Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- همه ما از مجادله قبيله اي و کودکانه گروهي از ثروتمند ترين انسان هاي روي زمين از تعجب خشکمان زده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، رابرت فيسک، در گزارشي در روزنامه اينديپندنتت (انگلستان) نوشت: بحران قطر ربطي به شبکه تلويزيوني الجزيره ندارد بلکه با جنگ سوريه مرتبط است.
يکي از کارکنان با سابقه شبکه تلويزيوني الجزيره هفته گذشته در اظهار نظري خشم آگين درباره کشورهاي عرب حوزه خليج فارس گفت: " آن ها کودکي بيش نيستند، کودک.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي گفت آن ها کودکاني شير خواره و قبيله اي بيش نيستند و من خشم آن ها را درک مي کنم." حتي شيخ تميم آل ثاني ، امير قطر نيزچندان دل خوشي از شبکه تلويزيوني الجزيره ندارد. اين شبکه در واقع اسباب بازي دلخواه شيخ حمد، پدر شيخ تميم بود. در واقع زماني که شيخ حمد از دفتر اين شبکه تلويزيوني در دوحه بازديد کرد، شيخ تميم که عليه پدر دست به کودتا زد و او را برکنار کرد، از همراهي پدرش در بازديد از مرکز شبکه تلويزيوني الجزيره خودداري کرد و وارد محوطه ساختمان اين شبکه نشد. اما امروزه به علت مخالف عربستان سعودي با شبکه تلويزيوني الجزيره ، اين شبکه به نماد حاکميت قطر تبديل شده است.
هواداران آزادي مطبوعات به گونه اي فزاينده خشم خود را از رفتار غيردمکراتيک عربستان ابراز داشته و مي گويند به هيچ کس نبايد اجازه داده تا به استوديوهاي مقدس اين شبکه تلويزيوني قطر که در واقع در سال هاي اخير گزارش هايي که در باره مسايل کشورهاي عرب حوزه خليج فارس از جمله رويدادهاي به شدت غير دمکراتيک در خود قطر پخش کرده ، به شدت فلاکت بار بوده است، دست درازي کند. سال گذشته و اوايل امسال، الجزيره شمار زيادي از کارکنان خود را اخراج کرد. در خلال دوازده ماه گذشته، به روزنامه نگاران آزادي که دولت قطر حقوق و دستمزد آن ها را پرداخت مي کرد، گفته شد که نامشان از فهرست دريافت کنندگان حقوق حذف شده است. در همين چهار هفته گذشته، بار ديگر از همين روزنامه نگاران ازاد دعوت به همکاري شد اما معلوم شد که آن ها حقوق بگير عربستان شده اند.
به اين ترتيب متوجه مي شويم که چراغ آزادي مطبوعات در خليج فارس ديگر آنگونه که ما مي خواهيم پرتو فروغ نيست . کانال عربي شبکه تلويزيوني الجزيره و بخش گزارش هاي زنده آن که آشکارا از اخوان المسلمين مصر حمايت کرد ، آنچنان از سوي فيلد مارشال عبدالفتاح السيسي رئيس جمهور مصر محکوم شد که اين شبکه ديگر هيچ نشانه اي از بي طرفي برايش باقي نماند. در پي کودتاي ژنرال السيسي ، معلوم شد که بسياري از مجريان برنامه هاي زنده الجزيره، خود از اعضاي اخوان المسلمين بوده اند.
دونالد ترامپ مي گويد قطر از حاميان عمده مالي تروريسم است.
اما مساله اصلي و واقعي، حمايت الجزيره از اخوان المسلمين نيست. " بحران" قطر- از آن جهت واژه بحران را داخل گيومه گذاشتم تا نشان دهم که هدف از به راه انداختن اين بحران نيز همانند ادعاهايي که سعودي ها عليه قطر عنوان مي کنند ساختگي و بي اساس است- در اصل رام کردن يکي از کشورهاي حوزه خليج فارس است که از امکانات و توانمندي لازم براي به حاشيه راندن عربستان و تعيين سرنوشت جنگ در سوريه برخوردار است. اين بحران ممکن است در نهايت به از هم پاشيده شدن شوراي همکاري خليج فارس در عمل، اما نه رسماً منجر شود، شورايي که از ائتلاف شش کشور عرب و با حمايت آمريکا در واکنش به دو رويداد بحران برانگيز مهم يعني لشکر کشي شوروي سابق به افغانستان و انقلاب ايران، تاسيس شد. اگر سخنراني ماه گذشته رئيس جمهوري ديوانه آمريکا دونالد ترامپ در رياض، عامل بروز اين بحران شده باشد، جاي شگفتي فراوان خواهد بود.
وعده توام با غرور و خودنمايي ترامپ به فروش جنگ افزارهاي زيبا به قطر و در پي آن توئيت مربوط به محکوم کردن قطر به علت حمايت مالي از تروريسم ، در واقع بخشي از نمايش خنده داري است که آمريکايي ها امروزه به ديوانه بازي هاي فرمانده کل قواي خود عادت کرده اند. اما براي جنگجوي تازه اي که زمام امور عربستان را به دست گرفته يعني شاهزاده محمد بن سلمان که پيش از اين وزير دفاع بود و امروزه وليعهد عربستان نيز مي باشد، سخنان ترامپ باعث شد تا وي از کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس بخواهد تا از عربستان تبعيت کنند. ترامپ از رسانه هاي آزاد و مستقل بيزار است. عربستان سعودي نيز احساس مشابهي به اين گونه رسانه ها دارد. ما فراموش کرده ايم و از قرار بي بي سي نيز فراموش کرده است که که شاه فهد عموي محمد بن سلمان بود که پول لازم را براي تاسيس نخستين کانال بين المللي تلويزيوني را در خاورميانه پرداخت کرد. شبکه عرب زبان بي بي سي که اکنون از ميان رفته است از ترکيب بي بي سي و يک گروه غول آساي رسانه اي عربستان به نام " گروه مرواريد " به وجود آمد.
اما به محض اينکه بي بي سي به پخش برنامه هاي انتقادي از خود سعودي ها پرداخت، سعودي ها،برنامه هاي بي بي سي عربي را که توسط ماهواره اوربيت، وابسته به گروه مرواريد، پخش مي شد، در آوريل سال ١٩٩٦ قطع کردند. بسياري از کارکنان بخش عربي بي بي سي پس از اندکي به خدمت شبکه تلويزيوني الجزيره که به تازگي تاسيس شده بودند درآمدند و اين شبکه هفت ماه پس از تعطيل شدن بخش عربي بي بي سي، پخش برنامه هاي خود را آغاز کرد. به اين ترتيب، شبکه الجزيره در واقع فرزند خوانده يتم بي بي سي عربي است که سعودي ها پخش برنامه هاي آن را حدود بيست سال قبل، قطع کردند. البته الجزيره از انتفاضه فلسطين ، قطعه قطعه شدن عرب ها توسط توپخانه هاي آمريکا و انگليس و نظاميان اين دو کشور تصاوير بسيار هولناکي پخش کرد. اما در عين حال اين اجازه را نيز داشت که خطبه هاي اسامه بن لادن را بخش کند، از اخوان المسلمين که ميليون نفر از اعضاي آن به ويژه در اردن و مصر تروريست محسوب نمي شوند،حمايت کند و حتي برنامه هاي تبليغات سياسي گروه النصره را که وابسته به القاعده است پخش کند.
به اين ترتيب به نقطه اي حساس در پيشينه " بحران " قطر مي رسيم. زماني که گروه جبهه النصره که در واقع همان القاعده بود نام خود را به تحرير الشام تغيير داد، شبکه الجزيره با سرکرده اين گروه مصاحبه اي در دو قسمت انجام داد . در اين مصاحبه، اسلام گرايان توضيح دادند که تا چه اندازه به مسيحيان و مسلمانان شيعه علاقه دارند و اينکه آن ها سزاوار اين هستند که تنها مخالف جدي و به حق رژيم بشا اسد باشند. اين مصاحبه دو قسمتي که هر کدام يکساعت به طول انجاميد از اهميت و حساسيت خاصي برخوردار بودند چون اسلامگرايان سعودي که در ضمن دولت اين کشور را نيز شامل مي شود، گروه موسوم به دولت اسلامي را که گروهي اهريمني است، بر به گروه النصره که بيشتر ماهيت سياسي دارد اما در عين حال به همان اندازه دولت اسلامي بي رحم است، ترجيح مي دهند. افزون بر اين، همزمان با ظهور و مطرح شدن گروه جديد تحرير الشام- که همان جبهه النصره وابسته به القاعده بود-، در شبکه تلويزيوني الجزيره، " گروه ارتش آزاد سوريه" که سازماني پوشالي بيش نبود و تا آن زمان باراک اوباما، ديويد کامرون نخست وزير پيشين انگليس و ديگر خيال پردازان از آن حمايت مي کردند، از هم فروپاشيد.
به بيان ديگر، قطر در جنگ سوريه نقشي کليدي بر عهده داشت چون از گروهي که عربستان سعودي با آن مخالف بود حمايت مي کرد و در ضمن نوعي رابطه پنهان با رژيم اسد را نيز حفظ کرده بود و توانست به ازاد کردن گروگان هاي جبهه النصره هم در سوريه و هم لبنان کمک کرد. در گذشته اي نه چندان دور ، قطر به گونه اي غير مستقيم و نيابتي با حزب الله لبنان نيز ارتباط برقرار کرد و به دو تن از مقامات ارشد سازمان حماس که تشکيلاتي سني است و قطر نيز تا کنون کمک هاي مالي در اختيار آن گذاشته است اجازه داد تا با حزب الله وارد گفتگو شوند. قطر در ضمن موافقت کرد تا يک سنني افراطي که در اردوگاه فلسطيني عين الحلوه در صيدا پنهان شده بود به دستگاه اطلاعاتي لبنان تحويل داده شود.
افزون بر همه آنچه که بر شمرديم، قطر به تازگي اعلام کرد قصد دارد ميزان توليد گاز مايع خود را که از ميدان گازي مشترک با ايران استخراج مي شود، سي درصد افزايش دهد. با افزايش توليد گاز مايع از سوي قطر، شرکت هاي توليد کننده اين فرآورده در آمريکا براي رقابت در بازار اين محصول، با مشکل روبرو خواهند شد. ايران که يکي از کشورهاي عمده نفت خيز جهان است به خوبي از قصد دولت قطر در زمينه افزايش توليد خود از ميدان مشترک گازي آگاه است و آماده است تا ميزان توليد خود از اين ميدان را افزايش دهد. بي مورد نيست که اين اقدامات خشم سعودي ها را بر انگيخته است و شايد در آينده نزديک خشم آمريکايي ها نيز بر انگيخته شود. مساله زماني بحث انگيز تر خواهد شد اگر سوريه جنگ زده به قطر اجازه دهد تا از خاک اين کشور براي احداث خط لوله انتقال گاز مايع به ساحل درياي مديترانه، جهت صدور اين فرآورده به اروپا، استفاده کند. به اين ترتيب متوجه مي شويم که در اين مقطع زماني ، قطر به ايران به مراتب بيشتر از عربستان نياز دارد.
سعودي ها، اماراتي ها ، بحريني ها و مصري ها به بهانه مقابله با تروريسم عليه اين امارت کوچک بسيار خطرناک بسيج شده اند. محمد بن سلمان وليعهد سعودي چگونه مي تواند با شيعيان خاورميانه و به ويژه در يمن مبارزه کند وقتي که قطر با ايران ، با النصره و اسد همکاري کند؟ و وقتي که قطر مورد حمايت قرار دارد، نبايد فراموش کنيم که مذاکره کنندگان کويتي که دشمن ايران محسوب نمي شوند و عماني ها به قطر مواد غذايي ارسال مي کنند و سه ماه پيش نيروي دريايي عمان با ايران رزمايش مشترک بر گزار کرد.
براي ديگر ملل دنيا، " بحران " خليج فارس، واقعا مايه شرمساري اعراب است. بي ترديد اسرائيلي ها بسيار شادمان هستند و اين در حالي است که آن ها از سعودي ها حمايت مي کنند. و در اين ميان همچون هميشه فلسطيني ها به دست فراموشي سپرده شده اند و جنگ در سوريه ( و عراق )همچنان ادامه دارد و همه ما از مجادله قبيله اي و کودکانه گروهي از ثروتمند ترين انسان هاي روي زمين از تعجب خشکمان زده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۶۰۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنانی وضعیت جنگ در نوار غزه را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: هرگونه گسترش عملیات نظامی در غزه پیامدهای وخیمی را در پی خواهد داشت.

بن فرحان در ادامه ضمن اشاره به راه حلی که عربستان از آن در مورد مساله فلسطین حمایت می‌کند بیان کرد: راه حل دو دولتی تنها راه حلی است که عدم بازگشت به وضعیت کنونی پس از چند سال را تضمین می‌کند.

همچنین وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: ما روی توسعه اقتصادی در منطقه و دوری از اختلافات برای رویارویی با چالش‌ها تمرکز داریم.

کد خبر 6091345

دیگر خبرها

  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • عملیات نجات نفس‌گیر در سیل عربستان؛ مهارت این جوان ستودنی است! | فیلم
  • بمباران بخش‌های مسکونی نوار غزه ادامه دارد
  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند
  • خواسته برخی اعراب از اسرائیل برای نابودی حماس محال است
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد