Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - باورهاي مردمي درباره تاثيرات منفي اين نوع سوخت بر روي موتور خودروها و همچنين مقايسه گازCNG با بنزين از جمله موضوعاتيست که ذهن مالکان خودروهاي دوگانه سوز را با خود درگير مي کند که خودروکار در اين مطلب به بررسي موشکافانه آن ها پرداخته است.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، واقعيت ماجرا از چه قرار است؟ گاز طبيعي بهتر است يا بنزين؟ کداميک راندمان بالاتري دارد و کداميک آسيب کمتري به موتور اتومبيل مي‌رساند؟

CNG چيست ؟
گاز طبيعي فشرده است که در درجه حرارت معمولي و در فشار 200 تا 250 بار نگهداري مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گاز طبيعي به سه حالت زير مي تواند در خودرو ها مورد استفاده قرار گيرد.
الف) فشرده CNG : COMPRESSED NATURAL GAS
ب) مايع LPG : LIQUID PETROLEUM GAS
ج) جذب شده ANG : ABSORBED NATURAL GAS

انواع خودرو هاي گاز سوز
DEDICATED به خودروهايي اطلاق مي‌شود که فقط از يک سوخت استفاده مي‌کنند.

BI_FUEL به خودرو هايي که امکان استفاده از دو سوخت بنزين و گاز را دارا مي‌باشند اطلاق مي‌شود.

DUAL_FUEL به خودرو هايي اطلاق مي‌شود که از دو سوخت گازوئيل و گاز طبيعي به طور ترکيبي استفاده مي‌کنند.


اثرات عمده تبديل سوخت به CNG
گاز CNG ، گازي به مراتب تميزتر نسبت به سوخت بنزين از نظر آلاينده هاي خروجي اگـزوز بـوده است.
مقايسه سالم‌تر بودن گاز CNG نسبت به بنزين از اين ديدگاه حائز اهميت است که به واسطه حوادث مرگبار به وجود آمده ناشي ازآلودگي، جان انسان‌هاي زيادي گرفته شده که مي توان به عنوان نمونه از حادثه دره ميور بلژيک در سال 1930 نام برد که در يک روز 40 نفر به واسطه آلودگي ناشي از مه شديد که اين شهر را در بر گرفته بود جان خود را از دست داده و يا در سال 1952 در شهر لندن تجمع آلودگي هاي واقع شده بر روي شهر لندن باعث از دست رفتن جان 4000 نفر گرديد اشاره نمود.

مقايسه از نظر اقتصادي
چون اين گاز به راحتي قابل پمپاژ کردن است، خيلي سريع در اختيار مصرف کننده قرار مي گيرد و احتياج به هزينه حمل و نقل بالايي ندارد.

همچنين مقايسه قيمت هاي ميانگين CNG و بنزين در بازارهاي جهاني نشان مي دهد که قيمت جهاني گاز يک پنجم قيمت جهاني بنزين با ارزش حجميه مساوي است و اين موضوع به وضوح نشان دهنده ارزاني سوخت CNG نسبت به سوخت بنزين خواهد بود.

* لازم به ذکر است که انجمن جهاني خودروهاي گازسوز در گزارش خود ايران را به عنوان دارنده بزرگ‌ترين ناوگان خودروهاي گازسوز در جهان در سال 2011 معرفي کرد.

مقايسه از نظر فني و موتوري

سوخت CNG نسبت به ساير سوخت‌هاي هيدروکربني داراي پائين ترين نسبت کربن به هيدروژن (1 اتم کربن در مقابل 4 اتم هيدروژن) است. لذا سوختن آن کربن کمتري بر جاي گذاشته و در خودروهاي گازسوز به علت کاهش قابل ملاحظه اين رسوبات ( کربن ) در منطقه احتراق ، ورودي سوپاپ‌ها ، سرپيستون‌ها و شيارهاي رينگ‌ها ، امکان گريپاژ کردن قطعات بمراتب کاهش يافته و همچنين به علت کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاينده هاي خروجي ، روغن موتور و فيلتر آن نسبت به سوخت بنزين تميزتر باقي مانده و زمان تعويض آنها و در نتيجه هزينه عملياتي موتور گاز سوز نيز کاهش مي يابد که تماميه موارد ذکر شده نشان دهنده افزايش عمر مفيد خودرو در هنگام استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزين و همچنين LPG مي‌باشد .

در اين بين شايد هنوز افرادي باشند که با وجود شواهد بالا , باز هم مهر خشک کار کردن را بر پيشانيه موتور هاي گاز سوز بزنند. ما براي رد اين حرف دليلي واضح تر و قابل لمس تر مي آوريم
زماني که موتور خودرو شما سرد است، بنزين بر روي ديواره سيلندرها تقطير مي‌شود و به پايين يعني به سمت کارتل روغن سرازير مي‌شود. اين مقدار اگر چه بسيار نا چيز و غير قابل اندازه گيري است ولي در دراز مدت باعث خراب شدن روغن و از بين رفتن خاصيت روانکاري روغن مي‌شود در حالي که گاز طبيعي حتي در دماي 10 درجه زير صفر هم تقطير نمي‌شود و حتي اگر در مجاورت روغن قرار گيرد باعث خراب شدن آن نخواهد شد. پس اين نيز دليل ديگري است که نشان مي‌دهد کارکرد خشک موتورهاي گاز سوز بيشتر يک ذهنيت اشتباه است چرا که تاييد مي‌کند روغن موتور خودروهاي گاز سوز ديرتر خراب مي‌شود.


مقايسه از نظر پيمايش خودرو

براي به کارگيري گاز طبيعي به عنوان سوخت خودرو بايد آن را در جايگاه هاي سوختگيري با فشار 200 تا 220 بار متراکم نموده که در چنين فشاري دانسيته انرژي حجمي گاز طبيعي يک سوم بنزين بوده و در نتيجه يک خودرو تجهيز شده به سوخت گاز طبيعي فشرده با حجم مخزن گاز معادل با حجم مخزن بنزين، سه برابر يک خودرو بنزيني براي همان مسافت نياز به مراجعه به جايگاه سوخت‌گيري دارد و مي‌توان نتيجه گرفت که برد عملياتي خودروها با سوخت بنزين به مراتب بيشتر از خودروي با سوخت گاز طبيعي فشرده شده مي باشد.

1- گاز طبيعي سوختي با احتراق بهينه،پاکيزه و تميز است که اين امر سبب افزايش عمر موتور و کاهش تعميرات آن مي گردد. براي مثال تعويض شمع در موتورهاي بنزيني تا 32,000 کيلومتر انجام ميشود که در خودرو هاي گاز سوز تا 120,000 کيلومتر دوام دارد.

2- اين سوخت قابل انتقال و مکش از مخزن خودرو نمي باشد و احتمال سرقت سوخت کاهش مي يابد. کما اينکه در صورت بالا رفتن قيمت سوخت معضل سرقت سوخت نيز اضافه مي گردد.

3- زمان سوخت گيري سريع بين 4 تا 5 دقيقه و با احتساب زمان قبل از اتصال نازل، ميانگين فعلي کشور 30 دقيقه بوده که اين عدد نمي‌تواند رسميت داشته باشد، زيرا اين زمان به عوامل زيادي بستگي دارد که کمترين زمان 5 دقيقه و بيشترين آن مي‌تواند حدود 2 ساعت وقت بگيرد .


4- در صورت احتراق گاز طبيعي (CNG) ،گاز منو اکسيد کربن در حدود 70درصد و مواد آلاينده گازي غير متاني 89 درصد واکسيد نيتروژن 87 درصد کمتر مي شود.

5- از نظر ايمني،گاز طبيعي ايمن تر است. زيرا گاز طبيعي برخلاف بنزين در زمان وقوع حوادث و تصادفات در هوا نشر و پراکنده مي گردد اما حوضچه هاي بنزين بر روي زمين ايجاد خطر آتش سوزي مي کنند.

از طرفي کپسول‌هاي ذخيره گاز مورد استفاده بسيار مستحکم‌تر از باک هاي سوخت بنزيني مي باشند.


شما از ما بپرسيد!

*** گفتني است شما مخاطبان عزيز نيز مي توانيد سوالات يا مشکلات فني خودرويي خود را در اين صفحه با ما در ميان بگذاريد تا خودروکار به آن ها پاسخ دهد.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۵۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: باید برای رفع این مشکل اقدامی عاجل کنیم. متاسفانه خودروهای ما در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر بنزین می سوزانند که این میزان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از میانگین جهانی است. - اخبار سیاسی -

غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راه حل هایی که می توان برای برون رفت از این شرایط به کار برد، اظهار داشت:  مشکل اصلی ما این است که خودروهای تولید داخل مصرف بسیار بالایی از بنزین دارند و این امر باعث بروز معضل ناترازی بنزین شده است.

واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت

وی ادامه داد: دولت باید خودروسازان را مجبور کند که در تولیدات خود اصلاحاتی انجام دهند و خودروهای با کیفیت تولید کنند، اما متاسفانه خودروسازان به دنبال اصلاح تولیدات خود و تولید خودروهای با کیفیت نیستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ما معتقدیم که بهترین راه کار برای بهبود ناوگان حمل و حمل در کشور در این شرایط که خودروسازان زیر بار اصلاح تولیدات خود نمی روند واردات خودروهای خارجی است.

شریعتی تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه ملی کشور را به خاطر حمایت از خودروسازان داخلی از بین می بریم، امسال مجبوریم به میزان زیادی واردات بنزین انجام دهیم و این به معنای کسری بودجه بیشتر است.

وی با بیان اینکه مصرف بالای بنزین در خودروهای تولید داخل در ردیف اول متهمان ناترازی بنزین است، بیان داشت:  باید برای رفع این مشکل اقدامی عاجل کنیم. متاسفانه خودروهای ما در هر 100 کیلومتر 12 لیتر بنزین می سوزانند که این میزان 2 تا 3 برابر بیشتر از میانگین جهانی است.

شریعتی با تاکید بر اینکه باید از سرمایه ملی خودمان حفاظت کنیم، ادامه داد: علاوه بر بی‌کیفیتی خودروها، حجم بالایی از خودروهای فرسوده در سطح شهر در حال تردد هستند که این امر هم بر استفاده بیشتر از بنزین افزوده است.

عضو کمیسیون عمران بیان کرد: باید برای برون رفت از این شرایط اقدام به متنوع سازی سبد سوخت نیز بکنیم و از خودروهای برقی و هیبریدی هم در چرخه استفاده کنیم تا میزان  خودروهای استفاده کننده از بنزین کاهش پیدا کنند. همچنین ما باید به سمت استفاده از خودروهای دوگانه سوز  مثل سی ان جی و ال پی جی هم حرکت کنیم و به این وسیله از میزان مصرف بنزین در کشور بکاهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • موتور سواران هنگام سوخت گیری به این نکات توجه کنند (فیلم)
  • نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • اولین موتور سیکلت CNG جهان رونمایی می‌شود
  • معمای بنزین در ایران