مرکزی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: ضعف فعالیت در حوزه گردشگری سبب توقف رشد استان ما در این حوزه شده است وگرنه روستاهای استان مرکزی از جمله روستای نراق، روستاهای دارای چمه آبگرم در محلات، شهر خمین از نظر استقرار بیت تاریخی امام راحل و سنگ نوشته‌های روستای تیمره و غیره از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند، باید بگوییم که جذب گردشگر در این مناطق نیازی به هتل ندارد زیرا فردی که به سراغ این مناطق می‌آید در نظر دارد از طبیعت بهره لازم را ببرد.

فائض‌پور عنوان کرد: روستای هزاوه استان مرکزی از ظرفیت‌های ویژه‌ای اعم از منزل امیرکبیر، تولید انگور و مشتقات آن برخوردار است که اگر ساماندهی شود به یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری مبدل می‌شود، روستاهای هزاوه در زمینه ایجاد انگور و مشتقات آن، امان‌آباد در حوزه تولیدات گلخانه‌ای، رباط‌میل در زمینه تولید صنایع فلزی، ضامنجان در حوزه تولید صنایع دستی، گیوه و ظروف مسی، شهسواران در حوزه تولید مبل، خیرآباد در حوزه تولیدات گلخانه‌ای، انجدان در حوزه گردشگری و سنقاوور در زمینه چوب از جمله روستاهای دارای ظرفیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: به‌منظور جلوگیری از خروج سرمایه کاری در روستاها تصمیم داریم لکه‌های صنعتی ایجاد کنیم، بطور مثال روستای چهره‌قان از توابع کمیجان دارای 50 کارگاه فعال پرده‌دوزی و تعداد زیادی کارگاه تولیدات کیف دستی و کولی است و اجناس تولیدی در این کارگاه‌ها در شهر قم عرضه می‌شوند.

تاکنون تعداد 60 روستا به‌عنوان روستاهای با ظرفیت شناسایی شده‌اند

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی بیان کرد: تاکنون تعداد 60 روستا به‌عنوان روستاهای با ظرفیت شناسایی شده‌اند تا اقدامات لازم روی آنها انجام شود و سازمان میراث فرهنگی نیز دو روستای آهو از توابع شهر آشتیان و روستای هزاوه از توابع شهر اراک را به‌عنوان پایلوت طرح ضربتی معرفی کرده است که اعتبارات لازم را در این زمینه دریافت می‌کنند.

فائض‌پور افزود: تعداد 23 شرکت تعاونی و به تعداد بخش‌ها ثبت شده‌اند که از این تعداد تنها سه شرکت تعاونی زالیان، بخش مرکزی ساوه و تفرش آنگونه که باید فعالیت دارند، همچنین در این راستا در نظر داریم که از دو استان یزد و کرمان به‌عنوان دو استان برتر در حوزه شرکت تعاونی بازدید داشعته باشیم تا از آنها ایده‌های کارآمد بگیریم.

وی ادامه داد: اعتباری که سازمان دهیاری روستاها از سال 92 تاکنون دریافت کرده مبلغ 372 میلیارد تومان برآورد شده و البته باید بگویم مدیران وقت اقدام بسیار مطلوبی تحت عنوان ذخیره سرفصل اشتغال به انجام رساندن که از این مبلغ 20 درصد ذخیره شده و اکنون حدود 70 میلیارد تومان اعتبار و منابع ذخیر سرفصل در اختیار داریم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی عنوان کرد: شهرستان شازند یکی از شهرهایی است که در طرح ذخیره سرفصل ایجاد اشتغال سهم بیشتری داشت تا در آینده بهره‌بری بیشتری هم داشته باشد و باید بگوییم این میزان از منابع رقم قابل توجهی است، یکی از پیشنهاداتی که ما برای ایجاد اشتغال در شازند و روستاهای حومه داده‌ایم ایجاد سوله‌های تولید لباس کار توسط پتروشیمی و پالایشگاه بوده است.

فائض‌پور خاطرنشان کرد: بانک سینا به‌عنوان بانک هدف مصرف روستاییان مقرر شده بود 20 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ هشت درصد ارائه دهد که تا سال گذشته حدود 10 میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص داده شده است، همچنین پست بانک هم با پرداخت سپرده‌های دارای نرخ 10 د رصد در راستای اعطای تسهیلات کشاورزی، آبزی‌پروری و آبخیزداری فعالیت دارد که شامل حال مناطق محروم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بودجه دهیاری‌ها از سال گذشته به‌صورت مستقل واریز می‌شود گفت: بر اساس شکایات اعلام شده مبنی بر اینکه بودجه دهیاری‌ها صرف موارد دیگری خارج از نیازهای روستاییان می‌شود وزیر مربوطه دستور واریز مستقیم بودجه به حساب دهیاران را صادر کرد و بودجه کل به تفکیک به حساب 32 هزار و 500 دهیار در سطح کشور واریز می‌شود.

حدود 23 درصد از جمعیت استان مرکزی را روستاییان تشکیل داده‌اند

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی بیان کرد: یکی از اقدامات اخیر دولت تصویب لایحه یک و نیم میلیارد دلاری به‌منظور توسعه اشتغال روستایی از محل صندوق توسعه ملی بوده است که اگر به تصویب نهایی برسد ظرف سه ماه آئین‌نامه‌های اجرائی لازمه توسط وزارت‌خانه ابلاغ می‌شود.

فائض‌پور افزود: حدود 23 درصد از جمعیت استان مرکزی معادل 360 هزار نفر از جمعیت استانی را روستاییان تشکیل داده‌اند که متاسفانه از سال 90 تا 95 حدود 3 درصد ریزش جمعیت روستایی داشته‌ایم که این آمار نگران کننده است.

وی ادامه داد: در راستای نهادینه شدن سنت استان مرکزی در نظر داریم که نهم تا 13 مرداد ماه امسال را به جشنواره ملی اقتصاد و فرهنگ اختصاص دهیم تا اقلیت‌های فرهنگی استان مرکزی در آن شرکت داشته باشند و به معرفی محصولات مهم استان که به صنعت و رونق اقتصادی کمک می‌کند بپردازیم، همچنین هفت استان کشور هم به‌منظور شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند و اصلی‌ترین هدف از اجرای این نمایشگاه نهادینه شدن و معرفی سنن و کالاهای ویژه استان مرکزی است.

انتهای پیام/

R41371/P1377/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۵۲۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد پیشکاری شامگاه دوشنبه کردستان در نشست معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با نماینده ولی فقیه در استان با تبریک هفته کار و کارگر، آموزش های فنی و حرفه ای را مقدمه‌ای برای مهارت آموزی و توانمندی سازی جوانان برای ایجاد اشتغال خواند و اظهار کرد: با گذراندن این دوره ها و تلاش و همت شبانه روزی، زمینه اشتغال در جامعه فراهم خواهد شد.

پیشکاری آموزش و مهارت آموزی کارگران را نیز از مهمترین اولویت های وزارت کار و لازم وضروری عنوان کرد و با بیان اینکه این آموزش ها موجب مهارت آموزی و ارتقای سطح علمی در کارگران به ویژه کارگران ساختمانی خواهد شد، اظهار داشت: با آموزش و مهارت آموزی کارگران، شاهد کاهش حوادث کارگری و جلو گیری از آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

مدیر کل کار کردستان با بیان اینکه مهارت آموزی و تربیت نیروی کار حرفه‌ای و ماهر موجب ایجاد اشتغال پایدار در کشور می شود، خواستار آموزش بیشتر کارگران ساختمانی در بحث ایمنی و حفاظت فردی شد و گفت: ایمنی نقش موثری در دستیابی به ارتقاء سطح سلامت کارگران در جامعه دارد.

رئیس شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت کار در استان با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از دستگاه‌هایی است که در خط مقدم ارتباط با مردم و خدمت‌رسانی قرار دارد، گفت: بیش از ۷۰ درصد جامعه تحت پوشش خدمات این وزارتخانه هستند و مدیران تابعه وزارت کار در کردستان توانسته اند با همدلی و هماهنگی مقدمات رضایتمندی مردم را فراهم آورند.

پیشکاری عملکرد ادارات تابعه وزارت کار در کردستان را رضایت بخش خواند و گفت: خوشبختانه ادارات تابعه وزارت کار در کردستان شبانه روزی در راستای خدمت رسانی به جامعه مخاطب تلاش کرده و تعامل بسیار خوبی با هم و سایر ادارات در استان دارند که این خود نقطه عطفی برای پیشبرد سیاست های دولت مردمی و وزارت کار در کردستان است.

کد خبر 6092571

دیگر خبرها

  • ادعای وزیر رئیسی درباره تحقق وعده مهم دولت سیزدهم! | فیلم
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۴۸۱ مددجوی کمیته امداد آذربایجان‌غربی
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • نمایشگاه دست ساخت‌های دانش آموزی در سنندج
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی