Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@02:36:53 GMT

بخشش جريمه ديرکرد تسهيلات بانکي متوقف شد

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۵۴۹۲۱

خبرگزاري آريا - به علت عدم تامين اعتبار از سوي دولت براي طرح بخشودگي جرايم ديرکرد و سود تسهيلات بانکي زير 100 ميليون، اين طرح عملاً در بانکها متوقف شده است. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، بهمن ماه پارسال بود که طرح بخشش جرايم ديرکرد و سود تسهيلات بانکي مشتريان داراي زير100 ميليون تومان از سوي بانک مرکزي مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين طرح بر اساس اجازه قانوني مجلس به دولت طبق تبصره (35) قانون بودجه 1395 بود که طي آن دولت اين امکان را پيدا مي کرد تا حدود 10 هزار ميليارد تومان براي بخشودگي سود تسهيلات و جريمه ديرکردبدهکاران بانکي زير 100 ميليون تومان هزينه کند.
بر اين اساس اگر بدهکاران بانکي زير 100 ميليون تومان، اصل بدهي خود را به‌طور کامل و يکجا تسويه کنند از پرداخت جرايم ديرکرد و سود اين تسهيلات معاف مي‌شوند.
اين طرح همزمان با واکنش مراجع عظام تقليد نسبت به نامشروع بودن دريافت جريمه ديرکرد (تاخيرتاديه) بود و به نوعي بانک مرکزي در مقابل واکنش مراجع عظام تقليد و اعتراضات مردمي نسبت به دريافت اين نوع جريمه که داراي شبهه ربوي است، اين طرح را مطرح کرد تا بتواند به نوبه خود اعتراضات و واکنشها را ساکت کند.
اما طولي نکشيد که اين طرح از همان ابتداي شروعش با مشکل و بهانه گيري از سوي بانک مرکزي به چالش کشيده شد. سيف رئيس کل بانک مرکزي يک ماه بعد از اجرايي شدن اين طرح بخشودگي، اولويت را با تسهيلات 10ميليوني عنوان کرد و با 90 ميليون کاهش از 100ميليون وعده داده شده گفت: منابع مالي براي اجراي مصوبه بخشش سود و جرايم ديرکرد وام هاي بانکي کمتر از 100 ميليون تومان محدود است و اولويت فعلا با بخشودگي وام هاي زير 10 ميليون است.
پس از آن بانک مرکزي مبلغ تسهيلات مجاز براي بخشودگي را از 100 به25 ميليون کاهش داد.
بانک مرکزي در تاريخ 21 ارديبهشت بخشنامه جديديابلاغ کرد تابخشودگي سود و جرايم بانکي براي تسهيلات حداکثر تا سقف 25 ميليون تومان، در صورت تقاضاي بدهکار و واريز اصل بدهي تا تاريخ 31 خردادماه امسال و صرفاً براي «مانده مطالبات تسهيلات اعطايي يارانه‌اي موردحمايت دولت، حوادث غيرمترقبه و مسکن روستايي» و «مانده مطالبات امهال شده آسيب ديدگان ناشي از حوادث غيرمترقبه» اجرايي شود.
مشکل ديگري که اين طرح را به نوعي زمين گير کرد، مسئله سرپيچي بانکها و زير بار نرفتن آنها از اجراي کامل و بدون نقص آن بود. به گونه اي که بنابر گزارشات مردمي، بانکها به بهانه هاي مختلفي از جمله: عدم تامين اعتبار از سوي بانک مرکزي، اجرا فقط براساس اولويت بندي اعلام شده بانک مرکزي و ... از تن دادن به اين طرح بخشودگي طفره مي رفتند.
در همين باره علي اکبر کريمي عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با تسنيم اين موضوع را تشريح کرد و گفت: به علت عدم تامين اعتبار منابع لازم براي طرح بخشودگي جرايم ديرکرد و سود تسهيلات بانکي از سوي دولت، اين بخشودگي عملا متوقف شده است و به طور صحيح در بانکها اجرايي نمي شود.
وي با عنوان اين که براساس گزارشات رسيده، براي بانک مرکزي اعتبارات و منابع مالي لازم براي اجراي اين طرح اختصاص داده نشده است بيان کرد: دولت موظف شده بود که اعتبار لازم را براي بخشش «سود تسهيلات» در اختيار بانک مرکزي قرار بدهد تا بانکها هم درعوض دريافت اين منابع و اعتبارات مربوط به سود تسهيلات،‌ از دريافت «جريمه ديرکرد تسهيلات» به صورت داوطلبانه از مشتريانشان منصرف شوند تا بدين گونه هم سود بخشيده شود و هم جريمه ديرکرد، که متاسفانه به علت عدم تامين اعتبار از سوي دولت اين امر محقق نشد.
از سوي ديگر کارشناسان بانکداري اسلامي معتقدند که اين گونه طرحهاي بخشايشي درمان کامل و جامع براي مسئله جريمه ديرکردي که از سوي اکثر مراجع عظام تقليد نامشروع و ربوي عنوان شده، نيست و بايد فکري براي ريشه کردن دريافت اين نوع جريمه ها کرد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۵۴۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر جدید بانک مرکزی درباره حذف کارت‌های بانکی/ از این پس با این روش خرید کنید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با اعلام این خبر تأکید کرد: بانک مرکزی در راستای تنوع بخشی به ابزارهای پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند.

او گفت:‌ با طرح کهربای بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آن‌ها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استانداردهای روز میسر شده است.

به گفته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی،‌ هم‌اکنون ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896178

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی چگونه می‌تواند به کمک تحقق شعار سال بیاید؟
  • تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد
  • همه چیز درباره کارت بانکی کهربا + جزئیات دقیق
  • لیست جدید ابربدهکاران حقوقی و حقیقی بانکی اعلام شد
  • ۵ باور غلط درباره رتبه اعتباری بانکی/امکان اصلاح رتبه هست؟
  • سقف تراکنش بانکی برای سال جدید تغییر کرد
  • تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی
  • بانک مرکزی: طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • خبر جدید بانک مرکزی درباره حذف کارت‌های بانکی/ از این پس با این روش خرید کنید