Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@21:18:52 GMT

کاهش بی‌سابقه تولید و صادرات چای ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۵۴۴۰۵

کاهش بی‌سابقه تولید و صادرات چای ایرانی

اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بود که خبرهایی در خصوص تغییر کاربری اراضی زیر کشت چای به گوش می‌رسید، خبرهایی که آینده تولید چای و صادرات آن را تیره و تار نشان می‌داد اما اکنون پیش بینی برخی از کارشناسان در خصوص دست های پشت پرده برای نابودی چای ایرانی قوت گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از پارسینه، به طوریکه اخیرا رئیس اتحادیه چایکاران گفته است که وضعیت تولید مطلوب نبوده و با حدود ۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته در این زمینه مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایرج هوسمی می‌گوید: خیلی از کشاورزان رضایت کافی را نداشتند چرا که در دور اول برداشت ما با سرمازدگی باغات مواجه شدیم که به تولید خسارت وارد کرد.

به گفته او همه کشاورزان انتظار داشتند در دوم برداشت کسری دور اول جبران شود اما این اتفاق رخ نداد و حدود ۴ تا ۵ درصد نسبت به سال گذشته افت تولید داشتیم.

درباره پرداخت مطالبات چایکاران نیز بخشی از مطالبات دور اول به دلیل تاخیر و بدقولی کارخانجات هنوز تسویه نشده که این برای کشاورزان مطلوب نیست. بابت محصول دور دوم هنوز پولی به کشاورزان پرداخت نشده است. البته هنوز برای پرداخت مطالبات دور دوم دیر نشده چرا که دور دوم برداشت اخیرا به اتمام رسیده است.

در این میان، اگرچه رئیس اتحادیه دلایلی را از جمله مناسب نبودن آب و هوا بیان می‌کند اما متاسفانه چای نیز همچون سایر محصولات داخلی که تولید آن بسیار موفق بوده و طرفداران خارجی نیز دارد با مافیا پیوند خورده است. مافیای واردات چای!

گفتنی است زمانیکه خبر تلخ تغییر کاربری اراضی زیر کشت چای منتشر شد نگرانی در خصوص کاهش تولید و افزایش واردات شدت گرفت. ضمن اینکه اکنون واردات بی رویه و قاچاق چای دو معضلی هستند که صنعت چای در کشور را با مشکل جدی روبه رو ساخته است.

از سوی دیگر محصول چای نیز همچون سایر محصولات کشاورزی که از لحاظ کیفیت ارزش بالایی دارند به صورت فله ای به کشورهای دیگر صادر می‌شود و با بسته بندی خوش آب و رنگ و چند برابر قیمت به کشور خودمان وارد می‌شود.

براین اساس در شرایط فعلی صنعت چای کشور علی رغم بالا بودن کیفیت ایرانی اما همچنان درجا می‌زند. برخی از نبود بسته بندیهای رنگی چون چای های خارجی می‌گویند و برخی دیگر از دست های پنهانی که مانع رشد چای ایرانی و برد بازرگانان چای خارجی در کشور!

این درحالی است که چایهای خارجی وارداتی به ایران علی رغم بسته بندیهای جذاب و گاها هدایای تبلیغاتی در آن اما از کیفیت لازم برخوردار نیست تا جاییکه برخی از کارشناسان چایهای خارجی را تنها شامل اسانس و رنگ می‌دانند.

بنابراین اکنون زنگ خطری برای آینده چای ایرانی به صدا درآمده است. زیرا وضعیت فعلی که برای اراضی زیر کشت و میزان تولید ایجاد شده خطر کمبود چای در ایران و کاهش تولید و صادرات آن در کمین است. البته مسئولان در واکنش به تغییر کاربری باغات چای به شدت با آن مخالفت کردند و گفته بودند که از طریق ادارات چای به سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت امور اراضی اعلام می کنیم تا برخوردهای لازم صورت گیرد اما این خطر همچنان در کمین صنعت چای کشور است.

با این وجود سال ۹۵ نیز شاهد کاهش بی سابقه چای بودیم این در حالی است که سال گذشته این محصول به صورت فراروان تولید شد. بدین ترتیب، شرایط فعلی نشان می‌دهد که احتمال تکرار کاهش تولید چای همچون سال 95 وجود دارد.

حالا پیش‌بینی‌های ماه‌های گذشته در خصوص کاهش تولید چای به وقوع پیوسته و این وضعیت چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. به اعتقاد کارشناسان دست های پشت پرده به دنبال افزایش واردات چای در ایران و رونق فروش و مصرف چای خارجی خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۵۴۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت

مدیر بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران با اشاره به حضور ۲۵۰ شرکت خارجی در این رویداد گفت: در این دوره از نمایشگاه نفت ایران نشست‌های B۲B و تخصصی برای تبادل دانش و تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی طراحی شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، غلامرضا جمالی بیان کرد: استقبال شرکت‌های خارجی از نمایشگاه امسال به گونه‌ای است که ۵ هزار مترمربع فضا برای جانمایی آنها درنظر گرفته شده است در حالی که در دوره گذشته تنها فضایی ۲ هزار متری برای شرکت‌های خارجی در نظر گرفته شده بود.

وی افزود: شرکت‌هایی از روسیه، چین، فرانسه،‌ آلمان، ژاپن، کانادا، ایتالیا، ترکیه،‌ بلاروس،‌ هندوستان، اتریش و آرژانتین حضوری فعال در این نمایشگاه خواهند داشت.  
 
بر اساس این گزارش، در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بخش‌های مختلف از جمله شرکت‌های بالادست نفت و گاز، اکتشاف و تولید، سازندگان داخلی، صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی گاز، پالایش و پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها و دیگر شرکت‌های مرتبط با صنعت نفت حضور دارند.

نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین رویداد نفتی ایران با حمایت و سیاست‌گذاری وزارت نفت، از سوی شرکت ملی نفت ایران برگزار می‌شود و شرکت‌های اصلی وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی)، شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه آن‌ها و دست‌اندرکاران اصلی صنعت نفت، در آن حضور جدی و فعال دارند.

این رویداد با شعار «صنعت نفت، جهش تولید، بهینه‌سازی فناورانه» روزهای ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران به نشانی www.nioc.ir و سایت نمایشگاه صنعت نفت به نشانی www.iran-oilshow.ir مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور
  • دفترچه سوالات هنر و زبان‌های خارجی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد + لینک سایت sanjesh.org
  • دفترچه سوالات هنر و زبان‌های خارجی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟
  • چرا صادرات خدمات سدسازی و نیروگاهی مهم است؟