Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سفال کلپورگان هنر هفت هزار ساله اي است که به دست زنان سيستان و بلوچستان زنده نگه داشته شده. هنري که سينه به سينه نقل شده و فرزند به فرزند آموزش داده شده تا حالا که شهرت جهاني پيدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاري ميزان، روستايي کوچک در استان سيستان وبلوچستان و در نزديکي شهر سراوان محل ساخت محصولي است که قدمت هفت هزار ساله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفال کلپورگان صنايع دستي اين روستاست که توسط زنان توليد مي شود. توليد آن به روشبدوي و به صورت کاملا دستي و بدون چرخ سفال است. اين روش توليد محصولاتي را ايجادمي کند که براي برخي شايد واجد ارزش نباشند اما کلپورگان ميراث کهني است که همهارزشش در نحوه ساخت آن است. خريداران کلپورگان اگر اهل فن نباشند شايد فکر کنندسفالي با کيفيت پايين مي خرند. اما تمام شکل ظاهري و روش ساخت اين محصول، ميراثياست که قرن ها در گنجه اين روستا مانده تا هنوز آثاري توليد شود که شکل و شمايلقرن ها قبل را دارد.
سفال کلپورگان مسافر زمان و نشاني از هنر و تکنيک مردمان درهفت هزار سال پيش است. سفال کلپورگان هنرهفت هزار ساله اي است که به دست زنان سيستان و بلوچستان زنده نگه داشته شده. هنريکه سينه به سينه نقل شده و فرزند به فرزند آموزش داده شده تا حالا که شهرت جهانيپيدا کند. در راستاي حفظ و معرفي صنايع دستي در سطح بين الملل قرار است که سفالکلپورگان هم به جمع ثبت جهاني ها بپيوندند تا هم تبليغي براي اين اثر ارزشمندسيستان و بلوچستان در سطح بين الملل باشد و هم براي حفظ و حمايت آن تلاش شود.

سفال کلپورگان جهاني مي شود
کامبيز مشتاق گوهري، مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سيستانو بلوچستان به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاري ميزان مي گويد: معاونت صنايع دستي کشور به دنبال ثبت جهاني سفالکلپورگان است و ما در استان برنامه ها در راستاي تلاش براي ثبت جهاني روستاهايصنايع دستي کلپورگان هماهنگ مي کنيم.
حالا شهرهاي صنايع دستي ايران به دنبال جهاني شدند هستند تا به معرفي بيشترمحصولات خود کمک کنند. سفال لالجين يکي از شهر هاي صنايع دستي ثبت جهاني شده ايراناست و حالا کلپورگان نيز قدم هاي جهاني شدن رو بر ميداد. مشتاق گوهري در اين باره ميگويد: اين بار براي ثبت جهاني دو شهر و يک روستا کانديدا بودند که در اين بينروستاي کلپورگان انتخاب شد.
وي درباره ويژگي هاي اين محصول صنايع دستي مي گويد: سفال کلپورگان بدوي تريندست ساخته بشر است که هنوز توليد مي شود. آنچه زنان اين منطقه مي سازند به تاريخپيش از اختراع چرخ بر مي گردد و مربوطه به نقطه آغاز صنايع دستي است.
مشتاق گوهري درباره اهميت حفظ شيوه ساخت اين سفال مي گويد: سفال کلپورگان تنهايک سفال کاربردي نيست بلکه يک عنصر فرهنگي و نماد تمدني است.


کلپورگان بايد حمايت شود
اين روستا در نقطه صفر مرزي و در نزديکي شهر سراوان جذابيت هاي تاريخي وگردشگري دارد با اين حال با سفال هايش شناخته مي شود. سفال کلپورگان مشتريان خارجيهم دارد و حالا قرار است با ثبت جهاني، رونق تازه اي بگيرد.
مشتاق گوهري درباره روند ثبت جهاني مي گويد: ثبت سفال کلپورگان تعهد آور است. وما در حال اجراي برنامه هاي معاونت صنايع دستي و ضوابط ثبت جهاني هستيم.
وي معتقد است که بايد طرح هاي حمايتي شکل بگيرند تا اين هنر حفظ شود و از بين نرود و مي گويد: دردوره هاي قبل گاهي فقط چند زن بودند که سفال توليد مي کردند و اگر حمايت هاي مختلفدر بزنگاه ها نبود، اين هنر از بين مي رفت.
مدير کل ميراث فرهنگي استان سيستان و بلوچستان درباره اقدامات تازه براي حفظ وحمايت اين هنر مي گويد: در دوره جديد ما توانستيم تلاش هامان را با تجربه هاي دهه60 و 70 گره بزنيم. هنوز کارگاه هاي باقيمانده از دهه 50 رونق دارد و چند نسل در آن فعال است. همچنين استانداري به توسعهاين روستاها در سالهاي اخير توجه داشته است.

تنها نقوش سنتي و ثبت شده را به رسميت مي شناسيم
نقش هاي کلپورگان، گردشگران را ياد سفال هاي کشف شده در محوطه ثبت جهاني شوشمي اندازد. طرح و نقش هاي روي سفال ها پيچيده و چشمگير است.
مشتاق گوهري درباره آموزش براي حفظ اين هنر در نسل هاي بعد مي گويد: در استانبراي آموزش کلپورگان اعتبار ويژه اي در نظر گرفته ايم. براي افزايش توليد و تشويقاهالي به افزايش توليد اين سفال در شکل سنتي تلاش مي کنيد.
افزايش توليد و استقبال از اين هنر اما مي تواند موجب دست بردن در آن و فراموششدن شکل هاي قديمي شود، مدير کل ميراث فرهنگي سيستان و بلوچستان در اين باره ميگويد: از الهام بخشي نمي توان ممانعت کرد و هنرمندان گاهي روايت هاي معصر خود رادارند و اين باعث افزايش شناخت عموم نيزمي شود. تمامي و طرح ها و نقوش سنتي ثبت شده است و غير آن از چيزي را به رسميت نميشناسيم.


انحصار فروش کلپورگان بايد شکسته شود
برخي مدعي هستند که پخت سفال کلپورگان را خارجي ها از مدت ها قبل پيش خريد ميکنند و در بازار هنري اروپا اين محصول شناخته شده اي است. اما کلپورگان را ايرانيها نيز به خوبي نميشناسند و دليل اهميت آن را نمي دانند. در اين بين برخي نيز بادست گرفتن بازار در تلاش براي انحصار فروش اين محصول و افزايش قيمت آن هستند.اتفاقي که مي تواند ضررهاي چند جانبه براي اين ميراث ملي داشته باشد.
مشتاق گوهري درباره وضعيت فروش اين سفال مي گويد: حتي در شهر تهران هم سفالکلپورگان پيدا نمي شود. صادراتي اگر بوده مربوط به شاخه اي خاص و به طور انحصاريبوده است. ما معتقديم در قدم نخست بايد اين انحصار شکسته شود و در سطح ملي توسعه مناسب داشته باشيم، بعد از آنبايد به سراغ بازارهاي خاص برويم. بازار هاي بين المللي بايد سنجيده شوند و اينمحصول نيز بعد از طي اين مراحل به اين بازارها ورود کند.
انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۵۶۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی آتش‌نشانان به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

دبیرکل جمعیت هلال احمر می‌گوید تا امروز بیش از ۱۳ هزار بسته غذایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان توزیع شده است. حدود ۱۱۰ تیم امدادی کار کمک‌رسانی به سیل‌زدگان را انجام می‌دهند. علاوه بر ارتش، سپاه، بسیج و نیرو‌های جهادی، آتش‌نشانانی از تهران نیز به کمک هموطنان خود در جنوب کشور رفته‌اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • یادی از منادی وحدت در سیستان و بلوچستان
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • زندگی پس از سیل در شهرستان دشتیاری - سیستان و بلوچستان + عکس
  • زندگی پس از سیل در دشتیاری سیستان و بلوچستان
  • (تصاویر) مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
  • سیل در منطقه دشتیاری سیستان و بلوچستان
  • (تصاویر) روستای پزم تیاب سیستان و بلوچستان بعد از سیل
  • رونمایی از سند ۵ ساله توسعه شاخص‌های آموزشی، فضاها و نیروی انسانی سیستان و بلوچستان
  • خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت
  • امدادرسانی آتش‌نشانان به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان