لباس به مثابه رسانه محیطی - حجت الاسلام محمد قطبی
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۵۷۳۲۷
اساساً سبک زندگی بشر در پیداترین شکلش در لباس ظاهر می شود و همین لباس است که تابلوِ هویت و نگرش های افراد و آحاد جامعه است.
در اسلام نیز به این مقوله توجّه ویژه ای شده، در آیات کریمه قرآن و سیره و سنّت حضرات معصومین علیه السلام به طور دقیق و جامع به این موضوع پرداخته شده است، آیه مشهور«وَ لِباسُ التَّقوَی ذلِکَ خَیر».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
البته به نظر میرسد در ترجمه این آیه نسبت به بخش اولیه آیه، در ترجمه ها نوعی انصراف کلامی صورت می پذیرد و لباس التّقوی را به خویشتن داری و ایمانِ قوی تعبیر می کننددرحالی که به نظر می رسد منظور از لباس التّقوی، لباسی است که وِقایت و شأنیّت انسان را حفظ و تأمین می کند.
در اینصورت تقوی صفت برای لباس است نه اینکه لباس ویژگی خاصی برای تقوی باشد، براین اساس پیام آیه چنین است: «لباسی که مایه حفظ و حراست انسان بشود بهتر است». بنابراین می توان گفت قرآن به یک نوع لباسی اشاره دارد که دارای صفت تقوی است. و آن لباسی است که غایت و کارکردش حفظ حریم ها و حرمت ها باشد. و جامعه را از غلطیدن به سَمت فحشا و گناه نگه داشته و محفوظ بدارد.
با قبول این فرض می توان گفت ملاک تقوایی بودن لباس، یک ملاک اجتماعی و براساس کارکردها و تاثیرات اجتماعیِ لباس است و نه صرفاً معیارهای فقهیِ اولیه برای لباس، چراکه معیارهای فقهی نیز تشخیص آنها به عرف سپرده شده و بنابر تشخیص فهم اجتماعی است که می توان مشروع یا نامشروع بودن یک لباس را به دست آورد.
مطابق آنچه بیان شد می بایست حاکمیت اسلامی با بکارگیری خِرَد جمعی و از طریق نخبگان فرهنگی و اجتماعی، در هر دوره از حیات اجتماعی و فرهنگی، نسبت به تعیین ملاک ها و معیارهایِ لباسِ تقوا اقدام نماید و محصول این خِرَد جمعی و اندیشه نخبگانی به صورت نظام واره قانونی در سطح جامعه مورد وفاق قرار گیرد.
این امر موجب می شود اولاً سلیقه های فردی و تشخیص های انفرادی در سطح جامعه موجب حرکت های غیر منطقی نشود ثانیاً آحاد جامعه بتوانند با مراجعه به نظام واره و الگوهای مضبوط و تعیین شده، حدّ و حدود لوازم شرعیِ لباس را به دست بیاورند و ثالثاً نهادهای متولیِ امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگی و انتظامی نیز بتوانند در قالب رعایت حدودِ تعیین شده مطابق نظام واره لباسِ تقوی اقدام نمایند.
همچنین بسته به اقتضای فرهنگی و اجتماعیِ جوامع و خرده فرهنگ ها و حتی با توجّه به فصول سال و مشاغل مختلف می توان انعطاف در نظام واره را اعمال نمود و الگوهای مناسب را پیشنهاد داد.
علاوه بر همه این فواید، رسانه های جمعی از قبیل صدا و سیما و نهادهای فرهنگی نیز بدون تردید و بدون اعمال سلیقه می توانند نسبت به اقدامات فرهنگی پیرامون عفاف و حجاب اقدام نمایند. این الگو موجب می شود لباس به مثابه رسانه فرهنگی و ارزشی در سطح جامعه به عنوان تابلوی فرهنگی بصورت سیار، ارزش های انسانی را به جامعه منتقل کند.
* رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۵۷۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عربستان یک فعال زن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد / اتهامات: انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاهها در فضای مجازی
دو گروه حقوق بشر حکم ۱۱ سال حبس برای یک مربی تربیت بدنی و فعال حقوق بشر توسط یک دادگاه جرایم تروریستی در عربستان سعودی را محکوم کردهاند. به گزارش بی بی سی؛ عفو بینالملل و «اِیالکیواستی» گفتند که مناهل عُتَیبی، ۲۹ ساله، در اتهامات مرتبط با انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاههایش در فضای مجازی محکوم شده است. اینها شامل درخواست برای پایان نظام سرپرستی مردان بر زنان و ویدئوهایی از خرید رفتن او بدون پوشش اسلامی عبایه است. دیپلماتهای سعودی به سازمان ملل گفتند که او در ارتباط با «جرایم تروریستی» گناهکار شناخته شده است. نمایندگی دولت عربستان در ژنو در نامهای گفت که محاکمه خانم عتیبی با محکومیت او در ماه ژانویه پایان یافت اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. مناهل عُتَیبی، زن ۲۹ ساله به 11 سال زندان محکوم شد در دو سال گذشته دهها نفر، که بسیاری از آنها زن هستند، در ارتباط با پستهایی در شبکههای اجتماعی در عربستان زندانی شدهاند. عفو بینالملل و اِیالکیواستی، که یک سازمان ناظر بر حقوق بشر در عربستان است که در لندن مستقر است، گفتند که خانم عتیبی از حامیان اولیه اصلاحات اجتماعی و اقتصادی بود که محمد بن سلمان بعد از انتخاب شدن به عنوان ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۷ از سوی پدرش، ملک سلمان، اعلام کرد. خانم عتیبی دو سال بعد به شبکه «دویچه وله» در آلمان گفت که احساس میکند آزاد است هرچه میخواهد بپوشد و دیدگاههایش را بیان کند. او همچنین گفت که رفتار او «بر آنچه ولیعهد گفته استوار است... اینکه من حق دارم نوع پوشش خود را تا زمانی که محترمانه باشد انتخاب کنم.» او در نوامبر ۲۰۲۲ به اتهامات تروریستی بازداشت شد که در میان سرکوب شدید بیان نارضایتی در فضای مجازی بود. اِیالکیواستی گفت او ابتدا به نقض قانون مبارزه با جرایم سایبری از جمله «مخالفت با قوانین مربوط به زنان، مثل نظام سرپرستی مردانه و قانون حجاب»، «مشارکت در چندین هشتگ مخالفت با این قوانین»، «داشتن چندین عکس و کلیپ ویدئویی در لباسهای نامناسب» در حسابها شبکه های اجتماعی و «رفتن به فروشگاه بدون پوشش عبایه، عکس گرفتن از این صحنه، و نشر آن در اسنپچت» روبرو شد. براساس نظام سرپرستی مردان بر زنان در عربستان، پدر، برادر، شوهر یا پسر یک زن حق دارند تصمیمهای مهم را به نمایندگی از او در زمینه ازدواج، طلاق و فرزندان اتخاذ کنند. حکم ۱۱ سال زندان او روز ۹ ژانویه صادر شده بود اما این حکم تازه در نامه نمایندگی عربستان به دفتر حقوق بشر سازمان ملل - که تاریخ آن ۲۵ ژانویه است - علنی شده است. کانال عصر ایران در تلگرام