Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-03@23:37:05 GMT

ارثیه «مارمولک»برای «اکسیدان»

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۵۴۹۴۹

ارثیه «مارمولک»برای «اکسیدان»

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، با اکران فیلم سینمایی «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی بار دیگر جنجال‌ها بر سر اکران و تحریم این فیلم توسط حوزه هنری به تیتر اصلی رسانه‌های سینمایی بدل شد. در یک سوی این جدال حوزه هنری، رسانه‌های منتقد به فیلم جدید منوچهر محمدی و برخی نمایندگان مجلس قرار دارند و در سوی دیگر وزیر ارشاد، رسانه‌های مخالف حوزه هنری و جمعی از هواداران «اکسیدان» قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی، فیلمی کمدی است که به داستان تلاش‌های اصلان(با بازی جواد عزتی) برای گرفتن ویزای کشورهای اروپایی می‌پردازد. «اکسیدان» منوچهر محمدی در خیلی از موارد شبیه فیلم «مارمولک» است. از شوخی‌های فیلم با مبلغان دینی گرفته تا دیالوگ و جملاتی که در فیلم بین شخصیت‌های مختلف رد و بدل می‌شود، همگی یادآور فیلم جنجالی منوچهر محمدی است که در زمان اکران حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت.


همزمان با شروع اکران «اکسیدان» در سینماهای کشور، منوچهر محمدی از اکران نشدن فیلمش در سینماهای حوزه هنری خبر داد. خبری که به سرعت با تیتر «تحریم قطعی «اکسیدان» توسط حوزه هنری» در رسانه‌ها منتشر شد. پس از آن بود که محمدحمزه‌زاده، قائم‌مقام رئیس و معاون سینمایی حوزه هنری در یک برنامه تلویزیونی درباره عدم اکران برخی فیلم‌ها در سینماهای حوزه هنری با تاکید بر اینکه حوزه هنری سعی داشته فضای مطمئنی را برای خانواده‌ها فراهم کند، می‌گوید: «وزارت ارشاد به وظیفه هدایتی خود درست عمل نمی‌کند و به نوعی برج مراقبت دچار اختلال است. نقش نهادهایی مثل حوزه هنری در سینما مانند فانوس دریایی است. حوزه هنری در این سال‌ها روی نقطه هدایت ایستاده و مسیر را به صورت روشن برای فیلمسازان تعریف کرده و این فیلمسازان هستند که خواسته‌اند خود را به این نقطه وصل کرده و برسانند.

جنجال‌ها در مورد فیلم «اکسیدان» به همین جا ختم نمی‌شود. درست در زمانی که برخی رسانه‌ها به بهانه اکران نشدن فیلم منوچهر محمدی در سینماهای حوزه هنری مشغول تخریب این سازمان بودند، برخی دیگر از رسانه‌های جریان مخالف به نقد محتوایی «اکسیدان» می‌پردازند. شوخی با مسیحیان و اقلیت‌های مذهبی و همچنین شوخی با موضوع همجنس‌بازی دو مساله‌ای بود که به محورهای اصلی نقد فیلم «اکسیدان» تبدیل می‌شوند. از طرفی «اکسیدان» فیلمی تابوشکن معرفی می‌شود که از خط قرمزها عبور کرده است و از طرف دیگر تنی چند از ارامنه و مسیحیان، این فیلم را توهین و وهن مذهب معرفی می‌کنند. چند روز بعد جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توقف اکران دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» را خواستار می‌شوند. در نامه نمایندگان مجلس آمده است: «اخیرا اکران دو فیلم سینمایی مبتذل به نام‌های «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» نگرانی جمعی از نمایندگان مجلس را فراهم آورده است. از آنجایی که قرآن مجید برای کلیه ادیان و پیامبران(ص) احترام و تقدس قائل است و با توجه به فرمان ولی امر مسلمین بر حفظ وحدت ملی و احترام متقابل به همبستگی موحدان در مبارزه با استکبار و صهیونیستم بین‌المللی که از مسائل اساسی است، لذا انتظاری که جنابعالی به‌عنوان مسئول فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم این است که از ادامه اکران و نشر این دو فیلم جلوگیری به عمل آورده و از ادیان مقدسی که به ساحت آنها توهین شده، دلجویی و از اختلاف‌افکنی در صفوف واحد ملت شریف و بزرگوار ایران ممانعت به عمل آورید.»

محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی نیز در پاسخ به نامه نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها با تاکید بر اینکه پای مجوزها می‌ایستیم، می‌گوید: «وقتی یک ارگان قانونی به دلیل همان دغدغه‌ای که امروز نمایندگان به آن اشاره می‌کنند، برای یک اثر از دو ارگان قانونی امنیتی استعلام گرفته و بعد از جلساتی که برگزار شد اعلام کردند نگرانی ما در این مورد برطرف شده و هیچ مشکلی وجود ندارد، طبیعتا باید به آن احترام گذاشت. آخرین حاشیه‌ها درباره فیلم «اکسیدان» نیز مربوط به نقل قولی از تهیه‌کننده این مجموعه است. منوچهر محمدی در واکنش به صحبت‌های مدیر سازمان سینمایی حوزه هنری مبنی‌بر اینکه با اجرای درجه‌بندی سنی حوزه هنری با نمایش هیچ فیلمی مشکل ندارد، گفته است: «من به‌عنوان تهیه‌کننده «اکسیدان» براى حل مشکل اکران این فیلم در سالن‌هاى حوزه هنرى داورى آقاى حمزه‌زاده را قبول دارم و طبق صحبت‌هاى اخیرشان ایشان هر درجه‌بندى سنى‌ای که براى اکران «اکسیدان» در نظر بگیرند را مى‌پذیرم به شرطى که از همین امشب «اکسیدان» را با درجه‌بندى موردنظرشان در سینماهاى حوزه هنرى اکران کنند.»


این نوع جنجال‌ها در مورد اکران فیلم‌های سینمایی موضوعی سابقه‌دار است که بارها در مورد فیلم‌هایی از جمله «مارمولک»، «50 کیلو آلبالو»، «گشت ارشاد»، «فروشنده»، «رستاخیز» و... اتفاق افتاده است. همیشه نیز حاصل این جنجال‌ها و جنگ زرگری مسئولان و رسانه‌ها چیزی جز تبلیغات بیشتر برای یک فیلم و فروش بیشترش در شبکه خانگی و سینماها نبوده است. به کار بردن لفظ «تحریم» در مورد برخی فیلم‌ها به ابزاری تبلیغاتی برای تهیه‌کنندگان سینما تبدیل شده است که باعث می‌شود مردم بیشتری نظرشان به آن فیلم در سینما و شبکه خانگی جلب شود. از طرف دیگر فیلمسازان با برخوردهای اینگونه برخی از مسئولان بیشتر ترغیب شده‌اند که به ساخت چنین فیلم‌هایی دست بزنند که نمونه آن فیلم «گشت2» است. به نظر می‌رسد در برخی رسانه‎ها هم در مورد محتوای فیلم «اکسیدان» غلوهایی صورت گرفته است که باعث دلگیری این جدال رسانه‌ها شده است. هرچند در جامعه‌ای که نمی‌شود با هیچ شغل و قشر خاصی شوخی کرد، دفاع از شوخی‌‌های «اکسیدان» کار عبثی است ولی می‌توان گفت که این فیلم در مقایسه با تعدادی از فیلم‌هایی که پیش از این توسط حوزه هنری اکران شده است، محتوای سالم‌تری دارد. در این شرایط به نظر می‌رسد بهترین راهکاری که توسط برخی کارشناسان بر آن تاکید می‌شود، در قدم اول شفاف‌‌سازی در مورد سیستم اکران فیلم‌های سینمایی و در قدم دوم درجه‌بندی فیلم‌های سینمایی و راهنمایی خانواده‌ها برای استفاده محصولات سالم و خانوادگی در سینماهاست.

منبع: فرهیختگان

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۵۴۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شیعه مدیون قال صادق هاست»

به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران؛ همزمان با سالروز شهادت امام ششم شیعیان، اکران‌های فرهنگی تسلیت این روز با احادیثی از امام صادق (ع) به همت سازمان زیباسازی در فضای شهری پایتخت اکران شد.

بر اساس این گزارش، در این اکران‌های فرهنگی از احادیث و جملاتی همچون «خشم کلید همه بدی‌هاست» , «عاقل‌ترین مردم خوش‌اخلاق‌ترین آنهاست»، «شیعیان ما با یکدیگر مهربانند»، «علم را برای عمل کردن بیاموز» و «شیعه مدیون قال صادق‌هاست» استفاده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • «شیعه مدیون قال صادق هاست»
  • «شیعه مدیون قال صادق‌هاست» در تهران اکران شد
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • نفخ لوبیاها را چطور بگیریم ؟ ؛ طرز تهیه خوراک لوبیا | این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است | فوت و فن خوشمزه‌تر شدن این غذای سالم و خانگی
  • ۴ ادویه ضد آلزایمر
  • جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
  • ۹ میوه مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • «مدیر مدرسه» به اکران آنلاین رسید
  • ۹ میوه فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن