Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@04:36:11 GMT

ارزش هواپیماهای زمینگیر شده در کشور چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۶۰۵۹۹

ارزش هواپیماهای زمینگیر شده در کشور چقدر است؟

اکنون ارزش هواپیماهای زمینگیر شده در آشیانه فرودگاههای کشور به عدد 11 هزارو 904 میلیارد تومان ( 11904000000000 ) خواهد رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشرق، در حال حاضر، دستکم 124 فروند از 298 فروند هواپیمای موجود در شبکه حمل و نقل هوایی کشور، زمینگیر بوده و غیرفعال است.

با استناد به این آمار می‌توان گفت که فقط 59 درصد از ناوگان مسافری کشور در شرایط فعلی فعال بوده و 41 درصد هواپیماهای مسافری در آشیانه فرودگاهها، خاک می‌خورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شود که زمینگیر شدن 124 فروند هواپیمای غیرفعال در ناوگان هوایی کشور مربوط به فرارسیدن زمان (سی چک) یا اورهال هواپیماهای مذکور، نداشتن موتور و یا قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز آنها است.

به عبارتی، این تعداد هواپیمای زمینگیر و غیرفعال در ناوگان هوایی، قابلیت پرواز دارند و جدای از هواپیماهای فرسوده و غیرقابل پروازی هستند که برای از رده خارج شدن، در آشیانه فرودگاه‌ها لحظه شماری می‌کنند.

سازمان هواپیمایی کشوری، سال قبل، در بخشنامه‌ای دایر بر الزام شرکت‌های هواپیمایی نسبت به خروج هواپیماهای فرسوده از فرودگاه‌ها، زمینه خروج 27 فروند هواپیمای از رده خارج را از فرودگاه‌های مهرآباد، هاشمی نژاد مشهد و زاهدان فراهم آورد.

هواپیماهای مذکور از نوع بوئینگ 747، بوئینگ 727، فوکر 100، ایرباس 300، BAE و فالکن20 بوده‌اند که 10 فروند از این تعداد هواپیماها متعلق به ناوگان هوایی ایران ایر،11 فروند آن مربوط به شرکت ماهان، 5 فروند آن مختص آسمان و یک فروند هم از هواپیمایی پویا ایر بوده است.

صنعت حمل و نقل هوایی ایران درچهاردهه اخیر، عنوان یکی از فرسوده ترین صنایع حمل و نقل هوایی خاورمیانه را با خود به یدک کشیده که تا پیش از اجرایی شدن برجام، دستکم 120 فروند هواپیمای زمینگیر داشته که عمر مفید 166 فروند دیگر هواپیماها هم بیش از 23 سال بوده است.

کمی بعد از اجرایی شدن برجام، شرکت هواپیمایی ایران ایر(هما)، قرارداد خرید یکصد فروند هواپیمای میان‌ برد و دور برد را با شرکت فرانسوی ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک به امضاء رساند.

ارزش قرارداد خرید 228 فروند هواپیما از ایرباس 25 میلیارد دلار بوده اما دست آخر با حذف هواپیماهای 380A از این شرایط، رقم قرارداد ایران ایر با ایرباس به محدوده 10 میلیارد دلار رسید.

قرار است هواپیماها ازسال ۲۰۱۷ میلادی و در یک پروسه زمانی ۱۰ ساله تحویل ایران‌ایر شوند.

اندکی بعدترهم، قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ به ارزش 16 میلیارد دلار بین ایران ایر وکمپانی بوئینگ به امضا رسید که بر اساس آن طی 10 سال این تعداد هواپیما تحویل ایران خواهد شد.

بر این تعداد هواپیما، باید خرید 45 فروند ایرباس توسط هواپیمایی ایران ایرتور ،خرید 28 هواپیما برای زاگرس ایر با ایرباس و قرارداد شرکت آسمان با بوئینگ برای خرید دستکم 30 فروند هواپیمای 737 هم اشاره داشت.

استانداردهای بین المللی، تاکید می‌کند که پرنده‌های فلزی کهنسال ایران باید از صنعت حمل و نقل هوایی، بازنشسته شوند.

فرسوده بودن ناوگان هواپی ایران، آثار مخربی برای شرکت های هواپیمایی و مسافران در پی داشته که از جمله آن می توان به رشد بیش از پیش تاخیر هواپیماها درمسیر های پروازی و یا زمینگیر شدن آنها در آشیانه فرودگاهها اشاره داشت.

در اردیبشهت ماه امسال فقط 6 هزارو 162 پرواز هوایی در مسیرهای داخلی فرودگاه مهرآباد تهران انجام شد که 3 هزار و 23 پرواز آن به موقع و 3 هزار و 139 پرواز آن هم با تاخیر انجام شده است.

طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری،شرکت های هواپیمایی ایرتور با 74 درصد،اترک ایر با 65 درصد و آتا ایر با 61 درصد بیشترین تاخیر پروازی در اردیبهشت ماه امسال از فرودگاه مهرآباد را از آن خود کرده اند.

درحال حاضر فقط 20 فروند هواپیمای با سال تولید ۲۰۰۰ میلادی در شبکه حمل ونقل هوایی کشور وجود دارد که این امر در نوع خود یک آمار بسیار ضعیف تلقی می‌شود.

به عبارتی دیگر،این رقم با محاسبه هواپیماهای خریداری شده ای تازه ای است که اخیرا تعداد محدودی از آنها تحویل شرکت های هواپیمایی ایرانی شده اند.

صنعت حمل و نقل هوایی ایران تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵۶ فروند هواپیما نیاز دارد.

یکی از محورهای توافقات ژنو برای به سرانجام رسیدن برجام، تعمیر وراه اندازی 120 فروند از هواپیماهی زمینگیر ایرانی بوده که تا اینجای کار، به نظر می رسد نه تنها این بند توافقات اجرایی نشده، بلکه چهار فروند دیگر هم به تعداد هواپیماهای زمینگیر ایران در این مدت افزوده شده.

به نظر می رسد اجرای برجام هم گره ای از مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی در تامین قطعات هواپیمایی زمینگیر باز نکرده چرا که تأمین قطعات هواپیما پس از اجرایی شدن برجام سخت‌تر هم شده است.

دست اندرکاران امر معتقدند که در این مدت فشارها برای تامین لوازم مورد نیاز هواپیما بیشتر هم شده و حتی مبادی خرید قطعات هواپیما، تحت کنترل شدیدی قرار گرفته است.

شرکت‌های سازنده به بهانه های مختلف از همکاری با شرکت های هواپیمایی ایرانی شانه خالی می کنند هر چند که انتظار می رود، شرکت های سازنده پس از قراردادهای بزرگی که با آنها بسته شده، امکان خرید برخی قطعات مهم را برای شرکت‌های فراهم کنندکه متاسفانه تاکنون انجام نشده است.

مشکل دیگر، نقل و انتقال پول به شرکت‌های سازنده هواپیما بوده چرا که شرکت‌های هواپیمایی برای پرداخت هزینه به دلار محدودیت هایی دارند که این امر،خرید تجهیزات و تامین قطعات را سخت تر کرده است.

در حال حاضر 124 فروند هواپیمای غیرفعال در ناوگان هوایی کشور وجود دارد که اگر قیمت پایه هر یک از این هواپیماها فقط 30 میلیون دلار در نظر گرفته شود با یک محاسبه سرانگشتی، بهای هواپیماهی زمینگیر در آشیانه به محدوده سه میلیارد 720 میلیون دلار خواهد رسید.

چنانچه رقم مذکور را در دلار 3200 تومان ضرب شود، در نتیجه، اکنون ارزش هواپیماهای زمینگیر شده در آشیانه فرودگاههای کشور به عدد 11 هزارو 904 میلیارد تومان ( 11904000000000 ) خواهد رسید.

انتهای پیام/ز

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۰۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی-پتروشیمی کشور را به خود تخصیص داد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار فولاد، گمرک ایران آمار عملکرد 100 صادرکننده اول کشور در حوزه تجارت خارجی را در سال 1402 اعلام کرد. از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته، بالغ بر 136 میلیون تن به ارزش بیش از 49 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که از این میزان، 69 میلیون و 739 هزار تن به ارزش 28 میلیارد و 955 میلیون دلار توسط 100 صادرکننده برتر انجام گرفته است. این میزان صادرات توسط 100 صادرکننده برتر، بیانگر افت 1.47 درصدی از نظر وزن و افت 18.9 درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به سال 1401 است. با این حال فولاد مبارکه توانسته است در سال 1402 هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش دلاری، رشد قابل توجهی نسبت به سال 1401 داشته باشد. 

نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است.
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در رابطه با میزان صادرات این شرکت در سال 1402 گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تغییر رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و حضور موثر در بازارهای جدید توانست ضمن تامین نیاز مصرف کنندگان داخلی در سال 1402 بالغ بر یک میلیون و 409 هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از 707 میلیون دلار صادر کرده که از نظر وزنی 16.61 درصد و از نظر دلاری 14.68 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 1401 رشد داشته است و این رشد صادرات در شرایطی رقم خورده است که در سال 1402 با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز مواجه بودیم. 
طیب‌نیا افزود: نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است. این مسئله بیانگر نگاه ویژه فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه با کسب سهم 1.43 درصدی ارزش دلاری صادرات در بین کل صادرکنندگان در جایگاه پنجم قرار گرفته است و این در شرایطی است که رتبه اول به شرکت ملی گاز و سه رتبه دیگر به شرکت‌های حوزه پتروشیمی باز می‌گردد و این مهم، اهمیت رتبه فولاد مبارکه را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی و پتروشیمی دو چندان می‌کند. طیب‌نیا با اشاره به جزئیات صادرات محصولات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه منا به شمار می‌رود و 84 درصد تولیدات ما در سال 2023 راهی بازارهای داخلی و 16 درصد راهی بازار صادراتی شده است.  
طیب‌نیا افزود: البته در بخش صادرات چالش‌هایی نیز وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آتی رفع شود. نخست آن که برای فروش و ارائه محصولات متنوع به بازار جهانی محدودیت داریم. همچنین چالش اصلی صادرات در شرایط کنونی کشور عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به باثبات نبودن پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها و معافیت‌های صادراتی و ... است. به عنوان نمونه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت گذاشتن بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری از مواردی است که با توجه به الزام به عرضه ارز با قیمت نیما توجیه صادرات را برای بسیاری شرکت‌ها از بین خواهد برد. 
همچنین زیرساخت‌های کشور برای صادرات باید تقویت شود؛ در بخش لجستیک و حمل و نقل نیاز به بهبود داریم، اسکله‌ها در بنادر باید تقویت شود تا بتوانیم محصولات را با تناژهای بیشتر صادر کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «شاهین مبارز» چند نبرد موفق داشته است؟(+عکس)
  • پروازهای شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تهران-ایلام -تهران لغو شد
  • لغو دو پرواز ایلام - تهران به علت شرایط نامساعد جوی
  • چرا چشم مردم به دیدن ۵۰ فروند هواپیمایی که دولت می‌گوید وارد کشور کرده، روشن نمی‌شود؟
  • «شاهین مبارز» چند نبرد موفق داشته است؟
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • سقف ۱۵ میلیارد تومانی تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی
  • نمایش نیروی هوایی آمریکا برای ساخت ۲۴ ساعته پهپاد
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد
  • رسوایی پدافندی هوایی اسرائیل رو شد