Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - مرحله نهايي انتخابي تيم هاي ملي کشتي آزاد درحالي روزهاي 15 و 16 تيرماه در سالن 12هزار نفري ورزشگاه آزادي تهران برگزار شد که اين رقابت ها آبستن حوادث زيادي بود به طوري که در کشتي فرنگي نسل جديدي از فرنگي کاران با اثبات توانمندي هاي خود براي نخستين مرتبه به رقابت هاي جهاني اعزام خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ايرنا، فدراسيون کشتي در چند سال گذشته برگزاري رقابت هاي انتخابي تيم ملي را براي پويايي و کشف استعدادهاي ناشناخته و محلي براي خودنمايي جوانان براي روبرو شدن با بزرگان کشتي به صورت جدي در دستور کار خود قرار داده که نتيجه آن ظهور جوانان مدعي در هر دو رشته آزاد و فرنگي است که حرف هاي زيادي در آينده براي گفتن خواهند داشت.
رقابت هاي سال جاري مرحله نهايي انتخابي تيم ملي نيز با حضور همه سرمايه هاي کشتي آزاد و فرنگي ايران در روزهاي پاياني هفته گذشته برگزار شد که حوادث تلخ و شيرين زيادي را به دنبال داشت اما حضور تعداد نفرات زياد کشتي گيران در هر وزن، برگزاري مسابقات را فرسايشي و خسته کننده کرده بود.
گذشته از فرسايشي بودن مسابقات، زمان برگزاري کشتي هاي انتخابي در فاصله 45 روز مانده به رقابت هاي قهرماني جهان، ممکن است آماده سازي تيم هاي ملي را براي حضور آماده و قدرتمند در اين مسابقات با مشکل مواجه کند. به طور مسلم 10 روز باقيمانده به رقابت هاي جهاني کادر فني فشار تمرينات را تا درصد بسيار زيادي کاهش مي دهند، بنابراين زمان مفيد براي آماده سازي تيم هاي ملي تنها 30 روز خواهد بود که زمان بسيار کمي براي حضور در بزرگترين رويداد کشتي جهان است.
از سوي ديگر با توجه به جلسات شوراي فني تيم هاي ملي کشتي آزاد و فني، نفرات اصلي تيم هاي ملي هنوز در برخي وزن ها مشخص نشده و منوط به حضور در تورنمنت هاي بين المللي شده که اين مورد نيز وقت زيادي براي سفر به کشور مربوطه از کادر فني خواهد گرفت.
به نظر مي رسد فدراسيون کشتي در سال هاي آينده بايد بازنگري جدي در نوع و زمان برگزاري مسابقات با حضور کشتي گيران محدود تر برنامه ريزي کند چرا که طولاني شدن رقابت ها ضمن کاهش هيجان، موجب فشار، استرس،خستگي و مصدوميت ملي پوشان مي شود.
پيکارهاي کشتي آزاد و فرنگي قهرماني سال 2017 جهان 31 مرداد تا 5 شهريور ماه در پاريس پايتخت فرانسه برگزار مي شود.
به هر ترتيب نفرات برتر مسابقات انتخابي معرفي شد اما اين شوراي فني است که بايد براي تعيين نفرات اصلي تيم هاي ملي کشتي آزاد و فرنگي در پيکارهاي جهاني تصميم گيري کند، موضوعاتي همچون حضور در تورنمنت هاي بين المللي، آمادگي روحي، رواني و جسمي و ساير موارد از جمله فاکتورهايي است که شوراي فني و کادر فني براي تعيين نفرات نخست تيم ملي بدان توجه دارند.

*نگاهي اجمالي به مسابقات انتخابي تيم هاي ملي کشتي آزاد:
در وزن 57 کيلوگرم مسابقات تحت تاثير غيبت حسن رحيمي نفر نخست سال هاي اخير تيم ملي بود، کسي که سابقه حضور در دو المپيک لندن و ريو را دارد و در المپيک اخير مدال برنز را کسب و يک مدال طلا، يک نقره و دو برنز جهاني را نيز در کارنامه دارد.
در مسابقات انتخابي همانطور که پيش بيني مي شد رضا اطري به عنوان نفر نخست انتخاب شد که وي براي تجربه نخستين ميدان جهاني خود بايد از ديوار بزرگ رحيمي بگذرد. رحيمي به دليل مصدوميت نتوانست در مسابقات انتخابي شرکت کند و به طور حتم شوراي فني و کادر فني تيم هاي ملي به راحتي از کنار نام کاپيتان تيم ملي عبور نخواهد کرد. رحيمي براي حضور در فرانسه بايد در ديداري انتخابي رضا اطري، نادر حاج آقا نيا و محمد طهماسبي زاده را شکست دهد.
در وزن 61 کيلوگرم رقابت دوباره بين دو همشهري يعني بهنام احسان پور دارنده مدال طلاي جوانان جهان و مسعود اسماعيل پور دارنده مدال نقره و برنز جهاني بود. احسان پور بعد از المپيک ريو و در رقابت هاي انتخابي تيم ملي براي حضور در پيکارهاي وزن هاي غير المپيکي جهان اسماعيل پور را شکست داده بود و در انتخابي هفته گذشته نيز با کسب دو پيروزي مقابل اين حريف خود يکبار ديگر صاحب دوبنده تيم ملي شد.
البته احسان پور که تجربه حضور در دو ميدان جهاني در رده بزرگسالان را دارد، نشان داده مهره قابل اتکايي در اين وزن نيست و بايد صبر کرد و ديد آيا شوراي فني و کادر فني نظرات ديگري در اين خصوص دارند يا خير؟
در وزن 65 کيلوگرم نيز همانطوري که پيش بيني مي شد يکبار ديگر ميثم نصيري که نسبت به ساير حريفان خود تجربه فراواني دارد در مسابقات انتخابي بر سکوي نخست ايستاد. وي سال گذشته بعد از مصدوميت سيد احمد محمدي دارنده مدال نقره و برنز جهان در مسابقات انتخابي صاحب دوبنده تيم ملي در المپيک ريو شد و در همان دور نخست از دور رقابت ها کنار رفت.
نصيري به عنوان يکي از آزادکاران با اخلاق تيم ملي در مسابقات انتخابي همه حريفان داخلي خود را شکست داد اما او در رقابت هاي جهاني براي رويارويي با حريفاني همچون سوسلان رومانوف، طغرل عسگراف و يا چاميزو ايتاليايي کار بسيار سختي را دارد.
به هر ترتيب مسابقات اين وزن به طور حتم تحت تاثير غيبت سيد احمد محمدي بود . وي بعد از عمل جراحي زانوي خود که سال گذشته انجام داد دوران نقاهت را مي گذارند و تيم ملي بعد از او هنوز نتوانسته آزادکاري در سطح جهاني و براي رويارويي با رقباي عنوان دار داشته باشد.
يکي از ديدارهاي مهيج تيم ملي روز گذشته در وزن 70 کيلوگرم رخ داد؛ مصطفي حسين خاني بعد از کسب مدال برنز رقابت هاي جهاني وزن هاي غير المپيکي که اواخر سال ميلادي گذشته در بوداپست مجارستان برگزار شد با انگيزه فراواني در مسابقات انتخابي حضور يافت.
اما در اين وزن سعيد داداش پور کشتي گير سوادکوهي به دليل مصدوميت از رقابت هاي سال 2015 قهرماني آسيا در دوحه قطر حذف شد، جايي در تيم ملي نداشت اين مرتبه با انگيزه بيشتر و در ترکيب تيم تهران پاي به اين مسابقات گذاشته بود و تنها با يک شکست در ديدار فينال برابر حسين خاني و کسب دو پيروزي خود را به عنوان مدعي جدي اين وزن معرفي کرد. البته به نظر مي رسد سرنوشت اين وزن نيز هنوز مشخص نيست و کادر فني اين دو مدعي را به همراه جمال عبادي به يکي از تورنمنت هاي بين المللي اعزام و سپس درخصوص نفر نخست اين وزن تصميم گيري خواهد کرد.
در وزن 74 کيلوگرم نيز بعد از کوچ حسن يزداني دارنده مدال طلاي المپيک ريو به يک وزن بالاتر، پيمان ياراحمدي که مدال طلاي آسيا را در کارنامه دارد در رقابت هاي انتخابي اول شد. هر چند از بهمن تيموري که کشتي هاي خوبي را به همراه تيم ملي در جام جهاني سال 2017 در کرمانشاه داشت، انتظار بيشتري مي رفت. در اين وزن نيز بايد منتظر تصميم کادر فني براي انتخاب نفر اصلي تيم ملي در رقابت هاي جهاني باشيم.
اما يکي از جذابترين ديدارهاي انتخابي روز گذشته در وزن 86 کيلوگرم اتفاق افتاد، جايي که حسن يزداني بعد از تغيير وزن خود را مدعي اصلي دوبنده اين وزن در تيم ملي معرفي کرد و از سوي ديگر عليرضا کريمي دارنده مدال طلاي جوانان جهان و برنز بزرگسالان جهان، عزت الله اکبري دارنده مدال نقره جهان و محمد جواد ابراهيمي دارنده مدال طلاي جوانان جهان نيز حضور داشتند.
يزداني در اين مسابقات با شکست همه رقبا يک سر و گردن خود را بالاتر از حريفان نشان داد تا از رقابت هاي انتخابي تيم ملي در تهران براي رقباي جهاني خود در پاريس در اين وزن خط و نشان بکشد.
حال جاي سئوال اينجاست که آزادکاراني همچون محمدجواد ابراهيمي و عليرضا کريمي که در ابتداي مسير پرتلاطم کشتي قرار دارند با وجود حسن يزداني، تصميمات جدي همچون تغيير وزن را خواهند داشت يا خير؟
در وزن 97 کيلوگرم نيز تيم ملي کشتي بعد از رضا يزداني که تجربه حضور در 3 المپيک را دارد هنوز نتوانسته چهره اي ششدانگ و محکم را در اين وزن معرفي کند و به طور حتم نماينده ايران در پيکارهاي جهاني براي مواجه با آزادکاراني همچون عبدالرشيد سعدالله يف، کايل اسنايدر بايد آزادکاري جسور، باهوش و قدرتمند از نظر بدني و فني باشد. امير محمدي، حسن رحيمي و مجتبي گليج بنا به تصميم شوراي فني بايد در يک تورنمنت بين المللي حضور يافته و نفر برتر راهي مسابقات جهاني شود.
در وزن 125 کيلوگرم نيز کميل قاسمي دارنده مدال نقره و برنز المپيک با وجود مصدوميت پاي به رقابت هاي انتخابي گذاشت و با قبول دو شکست برابر يدالله محبي در جايگاه دوم قرار گرفت. بي شک کادر فني تيم ملي براي رقابت هاي جهاني بايد از بين دو گزينه يعني يدالله محبي که قدرت جواني را همراه دارد و کميل قاسمي با تجربه و عنوان دار يکي را انتخاب کند که اين موضوع به طور حتم با اعزام اين دو به يک تورنمنت بين المللي مشخص خواهد شد.

* و اما کشتي فرنگي....
کشتي فرنگي بعد از غيبت کشتي گيران المپيکي در رقابت هاي انتخابي شاهد چهره هاي جديدي بود به طوري که مهرداد مرداني در وزن 59 کيلوگرم، محمد الياسي در وزن 66 کيلوگرم، فرشاد بلفکه در وزن 71 کيلوگرم، پيام بويري 75 کيلوگرم، حسين نوري در وزن 85 کيلوگرم، سيد مصطفي صالحي زاده در وزن 98 کيلوگرم و شهاب قوره جيلي در وزن 125 کيلوگرم چهره هاي جديدي هستند که تاکنون حضور در رقابت هاي جهاني را تجربه نکرده اند و کشتي فرنگي بعد از سالها با ترکيبي کاملا متفاوت و جوان پاي به رقابت هاي جهاني خواهد گذاشت.
در وزن 59 کيلوگرم مهرداد مرداني از خوزستان درحالي قهرمان شد که نفراتي همچون محسن حاجي پور و شيرزاد بهشتي طلا دوم و سوم شدند و از سوي ديگر حميد سوريان نابغه سال هاي گذشته کشتي فرنگي دنيا نيز غيبت داشت و با توجه به کشتي هاي فني خوب و آمادگي بالاي مرداني، به نظر مي رسد کادر فني از همين الان بايد به فکر رفع نقاط ضعف اين فرنگي کار در فاصله 45 روز باقيمانده تا رقابت هاي جهاني باشد.
در وزن 66 کيلوگرم نيز با وجود غيبت اميد نوروزي دارنده مدال طلاي المپيک لندن، سه فرنگي کار آماده و خوب يعني محمد الياسي، امين سوري و محمدرضا گرايي در مسابقات انتخابي اول تا سوم شدند. در اين وزن نفر نخست تيم ملي از بين اين سه نفر با اعزام به يک تورنمنت بين المللي و همچنين ساير شاخصه هاي مد نظر شوراي فني تيم هاي ملي انتخاب خواهد شد.
وضعيت در وزن 71 کيلوگرم نيز به همين شکل است اما با اين تفاوت که شوراي فني نگاه ويژه اي به نفر نخست اين وزن يعني فرشاد بلفکه و محمد علي گرايي نفر سوم انتخابي دارد.
البته گرايي در بازي هاي کشورهاي اسلامي در حالي قهرمان شد که تعدادي از نفرات عنوان دار جهان و المپيک از ترکيه و جمهوري آذربايجان را شکست داده و تجربه گرانبهايي را کسب کرده است اما در مسابقات انتخابي از آمادگي کامل برخوردار نبود و به رتبه سوم قناعت کرد که همچون وزن 71 کيلوگرم اين دو نيز بايد در يک تورنمنت بين المللي حضور يابند.
سعيد عبدولي يکي ديگر از غايبان بزرگ سال هاي گذشته تيم ملي در رقابت هاي انتخابي بود که به دليل مصدوميت نتوانست در اين مسابقات حضور يابد. او براي کسب دوباره دوبنده تيم ملي در وزن 75 کيلوگرم بايد با سه نفر برتر اين وزن يعني پيام بويري، شايان عفيفي و پژمان پشتام سرشاخ شود که با توجه به به دور بودن عبد ولي از تمرينات در چند ماه گذشته به نظر مي رسد او کار مشکلي را براي حضور در ترکيب اصلي تيم ملي خواهد داشت.
در وزن 80 کيلوگرم يوسف قادريان که مدال برنز جهان را در سال 2015 در کارنامه دارد با شکست همه رقبا بدون هيچ حرف و حديثي صاحب دوبنده تيم ملي در فرانسه خواهد بود. البته با توجه به اينکه قادريان در رقابت هاي جهاني وزن هاي غير المپيکي در مجارستان عملکرد خوبي نداشت،انگيزه فراواني براي جبران آن در پاريس دارد.
وضعيت نمايندگان تيم ملي در وزن هاي 85 و 98 کيلوگرم همانند 80 کيلوگرم است و حسين نوري و سيد مصطفي صالحي زاده همه حريفان خود را شکست داده و راه خود را براي سفر با پاريس هموار ساختند.
اما مهدي علياري دارنده مدال طلاي بازي هاي آسيايي که با مجوز شوراي فني در مرحله نهايي انتخابي تيم ملي حاضر شد در همان ابتداي کار با قبول شکست مقابل صالحي زاده از دور رقابت هاي وزن 98 کيلوگرم کنار رفت.
در وزن 130 کيلوگرم نيز شهاب قوره جيلي با کسب عنوان نخست، انتخاب نفر نخست اين وزن را براي کادر فني مشکل ساخت و به همين دليل او به همراه مهدي زاده بايد در يک تورنمنت بين المللي حضور يافته تا نفر برتر انتخاب شود.
آنطور که پيدا است کشتي فرنگي به همراه نسل جوان و تغيير کرده خود در رقابت هاي جهاني حضور خواهد يافت، تغييري که به نظر مي رسد به ضرر کشتي ايران نخواهد بود و براي موفقيت ورزش ملي کشور همواره بايد به نفرات جوان و با انگيزه فرصت داد. فرصتي که در همين مسابقات انتخابي سبب شد چهره هاي جديدي به کشتي آزاد و فرنگي ايران معرفي شود.
براي آگاهي از آخرين اخبار ورزش ايران و جهان با کانال ورزشي ايرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شويد.
ورزشي**1067** 1701
گزارش: رضا رمضاني* انتشار: حميد قديمي



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۵۶۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین‌های پیکار‌های بوکس انتخابی تیم ملی نوجوانان در ملایر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ در بخش تیمی این مسابقات تیم استان همدان اول و تیم‌های لرستان و تهران دوم و سوم شدند

در بخش انفرادی هم مهدی روزبهانی از استان لرستان در وزن ۴۶ کیلوگرم به نشان طلا رسید، در ۴۸ کیلوگرم سهند نجفی از آذربایجان غربی، در وزن ۵۰ کیلوگرم امیرعباس محمدنیایی از همدان، در ۵۲ کیلوگرم محمدطا‌ها دهقانی از خراسان جنوبی، در ۵۴ کیلوگرم سیدعلی ملکوتی از چهارمحال و بختیاری، در ۵۷ کیلوگرم یاور سبزعلی از همدان، در ۶۰ کیلوگرم محمدصفر بیرالوند از لرستان، در ۶۳ کیلوگرم سپهر رحیمی از چهارمحال و بختیاری، ۶۶ کیلوگرم امیرمحمد رستم پور از گلستان، در ۷۰ کیلوگرم محمدصالح مصباحی از لرستان، در وزن ۷۵ کیلوگرم ماهان ساجدی از مازندران و در وزن‌های منهای ۸۰ و به اضافه ۸۰ کیلوگرم نیما مختاری و عرشیا نورمحمدی هر دو از اصفهان بر سکوی قهرمانی ایستادند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جنگ کامران برای رویای بزرگ‌ با یک نمای ویژه(عکس)
  • قهرمانی مازندران در رقابت‌های کشتی فرنگی نونهالان کشور
  • نایب‌ قهرمانی ‌خوزستان‌ در کشتی فرنگی نونهالان ایران
  • رونمایی غیررسمی از جام زیبای فوتبال ایران (عکس)
  • حسن یزدانی بحران ملی نیست
  • معرفی برترین‌های پیکار‌های بوکس انتخابی تیم ملی نوجوانان در ملایر
  • سلطانی نخستین نشان ایران را قطعی کرد
  • کدام کشتی گیران ایرانی با ملیت های خارجی در انتخابی المپیک شرکت می کنند؟
  • خداحافظی 4 قهرمان توکیو با المپیک پاریس!
  • نخستین مدال ایران قطعی شد