Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در تشریح عملکرد معاونت متبوع خود گفت: در عرصه همکاری های بین المللی با تصویب قانون حدود و وظایف و اختیارات وزارت دادگستری در سال 1393 مذاکره، پاراف و امضای معاهدات حقوقی و قضایی در زمینه های مختلف با یک جهش بسیار خوبی همراه بوده است. به گزارش خبرنگار گروه حقوقی قضایی خبرگزاری میزان، دکتر محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار ما به تشریح فعالیت های دو ساله اين معاونت پرداخته است:


گفت‎وگوی خبرگزاری میزان با معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری را در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


**خبرگزاری میزان: آقای عباسی در ابتدا ضمن قدردانی از فرصتی که در اختیار خبرگزاری میزان، قرار دادید در ارتباط با حوزه مأموریت خود و ساختار معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری از بدو تشکیل تاکنون مختصری توضیح بفرمایید.
*عباسی: با سلام، تشکر از اهتمام شما به این موضوع معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری برای نخستین بار در کشور در دولت یازدهم راه اندازی شده که ساختار آن عبارتند از : اداره کل مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، اداره کل همکاری های بین المللی و اداره کل حقوق بشر و پیگیری حقوق شهروندی است.
با توجه به اینکه حقوق بشر و حقوق شهروندی یکی از اولویت های دولت بوده و لازمه پرداختن به آن ایجاد ساختار لازم برای مدیریت حقوق بشر و حقوق شهروندی است معاونت حقوق بشر و امور بین الملل در دولت شکل گرفته، درحالیکه می دانیم در برخی کشورها وزارت حقوق بشر مدیریت حقوق بشر کشور متبوعشان را بر عهده دارد.

*خبرگزاری میزان: در ارتباط با چرایی اهمیت تشکیل معاونت حقوق بشر و امور بین الملل در وزارت دادگستری بفرمایید؟
تشکیل این معاونت در وزارت دادگستری از آن جهت اهمیت دارد که اولاً وزارت دادگستری تنها وزارتخانه با ماهیت حقوقی است که به بهترین وجه می تواند عهده دار این مسئولیت شود. ثانیاً، وزارت دادگستری بر اساس اصل 160 قانون اساسی هماهنگ کننده قوا و به عبارتی دقیق تر رابط بین قوا است، بنابراین ما از موضوعی سخن می‌گوییم که یک موضوع زیربنایی و بنیادین در میان موضوعات و مباحث اساسی اجتماعی است.
حقوق بشر حقوق بنیادین افراد جامعه است بنابراین پرداختن به یک موضوع اساسی و بنیادین در دستگاهی که شأن فرا حاکمیتی دارد یک امر منطقی و عقلانی است، بر خلاف برخی ساختارهایی که در کشور شکل گرفته اند و کاملاً روشن است که در جایگاه طبیعی و مناسب خود نیستند.
به عنوان مثال می‎توان به ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی، حجاب و عفاف و حقوق شهروندی وزارت کشور و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد.
اولاً وقتی از حقوق مصرف کننده سخن می گوئیم مصرف کننده در مقابل تولید کننده قرار می گیرد که ممکن است از حیث قیمت و کیفیت اجناس و تولیدات، حقوق آنان تأمین نگردد. بنابراین چگونه ممکن است سازمانی که باید به تأمین حقوق مصرف کننده بپردازد تأمین حقوق تولید کننده را هم وجهه همت خود قرار دهد؛ این پارادوکس و تعارض مناقع چگونه قابل جمع است.


ثانیاً سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان از حیث ساختاری در وزارتخانه‌ای قرار گرفته که بیشترین حجم شکایات و اعتراضات از حیث عدم رعایت حقوق مصرف کننده نظیر شرکت های خودروسازی متوجه او است.
وزارتخانه‎ای که باید مجوز پروانه تولید و توزیع کالا و خدمات را صادر کند و به حمایت از آنان بپردازد چگونه می‎تواند و باید در مقابل ادعای نقض حقوق مصرف کننده توسط مردم در قالب یک سازمان پاسخگو باشد. این موضوع نقض غرض است و بازی با حقوق شهروندی و حقوق مصرف کننده ؟!
ضمن اینکه متولیان این حوزه اکنون اعتقادی به وجود و ضرورت این سازمان ندارند. سال گذشته شاهد اظهار نظرهای برخی وزرای اقتصادی دولت بودیم که این تفکّرات را زاییده اقتصاد کمونیستی می پنداشتند و واقعیات موجود نیز نشان می دهد که این سازمان تقریباً تعطیل است و گزارشی از آن به سازمان تعزیرات حکومتی نمی رسد. حقوق مصرف کننده از آن جهت که یکی از مصادیق بارز و برجسته حقوق بشر و حقوق شهروندی است باید بیش از پیش مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.
*خبرگزاری میزان: منظورتان این است که این سازمان نباید زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد. در مورد حقوق شهروندی چطور آیا ساختار آن در وزارت کشور جایگاه مناسبی است؟

دقیقاً، سئوال خوبی مطرح کردید اتفاقاً یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن بپردازیم همین ساختاری است که تحت عنوان ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی، حجاب و عفاف و حقوق شهروندی در وزارت کشور و به تبع آن در سایر وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی شکل گرفته است.
بالاخره وقتی ما می خواهیم در حوزه حقوق شهروندی کار و فعالیتی داشته باشیم اولین شرط آن پایبندی به قوانین و مقررات و حقوق شهروندی است، اولاً دستگاهی که ذاتاً رسالتش صیانت از حریم امنیت عمومی جامعه است و طبیعتاً در پرتو این مأموریت سلب و تحدید حقوق و آزادی ها و اساساً حقوق شهروندی افراد جامعه را به دنبال دارد که نمی تواند تولیت حقوق شهروندی را بر عهده داشته باشد. ثانیاً، هیچ مبنای قانونی برای تفویض این اختیار و مأموریت به وزارت کشور وجود ندارد.
در دولت قبل رئیس جمهور پیشین مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در زمینه صیانت از عفاف و حجاب را به وزیر کشور ابلاغ کرده است و به استناد آن ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی، حجاب و عفاف و حقوق شهروندی تشکیل شده است.
تشکیل ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و عفاف و حجاب در وزارت کشور کاملاً موجه است زیرا اولی از وظایف ذاتی وزارت کشور و دومی نیز با دستور رئیس جمهور وقت و مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده اما حقوق شهروندی ارتباطی به وزارت کشور ندارد البته چرا به اعتبار اینکه وزارت کشور و به تبع آن استانداری ها هم جزیی از دستگاه اجرایی هستند و باید حقوق شهروندی را رعایت کنند تردیدی نیست که باید حقوق شهروندی را رعایت کنند اما این مهم تولیتی در زمینه حقوق شهروندی را برای وزارت کشور توجیه نمی‌کند.
بنابراین ما شاهد یکسری ساختارهای معیوب و ناکارآمد هستیم که اتفاقاً در این دولت که مبنای کارآن ترویج قانونگرایی و صیانت از حقوق شهروندی است باید در جایگاه قانونی خود قرار گیرند.
لازمه تحقق حقوق شهروندی این است که تشکیلات و ساختارها اصلاح شوند و اگر رئیس جمهور محترم یا هیأت وزیران اعتقاد دارند وزارت کشور جایگاه و پایگاه مناسبی برای این حوزه است آن را مصوب و ابلاغ کنند تا برخی از دستگاه‌ها همانند وزارت دادگستری که از نظر ساختار قانونی معاونت حقوق بشر آن برای صیانت از حقوق بشر و حقوق شهروندی تعبیه شده و چارت سازمانی مصوب دارند تکلیف خود را بدانند. یکی از آفات جدی حاکمیت اینگونه موازی کاری هاست.
خبرگزاری میزان: برای برون رفت از این چالش‌ها شما چه پیشنهاد مشخصی دارید؟
من اعتقاد دارم سازمان حمایت از مصرف کننده که هم اکنون به یک سازمان خنثی و ناکارآمد تبدیل شده و متولیان اقتصادی کشور اعتقادی به جایگاه والای آن در عرصه اجتماعی و تنظیم و ثبات بازار ندارند بلکه آن را هووی خود می پندارند و در حقیقت حمایت از حقوق مصرف کننده همان حمایت از حقوق شهروندی است؛ این سازمان در این بازبینی قانونی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و تبدیل آن به وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی می تواند از وزارت صنعت منتزع، نام آن به سازمان حقوق شهروندی تبدیل و به وزارت دادگستری که یک وزارتخانه بیطرف و با ماهیت حقوقی است ملحق شود.

درصورتیکه دولت یا قانونگذار وزارت دادگستری را جایگاه مناسبی برای آن نمی دانند به نهاد ریاست جمهوری ملحق شود. آنگاه این سازمان می تواند به نحو مطلوبی هم حمایت از حقوق مصرف کننده و شورای رقابت را که در حقیقت همان حقوق شهروندی است در درون خود جای دهد و هم پرداختن به حقوق شهروندی را که از برنامه های راهبردی رییس جمهور است را وجهه همت خود قرار دهد.
در واقع این سازمان می تواند نقش دادسرا و مدعی العموم را برای سازمان تعزیرات حکومتی ایفا کند. بنابراین پیشنهاد اینجانب ارائه لایحه یا طرح انتزاع سازمان حمایت از مصرف کنندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت دادگستری یا ریاست جمهوری است، حتی اگر تبدیل به سازمان حقوق شهروندی هم نشود الحاق آن به وزارت دادگستری یا ریاست جمهوری به عنوان سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده هم کاری کاملاً منطقی و عقلایی است.
بدون تردید وجود چنین سازمانی در حقیقت ایجاد ساختار لازم برای حقوق شهروندی است؛ اهمیت حقوق شهروندی در حالیکه با مفاسد اداری و اقتصادی در دستگاههای اجرایی مواجهیم به حدی است که به ساختاری اجرایی نیازمند است و با انتصاب دستیار حقوق شهروندی که از نظر قانونی صرفاً باید منویات ریاست جمهوری را ابلاغ یا گزارش موارد مربوط به حقوق شهروندی را به استحضار ریاست جمهوری برساند نمی توان مباحث حقوق شهروندی را مدیریت کرد.
البته وجود دستیار حقوق شهروندی و تشکیل سازمان حقوق شهروندی مانعـة الجمع نیست؛ گرچه اعتقاد داریم با تشکیل سازمان حقوق شهروندی دیگر نیازی به دستیار حقوق شهروندی نیست. البته این سخنان نباید ذره ای خدشه به شأن والا و شخصیت برجسته سرکار خانم دکتر امین زاده وارد نماید. ایشان برای این موضوع تلاش های زیادی کردند که در خور تحسین است.
*خبرگزاری میزان: در مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک چه اقداماتی در راستای حمایت از حقوق کودکان صورت گرفته است و چه برنامه ‎هایی در این زمینه اتخاذ و اجرا شده است؟
در حوزه حقوق کودک با ایجاد مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در وزارت دادگستری که با حضور نمایندگان 16 دستگاه اجرایی و سازمان های مردم نهاد شکل گرفته گام های خوبی در حمایت از حقوق کودکان برداشته شده و در اهمیت این کنوانسیون لازم است تأکید کنم که ریاست مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با وزیر دادگستری است و ما از دو سال قبل مراجع متناظر حقوق کودک را در همه استانها ایجاد کرده ایم و سفرهای دوره ای همکاران ما در مرجع ملی به استانها زمینه مناسبی برای حمایت از حقوق ایجاد کرده است.
با تصویب و ابلاغ و اجرای سند ملی حقوق کودک در بازه زمانی ده ساله تا 1404 در پرتو سند چشم انداز و اسناد بالا دستی نظام باید جایگاه حقوق کودک در کشورمان ارتقا یابد.
در عرصه همکاری های بین المللی با تصویب قانون حدود و وظایف و اختیارات وزارت دادگستری در سال 1393 مذاکره، پاراف و امضای معاهدات حقوقی و قضایی در زمینه های مختلف با یک جهش بسیار خوبی همراه بوده است به گونه ای که ما در سه سال گذشته بیش از دو برابر تاریخ کشور ما به مذاکره و پاراف و امضای معاهدات حقوقی و قضایی پرداخته ایم.
*خبرگزاری میزان:منشور حقوق شهروندی، ایجاد معاونت حقوق بشر راه اندازی کلینک های حقوق شهروندی . از جمله پیشرفت های ساختاری در زمینه حقوق بشر است، در حال حاضر چه تعداد از این کلینک ها تاسیس شده و خدمات ارائه شده در این کلینک ها چیست و عملکرد و نقش آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

تشکیل حدود هفتاد کلینیک حقوق شهروندی در استان های مختلف، برگزاری 27500 نفر ساعت آموزش حقوق شهروندی به کارکنان دولت، راه اندازی کمیته های حقوق شهروندی در برخی وزارتخانه ها و شوراهای اسلامی شهرها، برگزاری ده همایش ملی حقوق شهروندی، انتشار دوره هفت جلدی حقوق شهروندی که ابزار کار دستگاههای مختلف در زمینه بسط و ترویج و آموزش حقوق شهروندی است، انعقاد حدود بیست تفاهم نامه همکاری با دستگاهها و سازمان های مردم نهاد، همکاری مستمر با ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اجرای سه طرح ملی حقوق شهروندی، اختصاص دو استان به عنوان پایلوت اجرای طرح حقوق شهروندی، نمایندگی دولت و حضور در شورای حقوق بشر سازمان ملل، کمیته حقوق کودک سازمان ملل و شرکت در اجلاس وزرای دادگستری سازمان شانگهای بخشی از فعالیت های معاونت حقوق بشر و امور بین الملل در دو سال گذشته بوده است که تفصیل آن در انتشار کتاب گزارش عملکرد سالیانه معاونت حقوق بشر و امور بین الملل آمده است.
خبرگزاری میزان: از فرصتی که در اختیار خبرگزاری میزان قرار دادید بی نهایت سپاسگزارم.
گفت‌وگو از مرجان نظری فرد
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۵۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد

  به گزارش جام جم آنلاین از گرگان حیدر آسیابی در  نشست با کارگران و کارفرمایان که به مناسبت گرامیداشت  هفته کار و کارگر در دادگستری استان برگزار شد با اشاره به سخنان  رهبر معظم انقلاب درباره حقوق کارگران  در دیدار اخیر ایشان با این قشر گفت: رکن اصلی اقتصاد کشور و رزمندگان جنگ اقتصادی  ، کارگران هستند و تلاش ما در دادگستری استان بر پیگیری مشکلات این قشر و حل آن است.
آسیابی با تاکید بر این که تنظیم قراردادهای خاص و تحمیلی به کارگران ،  از نظر قانونی اعتبار ندارند و خلاف قانون است گفت:  اگر  کارگران نسبت به این نوع قراردادها معترض باشند می توانند شکایت کنند .
وی از اختصاص وکلای معاضدتی برای کارگران هم خبر داد و گفت: برای کارگرانی که نیاز به مشاوره حقوقی  یا وکیل در پرونده های خود دارند نیز  در رایزنی با کانوی وکلای  قوه قضاییه، سهمیه ویژه  برای وکلای معاضدتی ، در نظر گرفته خواهد شد.
حیدر آسیابی افزود: برای حل مشکلات و اختلافات کارگران و کارفرمایان نیز شعب ویژه در شورای حل اختلاف استان اختصاص می یابد  تا افراد به جای مراجعه به محاکم ،  اول به شورای حل اختلاف مراجعه کنند .
آسیابی با اشاره به این که رویکرد ما در دستگاه قضایی استان بر پایه حمایت از واحدهای تولیدی است  افزود: این رویکرد  هم حمایت از کارفرما و هم حمایت از کارگر است  که در نتیجه آن فقط ر سال گذشته  110 واحد تولیدی یا احیا شدند یا از تعطیلی و ورشکستگی آنها جلوگیری شد .
وی ادامه داد:  حفظ حدود 3 هزار فرصت شغلی نتیجه احیای این واحد ها بود و اگر امروز به اذعان مسئولان اداره کل  کاهش 15 درصدی بیمه بیکاری در سال گذشته داشتیم  به علت رونق این واحدها و افزایش ظرفیت تولید در استان بود.
وی گفت: هدف جلسه امروز تعامل بین بخشی بین متولیان اجرایی بخش خصوصی در کنار سایر نهادهای مثل شورای گفتگوی بخش خصوصی، ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد رفع موانع تولید در استان بود تا با استفاده از ظرفیت همگرایی دستگاه قضایی برای حل مشکلات کارگران  تلاش شود.
وی با بیان این که حقوق کارگر فقط دستمزد نیست افزود: امنیت شغلی، بیمه بیکاری، بیمه سلامت، حفاظت و ایمنی محیط های کارگری و بازنشستگی هم شامل حقوق کارگر است و قانون برای تضمین این حقوق ضمانت اجرایی دارد.
وی  گفت: کارگران باید برای به روز کردن مهارت های خود آموزش های فنی و حرفه ای را جدی تر بگرند .
وی گفت: قوانین کار برای رعایت تعادل بین کارفرما و کارگر و تامین حقوق کارگران وضع شده است که مهم ترین ویژگی آن حمایتی بودن این قانون و بیشتر بر پایه تامین حقوق کارگران است.
حسینعلی خواجه مظفری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان هم در این نشست با قدردانی از نگاه دادگستری استان برای ورود به موضوع مشکلات کارگران گفت: 188 هزار نفر کارگر بیمه شده در استان در 43 هزار کارگاه کار می کنند .
وی ادامه داد: میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده  الان به 16 روز رسیده است که رتبه سوم کشور  راداریم .
وی با اشاره به کاهش 15 درصدی تعداد افرادی که در استان  بیمه بیکاری دریافت می کنند افزود: تنها استان کشور هستیم که با سیر نزولی پرداخت بیمه بیکاری مواجهیم و به معنای کاهش اخراج کارگران است که نتیجه اقدامات ستا د اقتصاد مقاومتی دادگستری استان و دستگاه های اجرایی برای کمک به رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است .
بیمه کارگران ساختمانی ، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه های بالای 50 نفر، تمکین نکردن کارفرمایان به آرای صادر شده در هیئت های حل اختلاف و مراجع قانونی، به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز،  قراردادهای چندماهه و تحمیلی از جمله مواردی بود که در جلسه امروز از سوی نمایندگان کارگری  مطرح شد

دیگر خبرها

  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • ضرورت شفافیت عملکرد قضات
  • ‌ساختارهای حقوقی و ‌حقیقی در تحقق شعار سال ‌مورد توجه قرار گیرد
  • تشکیل ۵۰۶ فقره پرونده با موضوع سلاح و مهمات در دادگستری استان کرمان
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند